پارک ملی گلستان کجاست؟ معرفی، مسیر دسترسی و اقامت در سفر به پارک

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان یکی از ذخایر طبیعی ارزشمند ایران محسوب می‌شود و قدمت آن از تمام پارک‌های ملی ثبت شده در ایران بیشتر است. این پارک ملی دارای حیات وحش و پوشش گیاهی غنی و متنوعی است. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید این پارک مقصدی ایده‌آل برای شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا در ادامه به شما بگوییم که پارک ملی گلستان کجاست، چه جاذبه‌های دارد و مسیر دسترسی به آن چگونه است.

شگفتی ها و دیدنی های پارک ملی گلستان

زیبایی این پارک ملی فقط به طبیعت و آب‌وهوای بی‌نظیر آن محدود نمی‌شود. تنوع جانوری یکی دیگر از زیبایی این پارک است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید.

تنوع جانوری قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده کشور

این گنجینه ملی مأمن جانوران زیادی است که اغلب وحشی هستند. یکی از گونه‌های جانوری فراوان پارک ملی استان گلستان گرازها هستند که معمولاً در اطراف جاده نیز دیده می‌شود. گرازها کاملاً با انسان‌ها خو گرفته‌اند و حتی ممکن است از دست شما غذا هم بخورد. البته توجه داشته باشید که تمام حیوانات این منطقه به حضور حیوانات عادت ندارند، بنابراین با احتیاط به آنها نزدیک شوید.

گونه‌های حیوانی گلوگاه گلستان

گونه‌های حیوانی گلوگاه استان گلستان (عکس: محمد محمدی)

جالب است بدانید یک‌ سوم گونه‌های پرندگان و بیشتر از نیمی از پستانداران کشور با گونه‌های مختلف در این جنگل زندگی می‌گذرانند. از پستانداران مهم این پارک ملی که شامل ۶۹ گونه می‌شود می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور جنگلی، آهوی ایرانی، گربه جنگلی، گرگ، روباه سرخ، روباه ترکمنی و…اشاره کرد.

در ضمن قوچ و میش که در واقع گوسفندان وحشی هستند نیز در ذخیره‌گاه طبیعی استان گلستان دیده می‌شوند. این منطقه یکی از بزرگ‌ترین و خالص‌ترین کلونی‌های میش و قوچ را در خود جای داده است و این حیوانات به‌‌نوعی نماد پارک ملی محسوب می‌شود. گونه‌های مختلف خفاش‌ها نیز در این منطقه یافت می‌شوند.

از گونه‌های پرنده ساکن پارک ملی گلستان هم می‌توان به کبک، بلدرچین معمولی، قرقاول، بلبل و گونه‌های مختلف سهره‌ها، دارکوب سیاه، مگس‌گیرها، زرد پره‌ها، پرندگان دم‌سرخ و همچنین چند گونه پرنده شکاری مثل دو نوع عقاب (عقاب دریایی دم‌سفید و عقاب دوبرار)، جغد خالدار، قرقی، سارگپه و… اشاره کرد.

از میان گونه‌های در معرض خطر انقراض این پارک جنگلی هم می‌توان به گیلانشاه خال‌دار، بالابان، روباه ترکمنی و هما اشاره کرد. در ضمن شکار، شوکا، قوچ و میش، مرال و کل و بز هم در این منطقه غیرمجاز است و پیگرد قانونی دارد.

گونه‌های گیاهی پارک ملی استان گلستان

در پارک ملی جنگلی گلستان گونه‌های گیاهی بسیار متنوعی این است که از میان آن‌ها می‌توان به ممرز، زبان‌گنجشک، بلوط، پلت، کرکو، افرا و همچنین ماهان خوراکی اشاره کرد. درختان میوه‌دار این منطقه نیز شامل ازگیل، زالزالک، گوجه وحشی، گلابی وحشی، انار وحشی، شیرخشت، گز، گون، زرشک، توت، انجیر، خارشتر و… می‌شود.

طبیعت زیبای پارک گلستان

طبیعت زیبای پارک گلستان

پارک ملی گلستان کجاست؟

پارک ملی استان گلستان در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد و ۳۰ کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع مینوشهر واقع شده است و تحت عنوان گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود. درواقع این پارک ملی در مکانی در مرز بین سه استان گلستان، خراسان و سمنان قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شمال کشورمان محسوب می‌شود.

برای بازدید از این پارک ملی ابتدا باید خود را به گرگان برسانید و پس از رسیدن به این شهر باید مسیر خود را به سمت شمال شرق ادامه دهید تا پس از عبور از روستای علی‌آباد کتول و شهر آزادشهر به گالیکشو درنهایت پس از طی چند کیلومتر به پارک برسید. فاصله گرگان تا این پارک در حدود ۱۳۳ کیلومتر است و طی کردن این مسیر در حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد

اگر ساکن استان خراسان هستید، ابتدا باید به سمت بجنورد حرکت کنید. پس از رسیدن به این شهر با حرکت به سمت شمال غربی مسیر خود را به سمت اشخانه و سپس روستای دشت ادامه دهید و پس از آن ادامه مسیر به سمت شرق به پارک ملی می‌رسید. فاصله بجنورد تا این مکان در حدود ۱۵۹ کیلومتر است و طی کردن این مسیر در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

بخشی از این بهشت زمینی نیز در استان سمنان قرار دارد و برای بازدید از آن ابتدا باید به سمت شاهرود حرکت کنید و از آنجا تنها با پشت سر گذاشتن چند کیلومتر به این پارک جنگلی می‌رسید. اگر از این مسیر به سوی پارک ملی می‌روید حتما از جاهای دیدنی شاهرود نیز بازدید کنید.

درضمن اصلی‌ترین جاده مواصلاتی بین شمال کشور و استان خراسان و همچنین یکی از مسیرهای ارتباطی تهران- مشهد از بین این پارک جنگلی می‌گذرد. ظاهرا مقامات دولتی قصد دارند این جاده را به جاده‌ای گردشگری تبدیل کنند.

جاذبه های گردشگری نزدیک به پارک ملی گلستان

اگر در بازدید از این پارک ملی زیبا، وقت دارید و می‌توانید به دیدنی‌های نزدیک به آن نیز سری بزنید. جاذبه‌هایی که در ادامه آمده‌اند را از یاد نبرید.

  1. موزه حیات وحش پارک ملی گلستان: در این موزه که در دل غذاهای جنگلی احداث شده است، نمونه‌های تاکسیدرمی شده گونه‌های جانوری ساکن منطقه مثل حشرات (پروانه و سوسک)، پرندگان (عقاب، مرغابی و جغد)، خزندگان (انواع مار و مارمولک‌ها) پستانداران (پلنگ، خرس، خوک و گوزن) و سایر گونه‌های جانوری در معرض نمایش قرار داده شده‌اند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید در این مکان به گرازها نزدیک شوید و به آن‌ها غذا دهید این موزه در ۳۵ کیلومتری مسیر گالیکش به سمت استان خراسان و در سمت راست اولین ورودی پارک ملی گلستان واقع شده است.

    موزه حیات وحش پارک گلستان

    موزه حیات وحش پارک ملی گلستان (عکس: کوثر وهاب)

  2. منطقه جنگلی ناهارخوران: در این منطقه جنگلی که حداقل امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی فراهم شده است و می‌توانید با خوراکی‌های خوشمزه مثل بلال و آش از خود پذیرایی کنید. هوای منطقه حتی در فصل تابستان میز خنک و دلپذیر است و در فصل پاییز شاهد مناظر پاییزی سحرانگیز هستید. همچنین می‌توانید با حرکت به سمت روستای زیارت از بارندگی در یک جاده جنگلی بکر با چند آبشار لذت ببرید. در جنگل ناهارخوران با قدمت ۴۰ میلیون سال، چشمه‌ای کوچک آبشاری مصنوعی نیز وجود دارد. در قسمتی از این منطقه جنگلی به نام پارادایز شهربازی کوچکی با چرخ‌وفلکی جذاب شده است. در این ناحیه بازارچه، مکان‌های اقامتی و رستوران نیز تأسیس شده است.

    پارک جنگلی ناهارخوران

    پارک جنگلی ناهارخوران (عکس: آندریاس)

  3. آبشار پیرغار گالیکش: آبشار پیرغار گالیکش با ارتفاع 30 متر در دل جنگلی با بسته چمنی و درختان انجیر، گردو، بودجه‌های تمشک و آلوچه در گالیکش فارسیان، روستای فرنگ واقع شده است. در اطراف این آبشار آبشار معلق بدون دیواره و یک چشمه نیز وجود دارد. ۵۰۰ متر انتهایی منتهی به این آبشار را باید با خودروی شاسی‌بلند طی کنید.

    آبشار پیرغار گالیکش-فارسیان

    آبشار پیرغار گالیکش-فارسیان (عکس: محمد دبیری)

  4. آبشار آق سو: آبشار آق سو در 42 کیلومتری گالیکش و در انتهای قسمت شرقی پارک ملی گلستان جریان دارد و آب آن به‌صورت پلکانی مسیر آبشار را تا انتهای آن طی می‌کند. این پارک درنهایت به رود گرگان رود می‌ریزد.

    آبشار آق سو

    آبشار آق سو

  5. منطقه حفاظت شده لوه: منطقه حفاظت‌شده لوه در ناحیه غربی پارک ملی گلستان و جنوب شرقی شهرستان مینودشت است، با پرندگان خوش‌الحان خود، چشمه‌های متعدد در بستری کاملاً جنگلی و از همه مهم‌تر آبشار لو، مقصد طبیعت کردن زیادی است. درضمن گردشگران خارجی زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

    منطقه حفاظت شده لوه

    منطقه حفاظت شده لوه (عکس: مجتبی)

همچنین در سراسر این پارک در حدود ۲۱ چشمه و رودخانه جاری است که از میان آن‌ها می‌توان به رود راو، قرتو و چشمه‌های گلستان، گلشن، جانو و سردرخانه اشاره کرد

بهترین زمان بازدید از پارک ملی گلستان

پارک جنگلی گلستان در تمام فصول سال زیبا و دیدنی است. در فصل بهار آب رودها و چشمه‌ها و همچنین تعداد پرندگان با گونه‌های مختلف به بیشترین میزان خود می‌رسد. در صورت سفر به این پارک در فصل بهار در اوایل اردیبهشت، می‌توانید از دیدن شقایق‌های دشت شقایق‌های گالیکش لذت ببرید.

در فصل تابستان می‌توانید از خوردن میوه‌های جنگلی لذت ببرید و گیاهان خوراکی این منطقه با خاصیت داروی را نیز بچینید. البته طبیعتاً باید بدانید چه میوه‌ها و چه گیاهانی خوراکی هستند و سمی نیست.

طبیعت پاییزی این منطقه نیز زیبای وصف‌ناپذیری دارد و می‌توانید ساعت‌ها از دیدن جشنواره‌ای از رنگ‌های پاییزی لذت ببرید یا با قدم زدن روی برگ‌ها به آرامش خاصی برسید. زمستانه‌ای این پارک ملی هم تماشایی است. البته مسلماً بهتر است در زمستان با خودروهای دو دیفرانسیل مناسب وارد ناحیه جنگلی شوید و مراقب حمله گرگ‌های منطقه نیز باشید.

درکل بهترین زمان برای بازدید از این پارک جنگلی اردیبهشت و اوایل مهر تا اوایل آبان است تا از هم سرسبزی جنگل لذت ببرید تا هم هوای از هوای گرم و مرطوب بارش‌های شدید در امان باشید.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان (عکس: علی حقیقی)

امکانات رفاهی پارک ملی گلستان و نکات مهم در سفر به آن

در پارک جنگ گلستان حداقل امکانات رفاهی برای اقامت کوتاه‌مدت و حتی اقامت شبانه مثل میزان میز و نیمکت، سطل آشغال، اجرا و سرویس بهداشتی فراهم شده است. مأموران سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به‌منظور ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم به بازدیدکنندگان در محیط پارک حضور دارند.

نکات لازم در رابطه با سفر به پارک ملی گلستان به شرح زیر است:

  • در هنگام بازدید از قسمت‌های بکر و خلوت به دلیل احتمال حمله حیوانات وحشی به‌خصوص گرازها مراقب باشید.
  • از رفتن به قسمت‌های دارای درختان انبوه بدون همراهی راهنمای محلی یا فرد آشنا به منطقه خودداری کنید.
  • از شکار قوچ‌ها، میش‌ها و مارال‌ها جداً اجتناب کنید؛ زیرا از یک سو این حیوانات گنجینه طبیعی و ملی محسوب می‌شود و هم شکار آن‌ها جریمه بسیار سنگینی دارد (طبق مقامات سازمان حفاظت محیط‌زیست، جریمه شکار هر رأس قوچ وحشی ۲۵ میلیون تومان است). این جریمه مشمول شکار کل، بز و آهو نیز می‌شود.
  • برای در امان ماندن از حشرات و جلوگیری از مال انتقال بیماری توسط آن‌ها از لوسیون‌ها و کرم‌های دورکننده حشرات استفاده کنید.
  • در ماه‌های پر بارش با ماشین‌های مناسب و قدرتمند و ترجیحاً دو دیفرانسیل به این پارک جنگلی سفر کنید تا گل‌ولای مانع از حرکت شما در مسیر نشود.
  • در هنگام عبور از مسیرهایی که از میان پارک می‌گذرد، حواستان باشد حیوانات درحال عبور از جاده نباشمد و با آن‌ها تصادف نکنید.
گلوگاه استان گلستان

پارک جنگلی گلوگاه استان گلستان (عکس: مرتضی برجسته)

اقامت در سفر به گلوگاه استان گلستان

در صورت تمایل می‌توانید شب را در دل جنگل بگذرانیم در صورت تمایل برای انجام این کار حتماً چادر را در نزدیکی محل حضور مأموران محیط‌زیست برپا کنید و وسایل و امکانات لازم همچون مواد غذایی، آب، کیسه‌خواب، لباس گرم جعبه کمک‌های اولیه و پاور بانک را همراه خود داشته باشید.

اقامتگاه بوم گردی آبشاران لوه در یک کیلومتری جاده گرگان به مشهد و در فاصله ۲۴ کیلومتری از گالیکش با فاصله بسیار کم از آبشار لوه (4 کیلومتر) و اقامتگاه بوم گردی آلینه گالیکش واقع در روستای قلی تپه در 4 کیلومتر گزینه‌های مناسبی برای اقامت ارزان قیمت هستند. در این اقامتگاه‌های بوم گردی که دارای معماری کاملاً سنتی مطابق با معماری اصیل منطقه هستند، می‌توانید از خوردن نان غذای محلی منطقه لذت ببرید. همچنین می‌توانید کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی اطراف پارک را نیز برای اقامتی به‌یادماندنی انتخاب کنید.

اقامتگاه بومگردی آبشاران لوه

اقامتگاه بومگردی آبشاران لوه

پارک ملی گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران بود که به‌عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران گردید.

امتیاز ۳.۴۵ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد