غار قوری قلعه کرمانشاه؛ بزرگترین غار آبی آسیا

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیاست که در فاصله 96 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. غاری سرد و مرموز با قندیل‌هایي آویزان و رودخانه‌ای کم جان است. اگرچه  هنوز قسمت عمده‌ای از وسعت قوری قلعه مهيای حضور گردشگران نیست؛ با اینحال جاذبه‌های بسیاری دارد. اگر مایلید از این غار کهن بیشتر بدانید و بدانید که کجاست و چطور باید به آن بروید با ما همراه باشید.

گشتی در غار مرموز قوری قلعه

قبل از اینکه گشتی در غار بزنیم بهتر است به پیشینه غار بپردازیم. غار قوری قلعه قدمتی معادل ۶۵ میلیون سال دارد. غاری که پیشینه آن به دوره دوم زمین شناسی می‌رسد. این غار حدود چهل سال پیش توسط عده‌ای غارشناس انگلیسی کشف شد.

قوری قلعه ۱۲ کیلومتر طول دارد و عمق آن  به 3هزار و 140 متر می‌رسد. در روند اکتشافات تعدادی ظروف نقره با نقوشي از پرندگان و همینطور تعدادی سکه‌های ساسانی، کشف شده است كه ردپای دوران ساسانیان در این غار را به وضوح نشان
می‌دهد.

بعد از تهیه بلیط وارد غار می‌شوید؛ مسیر پیاده روی غار با نرده‌های فلزی مشخص شده‌اند و راهنمای شما برای طی مسیر در غار هستند. قندیل‌هاي زیبای غار و سنگفرش‌هایی که به دلیل چکه آب از بعضی قندیل‌ها خیس است اولین چهره غار پس از ورود شما خواهد بود.

رودخانه‌ای باریک نیز در غار جاری است كه عمق آن حداکثر به 14 متر می‌رسد. غار نورپردازی شده است و تاریک نیست. این فضای کوچک اما طویل زیبایی‌های خیره کننده ای دارد. دالان‌هایی زیبا با اشکالی که حاصل دست طبیعت است شما را وسوسه می‌کند برای دیدن زیبایی‌های غار پیش بروید.

با عبور از دالان‌ها به اولین تالار غار یعنی تالار مریم می‌رسید در این تالار حجم هایی عجیب با اشکالی متفاوت وجود دارند. اینجا تندیسی با چهره‌ای آشنا را می‌بینید که کودکی را در آغوش گرفته و گویی گریزان است؛ این تندیس را شبیه به حضرت مریم می‌دانند.

قوری قلعه

تالار مریم (عکس: ایرنا)

با عبور از تالار مریم و گذشتن از زیبایی‌های آن پس از طی مسیری کوتاه به تالار کوهان شتر می‌رسیم؛ اینجا نیز دست طبیعت حجم‌ها و تندیس‌های بی بدیلی را به یادگار گذاشته است. اشکال مختلفی را در این تالار می‌بینید که می‌توان به موجودات و انسان‌ها نسبت داد.

بعد از طی مسیری در حدود ۵۰۰ متر درب بسته‌ای روبرویتان قرار می‌گیرد که شما را از دیدن ادامه شگفتی‌های غار محروم می‌کند. این غار فاز دومی هم دارد که طبق شنیده‌ها شامل تالار‌هایی با اسامی عروس، بتهوون و نماز است. لازم به ذکر است دمای غار بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتیگراد است و بهتر است در هنگام گشت در غار با خود لباس گرم به همراه بیاورید.

قوری قلعه

قوری قلعه (عکس: ایرنا)

امکانات موجود قوری قلعه برای گردشگران

در مجموعه تفریحی ورودی غار می‌توانید کمی استراحت کنید و پس از صرف غذایی دلچسب راهی غار شوید. غار قوری قلعه امکاناتی از قبیل پارکینگ، رستوران، سایبان، آب آشامیدنی سالم و سرویس بهداشتی دارد.

اما در اینجا خبری از امکانات اقامتی مدرن و استاندارد نیست گرچه از طریق بخش خصوصی اتاق‌هایی اجاره داده می‌شود. چندین واحد پذیرایی نيز وجود دارد که می‌تواند خیال شما را از بابت تهیه غذایی خوشمزه راحت کند.

غار قوری قلعه کجاست؟

این غار در دامنه کوه شاهو در نزدیکی روستای قوری قلعه قرار دارد. با هم مسیر دسترسی به این غار جذاب را مرور
می‌کنیم. از سمت کرمانشاه وارد جاده پاوه-کرمانشاه شوید. از کرمانشاه تا غار حدود یک ساعت و 10 دقیقه زمان نیاز دارید.

با عبور از روستای کانی شریف و شهرستان جوانرود به روانسر می‌رسید. از اینجا تا غار راهی نیست. در این مسیر بعد از عبور از گردنه پلنگانه کبابی شاهو قرار دارد و کمی جلوتر نیز کبابی کوهستان که می‌توانید بعد از صرف ناهار به حرکت خود ادامه دهید. در ادامه این مسیر غار قوری قلعه با ابهتی کم نظیر هویدا می‌شود.

بهترین فصل سفر به غار قوری قلعه

بهترین زمان برای سفر این غار با شکوه بهار تا اواخر تابستان است. کرمانشاه منطقه‌ای سردسیر محسوب می‌شود و در زمستان ممکن است سرمای هوا اذیتتان کند. گرچه این غار غاری چهار فصل است و دمای آن تقریبا در تمام فصول یکسان و خنک است. اما شش ماهه اول سال زمان مناسبتری برای این سفر دلنشین است.

به‌علاوه اگر در بهار به این منطقه سفر کنید طبیعتی مسحور کننده منتظر شما است. گل‌های بابونه با تمام زیبایی در این فصل در این منطقه به خوبی خود نمایی می‌کند.

غار قوری قلعه

قوری قلعه (عکس: احسان عباسی)

جاذبه‌های نزدیک به قوری قلعه

در مسیر رسیدن به اين غار در جاده پاوه ـ کرمانشاه که حرکت کنید. می‌توانید از سراب یاوری و بعد از آن در روستای کانی شریف از تپه کانی شریف دیدن کنید؛ تپه ای که تاریخ پیدایش آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌گردد. بعد از رسیدن به شهر روانسر، سراب روانسر جاذبه دیگری است که می‌توانید برای دیدنش برنامه ریزی کنید.

از جاذبه‌های اطراف این غار نیز به بازارچه مرزی جوانرود می‌توان اشاره کرد. از ویژگی‌های این بازار قیمت مناسب و تنوع محصولات است.

شهر پاوه نیز دارای بافتی پلکانی و طبیعتی زیباست که می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. گور دخمه روانسر مربوط به دوران هخامنشی نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه است. جاذبه‌های طبیعی اطراف غار هم کم نیستند دشت بابونه و جنگل‌های بلوط با زیبایی‌های کم نظیر گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشانند.

اقامت در سفر به قوری قلعه

برای اقامت در سفر به غار قوری قلعه اگر می‌خواهید در کرمانشاه بمانید؛ بستگی به سلیقه و میزان بودجه گزینه‌های مختلفی دارید؛ از هتل پنج ستاره پارسیان کرمانشاه گرفته تا هتل‌هایی با ستاره‌هایی کمتر همچون هتل داریوش کرمانشاه یا اقامتگاه‌های سنتی می‌تواند انتخاب شما باشد. اگر بخواهید نزدیک‌تر به غار باشید در شهرستان روانسر اقامتگاه بوم گردی سابات مکان مناسبی برای ماندن خواهد بود؛ این خانه زیبا با چوب و سنگ و گل ساخته شده است.

اگر مایلید در پاوه بمانید و البته هزینه کمتری نیز جهت اسکان متحمل شوید؛ اقامتگاه بوم گردی ساتیار در روستای ساتیار قرار دارد که حدود ۲۷ کیلومتر از پاوه فاصله دارد. هتل ارم پاوه نیز هتلی سه ستاره است كه می‌تواند انتخابی مطلوب و مناسبي جهت اسکان در پاوه باشد.

به پایان این مقاله می‌رسیم؛ سعی ما بر آن بوده تا در این نوشتار اين غار زیبا را به خوبی معرفی کنیم. امید است اگر قصد سفر به این منطقه را داشتید این مقاله برای شما مفید باشد. در سفر به این خطه کوهستانی کشورمان سوغات کرمانشاه را فراموش نکنید، زیر نظیر آن را جای دیگری پیدا نخواهید کرد.

زیبایی‌های ایران زمین تمامی ندارد. در ایرانگرد هر بار به دیدن قطعه ای از بهشت در این سرزمین می‌رویم. اگر شما اطلاعات دیگری از این غار زیبا دارید که می‌تواند به همراهان ایرانگرد برای سفری با کیفیت کمک کند در زیر این نوشتار آن را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد