جا‌های دیدنی تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام

جا‌های دیدنی تبریز

یکی از بهترین شهر‌های ایران برای مسافرت شهر سرسبز و کوهستانی تبریز است. شهر قدیمی تبریز در استان آذربایجان شرقی و قسمت شمال غربی ایران قرار دارد. جا‌های دیدنی تبریز از شهرت زیادی برخوردار هستند و برخی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. جالب است بدانید به خاطر وجود مکان‌های دیدنی طبیعی و فرهنگی زیاد در این شهر، تبریز با عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام نیز شناخته می‌شود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید با ما همراه باشید؛ در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی تبریز خواهیم پرداخت.

جا‌های دیدنی تبریز

تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشورمان است که جاهای دیدنی بسیاری دارد. از این‌رو هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جا‌های دیدنی تبریز راهی این شهر می‌شوند. بیایید نگاهی به جاذبه های دیدنی تبریز بیندازیم.

۱. بازار تبریز

بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان بوده که در میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. این بازار در زمان صفویان رونق گرفت ولی در سال ۱۱۹۳ هجری شمسی در اثر زلزله ویران شد؛ اما طولی نکشید که بازار تبریز به دستور نجفقلی خان دنبلی که حاکم وقت تبریز بود بازسازی شد و اکنون یکی از مکان‌های دیدنی تبریز به حساب می‌آید. بازار تبریز شامل بخش‌های مختلفی اعم از بازار جدید، بازار قدیم، بازار کفاشان، بازار صفی، بازار جمعه مسجد، بازار کلاهدوزان، بازار صادقیه، بازار یمنی دوز، سراجان، پنبه‌چی بازار، بازار رنگی خیابان، بازار ابوالحسن، بازار کره‌نی خانا و… است. در بازدید از این بازار زیبا و قدیمی خرید سوغات تبریز را فراموش نکنید.

دیدنی های تبریز - بازار تبریز

بازار تبریز

۲. ارگ علیشاه

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تبریز ارگ علیشاه است که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. هدف از احداث این بنا ساخت مسجد بود، ولی پس از فرو ریختن سقف ساختمان در هنگام ساخت آن و مرگ علیشاه ساخت این بنا نیمه کاره رها شد. سپس در زمان جنگ ایران و روسیه از این سازه به عنوان دیوار‌های نظامی استفاده کردند و اکنون تنها قسمت باقی مانده از این بنا، شبستان‌های تاریخی آن است که امروزه از فضای آن برای برگزاری نماز جمعه استفاده می‌شود. ارگ علیشاه در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد.

۳. مسجد کبود یا مسجد جهانشاه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز مسجد کبود است. این مسجد در قرن نهم هجری، زمان حکومت ابومظفر به تبریز و به امر دخترش صالحه خانم ساخته شد. اکثر نقاط مسجد کبود به غیر از ایوان و ورودی اصلی آن در اثر زلزله سال ۱۱۹۳ آسیب دید؛ ولی طی مدت ۵۰ سال آن را بازسازی کردند. کاشی کاری‌ها و خطاطی‌های هنرمندانه در این مسجد شکوه و زیبایی خاصی به آن داده و به خاطر کاشی کاری‌های فیروزه‌ای رنگش به فیروزه اسلام نیز مشهور شده است. این مسجد در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر قرار دارد.

جاهای دیدنی تبریز - مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه (مصطفی ناصح احدی)

۴. موزه آذربایجان

ماجرای ساخت این موزه از این قرار است که در سال ۱۳۰۷ یک نمایشگاه سکه در تبریز برگزار و پس از مدتی این نمایشگاه به یک موزه تبدیل می‌شود و اکنون یک هزار و 200 شی تاریخی و عتیقه در آنجا نگهداری می‌شود. این موزه یکی از بزرگترین موزه‌های کشور است که ترکیب یک کتابخانه با سه هزار جلد کتاب، مجسمه‌ها و سکه‌های قدیمی مجموعه‌ای بی نظیر را در این موزه به وجود آورده‌اند. بد نیست بدانید قدیمی‌ترین شی موجود در این موزه متعلق به عصر آهن است.

۵. مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از دیگر مکان های دیدنی تبریز است که به آن مسجد کبیری هم می‌گویند. این مسجد در زمان سلجوقیان تاسیس شد و دارای یک ترکیب خاص از معماری قدیم و جدید است؛ زیرا قسمت‌هایی از این مسجد پس از زلزله بازسازی شده‌اند. گلدسته‌ها و کاشی کاری‌های مسجد جامع تبریز از قسمت‌های دیدنی این مسجد هستند. این بنای تاریخی و مذهبی در خیابان مطهری تبریز قرار دارد.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

۶. مقبره الشعرا یا قبرستان سرخاب

یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز مقبره الشعرا یا قبرستان سرخاب است. قدمت این گورستان به قرن هشتم هجری بازمی‌گردد و به خاطر دفن بیش از ۴۰۰ فرد نامی در این گورستان یکی از مکان‌های مهم تبریز به حساب می‌آید. از مشهورترین افراد دفن شده در این قبرستان می‌توان به حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار اشاره کرد.

۷. کلیسای استفانوس مقدس

یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز کلیسای استفانوس است که در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر جلفا (کنار رود ارس) قرار دارد. برخی معتقدند ساخت این کلیسا در اوایل دوران مسیحیت انجام شده و برخی دیگر قدمت آن را قرن چهار تا شش هجری می‌دانند. این کلیسا نیز پس از زلزله تخریب شد و بازسازی و مرمت آن را صفویان انجام دادند. کلیسای استفانوس دومین کلیسای بزرگ ایران است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

۸. خانه مشروطه

یکی از جا‌های دیدنی تبریز که حتما باید از آن دیدن کنید خانه مشروطه تبریز است. همانطور که از نام آن پیداست این خانه مکانی برای جمع شدن برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی بوده و اکنون اسناد دوره مشروطه در آنجا نگهداری می‌شود. با ورود به این خانه تاریخی ساختمانی از سنگ، آجر، آیینه کاری و گچبری‌های هنرمندانه را می‌توانید ببینید. خانه مشروطه در محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع واقع شده است.

دیدنی های تبریز - خانه مشروطه

خانه مشروطه (عکس: علی پیمان)

۹. قبرستان پینه شلوار

شاید بازدید از قبرستان حس و حال خوبی به شما ندهد، ولی این قبرستان قدیمی‌ترین قبرستان تبریز و مربوط به دوره پیش از اسلام است. چیزی که در این قبرستان موجب جذب گردشگران می‌شود وجود سه دوره سنگ قبر در پینه شلوار است.

۱۰. پارک ملی کنتال

یکی از جا‌های دیدنی تبریز پارک ملی کنتال است. اگر در فصل بهار از این پارک تاریخی دیدن کنید می‌توانید لاله‌های رنگارنگ و زیبا را تماشا کنید و عکس‌های بی‌نظیری را به یادگار بگیرید. علاوه بر آن بقایای آسیاب‌های سنگی قدیمی نیز در این پارک به چشم می‌خورند.

۱۱. موزه قاجار

موزه قاجار یک عمارت زیبا و به جای مانده از دوره قاجار است که در یک محله قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد. بخش‌های مختلف این موزه شامل یک تالار مخصوص پول و سکه‌های قاجاری، یک تالار برای ظرف‌های عتیقه، تالار دیگر برای کاشی‌های رنگارنگ و هنرمندانه و یک سالن هم برای به نمایش گذاشتن تفنگ‌ها و اسلحه‌های قدیمی می‌شود. برای رسیدن به این موزه کافی است به خیابان ثقه الاسلام و سپس به خیابان فرعی شهریار بروید. در کنار بیمارستان کودکان موزه قاجار را می‌توانید ببینید.

جاهای دیدنی تبریز - موزه قاجار

موزه قاجار (عکس: رضا میلانی)

۱۲. کلیسای کاتولیک‌ها

کلیسای کاتولیک‌ها یک بنای آجری به جا مانده از سال ۱۲۹۱ هجری خورشیدی است. این کلیسا طول ۳۰ متر و عرض ۱۵ متر دارد و هر کسی بر روی بالکن کوچک کلیسا بایستد می‌تواند نمایی دیدنی از برج ناقوس کلیسا را ببیند. در گذشته در این کلیسا مراسم‌ها و جشن‌های کاتولیک‌ها برگزار می‌شد.

۱۳. کاخ شهرداری یا کاخ ساعت

کاخ ساعت یکی دیگر از مکان های دیدنی تبریز است. در ساختمان این کاخ ساعتی به ارتفاع تقریبا 30 متر ساخته شده است که هر ۱۵ دقیقه یک بار زمان را برای مردم تبریز اعلام می‌کند. داخل کاخ، موزه‌ای شامل دوربین‌های قدیمی، فرش، هنر‌های معاصر، خط و… وجود دارد. برای رسیدن به این کاخ کافی است به تقاطع خیابان‌های ارتش جنوبی و امام خمینی بروید.

۱۴. آبشار اسکندر

آبشار اسکندر ارتفاعی حدود ۳۰ متر دارد. در بالای آبشار برای صعود کوهنوردان رولکوبی مناسبی انجام شده است. این آبشار از جاذبه‌های دیدنی تبریز به حساب می‌آید و در دامنه‌های شمالی کوه سهند، در نزدیکی روستای طویقون واقع شده است. برای رسیدن به آن باید از طریق جاده تبریز به اهر وارد جاده فرعی روستای طویقون شوید.

۱۵. موزه ادبی شهریار

این موزه در واقع خانه قدیمی شاعر بزرگ و معروف ایرانی استاد شهریار است که امروزه به یکی از جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده و به عنوان یک یادگار ادبی و هنری در سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسیده است. موزه ادبی شهریار تبریز در مقصودیه تبریز (محله قدیمی) پشت عمارت شهرداری قرار دارد.

موزه ادبی شهریار تبریز

موزه ادبی شهریار (عکس: فرزاد هاشمی)

۱۶. برج خلعت پوشان

این برج که در محله کرکج قرار دارد از دیگر جا‌های دیدنی تبریز محسوب می‌شود. برج خلعت پوشان مربوط به دوره صفویه و محلی برای برگزاری مراسم خلعت پوشی بوده است. این برج از آجر ساخته شده و در ۵ کیلومتری مرکز شهر تبریز قرار دارد.

۱۷. خانه علی موسیو

علی موسیو دومین شهردار تبریز و از شخصیت‌های برجسته انقلاب ایران بوده است. اکنون خانه این شخصیت برجسته به یک موزه دیدنی و مکانی تاریخی برای تماشای تاریخ مشروطه تبدیل شده است.

۱۸. مقبره دو کمال

دو تن از هنرمندان تبریزی با نام‌های کمال‌الدین بهزاد و کمال‌الدین مسعود خجندی در این مقبره دفن شده‌اند. کمال الدین بهزاد نگارگر و نقاش قرن دهم هجری است. مقبره دو کمال در محله بیلانکوه تبریز قرار دارد.

۱۹. خانه پروین اعتصامی

یکی دیگر از مکان های دیدنی تبریز که بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد خانه پروین اعتصامی مربوط به دوران پهلوی اول است. این خانه در محله ششگلان تبریز قرار دارد.

۲۰. برج آتش نشان

از نخستین تاسیسات آتش نشانی ایران برج آتش نشان تبریز است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد. این برج ارتفاعی حدود ۲۳ متر دارد و در نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز واقع شده است.

از دیگر جا‌های دیدنی تبریز می‌توان اشاره کرد به:

  • خانه لاله‌ای
  • خانه صرافلار
  • خانه بهنام
  • حمام نوبر
  • بقعه صاحب الامر
  • مسجد استاد شاگرد
  • مدرسه رشیدیه
  • پیاده راه تربیت
  • موزه سفال
  • موزه قرآن و کتابت
  • موزه سنجش تبریز
  • موزه محرم تبریز
  • موزه دوربین عکاسی تبریز
  • فرش سنگی تبریز
  • حمام نظافت تبریز
  • امامزاده سید جمال تبریز
  • کلیسای ننه مریم جلفا
  • خانه حریری تبریز
  • خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز
  • صومعه سنت استپانوس تبریز
  • کلیسای سنت ماری تبریز
  • موزه سنگی تبریز
  • پارک جنگلی یادگار امام
  • پارک جنگلی عباس میرزا
  • پارک مینیاتور

مکان های تفریحی تبریز

مکان های دیدنی تبریز محدود به آثار تاریخی نیست. اماکن تفریحی بسیاری نیز در این شهر وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

۱. پارک ایل گلی (ائل گلی) یا شاه گلی

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تبریز که از آن می‌توان به عنوان یک مکان تفریحی یاد کرد، پارک ایل گلی است. این پارک یک دریاچه به عمق ۱۲ متر دارد و در فاصله ۷ کیلومتری مرکز شهر تبریز قرار گرفته است. قدمت این پارک به زمان آق قویونلو‌ها باز می‌گردد که پس از آن صفویان آن را گسترش داده‌اند. در این پارک علاوه بر قدم زدن و لذت بردن از طبیعت آن می‌توانید از دیگر امکانات تفریحی مانند قایق سواری، شهربازی و… نیز بهره ببرید.

مکان های دیدنی تبریز - پارک ائل گلی

پارک ائل گلی (عکس: محمد خانی)

۲. پارک کوهستانی عون بن علی یا عینالی

این پارک کوهستانی که در شمال شهر تبریز قرار گرفته، مکان مناسبی برای تماشای شهر تبریز است. وقتی به این پارک رسیدید می‌توانید با تله کابین یا پیاده خود را به قله کوه برسانید و منظره‌ای بی نظیر از شهر تبریز را مشاهده کنید.

۳. پارک باغمیشه

یکی از بزرگترین مراکز تفریحی تبریز پارک باغمیشه با امکانات تفریحی متنوع است که در شمال شرقی شهر تبریز در کنار میدان فهمیده قرار دارد.

۴. مجتمع تجاری لاله پارک

اگر از علاقه‌مندان به بازار و خرید هستید حتما نیمی از یک روز خود را برای گشت و گذار در مجمتع تجاری لاله پارک اختصاص دهید. این مجتمع در ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده، در بزرگراه پاسداران واقع شده است.

۵. پارک باغلارباغی

این پارک در مجاورت بلوار استاد شهریار و کنار پارک ولیعصر قرار دارد. پارک باغلارباغی دارای باغ وحش، رستوران، فضای سبز و بزرگترین شهربازی تبریز است.

۶. گیم لند بوم کلاب تبریز

یکی دیگر از پارک‌های معروف تبریز پارک ولیعصر است که به خاطر رقص آبی که دارد به پارک موزیکال نیز مشهور است. این پارک علاوه بر طبیعت سبز دارای تفریحاتی همچون فوتبال دستی، میز بیلیارد، پلی‌استیشن و … نیز است. پارک ولیعصر در بلوار ولیعصر، روبه‌روی دادگستری قرار دارد.

۷. رستوران‌های تبریز

یکی از جذاب‌ترین بخش سفر به تبریز رستوران گردی در تبریز است. در رستوران‌های تبریز انواع غذا‌های سنتی و امروزی طبخ و عرضه می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم حتی برای یک وعده هم که شده غذای خود را در یکی از رستوران‌های تبریز میل کنید. غذاهای محلی تبریز بسیار لذیذ هستند و نباید لذت چشیدن طعم آن‌ها را از دست بدهید.

جاذبه های طبیعی و دیدنی اطراف تبریز

حال که قصد سفر به تبریز را دارید بیایید با جاهای دیدنی نزدیک به شهر تبریز نیز آشنا شویم. بد نسیت در سفر خود به پایتخت گردشگری جهان اسلام از این جاذبه‌های نیز دیدن کنید.

۱. روستای کندوان

روستای کندوان خانه‌هایی شبیه به لانه زنبور دارد که در دل کوه‌های آتشفشانی سهند جای گرفته‌اند. این  روستا در ۴۸ کیلومتری تبریز واقع شده و دارای قدمتی ۷هزار ساله است. روستای کندوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی تبریز محسوب می‌شود و بازدید از آن ارزش پیمودن راهی یک ساعته را دارد. علاوه بر آن پس از بازدید از این روستا می‌توانید عسلی ناب و کمیاب را از آنجا برای خود و به عنوان سوغات تبریز برای خانواده تان تهیه کنید.

روستای کندوان تبریز؛ تنها روستای صخره ای قابل سکونت

روستای کندوان (عکس: هادی)

۲. روستای دستکند حیله ور

این روستا یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز است که در ۳ کیلومتری روستای کندوان قرار دارد. چیزی که در این روستا نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند خانه‌های روستا است که در دل زمین به صورت زاغه‌های زیبا و مخفی ساخته شده تا از دید رهگذران به دور باشند.

۳. کویر قوم تپه

علی رغم طبیعت سبزی که در تبریز وجود دارد، یکی از زیباترین کویر‌های ایران نیز در تبریز واقع شده است. این کویر قوم تپه نام دارد و یکی از جاذبه های دیدنی تبریز به حساب می‌آید.

۴. روستای لیقوان

طبیعت زیبای این روستا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. اگر از عاشقان عکس و عکاسی در طبیعت هستید حتما از این روستا دیدن کنید.

روستای لیقوان

روستای لیقوان (عکس: محمد لیقوانی)

۵. دره سعید آباد

این دره از مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید و در تابستان‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دره سعید آباد محل عبور رودخانه سیدآوا چای است که در دو کیلومتری جاده تهران تبریز قرار دارد. در این منطقه می‌توانید مجموعه‌ای از کشتزار‌ها و درختان میوه را تماشا کنید.

۶. روستای زنوزق

یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز روستای زنوزق است. این روستا در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر زنوز در شهرستان مرند قرار دارد. خانه‌های این روستا به صورت پلکانی و با در و پنجره‌های چوبی ساخته شده‌اند.

۷. سد امند

در سفر به تبریز بد نیست از سد امند هم دیدن کنید. این سد در شمال غربی شهر تبریز و نزدیک به روستای امند واقع شده است.

۸. جنگل‌های ارسباران

یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز جنگل‌های ارسباران است که یک طبیعت بکر و دست نخورده با انواع گونه‌های جانوری و گیاهی دارد. این جنگل را با نام‌های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم معرفی می‌کنند. با بازدید از این جنگل علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و سر سبز آن می‌توانید از بنا‌های تاریخی آنجا مانند قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر نیز دیدن کنید.

۹. دشت تبریز

بعد از دشت‌های مرند و جلفا، دشت تبریز با مساحت 3 هزار هکتار بزرگترین دشت آذربایجان شرقی به حساب می‌آید.

10. آبشار گل آخور

در سفر به تبریز نیز می‌توانید از آبشار گل آخور که در 60 کیلومتری غرب ورزقان و در روستای گل آخور قرار دارد نیز دیدن کنید.

همانطور که مطالعه کردید تبریز مکان‌های دیدنی و تفریحی زیادی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از این شهر تاریخی دیدن کنید. لطفا اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد جاهای دیدنی تبریز دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۷ از ۵ – ۷ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. محمد پاسخ

    یکی از شهرهایی که از جاهای دیدنیش خیلی تعریف شنیدم تبریز هست. برای همین قصد دارم به تبریز سفر کنم و تمام دیدنی‌های تبریز را از نزدیک ببینم، خوش حال میشم اگر کسی از نزدیک تمام جاهای دیدنی تبریز را دیده اهنماییم کنه..؟

    1. سالار پاسخ

      بله من در تبریز زندگی می‌کنم و ارگ علیشاه را پیشنهاد میدم از نزدیک ببینید. اگر به ساختمان‌ قدیمی علاقه دارید، ارگ بسیار زیبایی هست که از دیدنش لذت می‌برید.

  2. سینا پاسخ

    من به بازار تبریز رفتم، بازار خیلی قشنگیه و از بخش های مختلفی تشکیل شده که شامل بازار کفاشان، کلاهدوزان و خیلی بازارهای دیگه میشه که می‌تونی کلی خرید کنی.

  3. sara پاسخ

    بله من به تبریز سفر کردم و می‌تونم بگم حیفه که به این شهر سفر نکنی، چون خیلی شهر قشنگ و دیدنی هست. اولین جایی که پیشنهاد میدم برید بازار تبریز هست که بازار خیلی قدیمیه و حتی در یونسکو ثبت شده.

  4. عاطفه پاسخ

    در هر شهری از ایران، مسجد زیبا قدیمی وجود داره که در تبریز هم مسجد کبود و جامع هست. من در رشته باستان‌شناسی درس می‌خونم و برای رشته تحصیلیم از این مسجدها دیدن کردم، مسجدی که کاشی کاری و خطاطی‌های خیلی قدیمی داره و معماری خیلی قشنگی را می‌تونی ببینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد