ورود / ثبت نام

چادگان اصفهان کجاست؟ معرفی مسیر دسترسی + عکس

0 از 5
/ 1 امتیاز

شهر چادگان در استان اصفهان و در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار دارد و از جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. هوای این شهر در بهار و تابستان خنک و مطبوع است و مقصدی ایده‌آل برای پناه بردن از گرما به طبیعت محسوب می‌شود. اگر کنجکاو شده‌اید که بیشتر در مورد شهر چادگان اصفهان بدانید با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی، سوغاتی‌ها، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقامت در این شهر آشنا شویم.

 

 

فهرست مطلب:

شهر چادگان کجاست؟

چادگان یکی از شهرهای استان اصفهان است و با شهر اصفهان حدود ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. چادگان مساحتی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع دارد و از سمت شمال و شمال شرق به شهرستان‌های تیران و کرون، از سمت غرب و شمال غرب به شهرستان‌های فریدون شهر و فریدن و از جنوب به استان چهار محال و بختیاری می‌رسد.

برای سفر به چادگان، از سمت غرب کشور، بزرگراه شماره ۶۲ که به اصفهان می‌رسد پیشنهاد خوبی است. پس از ۴۲ کیلومتر رانندگی در این بزرگراه به ورودی چادگان و بعد از حدود ۳۵ کیلومتر به شهر چادگان خواهید رسید.

گشتی در دهکده چادگان بزنیم

مجاورت دهکده چادگان با سد و رودخانه زاینده رود، آن را به منطقه‌ای دل‌انگیز برای تفریح و مسافرت تبدیل کرده است. به علاوه، از آنجایی که این شهر روی تپه‌های کم ارتفاع ساخته شده و در دره‌ای میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است،‌ طبیعتی سرسبز و زیبا دارد. طبیعت سرسبز و کوهستانی چادگان، آن را به بهشتی در استان نیمه خشک اصفهان تبدیل کرده است.

طبیعت زیبای چادگان (عکس: حسن نوروزی)

جاهای دیدنی و تفریحات چادگان

برخی از جاهای دیدنی و تفریحات دهکده چادگان عبارتند از:

۱. دهکده تفریحی زاینده رود: این دهکده تفریحی جایی بسیار مناسب برای گذراندن تعطیلات خانوادگی و دوستانه است. دهکده تفریحی زاینده رود یکی از مقاصدی محسوب می‌شود که تقریبا همه مسافران چادگان در لیست تفریحات خود دارند. در این دهکده امکاناتی مانند‌ اسکله قایق رانی، ماهیگیری،‌ استخر شنا، باشگاه اسب سواری، زمین‌های ورزشی، پیست‌های دوچرخه سواری، تله کابین،‌ استراحت‌گاه‌های ییلاقی و... وجود دارد. دهکده تفریحی زاینده رود در کنار سد زاینده رود، ۲ کیلومتری شهر چادگان و در منطقه فریدن بزرگ قرار دارد.

۲. روستای انالوجه: یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دهکده چادگان روستای کوهپایه‌ای انالوجه است. این روستا در دامنه کوه‌های دالان کوه قرار دارد و به همین دلیل در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد. به علاوه، طبیعت سرسبز روستا، کوهنوردی و گشتن در کوهپایه‌های اطراف، یکی دیگر از دلایلی است که مسافران را به سمت این روستا می‌کشاند. روستای انالوجه بین دو شهر داران و چادگان واقع شده است.

۳. خانه معظم الملک میرپنج: خانه معظم الملک یکی از اماکن تاریخی شهر چادگان اصفهان است. این خانه باشکوه در دوره قاجار برای استفاده شخصی ساخته شد و تالارها، زیرزمین و اتاق‌های بزرگی دارد. نوع تزیینات و نقوش و آینه کاری‌های دیوارهای داخلی این بنا،‌ به سبک اروپای یک قرن پیش است. اما معماری بیرونی آن، مطابق با شرایط جغرافیایی و فرهنگی منطقه بوده که منجر به نوعی تضاد شگفت انگیز و چشم نواز شده است. خانه معظم الملک میرپنج در شهرستان چادگان، خیابان پارک آبشار قرار دارد.

۴. آرامگاه کاوه آهنگر: افسانه‌ها می‌گویند که این اسطوره شاهنامه فردوسی در روستایی کوهپایه‌ای، در نزدیکی چادگان دفن شده است. به همین دلیل این روستا را مشهد کاوه یا مشهد آهنگران نیز می‌نامند. کاوه آهنگر به کمک مردم و جوانان علیه ضحاک، پادشاه ظالم وقت قیام کرد. برای همین مردم او را اسطوره‌ای فراموش نشدنی می‌دانند و هر ساله افراد بسیاری از مقبره او در روستای مشهد کاوه بازدید می‌کنند. در این آرامگاه، مزار دختر و پسر کاوه آهنگر نیز دیده می‌شود. آرامگاه کاوه در روستای مشهد کاوه یا اسکندری، در حاشیه زاینده رود واقع شده است.

۵. سد و دریاچه زاینده رود: سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه بر رودخانه زاینده رود و در دل تپه‌های خاکی ساخته شد. این دریاچه زیستگاه آبزیان بسیاری مانند انواع ماهی قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد است که امکان ماهیگیری را برای مردم منطقه و مسافران فراهم می‌کند. از امکانات تفریحی آن می‌توان به ماهیگیری، قایق سواری، عکاسی و... اشاره کرد. در ساحل دریاچه امکان چادرزنی هم وجود دارد. سد و دریاچه زاینده رود در نزدیکی چادگان و ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

۶. برج کبوتر: یکی دیگر از جاهادی دیدنی چادگان که شاید کمتر کسی نام آن را شنیده باشد، برج کبوتر یا کبوترخانه است. این برج با استفاده از کاه و گل ساخته شده است و مامنی برای پرندگان مختلف، به خصوص کبوتر است. مردم از این برج‌ها در مناطق مختلف شهر و روستایشان می‌ساختند تا علاوه بر حفاظت از پرندگان، کود آن‌ها را در یک جا جمع کرده و در کشاورزی استفاده کنند. در داخل برج کبوتر لانه‌های متعدد پرندگان به خوبی قابل مشاهده است. تعداد آن‌ها به حدی زیاد است که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این برج گاهی ۴۰ هزار پرنده را هم در خود جای ‌داده است. برج کبوترخانه در چادگان در مسیر جاده اصفهان به خوزستان قرار دارد.

۷. روستای حجت آباد: روستای ساحلی حجت آباد در ساحل زاینده رود و کوهستان‌های زاگرس قرار دارد. آب و هوای مطبوع، طبیعت سرسبز منطقه، باغستان‌ها و درختان میوه موجب جذب گردشگران بسیاری می‌شود. مسافران می‌توانند از باغات توت، انگور، به آلبالو، آلوچه، گردو، بادام و... روستای حجت آباد میوه‌های دلخواه خود را تهیه کنند.

در برخی از این باغ‌ها مکان‌هایی برای استراحت مسافران تدارک دیده شده است تا گردشگران در سایه درختان مدتی را استراحت کنند. به علاوه، این روستا به دریاچه زاینده رود بسیار نزدیک است و گردشگران می‌توانند از امکانات تفریحی دریاچه نیز استفاده کنند. روستای حجت آباد در ۱۳۰ کیلومتری غرب اصفهان در دهستان کبوتر سرخ واقع شده است.

۸. پل اورگان: پل اورگان در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی توسط یکی از اهالی روستای ساحلی اورگان به نام حاج جلیل استکی روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. این پل معبری برای عبور از زاینده رود است. پل اورگان معماری سنتی دقیقی دارد و از مصالح باکیفیتی برای ساخت آن استفاده شده است؛ به همین دلیل در طی سالیان طولانی در برابر عبور آب و سایر بالایای طبیعی خم به ابرو نیاورده و مستحکم پابرجا مانده است.

۸. امام زاده عبدالله بن زید: مردم محلی به آن امام زاده عبدالله زید حسنی هم می‌گویند و اعتقاد بسیاری به این امام زاده دارند. هر ساله افراد زیادی برای زیارت از شهرها و روستاهای اطراف به این امام زاده می‌روند. امام زاده عبدالله زید حسنی در شهر زیارتی رزوه از توابع چادگان قرار دارد.

وجه تسمیه چادگان

در زمان قدیم به چادگان، پاتاراک هم گفته می‌شد. چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است. چاد کلمه‌ای ترکی به معنای شکاف یا دره و گان پسوندی فارسی به معنای جا یا محل است. از آنجایی که شهر چادگان در میان دو دره در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد، مردم منطقه نام چادگان را برای آن انتخاب کرده‌اند. جواهر کوهپایه‌ای زاگرس آب و هوای معتدل و بسیار مطبوعی دارد.

مردم این منطقه ترک زبان و اصالتا از ایلات قشقایی هستند که در زمان شاه عباس صفوی از آذربایجان به چادگان کوچ کرده‌اند. با این حال، مردم برخی مناطق به زبان بختیاری نیز صحبت می‌کنند. اقتصاد منطقه اغلب بر پایه کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی است. تولید فرش، گلیم و قالی در این شهر بسیار رواج دارد.

بهترین فصل سفر به شهر چادگان

چادگان به دلیل مجاورت با رودخانه زاینده رود و قرار داشتن در منطقه‌ای کوهستانی، آب و هوایی خنک و مدیترانه‌ای دارد. به همین علت بهترین فصل سفر به این شهر بهار و تابستان بهتر است. طبیعت سرسبز و خنکی هوای منطقه در فصل بهار و تابستان رضایت کافی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. به خصوص فصل بهار که در این فصل از سال، آب دریاچه زاینده رود به بیشترین مقدار خود می‌رسد،‌ می‌تواند بهترین فصل برای سفر به شهر چادگان اصفهان باشد.

اما سفر به چادگان در فصول دیگر سال هم خالی از لطف نیست. در اوایل فصل پاییز و اواخر زمستان به دلیل بارش برف و باران‌ فراوان دریاچه و رودخانه زاینده رود پرآب است و تفریحات آبی مانند قایق‌سواری و... در دهکده تفریحی چادگان حال و هوای دیگری دارد.

دریاچه چادگان (عکس: محمدعلی اسدی نژاد)

سوغاتی‌های چادگان

همانطور که گفتیم محصولات عمده چادگان اصفهان، محصولات کشاورزی و دامداری مانند انواع میوه‌جات، گندم، پنیر و دوغ محلی و... است. اما قدمت طولانی یکجانشینی در این منطقه و فرهنگ ادغام‌شده آن از مردم ترک، اصفهانی و بختیاری موجب شده هر کدام از مناطق شهرستان چادگان محصولی برای عرضه داشته باشد.

اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات این شهر شامل قالی و گلیم است. قالی و گلیم چادگان نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی هم شهرت فراوان دارد. به طوری که مردم از مناطق مختلف برای خرید قالی و گلیم به این شهر سفر می‌کنند. بنابراین در سفر خود به چادگان سر زدن به قالی فروشی‌های آن را از یاد نبرید.

اقامت در سفر به چادگان

اگر می‌خواهید برای دیدن تمام زیبایی‌ها و مناطق دیدنی شهر چادگان، در این شهر چند روزی اقامت داشته باشید، می‌توانید از اقامتگاه‌ها و ویلاهای آن استفاده کنید. چادگان ویلاها و اقامتگاه‌های مجهز و متنوعی دارد، به طوری که با هر سلیقه و بودجه‌ای به راحتی می‌توانید اقامتگاه دلخواه‌تان را انتخاب کنید. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود اقدام به اجاره ویلا در چادگان کنید.

بهترین اقامتگاه‌ها و ویلاها در مناطق نزدیک به زاینده رود هستند که چشم‌اندازی بسیار زیبا رو به رودخانه زاینده رود و رشته کوه‌های زاگرس دارند. اجاره ویلا در چادگان یکی از روش‌های رایج و به صرفه اقامت در این شهر است. ویلاهای این منطقه برای اجاره ویلا را می‌توانید در هر متراژ و امکاناتی به صورت یک یا چند روزه اجاره کنید. اگر به اقامت در ویلا علاقه‌ای ندارید می‌توانید در بهترین هتل اصفهان نیز اقامت کنید.

در حاشیه اغلب ویلاها و سواحل رودخانه، معمولا سکوهایی برای استراحت و چای‌خانه‌هایی هم برای شب نشینی وجود دارد. وقتی در هنگام شب برای قدم زدن در ساحل از ویلا خارج می‌شوید، می‌توانید از این سکوها استفاده کنید و از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در دکه‌های اطراف فروخته می‌شود لذت ببرید.

اکنون که با این شهر حاشیه زاینده‌رود آشنا شدید تنها باید چمدان‌های خود را ببندید و سفرتان را آغاز کنید. به‌علاوه اگر قصد دارید با دیگر شهرهای دیدنی استان اصفهان آشنا شوید به شما توصیه می‌کنیم مطلب‌های باغ بهادران اصفهان، شهر سمیرم و شهر محلات را نیز مطالعه کنید. در پایان فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری از این شهر دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

تپه
پل
رود
چشمه
کوه
جنگل
0 از ۵ / 1 امتیاز
تورهای چادگان
متاسفانه توری برای چادگان پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های چادگان و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

چادگان کجاست؟

این شهر تفریحی در اطراف اصفهان و در 115 کیلومتری اصفهان واقع شده است. که برای اقامت در این شهر می‌توانید از ویلاهای اجاره‌ای استفاده کنید.

مسیر دسترسی به چادگان به چه صورت است؟

برای سفر به این شهر از سمت غرب کشور، بهترین انتخاب بزرگراه شماره ۶۲ است. کخ بعد از 77 کیلومتر رانندگی به چادگان خواهید رسید.

چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟

به علت آب و هوار خنک و طبیعت سرسبز بهترین زمان برای سفر به این شهر بهار و تابستان است.
نقد و بررسی
نقد و بررسی چادگان
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
فیروزه
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1402,3,2

چادگان واقعا شهر قشنگیه. اصفهانی‌ها که میشناسن این منطقه رو اما اگر از استان دیگه‌ای به اصفهان سفر کردید حتما به این منطقه هم سربزنید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 1 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟