سواد کوه مازندران؛ راهنمای سفر و معرفی جاذبه ها با آدرس

سوادکوه کجاست؟

در هر نقطه‌ای از ایران به ویژه در شهرهای شمالی جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری را می‌توانید پیدا کنید. در استان مازندران شهری با طبیعت بکر، آبشار و جنگل‌های فراوانی به نام سواد کوه وجود دارد که به گفته منابع تاریخی نام قدیمی آن پشتخوارگر است. شهری که مردمش به مهمان‌نوازی و داشتن فرهنگ غنی مشهور هستند. فاصله تهران تا این شهر نسبت به دیگر شهرهای شمالی اندک است، به همین دلیل این شهرستان مقصد خوبی برای سفرهای کوتاه مدت به حساب می‌آید. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت سوادکوه کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد.

جاهای دیدنی سوادکوه

سوادکوه شهری سبز و خوش آب و هوا در استان مازندران است که کوه‌ها‌ و جنگل‌های فراوانی آن را احاطه کرده‌اند و یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی شمال به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های خاص این شهر نسبت به دیگر شهرهای شمالی تراکم کم جمعیت در این منطقه است. برخی محققان و باستان‌شناسان معتقدند که این شهرستان دوست‌داشتنی در گذشته دور بخشی از طبرستان و ایران بوده و زمانی که طبرستان خطه شمالی کشور را از آن خود کرده بود این شهر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. اما با گذر زمان این شهرستان به یکی از شهرستان‌های استان مازندان تبدیل می‌شود و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید. در ادامه با جاهای دیدنی این منطقه تاریخی آشنا خواهید شد.

1. دریاچه لفور

یکی از جاهای دیدنی سوادکوه دریاچه لفور است که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این دریاچه به این منطقه سفر می‌کنند. اطراف دریاچه طبیعتی بکر، آب و هوایی معتدل و پوشش گیاهی انبوهی وجود دارد. از آب این دریاچه برای آبیاری روستاهای بابل، قائمشهر، بابلسر، جویبار، خزرشهر، امیرکلا و فریدون‌کنار استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل این دریاچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از اینکه ساعاتی را کنار دریاچه استراحت کردید می‌توانید به جنگل‌های توسکا بروید، کمی پیاده‌روی کنید و از هوای پاک و تمیز لذت ببرید. اگر از علاقمندان به عکاسی هستید باید این خبر خوش را به شما بدهیم که بهترین تصاویر از طبیعیت را در این منطقه می‌توانید ثبت کنید.
آدرس: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، دهستان لفور

سد و دریاچه لفور

سد و دریاچه لفور (عکس: آرش قاسمی‌راد)

2. جنگل لفور

از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به جنگل‌های سرسبز لفور اشاره کرد. این منطقه در مرکز دهستان لفور و شارقلت قرار دارد و دارای امکانات مناسب توریستی و اقامتی نیز است. اطراف جنگل لفور روستاهای زیبایی با طبیعت بکر وجود دارد که می‌توانید سری هم به آنها بزنید. برخی از این روستاها عبارتند از روستای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش کلا، میرار کلا، غوزک رودبار و… .
آدرس: استان مازندران، سوادکوه شمالی، روستای لفور

جنگل لفور

جنگل لفور (عکس: سامان پورفلاطون)

3. منطقه شیرگاه

شیرگاه یکی از توابع این شهرستان است. این منطقه کوچک جنگلی علاوه‌بر طبیعت بکری که دارد به پل‌های زیبا و مسیر راه‌آهن رویایی‌اش مشهور شده است.
آدرس: استان مازندران، شهرستان سواد کوه، پل سفید، زیرآب، شیرگاه

منطقه شیرگاه

منطقه شیرگاه (عکس: مهدی جامکلو)

4. جنگل راش

همانطور که گفته شده این شهرستان را جنگل و پوشش گیاهی فراوانی احاطه کرده‌اند. یکی دیگر از جنگل‌های این منطقه جنگل راش با نمونه‌های کمیاب درخت راش است. این جنگل راش لحظاتی سرشار از آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.
آدرس: استان مازندران، پشتخوارگر، ۵۰ کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

 

جنگل راش

جنگل مرسی سی سنگده

5. شهر آلاشت

آلاشت به معنای آشیانه عقاب است و به دلیل وجود عقاب‌های فراوان در کوه‌های این منطقه نام آن را آلاشت گذاشته‌اند. این شهر که پیش‌تر به عنوان روستا شناخته می‌شد یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که یک حیات وحش حفاظت شده نیز دارد. روستای دوست داشتنی آلاشت در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.
آدرس: استان مازندران در نزدیکی شهر سوادکوه

روستای آلاشت

روستای آلاشت (عکس: سعید شعبانی)

6. آبشار گزو

از دیگر جاهای دیدنی سواد کوه می‌توان به آبشار گزو اشاره کرد. این آبشار با 48 متر ارتفاع در منطقه جنگلی و سبز لفور و کنار امامزاده‌ای مشهور قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا دو مسیر پیش رو دارید. مسیر اول از لفور و پشت سد ابرز در جاده کارسنگ است که پس از طی 23 کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آبشار می‌رسید. مسیر دوم از سمت جمشید آباد و 5 کیلومتری زیرآب است که در نهایت به مسیر لفور و کارسنگ منتهی می‌شود.
آدرس: استان مازندران، پشتخوارگر، آلاشت

آبشار زیبای گزو

آبشار زیبای گزو (عکس: احسان صفردخت)

7. غار زنگیان

در روستای آلاشت در نزدیکی این شهر غاری زیبا وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب است. در این غار دو مسیر با سازه‌های آهکی برای پیمودن طول غار وجود دارد، ولی به شما توصیه می‌کنیم اگر تجربه و مهارت غارنوردی ندارید به سمت غار نروید. برای رسیدن به غار باید روستای آلاشت را پشت سر بگذارید تا به یک دوراهی برسید، در دوراهی فرعی سمت چپ را پیش بگیرید تا پس از طی 15 کیلومتر روستای زنگیان را ببینید.
آدرس: استان مازندران، پشتخوارگر، زیرآب، روستای زنگیان

8. پل ورسک

مشهورترین جاذبه این منطقه و مهم‌ترین پل ایران پل زیبای ورسک است. ساخت این پل در سال 1313 آغاز شد و سال 1315 به اتمام رسید. جالب است بدانید این پل در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم نقش قابل توجهی داشته است. در سفر به این منطقه حتما از این پل دیدن کنید تا ببینید چگونه یک پل با گذشت بیش از 80 سال از عمرش همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان پشتخوارگر، روستای ورسک

پل زیبای ورسک

پل زیبای ورسک (عکس: کوروش تهرانی)

9. کلیسای سرخ‌آباد

اگر کمی از پل ورسک به جلو بروید، در بین مسیر پل سفید به روستای سرخ‌آباد خواهید رسید. در این روستا کلیسایی وجود دارد که به کلیسای کاتولیک یا کلیسای آلمان‌ها مشهور است. برخی می‌گویند مهندسان ایتالیایی پل ورسک این کلیسا را ساخته‌اند تا بتوانند به دعا و نیایش مشغول شوند. متاسقانه سازمان میراث فرهنگی درب کلیسا را بسته تا گردشگران نتوانند وارد کلیسا شوند. اما بدانید که در طول مسیر خود به سوادکوه بازدید از کلیسا و منظره اطرافش خالی از لطف نیست.
آدرس: استان مازندران، میان راه ورسک به پل سفید، روستای سرخ‌آباد، بخش بالای روستا کنار یک رستوران کبابی کوچک

10. آبشار ورسک

آبشار فصلی ورسک از چشمه علی نشات می‌گیرد و ارتفاعی حدود 20 متر دارد. این آبشار از اوایل اردیبهشت  تا اواخر تابستان جریان دارد.
آدرس: استان مازندران، جاده فیروزکوه به ورسک

11. دریاچه شورمست

این دریاچه نیز از مناطقی است که سالانه مسافر و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آرامش موجود در کنار دریاچه، دوچرخه سواری، قایق‌سواری و… از عوامل جذب مسافر به این منطقه هستند. حیواناتی مانند قورباغه، انواع ماهی، ملخ، مارآبی و… را نیز در این دریاچه می‌توانید تماشا کنید.

آدرس: برای دسترسی به دریاچه شورمست باید از جاده فیروزکوه به سمت قائم‌شهر بروید، 65 کیلومتر طی کنید تا به پل سفید برسید، در سمت راست یک پمپ بنزین را خواهید دید که پس از آن تابلو دریاچه نصب شده است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست (عکس: امیر)

12. اوریم

منطقه جنگلی اوریم یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است. اوریم آب و هوای معتدل و خنک کوهستانی دارد و مکانی مناسب برای روزهای گرم تابستان است. در این منطقه یک پل راه‌آهنی با قدمت 70 ساله نیز وجود دارد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. بازدید از این پل تاریخی هم خالی از لطف نیست.
آدرس: مازندران، سوادکوه، فرعی بین ورسک و دوآب

اوریم

اوریم (عکس: امیرفرهنگ غلامی)

13. ارفه کوه

ارفه کوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی این منطقه است که در منطقه البرز قرار دارد ولی از توابع استان مازندارن و شهرستان سوادکوه به حساب می‌آید. این منطقه بسیار خوش آب و هوا است و چشم‌اندازی بی‌نظیر از قله‌های اطراف دارد. حیواناتی مانند گراز، پلنگ، خرس و گرگ در این منطقه زندگی می‌کنند.
آدرس: مازندران، سوادکوه، ۹۰ کیلومتری ساری

ارفه‌کوه

ارفه‌کوه (عکس: حمیده)

14. موزه مردم شناسی

در محله‌ای قدیمی در روستای آلاشت موزه‌ای را خواهید دید که امروزه به مهم‌ترین موزه منطقه تبدیل شده است.
آدرس: استان مازندران، 35 کیلومتری پلیس‌راه آزادمهر، منطقه کوهستانی و جنگلی آلاشت

از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امامزاده عبدالحق: اگر به مکان‌های زیارتی علاقه دارید می‌توانید به امامزاده عبدالحق که یک مکان مقدس برای مردم این شهرستان است بروید. این امامزاده مکان اصلی عزاداری در روزهای عاشورا است و دسته‌های عزاداری روستاهای اطراف به سمت این امامزاده راهی می‌شوند.
  • قلعه کنگلو: در گذشته با ساخت قلعه‌ها و دژهای مستحکم از مردم منطقه محافظت می‌کردند. یکی از این قلعه‌های قدیمی قلعه کنگلو است که بر فراز صخره‌ای بلند قرار دارد و به عقاب مازندان مشهور است. قدمت این قلعه دقیق مشخص نیست ولی احتمالا به قرون اولیه اسلام مربوط می‌شود.

    قلعه کنگلو

    قلعه کنگلو (عکس: محمدرضا یعقوبی)

  • کردآباد: در نزدیک به روستای زیرآب دهکده‌ای زیبا به نام کردآباد وجود دارد. این دهکده طبیعتی بکر و دست نخورده دارد و آرامگاه امامزاده جمال‌الدین و امامزاده طاهر نیز در آنجا واقع شده است.

    کردآباد

    کردآباد (عکس: نیما فرود)

رودخانه کسیلیان، سد سنبل رود، آبشار آهکی اسکلیم، آبشار تزر، برج لاجیم، اسا، خاجمه‌کوه، قلعه حسن‌بود، برج‌های لاوند، برج دیوکلی، کاروانسرای گدوک، پل شاپور، آرامگاه اخوت، قلعه اولاد،  و… از دیگر مکان‌های دیدنی سوادکوه هستند که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

سواد کوه کجاست؟

وقت آن رسیده که ببینیم سوادکوه کجاست. سواد کوه یک شهر سرسبز، مرکز شهرستان پل سفید در استان مازندران است. این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی در بخش البرز مرکزی و مجاورت استان سمنان قرار دارد. از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به فیروزکوه و ارفه کوه و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدیشهر و از سمت غرب به شهرستان بابل محدود می‌شود. این شهرستان در واقع در یک دره طولانی قرار گرفته است.

کسانی که قبلا به این منطقه سفر کرده‌اند بهترین مسیر دسترسی به آن را جاده فیروزکوه معرفی می‌کنند. فاصله تهران تا سوادکوه از جاده فیروز کوه 203 کیلومتر است و شما برای رسیدن به این شهرستان حدود دو تا سه ساعت زمان احتیاج دارید.

بهترین زمان سفر به سواد کوه

گردشگران حرفه‌ای برای داشتن یک سفر فوق‌العاده ابتدا آب و هوای منطقه را بررسی و سپس بهترین فصل و زمان را انتخاب می‌کنند. سوادکوه دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب است. قرارگیری پشتخوارگر بین دو منطقه خشک و مرطوب، جنگل و دریا باعث ایجاد آب و هوایی ویژه در این منطقه شده است.

دهکده زیرآب

دهکده زیرآب

از اردیبهشت تا شهریور بهترین زمان بازدید از این منطقه محسوب می‌شود. در این مدت با طبیعتی سبز و آب و هوایی معتدل روبرو خواهید شد. همچنین قابل ذکر است که اگر از هوای شرجی شمال فراری هستید بهتر است در فصل بهار به سواد کوه سفر کنید. اما قبل ذکر است که پشتخوارگر در پاییز هم زیبا و پر از برگ‌های زرد و نارنجی می‌شود.

اقامت در سفر به پشتخوارگر

اگر می‌خواهید در سوادکوه اقامت داشته باشید می‌توانید از ویلاهای اجاره‌ای، کلبه‌های جنگلی و… که در روستاها و توابع شهرستان سواد کوه هستند استفاده کنید. بسته به بودجه‌ای که برای اقامت خود کنار گذاشته‌اید می‌توانید کلبه‌های جنگلی یا ویلاهای لوکس نوساز را اجاره کنید. فراموش نکنید که در صورت اقامت در این منطقه به رستوران‌های سواد کوه بروید و از غذاهای محلی مانند تیرنگ بهشتی نوش‌جان کنید.

رستوران نهالستان در شیرگاه و چلوکبابی آبشار در کنارش، رستوران سپه سرا در منطقه زیرآب ده، کبابی نغمه چم چم در محور پل سفید به پل ورسک، رستوران چاپارخانه در ارفع‌ده و… از بهترین رستوران‌های این منطقه هستند.

در این مقاله با شهری زیبا و پر از جاذبه‌های گردشگری آشنا شدید. اکنون می‌دانید که پشتخوارگر کجاست و چگونه باید به آنجا بروید. فراموش نکنید که در سفر به سواد کوه می‌توانید گیاهانی مانند گل گاوزبان، لاری، تشی گز و سبزی های محلی یا خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر پشت زیک، قماق، رشته به رشته و آغوزنون را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان بیاورید. صنایع دستی چوبی، بافته های ابریشمی، نمدمالی، گلیم بافی، پارچه های دلیجی و جاجیم بافی نیز از دیگر سوغاتی‌های پشتخوارگر هستند. لازم به ذکر است که به دلیل اینکه فاصله تهران تا این شهرستان اندک است، این شهرستان گزینه خوبی برای سفرهای یک روزه مردم تهران محسوب می‌شود به همین علت با اجاره ویلا شمال می‌توانند اقامت راحتی را تجربه کنند. در پایان لطفا اگر شما هم تجربه‌ یا نظری در مورد سفر به این منطقه دارید لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد