زیباترین آبشارهای ایران: معرفی 12 آبشار بی نظیر کشورمان

زیباترین آبشارهای ایران

ایران، کشوری چهار فصل بوده و گوشه گوشه‌اش سرشار از زیبایی و طراوت است. در واقع طبیعت ایران در هر فصل و هر جایی همواره شگفتی‌هایی برای عرضه دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. یکی از این پدیده‌های طبیعی که در هر گوشه‌ای از ایران زیبا می‌توان دید، آبشارهای شگفت انگیز است. با ما همراه باشید تا چند مورد از زیباترین آبشارهای ایران را با یکدیگر بشناسیم.

زیباترین آبشارهای ایران

همانطور که گفتیم آبشارهای بسیاری در کشورمان وجود دارند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت خالی از لطف نیست. اما از آنجا که دیدن همه آن‌ها زمان زیاد و مسافرت‌های بسیاری را نیاز دارد می‌توانیم به زیباترین آبشارهای ایران اکتفا کنیم.

۱. آبشار شیرآباد

آبشار هفت گانه شیرآباد یکی از زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. این آبشار مجموعه‌ای از هفت آبشار کوچک و بزرگ است که از میان جنگل‌های انبوه جاری شده و از روی صخره‌ها به حوضچه‌ای نسبتا عمیق در پای صخره می‌ریزند. شنا و آبتنی در این حوضچه در سکوت و هوای بی‌نظیر جنگل و گوش دادن به صدای آبی که از ارتفاعی بلند جاری است، قطعا یکی از تکرار نشدنی‌ترین تجربه‌های هر کسی خواهد بود. آبشار شیرآباد در روستایی به نام شیرآباد در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان، بین علی آباد کتول و آزادشهر قرار دارد. این آبشار به دلیل نزدیکی به رامیان با عنوان آبشار شیرآباد رامیان هم شناخته می‌شود.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار هفت گانه شیرآباد

۲. آبشار مارگون

آبشار مارگون با ارتفاعی بالغ بر ۷۰ متر، بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است. این آبشار با ۱۰۰ متر عرض، یکی از عریض‌ترین آبشارها هم به شمار می‌رود که همین ویژگی‌ها زیبایی آن را مثال زدنی می‌کند. آبشار مارگون در واقع ده‌ها آبشار کوچکتر است که از میان صخره‌های کوهی مرتفع سرازیر هستند و جلوه‌ای بی‌نظیر ایجاد کرده‌اند.

آبشار هزارچشمه نام دیگری است که به این آبشار باشکوه داده‌اند و علت آن هم ده‌ها آبشاری است که مانند چشمه‌ای از دل کوه می‌جوشد. به علاوه، این آبشار در لیست زیباترین جاهای دیدنی ایران در مجله نشنال جئوگرافیک هم ثبت شده. آبشار مارگون را می‌توانید در شهرستان سپیدان فارس، مرز بین استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد ببینید.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار مارگون (عکس: هادی کریمی)

۳. آبشار سمیرم

یکی دیگر از بهترین آبشارهای ایران آبشار سمیرم در دل رشته کوه‌های زاگرس است. عروس آبشارهای ایران از دل تنگه‌ای در میان صخره‌ها سرازیر شده و به همراه طبیعت سرسبز و محیط کوهستانی اطراف، دلربایی می‌کند. این آبشار از ارتفاع ۳۵ متری سرازیر شده و پس از ایجاد حوضچه‌ای کوچک در پای خود، به سمت دشت‌ها جاری می‌شود.

اطراف آبشار و حوضچه جایی برای قدم‌زنی و چادر زدن و نشستن هم وجود دارد؛ جایی برای  لذت بردن از گرمای تابستان در کنار خنکای دلچسب آبشار. آبشار سمیرم در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۴ کیلومتری شرق سمیرم واقع شده است.

آبشار سمیرم

سمیرم اصفهان (عکس: علیرضا آذر)

۴. آبشار لاتون

یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران لاتون نام دارد که در جنوب و آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه جا خوش کرده و از جاهای دیدنی آستارا است که زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. آبشار لاتون با ارتفاع نزدیک به ۱۰۵ متر، از کوه‌های سرسبز و پنهان در میان انبوه درختان سرچشمه می‌گیرد.

تنوع پوشش گیاهی و درختان این جنگل بسیار زیاد است. به طوری که در اطراف آبشار به راحتی می‌توان درختان فندق، گردو، آلو، گلابی، زردآلو و… را دید. گردش در کنار این آبشار با وجود چنین درختانی که میوه‌های طبیعی و لذیذ دارند و آبی که در رودخانه‌ای در میان جنگل جاری می‌شود، قطعا بسیار لذت بخش است.

جاهای دیدنی آستارا - مرتفع‌ترین آبشار چهار فصل ایران

آبشار چهار فصل لاتون (عکس: مهدی کشاورز)

۵. آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه همواره در لیست زیباترین آبشارهای ایران جای داشته؛ آبشاری عجیب که شگفتی آن انکار ناپذیر است. آب آبشار از چشمه‌‌هایی تامین می‌شود که از کنار آسیابی مخروبه جاری هستند. چندین آبشار کوچک و بزرگ از صخره‌های پوشیده از سبزه و درختچه سرازیر شده و در نهایت برای جاری شدن به سمت دشت‌ها و جنگل به یکدیگر می‌پیوندند. علت نام گذاری این آبشار را به همان آسیاب کهنسال مخروبه‌ای نسبت می‌دهند که روزگاری نیاز مردم منطقه را تامین می‌کرد. برای دیدن آبشار آسیاب خرابه باید به شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی سفر کنید.

بهترین آبشارهای ایران

آبشار آسیاب خرابه (عکس: رضا)

۶. آبشار کبودوال

شاید فکر کنید به کار بردن عنوان زیباترین آبشار ایران برای آبشار کبودوال کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما اگر از نزدیک این پدیده طبیعی را ببینید، احتمالا نظرتان عوض می‌شود. کبودوال تنها آبشار خزه‌ای ایران است و در دل جنگل‌های هیرکانی جلگه‌ای مانند نگینی می‌درخشد. این آبشار ارتفاعی در حدود ۶ متر دارد و متشکل از چندین آبشار کوچک است که از لابه‌لای خزه‌هایی که به طور کامل سنگ‌ها و صخره‌ها را پوشانده‌اند سرازیر شده و جلوه‌ای خیره کننده آفریده‌ است. ارتفاع نسبتا کوتاه آبشار باعث می‌شود به راحتی قله آبشار دیده شده و صدای آب خروشانی که گویی از دل صخره‌ها می‌جوشد، واضح‌تر به گوش برسد. برای دیدن آبشار کبودوال باید حدود ۲ کیلومتر در جنگل‌های شهر علی‌آباد کتول پیاده‌روی کنید.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار کبودوال (عکس: هادی کریمی)

۷. آبشار ویسادار

شهر زیبای رضوانشهر در ۱۶ کیلومتری شهر پره سر و ۶۲ کیلومتری رشت، آبشاری معروف و شگفت انگیز به نام ویسادار را در دل خود جای داده. آبشار ویسادار با وجود این که تنها چند سال است شناخته شده، اما به سرعت معروف شد، و این نشان دهنده زیبایی بیش از حد آن است. شکل منحصر به فرد صخره‌ای و آبی که دورن تنگه‌ای عمیق می‌ریزد، جلوه خاصی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. در واقع بر خلاف سایر آبشارها، بازدیدکنندگان باید این آبشار را از بالا و ابتدای آن نگاه کنند. حتی می‌توانند روی سنگ‌های مسطح کنار آب ایستاده و درون دره را که آب آبشار به صورت رودخانه‌ای در آن جاری است، تماشا کنند. امکان رفتن به داخل دره و آبتنی در رودخانه نیز وجود دارد.

آبشار ویسادار - بهترین آبشارهای ایران

ویسادار (عکس: میثم حیدری)

۸. آبشار بیشه

آبشار بیشه را باید در سرزمین آبشارهای ایران یعنی لرستان پیدا کنید. این آبشار ارتفاعی معادل با ۴۸ متر و عرض ۱۰ متر داشته و دامن خود را بر رشته کوه‌های زاگرس گسترده است. چندین آبشار کوچکتر از دل کوه سرچشمه گرفته و از صخره‌های پلکانی سرازیر می‌شوند، و در آخر پس از ایجاد حوضچه‌ای بزرگ، به صورت رودخانه‌ای درآمده و سمت دشت و دامنه جاری می‌شوند. در نزدیکی آبشار جایی برای چادر زدن هم وجود دارد که مسافران می‌توانند در بین گردش خود در اطراف آبشار و کوهستان زیبا به استراحت و رفع خستگی بپردازند. آبشار بیشه در ۶۵ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار بیشه (عکس: بهنام صمدی)

۹. آبشار شوی

یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران آبشار شوی در کوه‌های زاگرس است. گفتنی است مردم محلی به دلیل نزدیکی آبشار شوی به ایستگاه تله زنگ در خط آهن تهران- جنوب، به آن آبشار تله زنگ هم می‌گویند. آبشار شوی همواره توجه طبیعت گردان اصیل را به خود جلب کرده. این آبشار مانند عروسی زیبا، دامن چندطبقه خود را بر دامنه کوه گسترده است. طبقه اول آن با چندین شاخه کوچکتر و ارتفاعی بیشتر، از کوه سرازیر شده و روی صخره‌های پوشیده از درخت می‌ریزد، و در اثر برخورد با درختان و صخره‌های بیشتر در طبقه دوم، عریض‌تر و چشم‌نوازتر می‌شود. در نهایت پس از ایجاد حوضچه‌‌هایی کوچک، راه خود را به صورت یک رودخانه ادامه می‌دهد. آبشار شوی در شهرستان دزفول استان خوزستان واقع است.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار شوی (عکس: امیرحسین مختاری)

۱۰. آبشار آب سفید

آب سفید یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای سرزمین آبشارها یعنی استان لرستان است. این ‌آبشار با ارتفاعی بیش از ۶۹ متر جلوه‌ای چشم‌نواز بین کوه‌های زاگرس ایجاد می‌کند. آب این آبشار که از چشمه‌ها و یخ‌های بالای کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد، پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سمت رود دز حرکت می‌کند. به علاوه، پوشش گیاهی متنوع اطراف می‌تواند تجربه سفرتان را لذت‌ بخش‌تر کند. درختانی مانند گردو، بلوط و… در اطراف آبشار وجود دارد که دسترسی به آن‌ها چندان سخت نیست. آبشار آب سفید در شهرستان الیگودرز در لرستان قرار دارد.

زیباترین آبشارهای ایران

آب سفید (عکس: علیرضا جوزی)

۱۱. آبشار بولا

آبشار بولا که با نام اوبن هم شناخته می‌شود، در دل جنگل‌های مازندران پنهان شده است. پس برای رسیدن به آن باید مسیری را پیاده طی کنید. در طول مسیر درختان میوه‌ای مانند گردو، گلابی، آلوچه و… خواهید دید که یکی از امتیازات بازدید از این آبشار زیباست. صخره‌هایی که این آبشار از میان آن‌ها سرچشمه می‌گیرد، توسط خزه‌ها،‌ سبزه و درختچه به طور کامل پوشانده‌ شده‌اند و آب آبشار مانند چشمه‌ای جوشان از میان سبزه‌ها به نظر می‌رسد. مسیر دسترسی به آن تا حدودی ناهموار است، بنابراین توصیه می‌شود با کفش و لباسی مناسب به دیدن این آبشار بی‌نظیر بروید. آبشار بولا را می‌توانید در استان مازندران، نزدیکی روستای پل سفید، کمی بالاتر از پارک ملی کیاسر پیدا کنید.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار بولا (عکس: حسین ستاری)

۱۲. آبشار لوه

آبشار زیبای لوه قطعا در لیست بهترین آبشارهای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. برای دیدن این آبشار باشکوه باید به استان گلستان، شهر گرگان سر بزنید. آبشار لوه در فاصه ۲۰ کیلومتری شهرستان گالیش قرار دارد. این آبشار متشکل از چندین شاخه بوده و حالت پلکانی آن، زیبایی‌اش را چندین برابر می‌کند. حوضچه‌های کوچکی هم در پای هر شاخه ایجاد شده که گردش و آبتنی در آن را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کند. نکته دیگر در مورد این آبشار، طبعیت بی‌نظیر اطراف آن است. درختان سرسبز و سر به فلک کشیده در کنار رنگ آبی حوضچه‌ها، جلوه‌ای رویایی به آن داده‌اند.

زیباترین آبشارهای ایران

آبشار زیبای لوه (عکس: نبی شریفی)

در این مطلب با چند نمونه از زیباترین آبشارهای ایران آشنا شدید. امیدواریم از دیدن این آبشارهای زیبا لذت ببرید. از دیگر آبشار های زیبای ایران می‌توان به آبشار وارک خرم آباد، آبشار شیوند ایذه، آبشار پلنگ دره، آبشار کلیره، آبشار گل آخور، آبشار گزو، آبشار دارنو نوشهر، آبشار نوژیان خرم آباد و… اشراه کرد. شما کدام یک از آبشارهای زیبای ایران را دیده‌اید؟ لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲۸ از ۵ – ۸ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. خدابخشی پاسخ

    واقعاااااا متاسفم
    برای مجله ایرانگرد
    زیباترین و حیرت انگیزترین و بکر ترین آبشار ایران بدون تردیدددد آبشاز زرد لیمه در استان چهارمحال بختیاری است. واقعا این آبشارو دیدین؟ آبشاری که برای دیدنش باید ۱۲ساعت پیاده روی کرد. بدور از هرگونه تصرف انسان در طبیعت و در متراکم ترین پوشش جنگلی ایران بعد از شمال در رشته کوه زاگرس مرکزی

  2. مهدی الماسیان پاسخ

    پس از مطالعه این مجله متوجه شدم که نویسنده به طبیعت بکر کشور عزیزمان ایران چندان اشرافیتی نداشته و یکی از دیدنی ترین جذاب ترین آبشار در جنوب استان آ.غربی در فاصله 10 کیلومتری شهرستان سردشت یعنی آبشار شلماش رو فراموش کرده است. در ضمن شنیدن کی بود مانند دیدن

  3. امیر پاسخ

    آبشار کمردوغ .آبشار زردلیمه،آبشار نوژیان.دوتای اول برترنیهای ایرانند.
    آبشار شیرآباد و شلماش و آب سفید و ویسادار جز ده آبشار برتر نیستند بنظرم

  4. حامد پاسخ

    سلام فکر میکنم جا داشت به آبشار سه طبقه پیران در شهرستان کرند غرب هم اشاره میکردید،بیشترین ارتفاع رو در بین آبشارهای ایران داره،حدود 170 متر ارتفاعش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد