جاهای دیدنی شمال: معرفی به تفکیک 3 استان + عکس

جاهای دیدنی شمال

ایران یکی از کشورهایی است که مناطق دیدنی و توریستی فراوانی دارد. از خلیج فارس و جنوب آن گرفته تا شمال و دریای خزر. شمال ایران به دلیل داشتن طبیعتی دست نخورده در کنار دریای خزر و جاهای دیدنی فراوانی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. گیلان، مازندران و گلستان از جمله بزرگترین و بهترین استان‌های شمالی برای گشت و گذار هستند که در ادامه به معرفی مناطق دیدنی این سه استان خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی شمال: گشتی در مازندران

استان مازندران یکی از مشهورترین استان‌های شمالی کشورمان است که به خاطر طبیعت بکر و زیبایش، آب و هوای مطبوع و معتدل، دسترسی جاده‌ای مناسب و مراکز تفریحی، به اعتقاد مسافران، از بهترین جای شمال برای مسافرت محسوب می‌شود. استان مازندارن 338 کیلومتر نوار ساحلی دارد و دارای 16 شهرستان با نام‌های ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، رامسر، قائم شهر، گلوگاه، نکا، محمود آباد، نور، جویبار و نوشهر است که هر کدام از این شهرستان‌ها دارای مراکز تفریحی و گردشگری فراوانی هستند. در ادامه شما را با بهترین مناطق دیدنی مازندران آشنا خواهیم کرد تا در صورت سفر به این منطقه بتوانید از همه آنها بازدید کنید.

1. رامسر

رامسر یکی از شهرهای رویایی و پرطرفدار در غرب استان مازندران است. این شهر با جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی که دارد مسافران را عاشق و شیفته خود می‌کند.

مناطق گردشگری این شهر عبارتند از روستای جواهرده، قلعه ی مارکوه، تله کابین رامسر، کاخ مرمر رامسر، بوستان جنگلی صفارود، منطقه ییلاقی گرسماسر، آب گرم سادات محله، جنگل دالخانی، غار یاغی لوکا، سد میجران و… . دسترسی به این شهر از سمت جاده کرج و چالوس امکان‌پذیر است.

مکان های دیدنی شمال

رامسر (عکس: مرتضی جزایری)

2. آلاشت

اگر به دنبال یک طبیعت رویایی و سرسبز هستید منطقه کوهستانی آلاشت بهترین گزینه برای انتخاب است. آلاشت در منطقه سواد کوه مازندران قرار دارد و اگر فقط یک بار از آن دیدن کنید آن را یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال معرفی خواهید کرد. آلاشت علاوه‌بر طبیعت بکر، آبشارها و غارهای جذابی برای بازدید نیز دارد. آلاشت علاوه‌بر طبیعت بکر، آبشارها و غارهای جذابی برای بازدید نیز دارد. برای سفر به آلاشت باید از تهران به سمت فیروزکوه و سپس به شهرستان پل سفید بروید. بعد از پل سفید یک دوراهی وجود دارد که راه سمت چپ پس از 37 کیلومتر شما را به آلاشت می‌رساند.

روستای آلاشت

روستای آلاشت (عکس: سعید شعبانی)

3. عباس آباد

از دیگر مناطق دیدنی شمال می‌توان به عباس آباد مازندران اشاره کرد. جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جاذبه‌های مشهور این منطقه است. علاوه بر آن  پارک ملی خشکه داران، جنگل و روستای مازیچال در عباس آباد، غار دهچال، دریاچه مشهور و بنای تاریخی موجود در دریاچه از دیگر دیدنی‌های این شهرستان هستند. برای دسترسی به این منطقه پرطرفدار از تهران به سمت جاده هراز و آمل بروید. سپس مسیر جاده بابل، قائم شهر، ساری و بهشهر را طی کنید و نرسیده به بهشهر به بلوار هاشمی نژاد و سپس بلوار امام رضا بروید تا در نهایت به عباس آباد برسید.

ییلاق مازیچال

مازیچال (عکس: سنایی)

4. فریدون کنار

فریدون کنار یکی از شهرهای ساحلی مازندران است که در میان شهرهای مشهور آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار دارد. فریدون کنار با داشتن یک ساحل ماسه‌ای به طول 10 کیلومتر، زمین‌های شالیزاری، پارک‌های جنگلی، بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان، تالاب و… به یک منطقه توریستی و تفریحی در شمال کشور تبدیل شده است. برای رسیدن به فریدون کنار باید از جاده فیروزکوه به سمت آمل و سپس از جاده محمودآباد به ورودی بیشه کلا بروید. در مسیر نیز می‌توانید سری به جاهای دیدنی محمود آباد بزنید.

جاهای دیدنی شمال

فریدون کنار (عکس: محسن)

5. جنگل‌ های دالخانی

در شهر رامسر مازندران جنگل‌های مشهور دالخانی با درختانی سر به فلک کشیده وجود دارند. در این جنگل‌ها می‌توانید یک روز خود را در آرامش و سکوت و به دور از شلوغی‌های شهر را تجربه کنید. برای بازدید از این جنگل‌ باید از استان مازندران و شهر رامسر وارد جاده تنکابن شوید. پس از 7 کیلومتر به سمت سه راهی جنت رودبار بروید و پس از طی مسافتی حدود 23 کیلومتر به جنگل‌های زیبای دالخانی برسید.

جنگل دالیخانی - جاهای دیدنی شمال

دالخانی

6. نور

یکی دیگر از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی شما شهر ساحلی نور یا سولده است. این شهر علاوه‌بر اینکه در کمربند دریای خزر قرار دارد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند پارک جنگلی کپشل، دریاچه الیمالات، روستای لاویج و آبشار آب پری نیز است. برای رسیدن به این شهر دو مسیر پیش رو دارید مسیر اول از  تهران به سمت جاده چالوس و نهایتا به سمت شهر نور و مسیر دوم از تهران به سمت جاده هراز و شهر آمل و سپس نور است.

شهر ساحلی نور

شهر ساحلی نور (عکس: مجید مددی)

7. قائم شهر

یکی دیگر از مکان های دیدنی شمال که بسیار مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد قائم شهر در استان مازندران است. قائم شهر علاوه‌بر آب و هوای مطلوبش دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس، سد زمزم، تپه باستانی گردکوه، جنگل کوتنا، چشمه آب معدنی هزارون، پارک جنگلی تلار و دریاچه گل پل نیز است. برای سفر به قائم شهر باید از جاده هراز یا فیروز کوه راهی این شهر شوید.

شهر قائم‌شهر

شهر قائم‌شهر (عکس: رضا خنک‌دار)

8. کلاردشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال که همه نام آن را شنیده‌اند منطقه سرسبز و ییلاقی کلاردشت است. کلاردشت علی‌رغم اینکه کنار دریا قرار نگرفته ولی با وجود یک دریاچه‌ی پهناور و طبیعت بکرش به یکی از پرطرفدارترین مناطق دیدنی شمال تبدیل شده است. برای رسیدن به این منطقه زیبا و بازدید از جاهای دیدنی کلاردشت باید پس از طی کردن جاده چالوس به شهر مرزن‌آباد بروید.

جاهای دیدنی شمال

کلاردشت (عکس: فرزاد روشن)

9. باداب سورت

باداب سورت منطقه‌ای با چشمه‌های طبیعی متنوع است؛ چشمه‌هایی که هر کدام بسته به شکل ظاهری نام‌های جالبی را به خود اختصاص داده‌اند. این چشمه‌ها عبارتند از چشمه های پلکانی، چشمه شور و برمودای اروست، چشمه‌های اکسیر حیات، باداب ترش یا چشمه ترش، سیاه تی و چشمه‌های خشک شده. اگر به مازندران سفر کردید حتما از منطقه باداب سورت دیدن کنید. چشمه باداب سورت در مازندران، ساری، بخش چهاردانگه، روستای اروست، جاده باداب سورت قرار دارد.

چشمه های پلکانی باداب سورت

باداب سورت (عکس: پیمان عزیزی)

10. چالوش

چالوس یکی از شهرهای زیبای شمال کشورمان است که از آن به عنوان بهشت گردشگران یاد می‌شود. آبشارهای زیبا، غار یخ مراد، کاخ چای خوران، دریاچه سد دریوک، مرداب کندوچال و دریاچه ولشت از دیدنی‌های چالوس هستند.

جاهای دیدنی شمال

دیدنی‌های چالوس

11. نمک آبرود

نمک آبرود روستایی در شهرستان چالوس استان مازندران است که به دلیل مراکز تفریحی فراوانی که دارد به عنوان یک مقصد گردشگری پر طرفدار در ایران به حساب می‌آید. از جمله این امکانات تفریحی می توان به کارتینگ، دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه سواری، زمین تنیس، سورتمه سواری، پینت بال، مراکز خرید، تفریحات ساحلی مانند قایق سواری، جت اسکی، شاتل و… اشاره کرد.

پارک جنگلی نمک آبرود

پارک جنگلی نمک آبرود (عکس: رضا اورنگی)

۱۲. کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد جزو جاذبه‌های تاریخی مازندران به حساب می‌آید که سمت جنوب غرب بهشهر قرار دارد. این کاخ معماری بسیار بی‌نظیری دارد و هر گردشگری را به سمت خودش جذب می‌کند. قدمت کاخ مربوط به دوره صفوی بوده و پلان آن به شکل مربع است. اگر عاشق تاریخ و تاریخ‌گردی هستید، در سفر به مازندران رفتن به کاخ صفی آباد را از دست ندهید.

۱۳. برج رسکت

از دیگر جاهای تاریخی شمال، می‌توان به برج رسکت اشاره کرد. این برج بعد از سلیمان تنگه در خروجی رسکت ساری قرار دارد. این جاذبه هم جزو مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی مازندران به حساب می‌آید و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. معماری این برج به شکل مدور آجری است و قدمت آن به دوره پنجم هجری برمی‌گردد.

۱۴. آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت جزو بلندترین آبشارهای استان مازندران به حساب می‌آید. این آبشار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. این آبشار در 65 کیلومتری شهر آمل در روستای شاهاندشت قرار دارد. ارتفاع آن حدود 51 متر است و اطراف آبشار طبیعتی بی‌نظیر وجود دارد. برای دسترسی به آبشار باید کمی پیاده‌روی در دل طبیعت داشته باشید.

دریاچه چورت، آبشار آهکی، روستای کنلوس، غار آبی دانیال، دره اسکلیم رود، مرداب هسل، شهر نکا، جنگل و آبشار پلنگ دره، جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن، روستای سنگ چال، جنگل هیرکانی، روستای الیمستان، روستای نوا و دشت آرزو، غار گل زرد، دشت و سد لار، آبشار و دشت دریوک، دشت نمارستاق، آبشار یخی نوا، دریاچه چشمه دیو آسیاب، روستای فیلبند در بابل، هفت آبشار (آبشار تیرکن)، روستای شیخ موسی، برنت در سوادکوه مازندران، روستای هریجان، آبشار درازکش، تالاب میانکاله، جاده مشهور و زیبای چالوس، دریاچه ولشت در چالوس، دریاچه ارواح در نوشهر، دریاچه شورمست در سواد کوه، دریاچه الندان، روستای سنگده، سد سلیمان، آبشار بولا یا اوبن، پل ورسک، دریاچه شورمست، جنگل انجیلی، روستای اتو، جنگل ارفع ده، روستای لاجیم، جنگل راش، جنگل نیرنگ در نوشهر، جنگل سیاه بیشه در روستای سیاه بیشه چالوس، آبشار گزو، آبشار ولیلا، رودخانه کسیلیان، جنگل هلی دار، پشمه پراو، جنگل لفور، دشت دریا سر،  قله سیالان، دریاچه فراخین، روستای یوش، جنگل مشهور سی سنگان در نوشهر مازندران، جنگل جوارم در شیرگاه مازندران، موزه بابل، روستای لاریجان، پناهگاه حیاط وحش سمسکنده، دریاچه لفور در سواد کوه  و… از دیگر مناطق دیدنی استان مازندران در شهرهای مختلف هستند که ارزش دیدن و وقت گذاشتن را دارند.

مناطق دیدنی شمال: دیدنی های گیلان

یکی دیگر از استان‌های شمالی ایران که بسیار مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد گیلان است. استان گیلان بکرترین و زیباترین طبیعت ایران را دارد و هر سال گردشگراان زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند. این استان در جنوب دریای خزر و رشته کوه‌های البرز قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل است. جاهای دیدنی گیلان به قدری زیبا هستند که در هر فصلی از سال می‌توان از آنها لذت برد؛ ولی اگر می‌خواهید با خیال راحت و بدون نگرانی از سردی و بارش‌های هوا از گیلان دیدن کنید بهترین فصل برای سفر به گیلان تابستان و بهار است. شهر یا شهرستان‌های مشهور استان گیلان که دیدنی‌های فراوانی دارند عبارتند از رشت، بندرانزلی، لاهیجان، تالش، آستارا، لنگرود، صومعه سرا، فومن و ماسوله، سیاهکل و دیلمان، ماسال، املش، منجیل و رودبار و… .

در ادامه می‌توانید با مناطق دیدنی شهرستان‌های استان گیلان آشنا شوید تا در صورت سفر به این منطقه بتوانید با یک برنامه‌ریزی دقیق از همه آنها بازدید کنید.

1. فومن

شهرستان فومن در استان گیلان یکی از شهرستان‌های مشهور و دیدنی شمال است. فومن طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله ماسال، دهکده ماسوله، دژ قلعه رودخان و مراکز تاریخی دارد که در کنار دشت‌ها و کوهستان‌های منطقه، این شهرستان را به یکی از جاهای دیدنی شمال تبدیل کرده است.

2. ماسوله

یکی از زیباترین و دوستداشتنی‌ترین مکان های دیدنی شمال دهکده ماسوله است. خانه‌های این دهکده به صورت پلکانی روی یکدیگر ساخته شده‌اند و اهالی آن زندگی خود را با فروش دست سازهای محلی و انواع خوراکی‌های خوشمزه محلی می‌گذرانند. با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این دهکده می‌توانید عکس‌های زیبایی در کنار آبشار‌ها و چشمه‌های ماسوله نیز به یادگار بگیرد. ماسوله در 32 کیلومتری غرب فومن و 60 کیلومتری رشت واقع شده است. خوب است بدانید نزدیک به ماسوله مناطق دیدنی دیگری مانند آبشار کوشم و لار چشمه، ییلاق کوبار ماسوله و قله شاه معلم نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

ماسوله گیلان - جاهای دیدنی شمال

ماسوله (عکس: سعید داودی)

3. ماسال

ماسال یک روستای رویایی با طبیعتی بکر و دست نخورده از توابع تالش گیلان است. در ماسال می‌توانید از آب و هوای تمیز و آرامش روستا نهایت استفاده را ببرید و پس از آن از غارهای باستانی، زیارتگاه‌های کوچک و محل دفن میرزاکوچک خان نیز دیدن کنید.

اگر می‌خواهید شب را در این ییلاق بگذرانید و جاهای دیدنی ماسال را ببینید می‌توانید از کلبه‌های چوبی ساخته شده در ارتفاعات برای اقامت و از غذاها و لبنیات محلی آنها استفاده کنید. برای رسیدن به این روستای بی‌نظیر باید به سراوان (قبل از رشت) بروید و از شهرهای فومن، تولم و صومعه سرا عبور کنید تا به این ییلاق بی نظیر برسید.

جاهای دیدنی ماسال - جاهای دیدنی شمال

بام سبز یکی از دیدنی های ماسال (عکس: کریم)

4. روستای اولسبلنگاه

اولسبلنگاه روستایی دلفریب در غرب گیلان و 25 کیلومتر بالاتر از ماسال است. مردم محلی ماسال در بهار و تابستان به این روستای ییلاقی می روند. برای بازدید از این منطقه ییلاقی باید به 26 کیلومتری ماسال گیلان بروید.

دیدنی های ماسال - روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه (عکس: داود فاضلی)

5. دشت النزه و بقعه امامزاده ابراهیم النزه

یکی از مکان‌های دیدنی شمال دشت النزه است. در این دشت زیبا و سرسبز مردمی خونگرم در خانه‌هایی چوبی زندگی می‌کنند. آرامش موجود در این دشت، صدای پرندگان، صدای جوی‌ها و گله‌ها جذابیت این منطقه را دوچندان کرده‌اند. دشت النزه در بین کوه‌های شاندرمن ماسال قرار دارد.

دیدنی های ماسال

دشت النزه (عکس: محمد)

6. لاهیجان

لاهیجان یکی از شهرهای شرقی استان گیلان و از بهترین مناطق دیدنی شمال است. این شهر در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد و تمام تپه‎‌های اطرافش از بوته‌های چای و درختان نارنج پوشیده شده است. لاهیجان مناطق دیدنی فراوانی از جمله تالاب سوستان، بام سبز، کوه و آبشار شیطان کوه، تالاب بین المللی امیرکلایه، پارک‌ها و روستاهای سرسبز، آرامگاه‌ها و مکان‌های تاریخی دارد.

جاهای دیدنی لاهیجان - جاهای دیدنی شمال

لاهیجان (عکس: امید)

7. تالاب انزلی

حتما شما هم نام بندر یا تالاب انزلی را شنیده‌اید. در تالاب انزلی می‌توانید قایق سواری کنید و به تماشای لاله‌های مردابی بنشینید و پس از آن از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف تالاب استفاده کنید. بندر انزلی در 54 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

8. ساحل چمخاله

یکی از سواحل مشهور و دیدنی گیلان ساحل چمخاله است. مناظر بکر و مسیر زیبای این ساحل آرامشی بی همتا را به همراه دارد. علاوه‌بر آن در این ساحل امکانات تفریحی مانند دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، جت اسکی و… نیز وجود دارد.

جا‌های دیدنی گیلان

ساحل چمخاله (عکس: محمدرضا مصباح)

9. ساحل و جنگل گیسوم

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال که حتما باید از آن دیدن کنید ساحل گیسوم استان گیلان است. در مسیر رسیدن به این ساحل، جنگلی با درختان سر به فلک کشیده  در وسعت 80 کیلومتر، جاده‌ای رویایی و بی‌نظیر را خلق کرده‌اند. پارک جنگلی گیسوم در حدود 20 کیلومتری تالش گیلان واقع شده است.

جاهای دیدنی استان گیلان

پارک جنگلی گیسوم (عکس: عباس رضایی)

10. دیلمان

دیلمان گیلان که به آن بهشت گیلان هم می‌گویند یک منطقه ییلاقی با آب و هوایی دلنشین و محیطی سرسبز و بکر است. در این منطقه علاوه‌بر لذت بردن از آرامش حاکم در آنجا می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تاریخی مانند آرامگاه بابا ولی، قلعه گرماور، آبشار لونک، دشت شقایق و… نیز دیدن کنید. دیلمان گیلان در شرق این استان و 45 کیلومتری سیاهکل قرار دارد.

ییلاق دیلمان -جاهای دیدنی شمال

دیلمان

11. جاده اسالم به خلخال

یکی دیگر از مناطق دیدنی شمال جاده اسالم به خلخال تبریزبا طولی حدود 70 کیلومتر است. در جاده اسالم دشت‌های پر گل پیچ و خم‌های این جاده را بسیار زیبا و دیدنی کرده است. برای رسیدن به اسالم باید از جاده فومن به سمت آستارا و سپس اسالم حرکت کنید.

12. پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی از مکان های دیدنی شمال و به عنوان یک اکوسیستم ارزشمند در ایران به حساب می‌آید. پارک سراوان زیستگاهی برای انواع پوشش گیاهی و جانوری و پارکی مناسب برای اتراق مسافران است. این پارک در جاده رشت به قزوین و 18 کیلومتری رشت قرار دارد. مرداب سراوان نیز در این جنگل قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید.

تالاب سراوان - جاهای دیدنی شمال

پارک جنگلی سراوان (عکس: آرسا)

13. داماش

در داماش می‌توانید دشت‌هایی از گل‌های سوسن چلچراغ و چشمه‌های آب معدنی را تماشا کنید. داماش در ۱۰۰ کیلومتری استان گیلان و ۴۸ کیلومتری رودبار قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی شمال به حساب می‌آید.

مکان های دیدنی گیلان

داماش

14. تالش

شهرستان تالش استان گیلان که در 115 کیلومتری رشت قرار دارد، یکی از مکان های دیدنی شمال است. در تالش جاذبه‌هایی مانند آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، سوباتان و… وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

ییلاق سوباتان تالش

ییلاق سوباتان تالش (عکس: پناهی)

15. گردنه حیران

گردنه حیران یک جاده پرطرفدار در گیلان محسوب می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. این جاده به قدری زیباست که هر چه قدر به آن نگاه کنید، سیر نمی‌شوید. این جاده هم به وقت زمستان شگفت‌انگیز است و هم به وقت تابستان و بهار.

16. دریاچه سقالکسار

از دیگر جاهای دیدنی گیلان می‌توان به دریاچه سقالکسار اشاره کرد. این دریاچه جزو پاک‌ترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود. این دریاچه در روستای سقالکسار گیلان قرار گرفته و امکانات تفریحی مناسبی برای مسافران دارد. برخی از امکانات تفریحی این دریاچه شامل اسب سواری و عکاسی می‌شود.

صومعه سرا، کلاچای، املش گیلان، روستای توریستی سیاهکل، جواهر دشت، جاهای دیدنی آستارا، غار آویشوی در شاندرمن، موزه میراث، قلعه رودخان، عمارت کلاه‌فرنگی،  و… از دیگر جاهای دیدنی شمال در گیلان هستند.

مکان های دیدنی شمال: دیدنی های گلستان

جاهای دیدنی شمال تنها به دو استان گیلان و مازندران محدود نمی‌شوند. استان گلستان نیز از جمله شهرهای پرطرفدار شمال است که دیدنی‌های طبیعی و تاریخی جذابی دارد. گلستان در ابتدا بخشی از استان مازندران بوده، ولی از سال 1376 به بعد به عنوان یک استان مستقل با مرکز گرگان معرفی شد. این استان قدمتی 7 هزار ساله دارد و اکثر شهرهایش از بزرگ شدن روستاهای آن به وجود آمده‌اند. آب و هوای خوب و طبیعت دست نخورده گلستان از عوامل جذب مسافر به این استان شمالی هستند. در ادامه به مناطق دیدنی گلستان اشاره خواهیم کرد.

1. دهکده جهان نما

یکی از مناطق دیدنی شمال دهکده جهان نما در استان گلستان است. دهکده جهان نما علاوه‌بر آب و هوای خوب، یک مسیر سرسبز و دلفریب نیز دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده از این منطقه توریستی دیدن کنید. برای بازدید از دهکده باید به استان گلستان، کردکوی، روستای رادکان، دوراهی روستای چمن ساور و حاجی آباد، مسیر سمت چپ بروید تا به ییلاق جهان نما بروید.

دهکده جهان نما

دهکده جهان‌نما (عکس: احمد تیموری)

2. بندر ترکمن

بندر ترکمن که به آن بندر شاه هم می‌گویند یکی دیگر از مکان های دیدنی شمال است که در استان گلستان قرار دارد. در بندر ترکمن علاوه بر آشنا شدن با فرهنگ مردم ترکمن نشین می‌توانید از جاذبه‌های اطراف منطقه از جمله اسکله بندر ترکمن، جزیره آشوراده، روستای قره قاشلی، بازارهای سنتی پر از صنایع دستی، مسابقات اسب سواری و… نیز استفاده کنید. برای بازدید از این منطقه باید ابتدا خود را از تهران به سمت جاده بهشهر برسانید و پس از آن از بند گز به بندر ترکمن وارد شوید.

بندر ترکمن

بندر ترکمن (عکس: هادی کریمی)

3. گنبد کاووس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس نام یک برج بر روی تپه‌ای در استان گلستان است. این گنبد که یکی از جاهای دیدنی شمال به حساب می‌آید از دوره ساسانی به جا مانده و اکنون در فهرست میراث یونسکو نیز ثبت شده است. این گنبد به عنوان بلندترین برج تمام آجری معرفی می‌شود که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

گنبد کاووس

گنبد کاووس (عکس: عیوب فرابی)

4. آبشار کبودوال

یکی از بلندترین آبشارهای خزه‌ای ایران آبشار کبودوال در گرگان است. محیط سرسبز و صدای سقوط آب به این منطقه و خنکی هوا از عوامل جذب گردشگران به این منطقه هستند. این آبشار در دل جنگل‌های کبودوال در شهرستان علی آباد کتول واقع شده است.

آبشار کبودوال

کبودوال (عکس: سعید مویدی)

5. پارک جنگلی ناهارخوران

یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفریحی در گرگان پارک جنگلی ناهارخوران است. این پارک که در ۴ کیلومتری بخش جنوبی شهر گرگان قرار دارد مجموعه‌ای از فضاهای جنگلی اطراف جاده را تشکیل داده است.

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران (عکس: آندریاس)

6. پارک جنگلی النگدره

جنگل‌های مشهور النگدره یکی از مناطق گردشگری مهم در شمال کشور است. این پارک با 185 هکتار مساحت در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد و بهترین مکان برای استراحت و اتراق مسافران به حساب می‌آید.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره (عکس: وحید)

7. جزیره آشوراده

جزیره آشوراده جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های استان گلستان محسوب می‌شود. به علاوه بسیاری از گردشگران از این جزیره دیدن می‌کنند. در فصل زمستان این جزیره مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر هم محسوب می‌شود.

آبشار رنگو، جنگل توسکستان یا جهان‌نما، گورستان و زیارتگاه خالد نبی، کاخ موزه گرگان، پارک ملی گلستان، روستای زیارت، آبشار شیرآباد گلستان، چشمه‌ی گل رامیان، پارک جنگلی قرق، دریاچه‌ی توشن و… از دیگر مکان‌های دیدنی استان گلستان هستند که ارزش یک‌بار دیدن را دارند.

سوالات متداول برای معرفی دیدنی‌های شمال

  1. بهترین جای شمال برای مسافرت کجاست؟ می‌توان گفت که استان مازندران به خاطر طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع خوب، دسترسی راحت و… به عنوان معروف‌ترین استان‌ شمالی به حساب می‌آید.
  2. اقامت در شمال به چه صورت است؟ برای اقامت در شمال ویلاهای مناسب با امکانات کامل وجود دارد که می‌توانید به صورت آنلاین از سامانه ایرانگرد رزرو کنید.
  3. بهترین جای گیلان برای سفر کجاست؟ بهترین مقصد برای سفر به استان گیلان ییلاق ماسال هست که تجربه سفری خاطرانگیز در طبیعتی بکر را حس می‌کنید.

با بهترین جاهای دیدنی شمال کشور آشنا شدید. فراموش نکنید که این مکان‌ها میراثی است که از گذشته برای ما به جا مانده و ما وظیفه داریم با رعایت بهداشت و آسیب نزدن به این طبیعت از آنها مراقبت کنیم. اکنون که قصد سفر به شمال کشور را دارید توصیه می‌کنیم سری هم به مطالب اجاره ویلا رامسر، اجاره ویلا شمال و بهترین هتل های شمال بزنید. در پایان فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۳ از ۵ – ۱۴ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. علی پاسخ

    پیشنهاد میکنم در سفر به شمال حتما از جنگل دالخانی دیدنی کنید چون واقعا فوق العاده بود. باورم نمیشد که این جنگل توی ایران باشه از دیدنش سیر نمیشید

  2. زهرا پاسخ

    شمال ایران که از لحاظ طبیعت حرف نداره. شمال فقط دریا نیست پیشنهاد میکنم حتما حتما به مازیچال برین و لذت ببرین. به گفته محلی ها نزدیکترین نقطه به ستاره هاست.

  3. مریم پاسخ

    پارک جنگلی گیسوم واقعا قشنگ بود هم کلی پیاده روی کردیم و هم کلی عکس گرفتیم. من همراه خونواده ام رفتم و واقعا میتونم بگم خوشگلترین جایی بود که توی شمال دیدم. دوربین عکاسب هم یادتون نره چون کلی عکس میتونین بگیرین

  4. سیما پاسخ

    روستای اولسبلنگاه، ماسوله و ییلاق ماسال بهترین جای دیدنی شمال هستن اگر عاشق طبیعت گردی هستین نباید دیدن این روستاها رو از دست بدین چون طبیعت بکر واقعی رو میتونین ببینید.

  5. سجاد پاسخ

    تواین سایت مطالب جالبی خوندم. برای همین تصمیم گرفتم، این دفعه که میرم شمال، حتماً از همه جا دیدن کنم. شهر رامسر که از تله‌کابینش خیلی تعریف شنیده بودم یا روستای جواهرده و قلعه کوه که پیشنهاد میدم برای دیدن این‌ها از جاده چالوس برید. خود جاده چالوس هم خیلی دیدنیه.

  6. سرور پاسخ

    هیچ‌وقت اسم باداب سورت را نشنیده بودم. تو سفرم به شمال فهمیدم این روستا چشمه‌های زیبا و طبیعی به صورت پلکانی دارد که من تا الان از نزدیک ندیده بودم. از دیدن این روستا خیلی خوشم اومد، حتماً پیشنهاد میدم به باداب سورت سری بزنید.

  7. سحر پاسخ

    همیشه دلم می‌خواست به‌غیر از دریا و طبیعت سبز همه جاهای دیدنی مازندران را ببینم. به‌همین خاطر با یک تور طبیعت‌گردی که تمام مکان‌های دیدنی شمال را بلد بودند، راهی این شهر شدیم. شهرهای مثل رامسر، بابلسر و خیلی از جاهای دیگه شمال

  8. mahnaz پاسخ

    همیشه تعریف ماسوله را شنیده بودم. با دیدن این روستای قدیمی که به شکل پلکانی هست خیلی لذت بردم، راستی حتماً از مردم این روستا خرید کنید تا از آن‌ها حمایت کرده باشید.

  9. فریبا پاسخ

    نمک‌آبرود که مکان‌های تفریحی زیادی مثل کارتینگ، سورتمه‌سواری و غیره داره. با رفتن به این شهر هیچ‌وقت حوصله آدم سر نمیره چون تفریحات خیلی خوبی داره من‌که هر دفعه بیام از موندن تو نمک‌آبرود لذت می‌برم.

  10. منا پاسخ

    روستای آلاشت، من تا به‌حال به‌این روستا نرفته بودم، اما پیشنهاد میدم حتماً یه‌سری به‌این روستا بزنید من‌که با دیدن این همه زیبایی و سرسبزی عاشق آلاشت شدم و چه غارهای قشنگی برای دیدن داشت.

    1. سمیه پاسخ

      وای من خیلی دوست دارم برم توی غارها رو ببینم و مرسی که گفتین آلاشت غار داره تو برنامه سفرم به شمال میزارم حتما.

  11. هاجر پاسخ

    ماسوله و عباس آباد واقعا خوشگل بودن و به نظر من از بهترین دیدنی های شمال هستن. بااینکه به این دو مقصد سفر کردم اما بدم نمیاد سفر دوباره ای هم داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد