آبشار لوه کجاست؟ مسیر دسترسی، عکس و شگفتی ها

آبشار لوه

اگر به فکر یک طبیعت گردی تمام عیار هستید آبشار لوه در نزدیکی گرگان مقصد خوبی خواهد بود. این آبشار در جنگل هیرکانی قرار دارد، همانطور که می‌دانید به این جنگل‌ها که در استان گلستان قرار دارد لقب سرزمین آبشارهای ایران را داده‌اند. پس تا دیر نشده دست به کار شوید و به سمت این آبشار حرکت کنید، اما پیش از برنامه‌ریزی برای سفر بیایید با این آبشار، مسیر دسترسی به آن و جاذبه‌های نزدیک به لوه آشنا شویم.

آبشار لوه کجاست؟ مسیر دسترسی به آن

ابتدا ببینیم آبشار لوه کجاست؟ این آبشار زیبا در استان گلستان نزدیک به شهرستان گالیکش و در روستایی به نام لوه قرار دارد. گالیکش و گرگان (مرکز استان گلستان) با یکدیگر 108 کیلومتر فاصله دارند و فاصله آبشار تا شهرستان گالیکش نیز 20 کیلومتر و تا جاده اصلی گلستان به مشهد 5 کیلومتر است.

بر خلاف دیگر آبشارهای شمال کشور، این آبشار مسیر دسترسی نسبتا راحتی دارد؛ به طوری که تا نزدیک آبشار را می‌توانید با ماشین شخصی خود بروید.

شهرستان گالیکش گرگان که در سال 1389 به شهرستانی مستقل ارتقا یافته در حد فاصل شهر مینودشت و کلاله در جاده ترانزیت مازندران-خراسان در استان گلستان قرار دارد. این شهرستان به دلیل قرارگرفتن بخشی از پارک ملی گلستان و آبشار لوه در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

جالب است بدانید که گالیکش در محل طلاقی سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد. این منطقه آبشارهای زیبایی دارد که لوه مشهورترین آنهاست.

آبشار لوه

لوه گالیش (عکس: مازیار رشیدی)

چه شگفتی هایی در لوه منتظر ما هستند؟

لوه که به بهشت زمینی شهرت دارد در دل جنگلی انبوه با انواع درختان افرا، توسکا و ممرز قرار دارد. این درختان در کنار آب و هوای خوب منطقه، زیبایی آبشار و منطقه را دو چندان کرده‌‌اند و عامل جذب گردشگر به این مکان دیدنی شده‌اند. علاوه‌بر این‌ها صدای آبی که از صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد با صدای پرندگان ترکیب می‌شود و نوایی بسیار حیرت‌انگیز و گوش‌نواز خواهد بود.
آبشار لوه به صورت طبقاتی بوده که در هر طبقه یک حوضچه تشکیل شده که آب از آنها عبور می‌کند و به طبقه پایین هدایت می‌شود. بلندترین آبشار این مجموعه 15 متر ارتفاع دارد و ارتفاع مجموعه آبشارها به 70 متر می‌رسد.

آبشار لوه گالیش

حوضچه آبشار لوه

تفریح در سفر به لوه

اما در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای به وجود آمده توسط آبشار، می‌توانید به دل جنگل‎‌های هیرکانی بروید و یک پیاده‌روی در هوای پاک جنگل داشته باشید. پس از پیاده‌روی یک آبتنی دلچسب در حوضچه‌های کوچک پایین آبشار را تجربه و خستگی پیاده‌روی را از تن بیرون کنید. البته قابل ذکر است که آبتنی فقط در روزهای گرم تابستان ممکن خواهد بود، آن هم در صورتی که در بخش‌های کم عمق حوضچه بمانید.

بهترین زمان سفر به لوه

سوالی که اکنون برای شما پیش آمده این است که بهترین زمان برای سفر به لوه چه زمانی خواهد بود؟ باید به شما بگوییم که روستای لوه دارای آب و هوای معتدل و خنک است و شما حتی در روزهای گرم بهار و تابستان هم باید لباسی گرم همراه خود داشته باشید.

با توجه به وضعیت آب و هوایی این منطقه، آبشار لوه در فصل‌های پاییز و زمستان هوایی سرد و طاقت فرسا خواهد داشت و به دنبال بارش‌های پی در پی مسیر آبشار گلی و لغزنده و قدم زدن کنار آبشار دشوار می‌شود.

پس به این نتیجه می‌رسیم که تابستان و سپس بهار بهترین زمان برای سفر به آبشار زیبای لوه خواهد بود. اما این نکته نیز قابل ذکر است که در فصل تابستان تراکم مسافران و گردشگران در این منطقه به مراتب بیشتر خواهد بود.

آبشار لوه

لوه (عکس: آرمن موسی‌خانی)

دیدنی های نزدیک به لوه

اکنون که قصد سفر به روستای لوه را دارید می‌توانید پس از بازدید از آبشار زیبای لوه از دیگر آبشارها و مناطق دیدنی این استان نیز دیدن کنید. در ادامه برخی ازدیدنی‌های نزدیک به آبشار لوه را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • آبشار کبودوال: آبشار تمام خزه‌ای کبودوال در علی آباد کتول گلستان قرار دارد که این آبشار نیز مانند لوه از جاذبه‌های گردشگری پر طرفدار استان گلستان به شمار می‌آید. بدانید که در کنار این آبشار امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، پارکینگ و… وجود دارد.

    آبشار کبودوال

    کبودوال (عکس: سعید مویدی)

  • چشمه لال: چشمه لال مجموعه‌ای زیبا و دیدنی در حدود 30 هکتار است که سرچشمه این مجموعه در پای صخره بلندی قرار دارد که آب از درون آن می‌جوشد. این مجموعه در 25 کیلومتری شرق گالیکش واقع شده است.

    دریاچه لال

    دریاچه لال (عکس:حسن آقاشریف)

  • چشمه پیر باد: چشمه‌ای پر آب که آب خود را با یک لوله در جاده اصلی به نمایش گذاشته است. این چشمه در ۱۷ کیلومتری مسیر گالیکش به فارسیان قرار دارد.
  • چشمه اشکان: در ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان گالیکش و در مجاورت روستای بش اویلی چشمه‌ای با چشم اندازی زیبا دیده می‌شود که مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی است.
  • غار حمام خدایی: در کنار مکان‌های طبیعی می‌توانید از مکان‌های تاریخی نیز دیدن کنید. غار حمام خدایی در شرق روستای پنو از توابع شهرستان گالیکش قرار دارد. درون این غار چشمه‌ای پرآب را خواهید دید که در زمستان‌ها دارای آب گرم و تابستان‌ها دارای آب خنک است.
  • روستای تاریخی پادل: در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی گالیکش روستایی زیبا و سرسبز با چشمه‌های فراوان وجود دارد. اگر به دنبال مکانی برای تمدد اعصاب می‌گردید بازدید از روستا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • پارک ملی گلستان: این پارک در ۴۰ کیلومتری شرق گالیکش قرار دارد و به دلیل داشتن بیش از 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری جزو مناطق حفاظت شده گلستان به حساب می‌آید.

    پارک ملی گلستان

    پارک ملی گلستان (عکس: علی حقیقی)

  • غار سید رشید: این غار در یک کیلومتری روستای سرحمام و در روستای فارسیان، روی صخره‌ای بزرگ قرار دارد. غار سید رشید دارای یک دهانه نامنظم و 6 متر ارتفاع است.
  • آبشار کوه سنگی: آبشاری که به لوه نزدیک است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

گردوی فارسیان یا جوز بخشی در ۱۲ کیلومتری گالیکش و در روستای فارسیان، قلعه پاسنگ پایین در 5 کیلومتری شمال روستای پاسنگ پایین و ۱۰ کیلومتری گالیکش، موزه حیات وحش میرزا بایلو پارک ملی گلستان در ۳۵ کیلومتری شرق گالیکش و ابتدای شرقی پارک ملی گلستان، قلعه بی‌بی حلیمه در ۱۸۰۰ متری جنوب شرق روستای ینقاق، غار کیارام در 35 کیلومتری شهرستان گالیکش، آبشار گلستان در 42 کیلومتری شهرستان گالیکش، چشمه پارک ملی در 45 کیلومتری شرق گالیکش، آبشار باران کوه، آبشار رنگو، آبشار آلامن و آبشار جوزک از دیگر دیدنی‌های نزدیک به لوه محسوب می‌شوند.

اقامت در سفر به لوه

برای اقامت می‌توانید در دل جنگل اطراف آبشار چادر بزنید و از تماشای طلوع آفتاب در کنار آبشار لذت ببرید و عکس‌هایی ناب بگیرید. اما در صورتی که این نوع اقامت را انتخاب می‌کنید حتما باید تجهیزات لازم اعم از چادر، کیسه خواب، زیرانداز پلاستیکی، مواد غذایی، لباس گرم، کیسه زباله، پاوربانک، آب معدنی، جعبه کمک‌های اولیه و… را همراه داشته باشید.

اما اگر به کمپ زدن در طبیعت علاقه ندارید می‌توانید از اقامتگاه‌های بوگردی واقع در روستای لوه و دیگر روستاهای اطراف آبشار استفاده کنید. اقامتگاه بومگردی آبشاران لوه و اقامتگاه بومگردی باجی رباب نمونه‌ای از اقامتگاه‌های نزدیک به این آبشار هستند.

اقامتگاه بومگردی آبشاران لوه

اقامتگاه بومگردی آبشاران لوه

با این آبشار زیبا در گالیکش استان گلستان که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است آشنا شدید و اکنون می‌دانید که آبشار لوه کجاست و چگونه باید به دیدن آن بروید. در پایان فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۴ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. نگین پاسخ

    من در گیلان زندگی می‌کنم و توصیه می‌کنم زمان رفتن به‌این آبشار موبایل خودتون را شارژ کنید و یا همراه خودتون پاوربانک ببرید، چون انقدر عکسای قشنگی میشه گرفت که شارژ موبایل تموم میشه و شما نیاز به شارژ مجدد دارید.

  2. فرهاد پاسخ

    من به چشمه لال رفتم که در اطراف لوه قرار گرفته، قشنگیه این چشمه به اینه که پای صخره قرار داره و از توی اون صخره آب قل می‌زنه.

  3. یلدا پاسخ

    منم شنیدم در پاییز و زمستان هوا خیلی سرد هست و انقدر بارون میاد که همه جا پر گل هست و نمی‌تونی به‌راحتی پیاده‌روی و قدم بزنی.

  4. سارا پاسخ

    من به‌این آبشار رفتم و باید بگم که شنیدن صدای آبشار و پرنده‌هایی که در لابه‌لای این درختان می‌خونند، انقدر لذت و آرام‌بخش هست که دلت نمی‌خواد این منطقه را ترک کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد