جنگل لفور سوادکوه: مسیر دسترسی و معرفی جاذبه‌های دیدنی همراه عکس

جنگل لفور کجاست

اگر به دنبال طبیعت‌گردی بکر و ناب هستید، پیشنهاد می‌کنیم به جنگل لفور در سوادکوه استان مازندران سفر کنید. هیچ چیز لذت بخش‌تر از آن نیست که در جنگل‌های 40 میلیون ساله قدم بزنید و هنگامی که به درختان سبز زمردین نگاه می‌کنید حس و حال خوبی را دریافت کنید. در ادامه با ما همراه باشید، تا با هم ببینیم جنگل لفور کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد.

گشتی در جنگل لفور

جالب است بدانید که لفور جنگلی با قدمت بسیار بالا بوده و بخشی از طبیعت زیبای جنگل هیرکانی محسوب می‌شود. این جنگل بکر و دست نخورده با داشتن طبیعتی سرسبز، آبشارهای خروشان و شفاف و پوشش‌های گیاهی زیبا هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

همانطور که گفتیم جنگل لفور سوادکوه در استان مازندران قرار دارد. از مزیت‌های مهم این جنگل، داشتن چمشه‌ و آبشارهای متعددی است که در هر گوشه و کنار جنگل دیده می‌شوند. این طبیعت خوش نقش و نگار حدود 8 هکتار بوده و روستاهای زیادی از جمله امیرکلا، درازکلا، سیدکلا، کالیکلا و … در این جنگل قرار دارند.

حتما برای شما هم جالب است بدانید که در روستا و دهستان‌های جنگل لفور، آثار تاریخی و قدیمی مانند قالب‌های سنگی، خمره‌های غذایی و … دیده می‌شوند که زیبایی این جنگل را لذت بخش‌تر کرده‌اند.

زیبایی‌های این جنگل زیبا به همین جا ختم نمی‌شود و دیدنی‌های دیگری هم در دل جنگل وجود دارند که اهمیت آن را دو چندان کرده است. در ادامه با برخی از این دیدنی‌ها آشنا می‌شویم.

جنگل لفور

جنگل لفور (عکس: سامان پورفلاطون)

دیدنی‌های جنگل لفور

هیچ چیز لذت بخش‌تر از آن نیست که در دل طبیعت زیبای هیرکانی قدم بزنید و آرامشی وصف نشدنی را تجربه کنید. همانطور که گفتیم در دل جنگل لفور مازندران، دیدنی‌های منحصر به فردی وجود دارد که شما را مسحور خودشان می‌کنند. برخی از این دیدنی‌ها عبارتند از:

  • آبشار اسکلیم: این آبشار به عنوان عروس این جنگل شناخته شده است. ارتفاع آن حدود 32 متر بوده و به صورت پلکانی است. به خاطر آهک موجود در آب آبشار، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این آبشار در بابل، جاده گالشکلا و در انتهای روستای گالشکلا قرار دارد. برای رسیدن به آن، باید حدود چند ساعت در دل جنگل پیاده‌روی کنید.

    آبشار اسکلیم

    آبشار اسکلیم (عکس: پژمان اهلی بیدگلی)

  • هفت آبشار: این آبشار به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم بندی می‌شود که در بخش غربی جنگل وجود دارند. برای رفتن به هفت آبشار تیرکن باید حدود دو ساعت در جنگل لفور سوادکوه پیاده‌روی کنید تا به آن برسید. اگر اهل آبتنی و شنا هستید، در روزهای گرم سال می‌توانید در آن تجربه شنا را داشته باشید. این آبشار در انتهای روستای درازکلا قرار دارد.

    آبشار 7 تیرکن

    آبشار 7 تیرکن (عکس: سعید زارعی)

  • پارک جنگلی آذررود: این پارک جنگلی با آب و هوای مطبوع و ملایم، در روستای شیرگاه قرار دارد و مکانی مناسب برای پیک‌نیک و تفریح است.

    پارک جنگلی آذررود

    پارک جنگلی آذررود (عکس: سام بانی سلام)

  • سد سنبل رود: اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سد سنبل رود در روستای شیرگاه بروید و تجربه لذت‌بخش قایق سواری و ماهیگیری در آب لاجوردی این سد را داشته باشید.

    سد سنبل رود

    سد سنبل رود

  • پلنگ دره: یکی از بهترین جاهای این جنگل، پلنگ دره محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آبشار پلنگ دره و رودخانه خروشان آن، مکانی مناسب برای تفریح و آب‌تنی گردشگران محسوب می‌شود. پلنگ دره در روستای شیرگاه، در قسمت شرق جنگل قرار دارد و باید چند ساعتی را در دل جنگل بروید تا به آن برسید.

    آبشار پلنگ دره

    پلنگ دره (عکس: مهین برزگر)

  • امامزاده گزو: یکی از مکان‌های مقدس لفور برای روستاییان این منطقه، امامزاده گزو است. در گزو آبشاری با ارتفاع 48 متر وجود دارد که در بین گردشگران مشهور است. مسیر دسترسی به امامزاده گزو در زیر قرار داده شده است.
  • سد لفور: این سد چشم‌انداز خیره کننده و دلنوازی دارد. سد لفور در خود جنگل لفور قرار دارد و برای ماهیگیری بسیار مناسب است.

    سد و دریاچه لفور

    سد و دریاچه لفور (عکس: آرش قاسمی‌راد)

  • آبشار ترز: این آبشار در روستای قرآن تالار قرار دارد و پل چوبی روی رودخانه آن، فضای طبیعت را بسیار خوش نقش و نگار کرده است. این آبشار بکر و دست نخورده حدود 18 متر ارتفاع دارد.

    آبشار ترز

    آبشار ترز (عکس: آرش غدیری)

  • سد برنجستانک: طبیعت زیبا و اقامتگاه‌های این سد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اقامتگاه‌های برنجستانک آنقدر بکر و ناب است که هیچ وقت دوست ندارید آنجا را ترک کنید. این سد در شیرگاه، در جاده کارخانه صنعتی بشل قرار دارد.

    سد برنجستانک

    سد برنجستانک (عکس: مهری انشائی)

  • پارک تفریحی جوارم: اگر به دنبال اقامت در کلبه‌های جنگلی با هوای مطبوع و ملایم هستید، این پارک بهترین گزینه است و در خود بهترین کلبه‌های جنگلی، با ظاهری زیبا برای اقامت دارد. این پارک تفریحی کمی جلوتر از روستای کارسالار قرار دارد.
  • بازار زنان محلی: در قسمتی از جنگل‌های زیبای لفور، زنان محلی را مشاهده می‌کنید که مشغول فروختن محصولات محلی مانند رب انار، آلوچه میوه، دوغ و … هستند که با خریدن از آن‌ها، سفر لذت‌بخشی را برای خودتان می‌سازید. همچنین این بازار هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند.
  • آبشار جلسنگ: یکی دیگر از آبشارهای فوق‌العاده تماشایی، آبشار جلسنگ در قسمت سوادکوه شمالی لفور است. برای رفتن به این آبشار، باید طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید و جنگل‌نوردی حرفه‌ای را بلد باشید.

    آبشار جلسنگ

    آبشار جلسنگ (عکس: مرتضی ایزدی)

پوشش گیاهی و جانوری جنگل لفور

جنگل لفور مازندران جزئی از جنگل‌های هیرکانی است و پوشش گیاهی متنوع از جمله گیاهان پهن برگ، درختان راش، ازگیل، مرمز، لیکی، انجیلی و انواع درختچه‌های سیب، پسته وحشی، گلابی، انار و … دارد. طبیعت بکر و دست نخورده و درختان سر به فلک کشیده، آنقدر خوش نقش و نگار هستند که دوست دارید ساعت‌ها در آن قدم بزنید و از آرامش و سکوت جنگل نهایت لذت را ببرید.

در این جنگل انواع گونه‌های جانوری مانند خرس قهوه‌ای، گراز، روباه و گونه‌های پرندگان مانند عقاب، اردک و … وجود دارند و به هنگام شب ممکن است بتوانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

جنگل لفور کجاست؟

همانطور که گفتیم این جنگل در سوادکوه شمالی در استان مازندران قرار دارد و به ارتفاعات البرز، شیرگاه، بابلکنار بسیار نزدیک است. این جنگل به عنوان جاذبه تاریخی و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. مسیر دسترسی به این جنگل را در ادامه توضیح داده‌ایم.

مسیر دسترسی به جنگل لفور مازندران

برای رفتن به این جنگل ابتدا باید به جاده فیروزکوه رفته و اواسط مسیر، بعد از عبور از پل ورسک و پل سفید به جاده شیرگاه می‌رسید که در آن، جاده دارای دو قسمت شرقی و غربی بوده که به هر جهت تمایل دارید، می‌توانید وارد جنگل شوید. برای رفتن تا شیرگاه نیز، می‌توانید از نقشه و یا نرم افزار جی پی اس کمک بگیرید تا شما را به جنگل و سد لفور برساند.

فاصله تهران و بابلسر تا جنگل لفور

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که فاصله تهران و بابلسر تا جنگل لفور چه قدر است؟ بد نیست بدانید که از تهران تا لفور، حدود 234 کیلومتر است و بعد از گذشت سه ساعت زمان به این جنگل می‌رسید. همچنین فاصله بابلسر تا لفور، حدود 66 کیلومتر بوده و نیاز به دو ساعت زمان دارید تا به این جنگل برسید.

بهترین فصل سفر به جنگل لفور

از اوایل بهار و تا اواخر تابستان، بهترین فصل سفر به این جنگل است که آب و هوای دل‌انگیز و ملایمی دارد. البته ناگفته نماند که زیبایی‌های این جنگل در تمام فصل‌ها بسیار منحصر به فرد است؛ اما سفر در فصل پاییز و زمستان به این جنگل، کمی ریسک و خطر دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید در این فصل‌ها به این جنگل سفر کنید، تا زیبایی‌های طبیعت پاییزی و زمستانی آن را از دست ندهید.

دیدنی‌های نزدیک به لفور

شاید بعد از گشت و گذار در دل طبیعت جنگل لفور سوادکوه و لذت بردن از آبشارهای خروشان آن، دوست داشته باشید در اطراف شهر بابل هم گشتی بزنید و دیدنی‌های آن را تماشا کنید. در ادامه با هم برخی از دیدنی‌های اطراف لفور و بابل را می‌شناسیم.

  • روستای کامی کلا: این روستا با داشتن دریاچه‌ای لاجوردی و طبیعت بکر، هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند. کامی کلا در بخش بندپی بابل قرار دارد. مسیر دسترسی به روستای کامی کلا در زیر قرار داده شده است.
  • چشمه آب گرم ازرود: وجود آب گرم لاجوردی در دل طبیعت سرسبز، یکی از بهترین گزینه‌ها برای دور بودن از فضای شلوغ شهری است. این آب گرم بسیاری از بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند و هر ساله بسیاری از طبیعت‌گردان به این مکان می‌روند. این آب گرم در روستای آرل، بابل قرار دارد.

    آبگرم ازرو

    آبگرم ازرو (عکس: مبین)

  • پل محمد حسن خان: شاید بعد از طبیعت‌گردی دوست داشته باشید، به جاهای تاریخی بابل مانند پل محمد حسن خان بروید و در مورد تاریخ آن اطلاعات کسب کنید. قدمت این پل، به دوره غزنوی و قاجار برمی‌گردد و در گذشته راه ارتباطی بین شهرستان آمل و بابل بوده است.

    پل محمد حسن خان

    پل محمد حسن خان (عکس: محمد جمادی)

  • دریاچه شیاده: یکی دیگر از مکان‌های بکر طبیعت‌گردی برای تجربه ماهیگیری، قایق سواری و پیک‌نیک دریاچه سد شیاده در بابل بوده که بعد از گشت و گذار در جنگل لفور، این مکان بهترین گزینه است و روز شاد و پر از هیجانی را برایتان می‌سازد.

    سد شیاده

    سد شیاده (عکس: حمید صبوری‌فرد)

اقامت در سفر به جنگل لفور

برای اقامت در جنگل لفور سوادکوه، گزینه‌های زیادی در پیش رو دارید که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. یکی از این گزینه‌ها اقامت در کلبه‌های جنگلی و اقامتگاه‌های روستایی و ویلاهای مختلف است که می‌تواند تجربه و خاطره خوشی را برایتان به ماندگار بگذارد. چرا که اهالی آنجا شما را با صبحانه بسیار خوشمزه پذیرایی می‌کنند.

اما اگر اقامت در کلبه جنگلی را دوست ندارید و اهل کمپ کردن هستید، می‌توانید در اطراف سد لفور در جایی امن کمپ کنید. ناگفته نماند که کمپ کردن در دل طبیعت لفور، لذت بیشتری دارد و می‌توانید طلوع خورشید شگفت‌انگیز را به هنگام بیدار شدن از پشت سد لفور تماشا کنید. برای کمپ کردن در دل طبیعت و سفر به لفور، باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اقامت در جنگل لفور

اقامت در جنگل لفور (عکس: سامان پورفلاطون)

نکات مهم و سوالات متداول در سفر به جنگل لفور

  • تمام وسایل کمپ از جمله چادر، لباس گرم، حوله، ضدآفتاب، دوربین عکاسی، زیرانداز، پتو، کلاه، ظروف پخت و پز، آب و مواد غذایی، جعبه کمک‌های اولیه، کوله پشتی، کفش مناسب جنگل، چراغ قوه، کبریت، چاقو، کیسه زباله و .. را به همراه خود داشته باشید، تا مشکلی برایتان در هنگام کمپ پیش نیاید.
  • به هیچ عنوان آسیبی به حیوانات و پوشش‌های گیاهی جنگل نزنید، چرا که قدمت این جنگل‌ها بسیار بالا بوده و با هر گونه آسیب، ممکن است آن‌ها را نابود کنیم.
  • اگر تجربه جنگل‌نوردی را ندارید، به هیچ عنوان تنهایی به این جنگل سفر نکنید و حتما با گروه تور مسافرتی و طبیعت‌گردی به جنگل بروید، تا خطری شما را تهدید نکند. حتما همراه خود نرم افزار جی پی اس و یا نقشه به همراه داشته باشید تا راه را گم نکنید.
  • رستوران‌ها و فروشگاه‌های محلی زیادی در روستاهای جنگل وجود دارند که می‌توانید تجربه یک غذای خوشمزه محلی را هم در دل جنگل زیبا و منحصر به فرد لفور داشته باشید.

سوالات متداول در مورد سفر به لفور

  • جنگل لفور کجاست؟ این جنگل در استان مازندران در نزدیکی سوادکوه قرار دارد. برای آنکه به این جنگل بروید ابتدا خود را به جاده فیروزکوه برستانید و بعد از عبور از پل ورسک و پل سفید، به جاده شیرگاه رفته تا به جنگل برسید. البته برای آنکه مسیر پیاده‌روی در جنگل را گم نکنید بهتر است از تورهای طبیعت‌گردی استفاده کنید.
  • بهترین زمان برای سفر به لفور چه فصلی است؟ اگرچه این جنگل در تمام فصول زیباست، اما سفر کردن به لفور در فصول پاییز و زمستان با خطراتی همراه خواهد بود. بنابراین بهترین زمان از اوایل بهار تا اواخر تابستان است که لفور هوای مطبوعی هم دارد.
  • فاصله بابلسر تا جنگل لفور چقدر است؟ بابلسر از لفور حدود 66 کیلومتر فاصله دارد.
  • فاصله تهران تا جنگل لفور چقدر است؟ اگر از تهران راهی این جنگل هستید، حدود 234 کیلومتر مسافت پیش‌رو دارید.

در پایان سفر خود به جنگل لفور مازندران، می‌توانید از فروشگاه‌ها و بازار محلی انواع سوغاتی‌های سنتی را خریداری کنید و به دوستان خود هدیه دهید. حالا که می‌دانید جنگل لفور کجاست، برنامه سفر خود را آماده کنید و در فصل مناسب راهی سفر به این منطقه شوید. اگر تجربه رفتن به جنگل لفور را دارید و اطلاعات دیگری از این جنگل می‌دانید، آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۱ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد