جاهای دیدنی شهر محمودآباد شمال؛ شهری ساحلی در مازندران

شهر محمودآباد شمال

اگر از مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره خود خسته شده‌اید وقت آن رسیده که به یکی از جاهای دیدنی شمال سفر کنید؛ یکی از بهترین مقاصد برای این منظور شهر محمودآباد شمال است. چند روزی استراحت و گشت‌وگذار در طبیعت بکر و زیبای این شهر ساحلی حال‌وهوای شما را عوض خواهد کرد. حال اگر می‌خواهید بدانید شهر محمودآباد کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد با ما همراه باشید.

جا‌های دیدنی محمودآباد

محمودآباد شهری ساحلی در مجاورت دریای خزر و یکی از مراکز گردشگری ایران است. اقتصاد این شهر از طریق ماهیگیری، کشاورزی و گردشگری تامین می‌شود.

جا‌های دیدنی محمودآباد بسیار زیاد و متنوع هستند. طبیعت زیبا، جنگل‌های بکر، دریای خزر و ساحل‌های مشهورش، آبشارهای طبیعی، مکان‌های تفریحی و شهربازی‌های مجهز، جاذبه‌های تاریخی و… از عوامل جذب مسافر به این شهر هستند.

علاوه بر این یکی دیگر از عواملی که موجب پیشرفت و توسعه گردشگری در این شهر شده است وجود فرودگاه نظامی آموزشی نیروی هوایی ارتش است که در این فرودگاه پرواز‌های تفریحی و آموزشی با هواپیما‌های دونفره فوق سبک برای عموم مردم انجام می‌شود.

شهر محمودآباد شمال

ساحل شهر محمود آباد

جاذبه های طبیعی محمودآباد

همانطور که گفتیم محمودآباد دیدنی‌های بسیاری دارد؛ ابتدا بیایید با جاذبه‌های طبیعی آن آشنا شویم.

  1. آب بندان سرخ: یکی از جا‌های دیدنی محمودآباد پارک‌های جنگلی آنجا است. یکی از پارک‌هایی که حتما باید ازآن دیدن کنید آب بندان سرخ رود واقع در جاده آمل به چمستان است. در آب بندان علاوه بر منظره و طبیعت بکر می‌توانید پرندگان مهاجر به این منطقه را نیز تماشا کنید و عکس‌های بی نظیری بگیرید. بد نیست بدانید در نزدیکی آب بندان سرخ رود ویلا‌هایی نیز برای اقامت مسافران وجود دارد.
  2. جنگل روستای اهلم: اگر به گشت و گذار در طبیعت و عکاسی علاقه دارید حتما سری به جنگل اهلم بزنید. این جنگل با پوشش گیاهی متنوع شامل درختان ممرز، گردو، نارون، بلوط، توسکا، افرا و… منظره بی‌نظیری را ایجاد کرده است. برای رسیدن به این جنگل باید از مسیر محمودآباد به نور بروید و در ابتدای خروجی محمودآباد دو کیلومتر دیگر بروید تا به اهلم برسید.

    جنگل روستای اهلم

    جنگل روستای اهلم

  3. ساحل سرخرود: ساحل شنی سرخرود بسیار بزرگ و به شهر نزدیک است. در طول خط ساحلی این منطقه پلاژ‌هایی در مناطق چکسر، گلشهر، قوری و… برای اجاره به مسافران و گردشگران وجود دارد. علاوه بر این کشتی‌های صید ماهی نیز در این ساحل به وفور دیده می‌شوند که منظره‌ای زیبا را به وجود آورده‌اند. این ساحل در ۶ کیلومتری غرب فریدون کنار و ۱۵ کیلومتری محمودآباد قرار دارد.

    ساحل سرخرود محمودآباد

    ساحل سرخرود (عکس: احمد زرنگ)

  4. تالاب سرخ: بازدید از این تالاب زیبا مخصوص کسانی است که از اوایل آذر ماه و زمستان به این منطقه سفر می‌کنند. در زمستان‌ها قوی‌هایی معروف به “قوی فریاد کش” مسافتی حدود 5هزار کیلومتر را طی می‌کنند و از مناطق سردسیر به سرخ رود می‌آیند. پس اگر در زمستان به محمودآباد سفر کردید تماشای این قوی‌های مهاجر را از دست ندهید. تالاب سرخ در شهر سرخ رود محمودآباد و نزدیک به محله وزرا واقع شده است.

    تالاب سرخ

    تالاب سرخ

  5. روستا و آب گرم لاویج: از دیگر جاذبه‌های طبیعی محمودآباد شمال که حتما باید از آنجا بازدید کنید روستای لاویچ در دامنه‌ی کوه‌های البرز است. در این روستا یک مجموعه آب گرم وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی برای درمان بیماری‌هایی چون سردرد، استرس، درد مفاصل و… راهی این منطقه می‌شوند. در مجموعه آب گرم لاویچ ویلا‌ها و سوئیت‌هایی برای اجاره مسافران وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های روستای لاویج می‌توان به خانه نیما یوشیج، آبشار حرام او، کلیسای آنتوان مقدس در شهرک هایکاشن، فیل سنگی و… اشاره کرد. این روستا در محمودآباد، جاده آمل، شهر چمستان، ۱۸ کیلومتر بعد از پاک جنگلی کشپل واقع شده است.

    روستای لاویچ

    روستای لاویچ (عکس: عمار محرابی)

  6. جنگل بونده: این جنگل در دهکده‌های اهلمرستاق متصل به روستای بونده در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد. جنگل بونده پوشش گیاهی متنوع و طبیعتی بکر برای استراحت و تفریح دارد.

    جنگل بونده

    جنگل بونده (عکس: صبا سلحشور)

  7. آبشار آب پری: اگر از محمودآباد به سمت شهر رویان حرکت کنید در طول مسیر به منطقه‌ای خوش آب و هوا می‌رسید که در آن آبشار زیبایی به نام آبشار آب پری قرار دارد. این آبشار از لابه‌لای سنگ‌ها و در بین انبوهی از درختان به سمت پایین سرازیر شده است. در اطراف این آبشار فضایی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبا وجود دارد.
آبشار آب پری

آبشار آب پری (عکس: ناصر نعمتی روشن)

جنگل‌های راش، هیرکانی، جنگل و چشمه کشپل، روستای خشت سر، آبشار ونوش، روستای کلوده، دریاچه آزادمون و… از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر محمودآباد شمال هستند.

جاذبه‌های تاریخی و زیارتی محمودآباد

جاهای دیدنی این شهر شمالی کشورمان تنها به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود. در ادامه با جاذبه‌های تاریخی و زیارتی این شهر آشنا می‌شویم:

  1. امام زاده قاسم: این امامزاده یکی از جا‌های دیدنی و زیارتی محمودآباد است که درمرکز محمودآباد کنار شهرداری قرار دارد. این امامزاده تنها امامزاده ایران است که آستان مقدس آن بین دو مدرسه و بقعه در حیاط مدرسه قرار دارد.
  2. سقانفارهای عبدالله آباد و گلیرد: سقانفار‌ها اتاقک‌هایی هستند که در محوطه‌ی گورستان‌ها یا مساجد ساخته شدند و از آن‌ها برای مراسم‌های سوگواری استفاده می‌کردند. علاوه‌بر آن نوع دیگری از این آلونک‌ها را برای نگهبانان در کشتزار‌ها می‌سازند. در شهر محمودآباد شمال دو سقانفار مشهور با نام‌های عبدالله آباد و گلیرد وجود دارد. این سقانفار‌ها مربوط به دوره قاجار هستند که به عنوان یک آثار تاریخی نیز به ثبت رسیده‌اند. سقانفار عبدالله آباد در سرخ‌رود، دهستان هزار پی شمالی و در روستای عبدالله آباد و سقانفار گلیرد در دهستان اهلمرستاق جنوبی و در روستای گلیرد واقع شده‌اند. اگر به محمودآباد سفر کردید بازدید از این آثار تاریخی خاص را فراموش نکنید.
  3. تپه باستانی سرخرود: در بخش جنوبی شهر سرخرود دو تپه باستانی و مشهور به نام تپه‌های فلاکتی قرار دارد. این دو تپه قدمتی ۲هزار ساله دارند و در زمان ساسانیان توسط رومیان به آتش کشیده شده‌اند. طبق پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده برفراز این تپه‌ها قلعه‌ای به نام قلعه ماهانه سر وجود داشته که تیمور لنگ قصد فتح آن را داشته است. خوب است بدانید این تپه‌ها با نام تپه‌های تخت جمشید مازندران هم شناخته می‌شوند.

جاهای تفریحی شهر محمودآباد

پس از بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نوبت به تفریح می‌رسد؛ پس بیایید نگاهی به تفریحات این منطقه بیندازیم.

  1. پارک جنگلی تشبندان: این پارک که در شرق جاده آمل و نرسیده به کلوده قرار دارد، یکی از پارک‌های بزرگ و مناسب برای اتراق مسافران است.

    جا‌های دیدنی محمودآباد

    پارک جنگلی تشبندان (عکس: ایرنا)

  2. شهربازی سرزمین رویاها: هر آنچه که از یک شهربازی مدرن امروزی انتظار دارید اعم از انواع وسایل بازی هیجان انگیز، شنا، قایقرانی در دریا و… را می‌توان در شهربازی محمودآباد پیدا کرد. همچنین در خط ساحلی شهربازی برای گردشگران رستوران و آلاچیق‌هایی ساخته شده است. این شهربازی در شهر محمودآبادشمال در فاصله ۵ کیلومتری جاده فریدون کنار واقع شده است.
  3. پارک جنگلی طاهباز: طاهباز در ۶۰۰ متری میدان اصلی محمودآباد واقع شده است و مساحتی حدود ۲/۳ هکتار دارد. در این پارک امکانات بسیاری اعم از سرویس بهداشتی، نمازخانه، سالن غذاخوری، محلی برای نصب چادر، امکانات ورزشی و تفریحی و … وجود دارد. پارک جنگلی طاهباز در محمودآباد در مسیر جاده آمل به محمودآباد، نبش خیابان منتظری واقع شده است.

    پارک جنگلی طاهباز

    پارک جنگلی طاهباز (عکس: علیرضا نجفی)

  4. پارک شهرداری محمود آباد: یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی شهر محمودآباد شمال پارک زیبا و باصفای شهرداری است. این پارک فضای سبزی وسیع و کلیه امکانات تفریحی مانند کافی‌شاپ، محلی برای شنا، محل استراحت و… دارد و در سه راه محمودآباد واقع شده است.
  5. پارک ملت: اگر به دنبال یک مکانی برای اتراق و استراحت با خانواده در محمودآباد هستید، پارک ملت گزینه خوبی برای انتخاب است. در این پارک کلیه‌ی امکانات اعم از سرویس‌های بهداشتی و وسایل بازی مخصوص کودکان، آلاچیق، رستوران، منظره‌ای روبه دریا و… برای گردشگران و مردم محلی فراهم شده است. این پارک در بلوار آزادی، خیابان بسیج واقع شده است.

    پارک ملت

    پارک ملت (عکس: مهران ارجمندی)

  6. بازارهای محمودآباد: بازار بزرگ الغدیر یکی از بزرگترین مراکز خرید این شهر محسوب می‌شود. اگر از عاشقان خرید هستید بازار الغدیر را فراموش نکنید. در این بازار انواع پوشاک، وسایل تزئینی، خوراکی و… عرضه می‌شود. از دیگر بازار‌های محمودآباد می‌توان به بازار ساحلی قائم و پاساژ ولیعصر اشاره کرد.

شهر محمودآباد کجاست؟

اکنون که با این شهر زیبای ساحلی آشنا شدیم احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که شهر محمود آباد کجاست و چگونه می‌توان به آنجا سفر کرد؟ محمود آباد یکی از شهر‌های ساحلی استان مازندران و در مجاورت دریای خزر است.

این شهر در ارتفاع ۲۲ متر از سطح دریا و در موقعیت جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۶ دقیقه شرقی و ۳۶ درجه و ۳۸ دقیقه شمالی قرار دارد. فاصله شهر محمود آباد شمال تا تهران حدود ۲۰۵ کیلومتر است.

اگر پس از بازدید از این شهر وقت داشتید می‌توانید سری به دیگر شهرهای دیدنی اطراف محمود آباد نیز بزنید. مهمترین شهر‌های گردشگری که در اطراف محمود آباد واقع شده‌اند عبارتند از:

  • فریدون‌کنار و بابلسر در شرق
  • نور در غرب
  • آمل در جنوب
  • دریای مازندران در شمال
محمودآباد کجاست؟

مسیر دسترسی به محمودآباد (عکس: نبی ریاحی)

بهترین زمان سفر به محمود آباد

شهر محمود آباد شمال آب و هوای معتدل و مرطوب دارد. بهترین زمان سفر به این شهر فصول تابستان و بهار است؛ زیرا در این دو فصل دمایی معتدل‌تر نسبت به زمستان و پاییز دارد.

البته در پاییز نیز می‌توانید به این منطقه سفر کنید و از دیدن طبیعت پاییزی لذت ببرید. البته در این فصل هوا کمی سرد است؛ بنابراین اگر تحمل سرما را ندارید از رفتن به محمود آباد در فصول سرد خودداری کنید.

شهر محمودآباد شمال

ساحل محمود آباد شمال (عکس: رضا سینا)

اقامت در سفر به محمودآباد شمال

یکی از ویژگی‌هایی که محمودآباد را از دیگر شهر‌های اطرافش متمایز کرده وجود هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و ویلا‌های متنوع آن است. پس اگر به این شهر سفر کردید اصلا نگران اقامت خود نباشید. هتل نارنجستان محمودآباد با ۴ ستاره و ۵۲ اتاق یکی از هتل‌های لوکس و پرطرفدار و مشهور محمودآباد است. از دیگر هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر می‌توان به متل فانوس دریا، آپارتمان الف، هتل نارنجستان، هتل نگین، متل شهر قصه، هتل صدف و هتل آپارتمان اکسین اشاره کرد.

غذا‌های سنتی و سوغاتی‌های محمود آباد

غذای مشهور محمودآباد که طعم فوق العاده‌ای دارد ماهی دودی کبابی آنجا است. فراموش نکنید که در سفر به این شهر حتما از بازار ماهی فروشان ماهی تازه تهیه و آن را روی زغال کبابی کنید.
از مهمترین محصولاتی که می‌توانید از محمودآباد به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود بیاورید می‌توان به برنج و ماهی، مرکبات، عسل طبیعی، زیتون و انواع صنایع دستی مانند سبدبافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال، ظروف و مجسمه‌های چوبی و… اشاره کرد.

با شهر محمودآباد شمال آشنا شدید. اگر به این شهر سرسبز و دیدنی سفر کردید فراموش نکنید که از روشن کردن آتش و ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید تا طبیعتی تمیز و همیشه سبز داشته باشیم. همچنین شما می‌توانید از طریق اجاره ویلا شمال نیز اقامتی راحت در محمود آباد را تجربه کنید. اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید لطفا آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۹ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. سارا پاسخ

    من سفر به شهرهای شمالی کشور را خیلی دوست دارم، اما دلم می‌خواد وقتی میرم از جاهای دیدنی هم بازدید کنم. این‌دفعه تصمیم گرفتم به محمودآباد برم و همه جاهای دیدنی را از نزدیک ببینم،.
    محمودآباد شهر شمالی خیلی قشنگیه که پر از جاهای دیدنی مثل دریا، جنگل و خیلی جاهای دیگه هست.

  2. سروش پاسخ

    من اهل محمود آباد هستم و باید بگم که اگر اومدید دیدن آب‌بندان سرخ را از دست ندید. این منطقه پارک جنگلی که پرنده‌های مهاجر به‌ این‌جا خیلی رفت‌وآمد دارند و برای عکس گرفتن جای خیلی قشنگیه.

    1. مونا پاسخ

      بله ما هر وقت به محمودآباد می‌ریم در این پلاژها اقامت می‌کنیم تا از دیدن این همه منظره زیبا لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد