ورود / ثبت نام

ماسال کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی ماسال + راهنمای سفر (1402)

0 از 5
/ 1 امتیاز

ییلاقات ماسال گیلان همانند تکه‌ای از بهشت است که در خطه شمال کشورمان خودنمایی می‌کند. جاهای دیدنی ماسال هرآنچه که برای یک طبیعت‌گردی واقعی به آن نیاز دارید از آبشار گرفته تا غار و پارک جنگلی را شامل می‌شود. پس اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، این منطقه ییلاقی را در صدر برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه با هرآنچه که برای سفر به ماسال باید بدانیم از جاذبه‌های طبیعی تا مسیرهای دسترسی و اقامتگاه‌های این منطقه آشنا خواهیم شد، پس با ما همراه باشید.

 

فهرست مطلب:

جاهای دیدنی ماسال

شهر ماسال که در قدیم به آن روکنار نیز می‌گفتند در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است. روکنار حدود 622 کیلومتر مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا 84 متر است. طبیعت بکر و مسحور کننده از ویژگی‌های بارز روکنار یا ماسال محسوب می‌شود، همین امر باعث شده تا این منطقه ییلاقی به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شود. به‌علاوه عبور رودخانه خالکایی از وسط این شهر زیبایی طبیعت آن را دو چندان کرده است. اغلب جاهای دیدنی این شهر جاذبه‌های طبیعی هستند که منظره‌ای بی‌نظیر از لطف پروردگار را پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

1. بام سبز

برای دیدن یکی از زیباترین منظره‌هایی که در کشورمان وجود دارد باید حدود یک کیلومتر از ماسال دور شوید. بام سبز منظره‌ای بی‌نظیر دارد که حتما باید یکبار در زندگی‌تان آن را ببینید، از این منطقه تا صومعه سرا و بندرانزلی را می‌توان دید. بنابراین اگر قصد سفر به این ییلاق را دارید بازدید از بام سبز آن را در صدر فهرست جاهای دیدنی این خطه قرار دهید زیرا برخی از گردشگران معتقد هستند که این منطقه بهترین جای شمال برای مسافرت است.

2. غار آویشو

در این منطقه بالغ بر 17 غار وجود دارد که بزرگترین و معروف‌ترین آن‌ها غار آویشو است که با 75 میلیون سال قدمت طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود. آویشو در بخش شاندرمن این ییلاق قرار دارد و در سال 1389 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. ارتفاع این غار از سطح دریا حدود 1460 متر است و 9 چاه آب اصلی دارد. این غار در فاصله 22 کیلومتر از ماسال قرار گرفته است، اما زیبایی آن ارزش پیموندن مسیر را دارد.

3. محل فوت سردار جنگل

یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوچک‌خان جنگلی یکی از مبارزان مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود. او برای مبارزه با نقض تمامیت ارضی و بازگرداندن استقلال ایران مبارزات فراوانی را انجام داد. محل فوت این مرد بزرگ که به او مشهدمیرزا نیز می‌‌گفتند در روستای گیلوانه اندکی بالاتر از روستای اولسبلنگاه است.

4. روستای اولسبلنگاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال روستای اولسبلنگاه است. برای بازدید از این روستا باید 25 کیلومتر به سمت جنوب از ماسال دور شوید. اولسبلنگاه که به معنی درختی در ارتفاع زیاد است، طبیعتی مسحور کننده دارد. زیبایی این بخش تاحدی است که هرساله علاقه‌مندان بسیاری به خاطر تماشای این همه شگفتی رهسپار این منطقه می‌شود.

ییلاق زیبای اولسبلنگاه در میان کوه قرار گرفته است و به قدری آب‌وهوای آن خوب است که حتی بومیان منطقه نیز برای گذراندن تابستان به اولسبلنگاه می‌روند. این منطقه به دو قسمت اولَس و بِلَنگاه تقسیم می‌شود و به همین علت به آن اولسبلنگاه می‌گویند. اولس در زبان محلی به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است و اولسبلنگاه می‌شود، محل روییدن درخت ممرز.

ارتفاع این ییلاق از سطح دریا 1490 متر است و از ارتفاعات اولسبلنگاه می‌توان کل شهر ماسال و تالش را دید. منابع طبیعی این ییلاق تحت محافظت قرار گرفته است و برای حفظ اصالت منطقه در این مکان ساخت و سازها تنها با مصالح چوبی انجام می‌شود. جالب است بدانید که برق این منطقه از پنل‌های خورشیدی یا موتورهای برق تامین می‌شود و منبع آبش چشمه‌های اطراف هستند.

5. منطقه باستانی اسبه ریسه

جاهای دیدنی ماسال تنها به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود، منطقه باستانی اسبه ریسه در روستای به همین نام در مجاورت روکنار قرار گرفته است. این منطقه که قدمت آن حدود هزاره اول پیش از میلاد مسیح تا سده‌های نخستین اسلام برآورد می‌شود، در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.  آنچه که از شواهد تاریخی برمی‌آید نشان از این دارد که تا چندین قرن بعد از ورود اسلام به ایران این مکان پر رونق و محل زندگی بوده است.

در کاوش‌های صورت گرفته بقایای دیوار و فضاهای مسکونی پیدا شده که در ساخت آن‌ها عمدتا از ملاط گل و سنگ استفاده شده است. علاوه‌بر این، اشیای قدیمی بسیاری نظیر کاسه، کوسه، خمره و... در این محل کشف شد. در گورستان این منطقه آثاری از 28 گوردخمه وجود دارد که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.

البته جذابیت این منطقه تنها مربوط به آثار تاریخی آن نیست، دیواره سنگی اسبه ریسه یکی بلندترین دیواره‌های کشورمان برای صخره‌نوردی محسوب می‌شود. اقداماتی در جهت آماده‌سازی این دیواره برای استفاده صخره‌نوردان در دست اجراست. کایاک سواری در آب‌های خروشان از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. رودخانه خروشانی که در دامنه دیواره سنگی اسبه ریسه وجود دارد، برای این فعالیت ورزشی مناسب است. پس اگر به این منطه سفر کردید، بازدید از یک اثر باستانی را در دل مناظری بکر و زیبا از طبیعت از دست ندهید.

6. پارک جنگلی ریزه مندان

گیلان حدود 24 پارک جنگلی دارد که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شوند. این پارک‌ها به منظور حراست از جنگل‌های جلگه‌ای ایجاد شده‌اند. این جنگل‌ها که باقی مانده‌های جنگل‌های هیرکانی هستند، از آستارا در گیلان تا گیلداغی در گلستان پراکنده شده‌اند. جالب است بدانید جنگل‌های هیرکانی از دوران ژوراسیک باقی مانده و از جمله جنگل‌های منحصر به فرد در دنیا به شمار می‌روند. وجود گونه‌های مختلفی از درخت و درختچه مانند راش، بلوط، توسکا، افرا، نارون، سرخدار، ازگیل، انار و... در این جنگل‌ها از جذابیت‌های گردشگری این مناطق محسوب می‌شود.

پارک جنگلی ریزه‌مندان یا ریزمندان حدود 200 هکتار وسعت دارد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردس هستید، حتما این جاذبه گردشگری ماسال را در برنامه سفر خود قرار دهید. مسیر دسترسی به این پارک جنگی را در نقشه زیر می‌توانید مشاهده کنید.

7. آبشارهای ماسال

همانطور که ذکر شد این منطقه در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد، بنابراین در این منطقه آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد. ویوز، آبشار خون و آبشار رامین از دیدنی‌ترن آبشارهای این منطقه ییلاقی هستند. رامینه را می‌توان زیباترین آبشار در میان آبشارهای این منطقه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست.

برای رسیدن به آبشار رامینه ابتدا از جاده اصلی بالا رفته و وارد جنگل شوید. بعد از مقداری پیاده‌روی در جنگل به آبشار پر آبی خواهید رسید که با شیب تند از بلندی فرو می‌ریزد و منظره‌ای بکر و چشم‌اندازی زیبا خلق می‌کند. اگر بخواهید مدت بیشتری از تماشای این آبشار و طبیعت اطراف آن لذت برده و دمی را به آرامش بگذرانید، می‌توانید در همان نزدیکی در یکی از اتاق‌های هتل رامینه اقامت کنید که پنجره‌هایی رو به آبشار دارد.

8. شنبه بازار

شنبه بازار بازاری هفتگی برای عرضه محصولات محلی است و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ماسال محسوب می‌شود. انواع و اقسام خوراکی‌های محلی مانند ترشی را در این بازار می‌توانید پیدا کنید. بنابراین اگر به دنبال محصولات محلی این ییلاق هستید، شنبه بازار را از دست ندهید. محل برگزاری شنبه بازار را می‌توانید در نقشه زیر مشاهده کنید.

9. باغ پرندگان تمجیدی

پرندگان یکی از زیباترین گونه‌های جانوری هستند و علاقه‌مندان بسیاری نیز دارد. باغ پرندگان تمجیدی یکی از دیدنی‌های این منطقه است که در بازدید از آن با پرندگان بومی این منطقه آشنا خواهید شد. به‌علاوه در این باغ اقامتگاه و امکانات رفاهی برای مسافران مهیاست تا در آرامش از دیدن پرندگان زیبای این خطه لذت ببرند.

پیاده‌روی در این ییلاق یکی از جذاب‌ترین تفریحات آن محسوب می‌شود. طبیعت این منطقه بسیار زیبا و بکر است، بنابراین لذت پیاده‌روی در این بهشت زمینی را از دست ندهید. در این بهشت قدم بزنید و فکر خود را از دغدغه‌های روزمره خالی کنید.

10. اماکن مذهبی

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه اماکن مذهبی و بقاع امامزاده‌هاست. تعداد زیادی بقعه متبرکه در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بقعه آقا سیدمهر علی و آقا سید رضا علی در دهکده زیارتی سیاحتی شالما، بقعه شاهزاده هاشم چسلی، بقعه سنگ بست و زیارت گاه‌های کلکاپشت، بقعه سید صفی الدین در میر محله، خندیله پشت و شاه معلم در ماسال، بقعه امام زاده شفیع، بقعه متبرکه سبز قبا از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع)، بقعه امامزاده میرزا، بقاع متبرکه پیر جلودار و آقا سرای فومن، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (ع) اشاره کرد. با زیارت این امکان مذهبی که بیشتر آنها در دل طبیعتی بکر ساخته شده‌اند، آرامشی وصف نشدنی را تجربه خواهید کرد.

11. شاندرمن

شاندرمن یکی از بخش‌های این ییلاق است که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر رشت قرار دارد. اگر بخواهید از طرف رشت به شاندرمن بروید باید از شهرهای تولم‌شهر (بازارجمعه)، صومعه‌سرا، طاهرگوراب و ماسال عبور کنید. یا از طریق پیربازار  به طرف ضیابر رفته تا به شهر زیبای شاندرمن برسید و از چشم اندازهای زیبای مسیر لذت ببرید.

شاندرمن هم مانند روکنار دارای آب و هوایی بسیار دلنشین و کوهستانی و مقصد خیلی از گردشگران خطه شما و منطقه ماسال است. از مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به آبشار پلکانی شته میل، رودخانه مرغک، جنگل اَلاشستان وزمه مندن، آبشار جیره وزن و خشکه دریا اشاره کرد. پنجشنبه‌بازار شاندرمن نیز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی گیلان است که در آن انواع صنایع دستی مانند گیروه (جوراب پشمی)، چنگیله (دستکش پشمی)، شاله شکه و شاله شوار و انواع زین و یراق اسب دست‌بافت، به فروش می‌رسد.

12. ییلاق دشت النزه

یکی از زیباترین مناطق گیلان در ماسال منطقه ییلاقی بکر و زیبای دشت النزه است که در بین کوه‌های بلند شاندرمن قرار دارد. وقتی وارد این منطقه می‌شوید، زندگی جاری در طبیعت شما را به وجد خواهد آورد. همه آنچه از طبیعتی بکر و آرامش بخش انتظار دارید یک جا جمع شده است.

آب و هوای دلپذیر، درختان افرای 200 ساله و درختان میوه، کوه‌های بلند اطراف دشت، صدای آب چشمه‌های جاری، صدای پرندگان، رمه گوسفندان و عبور گله اسب‌های وحشی از زیبایی‌هایی هستند که این سفر به شما هدیه می‌دهد.

زندگی در این ییلاق که از مسیرهای مهم عشایر است، هنوز به سبک قدیمی جریان دارد. خانه‌ها سنتی بوده، بخاری‌ها با هیزم گرم می‌شوند و مردمان ساکن همه بومی هستند. در این ناحیه می‌توانید آرامگاه امام زاده ابراهیم النزه را نیز زیارت کنید.

13. ییلاق خان بند

یکی دیگر از ییلاق‌ها و جاهای دیدنی شهر ماسال ییلاق خان بند است که دشتی وسیع، سرسبز و زیباست و روستاییان اطراف اغلب دام‌های خود را برای چرا به این دشت می‌آورند.  برخی بر این باور هستند که پیکر میرزا کوچک خان جنگلی ابتدا در این منطقه دفن شده است.

اما آنچه ییلاق خان بند را متفاوت و خاص می‌کند، حرکت سریع ابرهاست. با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه که مرز هوایی گیلان و اربیل محسوب می‌شود، در روزهای ابری می‌توانید از تماشای پدیده جذاب حرکت سریع ابرها لذت ببرید.

14. ییلاق تلارگاه

یکی دیگر از ییلاقات زیبای ماسال ییلاق تلارگاه است که آنجا نیز می‌توان زیبایی جادویی جنگل و دره در میان ابر و مه را تماشا کرد. دشت‌های زیبای این منطقه، مکانی عالی برای استراحت جسمی و روحی است.

15. ییلاق خندیله پشت

این ییلاق در میان کوه‌های بلند قرار دارد. از آنجا که این منطقه کوهستانی است، دمای هوا پایین‌تر بوده و بهتر است حتما با خودتان لباس گرم داشته باشید.

16. ییلاق ملومه بند

ییلاق زیبای ملومه بند نیز مکان مناسبی برای گشت و گذار است که آب و هوایی بی نظیر دارد.

17. ییلاق اسپی دشت

از دیگر ییلاقات بی‌نظیر منطقه ماسال که هرساله گردشگران زیادی را به این خطه می‌کشاند، ییلاق اسپی دشت است. در این ییلاق می‌توان اسب‌های زیادی را دید که در این طبیعت زیبا می‌دوند. در این منطقه به سادگی پدیده اقیانوس ابر قابل مشاهده است.

18. ییلاق شنبه راه

در این ییلاق سرسبز بومی‌های منطقه را می‌بینید که در کنار کوه به دامپروری مشغول هستند. در ییلاق شنبه راه نیز می‌توانید کلبه چوبی اجاره کرده و شب را در آنجا بگذرانید.

19. ییلاق واشیار

ییلاق واشیار نیز در کوه‌های سرسبز ماسال قرار دارد. یکی از زیباترین مکان‌های این منطقه آبشار آن است. قرار گرفتن در کنار آب‌های خنک آبشار واشیار مخصوصا در تابستان بسیار دلچسب است. هنگام بازدید از آبشار واشیار حتما لباس و کفش مناسب با خود داشته باشید.

20. ییلاق سوچاله

یکی از جذابیت‌های ییلاق سوچاله، خانه‌های رنگارنگ و نهایتا دو طبقه آن است. غروب بسیار زیبا و دیدنی این منطقه در کنار مناظر بکر و مه اطراف طبیعت آن، گردشگران زیادی را به سوچاله جذب کرده است. ارتفاع این ییلاق از سطح دریا 1800 متر بوده و در 25 کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. در زبان محلی به جایی که در آن گیاه گلپر و خنجری بروید، سوچاله می‌گویند.

21. بخش ییلاقی ماسال

اکثر مسافران و طبیعت گردها به این منطق سفر می‌کنند تا از گشت و گذار در ییلاق ماسال لذت ببرند. اگر از شهر ماسال به طرف شمال 10 دقیقه رانندگی کنید، بعد از گذشتن از جاده‌ای باریک و دوطرفه اما زیبا به بخش ییلاقی ماسال می‌رسید.

آنچه در ابتدا نظر شما را جلب می‌کند، خانه‌های روستایی هستند، اما همان طور که در دل کوه پیش می‌روید، طبیعت بکرتر و زیباتر می‌شود. در طول مسیر رستوران‌هایی هم ساخته شده است که مکان خوبی برای استراحت و صرف غذا به شمار می‌آیند.

بعد از حدود یک ربع رانندگی می‌توانید از اتومبیل خود پیاده شده و از نفس کشیدن در هوای تمیز و مطبوع و دیدن درختان عمود در دل کوه لذت ببرید. بعد می‌توانید آنقدر بالا بروید که خود را در میان ابرها یافته و در آن مه جادویی آرام بگیرید. در این مراتع سبز وسیع در ارتفاع بالا همراه با تماشای آبشار جاری از کوهستان، احساس سبکی و لذتی تکرار نشدنی خواهید کرد.

از دیگر مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری ماسال می‌توان به مناطق باستانی درخانه، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دره خون، خندیله، منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول، گیله سرا، وردم، ییلاق شالما، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت و ویرگاه، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، صی فی، نم نمه پشت و تلارگاه ملومه بند اشاره کرد.

مهمترین جاذبه دیدنی این منطقه ییلاقات و طبیعت بکر آن است. در بالا چند ییلاق ناحیه یعنی ییلاق جادویی ماسال، ییلاق با صفای اولسبلنگاه، ییلاق النزه و ییلاق خان بند را به شما معرفی کردیم اما می‌توانید زمان بیشتری را برای گشت و گذار در منطقه ماسال اختصاص داده و از دیگر مناطق ییلاقی آن دیدن کنید که عبارتند از:

  • ییلاق بیلگاه دول
  • ییلاق مارجونه
  • ییلاق رشته پشت
  • ییلاق سی فی
  • ییلاق نمنه پشت

ماسال کجاست؟

برای سفر به این ییلاق و بازدید از جاهای دیدنی ماسال ابتدا باید به استان گیلان بروید و سپس از طریق فومن یا بندرانزلی به این منطقه ییلاقی بروید. این منطقه از شمال با رضوانشهر، از شرق با فومن و صومعه‌سرا و از غرب و جنوب با خلخال و استان اردبیل همسایه است. این ییلاق با تالش 60 کیلومتر و با رشت 55 کیلومتر فاصله دارد. اگر از تهران رهسپار این منطقه هستید باید حدودا 360 کیلومتر را طی کنید.

مسیر دسترسی ییلاق ماسال

بسته به اینکه از کدام سمت خود را به استان گیلان برسانید، مسیر رفتن به ماسال متفاوت خواهد بود. برای سفر از تهران به ماسال ابتدا باید وارد آزادراه تهران به قزوین و بعد از عبور از قزوین وارد آزادراه قزوین به رشت بشوید. قبل از رسیدن به رشت به سمت خروجی فومن – سراوان رفته و به طرف ماسال حرکت کنید. در واقع کمی بعد از پلیس راه، از سمت امامزاده هاشم (ع)، جاده سراوان شما را به ییلاق ماسال می‌رساند.

اگر بخواهید از طرف بندر انزلی به ییلاقات ماسال بروید، ابتدا باید خود را به رضوانشهر رسانده و از رضوانشهر به طرف شاندرمن حرکت کنید. از این سمت، ییلاقات ماسال از شاندرمن آغاز می‌شود. اگر هم از سمت استان‌های غربی مانند آذربایجان غربی قصد سفر به ماسال را کردید، باید بعد از طی کردن مسیر خلخال به پونل وارد جاده ماسال شوید و خود را به ییلاقات زیبای ماسال برسانید.

اگر ترجیح می‌دهید که با هواپیما سفر کنید، نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه فرودگاه سردار جنگل رشت است. در صورتی که سفر با قطار را دوست دارید، باید به رشت بروید و از آنجا رهسپار به این منطقه ییلاقی شوید.

بهترین فصل سفر به ماسال

این منطقه زیبا و مسحور کننده آب و هوایی کوهستانی و مرطوب دارد. در پاییز و زمستان در این منطقه مه غلیظی وجود دارد، به‌طوری‌که مناظر به وضوح قابل رویت نیستند. بنابراین توصیه می‌کنیم این فصول را برای سفر به این بهشت انتخاب نکنید.

بهترین زمان سفر به ماسال گیلان اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه است. در فصول ذکر شده این ییلاقات هوای بسیار مطبوعی دارد و در زیباترین حالت ممکن خود هستند.

سوغات و غذاهای محلی ییلاق ماسال

علاوه‌بر محصولات محلی و طبیعی مانند پنیر، ترشی، نان زرین (نوعی نان سنتی گیلانی که عمدتا اطراف ییلاقات تالش، ماسال و شاندرمن تهیه می‌شود)، مرکبات و... که در این منطقه تولید می‌شوند، صنایع دستی زیبایی نیز نظیر شال بافی، بافت چادر، وسایل چوبی، چلونگری (هنر فلزکاری)، نمد و جاجیم بافی در این منطقه ییلاقی عرضه می‌گردد.

طعم دلچسب غذاهای محلی خطه شمال کشورمان برکسی پوشیده نیست، به‌طوری‌که برخی از غذاهای محلی این خطه مانند میرزاقاسمی در سراسر کشورمان طبخ می‌شود. بنابراین اگر به ییلاقات ماسال سفر می‌کنید، لذت چشیدن این غذاهای بی‌نظیر را از دست ندهید.

باقلاقاتق، میرزاقاسمی، ترشی تره، کباب ترش، سیر قلیه، واویشکا، انار بیج، کال کباب، سیرابیج، ترش واش، مرغ ترش، کوکوی مرغ گیلانی، اکبرجوجه و نازخاتون از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان محسوب می‌شوند که می‌توانید طعم اغلب آن‌ها را در ماسال هم بچشید.

اقامت در ماسال

ییلاقات ماسال امکانات اقامتی خوبی دارد و اجاره ویلا ماسال انتخاب اکثر مسافران است. در این منطقه از هتل تا اقامتگاه بومگردی آماده پذیرایی از مسافران است. هتل‌های رایتنس، آریانا، رویال، مرزبانی، اقامتگاه توریستی شاندرمن، مهمانسرای سامان و مجتمع اقامتی کوهسار از معروف‌ترین و محبوب‌ترین اقامتگاه‌های این ییلاق هستند. به راحتی می‌توانید به صورت آنلاین هرکدام از این اقامتگاه‌ها را رزرو کنید تا پس از رسیدن به مقصد دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشید.

همانطور که مطالعه کردید بازدید از جاهای دیدنی ماسال نه تنها لذت‌بخش است، بلکه می‌تواند به بهترین سفر زندگی‌تان تبدیل شود. اکنون که می‌دانید ماسال کجاست؟ اگر ترجیح می‌دهید که دغدغه‌های سفرتان را به حداقل برسانید و ذهن خود را مشغول برنامه‌ریزی سفر، رزرو اقامتگاه، خرید بلیط و... نکنید، بهترین راه حل اجاره ویلا شمال و خرید تور داخلی ماسال گیلان است. به این ترتیب تنها کاری که باید انجام دهید لذت بردن از سفر خواهد بود. به‌علاوه اگر تمایل دارید دیگر مناطق ییلاقی و زیبای گیلان را ببینید پیشنهاد می‌کنیم سری به سوباتان و دیلمان نیز بزنید. در پایان اگر اطلاعات دیگری از این ییلاق زیبا دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

جنگل
آبشار

پیشنهاد ما: برای سفر عجله نکنید

بهترین زمان سفر: مرداد، اردیبهشت، فروردین، شهریور، خرداد و تیر
برای سفر به ماسال بهتر است تا فروردین دست نگه دارید.
0 از ۵ / 1 امتیاز
سوالات متداول

ییلاق ماسال کجاست؟

برای بازدید از ییلاق ماسال که در 55 کیلومتری رشت قرار دارد، ابتدا باید از گیلان گذر کنید وسپس می‌توانید از راه فومن یا بندرانزلی به ماسال بروید.

چه زمانی برای سفر به ماسال مناسب است؟

ییلاق ماسال از اول اردیبهشت ماه تا آخر شهریور ماه زیباترین طبیعت و بهترین آب و هوای ممکن را دارد.

امکان اقامت در ییلاق ماسال وجود دارد؟

از معروف‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های ییلاق ماسال می‌توان به هتل رایتنس، هتل آریانا، هتل رویال، هتل مرزبانی، اقامتگاه توریستی شاندرمن، مهمانسرای سامان و مجتمع اقامتی کوهسار اشاره کرد که می‌توانید برای اقامت در ییلاق ماسال انتخاب کنید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی ماسال
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
بهنوش
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1401,9,21

ماسال یکی از قشنگ ترین ییلاق های شمال هست اما الان اصلا خوب نیست چون هوا خیلی سرده برای بهار و مخصوصا تابستان خیلی خوبه.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 1 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟