جاهای دیدنی بوشهر؛ دیدنی های تاریخی و طبیعی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر

وجود مناطق ساحلی در ایران، این کشور را به یکی از کشور‌های خوش آب و هوا تبدیل کرده است. شهر‌های جنوبی ایران که در کنار ساحل خلیج فارس واقع شده‌اند دارای آب و هوایی گرم و مرطوب هستند و این موضوع باعث شده که در فصل‌های سرد سال گردشگران زیادی به جنوب ایران سفر کنند. یکی از این شهر‌های جنوبی که هر سال مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند شهر ساحلی بوشهر است. در ادامه شما را با جاهای دیدنی بوشهر، سوغات و صنایع دستی این شهر آشنا خواهیم کرد تا در صورت سفر به این منطقه دچار سردرگمی نشوید.

جا‌های دیدنی بوشهر

بوشهر مرکز استان بوشهر و یک شهر بندری در کنار سواحل خلیج فارس، در جنوب ایران است. بندر بوشهر یک شبه جزیره است که از سه طرف به آب‌های خلیج فارس و از یک طرف به خشکی متصل می‌شود.

این شهر کوچک و مثلثی قدمتی دیرینه دارد، شواهد موجود حاکی از آن است که قدمت بوشهر به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. بوشهر در گذشته با نام‌های “ریشهر”، “بخت اردشیر”، “لیان” و “رام اردشیر” هم شناخته می‌شد ولی اکنون با نام بوشهر در میان استان‌های ایران قرار دارد. این شهر جنوبی که به دلیل تاریخی بودن و همسایگی با خلیج فارس از گذشته تا به امروز مورد توجه گردشگران بوده دارای دو بافت قدیمی و جدید است.

بوشهر، این شهر ساحلی زیبا و خوش آب و هوا اکنون به دلیل داشتن طبیعت زیبا، جا‌های دیدنی فراوان، مکان‌های تاریخی، آب و هوای دلچسب در پاییز و زمستان، نخلستان‌های باصفا و سرسبز، فرهنگ غنی و… به یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران تبدیل شده است. در ادامه با جا‌های دیدنی بوشهر به تفکیک نوع آن آشنا خواهید شد.

طبیعت گردی در بوشهر

۱. نخلستان‌های سرسبز و با صفا: همه می‌دانیم که جنوب ایران مهد نخلستان‌ها و درخت‌های خرما است. اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از این نخلستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده را یک جا تماشا کنید کافی است به شهر دشستان و آب پخش بوشهر سر بزنید. کانال‌های پر از آب در کنار این نخلستان‌ها، زیبایی و صفای منطقه را دوچندان کرده است. این مجموعه که یکی از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود هرسال گردشگران زیادی را از سراسر ایران به سمت خود جذب می‌کند.

جاهای دیدنی بوشهر

نخلستان‌های بوشهر (عکس: میثم نوروزی)

۲. سواحل زیبای بوشهر: بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی بوشهر سواحل زیبای این شهر هستند. این سواحل با آب و هوای بی نظیری که دارند، یکی از دیدنی های بوشهر محسوب می‌شوند که 7 ماه از سال آب و هوای دلچسبی دارند. جالب است بدانید که بوشهر دارای بیشترین نوار ساحلی (۷۰۰ کیلومتر ساحل) در کشور است و قطب ساحلی کشور شناخته می‌شود. پس در سفر به این شهر بازدید از سواحل زیبا به ویژه ساحل زیبای ریشهر را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی بوشهر

ساحل ریشهر (عکس: زهرا جمشیدیان)

۳. کوه نمک دشتی: از دیگر جاهای دیدنی بوشهر می‌توان به کوه نمک اشاره کرد. این کوه یکی از زیباترین و بزرگترین گنبد‌های نمکی خاورمیانه و ایران محسوب می‌شود. غار‌های نمکی و قندیل‌های آن، آبشارها، چشمه‌های نمکی و دره گل کلم زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. گنبد نمکی جاشک در نزدیکی روستای گنخک در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان بوشهر، مابین شهر‌های دیر و خورموج، ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج قرار دارد.

جالب است بدانید این گنبد در بهمن سال ۱۳۸۶ به عنوان یک اثر طبیعی ملی فسیلی و به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید.

۴. پارک جنگلی چاه کوتاه: در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی بوشهر، در روستای چاه کوتاه یک پارک با قدمت ۴۰ سال وجود دارد. در این پارک سر سبز گونه‌های گیاهی مناطق کویری و حاره‌ای و انواع مختلفی از پرندگان ساحلی دیده می‌شود. این پارک از جاذبه های بوشهر محسوب می‌شود.

۵. جزیره شیف: یکی دیگر از جا‌های دیدنی بوشهر جزیره شیف در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر بوشهر در منتهی‌الیه تالاب حله است. در این جزیره بیش از ۴هزار نفر اهل تسنن و شیعه در کنار یکدیگر و در کمال آرامش زندگی می‌کنند و جالب است بدانید اکثر آن‌ها به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کنند. بد نیست در سفر به بوشهر به این جزیره دیدنی هم سر بزیند.

جاهای دیدنی بوشهر

جزیره شیف (عکس: رضا)

6. ساحل ریشهر: منطقه ریشهر حدود 8 کیلومتر با بوشهر فاصله دارد و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی بوشهر است. قدمت این منطقه باستانی به دوران ایلامی‌ها می‌رسد. اما شهرت این منطقه تنها به خاطر قدمت آن نیست؛ ساحل زیبای ریشهر علت اصلی محبوبیت این منطقه در میان گردشگران است.

دیدنی های بوشهر

ساحل ریشهر (عکس: امیری)

تاریخ گردی در بوشهر

۱. مسجد جامع بردستان: بوشهر هم مانند دیگر استان‌های تاریخی ایران یک مسجد جامع مشهور دارد. این مسجد با رنگ و بو و معماری اسلامی بار‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، که آخرین بازسازی آن در سال ۱۲۷۳ توسط حیدرخان دشتی انجام می‌شود. حیدرخان مسجد جامع را با نهایت دقت و زیبایی هرچه تمام‌تر بازسازی کرد و تا کنون هم آسیبی به آن نرسیده است. از زیبایی‌های این مسجد می‌توان به خطاطی‌های عربی و کوفی روی دیوار‌های آن اشاره کرد. این مسجد که از دیدنی های بوشهر محسوب می‌شود در شهر دیز استان بوشهر، روستای بردستان واقع شده است.

۲. موزه دریا نوردی: یکی دیگر از جا‌های دیدنی بوشهر موزه دریانوردی در محله سبزآباد است. در این موزه انواع جنگنده‌های نظامی دریایی دوره‌های مختلف، ظروف باستانی و انواع وسایل مربوط به رزم دریایی نگهداری می‌شود. این موزه در سال ۱۸۵۸ میلادی تاسیس شد و محل کنسولگری “انگلستان” در شهر “بوشهر” بود؛ ولی پس از خروج کنسولگری از کشور، این ساختمان به نیروی دریایی تحویل داده شد. اگر به آثار تاریخی قدیمی علاقه دارید بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی بوشهر

موزه دریانوردی (عکس: علی زوار)

۳. بازار سنتی: اگر به بوشهر سفر می‌کنید حتما باید از بازار سنتی این شهر دیدن کنید. این بازار که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد اکنون به یکی از دیدنی‌ های بوشهر تبدیل شده و در کنار زیبایی معماری و تاریخی که دارد انواع صنایع دستی و سوغات بوشهر در آن به فروش می‌رسد.

معماری این بازار به گونه‌ای است که نور خورشید به داخل آن می‌تابد، ولی در زمان بارش برف و باران هیچ آبی به داخل آن نفوذ نمی‌کند. بازار سنتی مشهور بوشهر در خیابان شهدا، روبه‌روی پاساژ آزادی، مجتمع تجاری ملت واقع شده است.

۴. بافت قدیم شهر: اگر به بنا‌های سنتی و آثار باستانی علاقه دارید حتما به منطقه بافت قدیم بوشهر سر بزنید. این منطقه که به دوره قاجار و افشاری مربوط می‌شود دارای بنا‌های سنتی، خانه‌های قدیمی تاریخی و عمارت‌های قدیمی بسیار زیادی است که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی می‌تواند بسیار جذاب باشد. از جمله عمارت‌ها و بنا‌های تاریخی این منطقه می‌توان به عمارت کازرونی، عمارت گلشن، عمارت امیریه، عمارت دهدشتی، خانه قاضی، خانه طاهری، خانه تاریخی ملک، محله‌های “بهمنی” و “بهبهانی” و… اشاره کرد.

جاهای دیدنی بوشهر

عمارت کازرونی (عکس: حامد آبزن)

۵. خانه دهدشتی: خانه دهدشتی از جمله جاهای دیدنی بوشهر است که در بافت قدیمی شهر قرار دارد. این خانه که یکی از جاذبه های بوشهر محسوب می‌شود، یادگاری از دوره قاجار با یک حیاط باصفا و نمایی زیبا است. در خانه دهدشتی وجود اتاق‌های تو در تو، نمای بیرونی سنگی، گچ بری‌ها و نقاشی‌های رنگ روغن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. برای بازدید از این عمارت قدیمی به خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی بروید.

دیدنی های بوشهر

خانه دهدشتی (عکس: سحر بختیاری)

۶. قلعه خورموج: قلعه خورموج یا قلعه محمد خان دشتی، یادگاری از دوران قاجار است که معماری آن به قلعه‌های سلجوقیان و ساسانیان شباهت دارد. این قلعه که یکی از جاهای دیدنی بوشهر است در گذشته بلندترین بنای منطقه خورموج بوده در ۸۰ کیلومتری بوشهر و در شهر خورموج قرار دارد.

۷. قبر ژنرال انگلیسی: در پارک واقع در محله سنگی بوشهر در میان درختان و فضای سبز پارک یک مقبره متعلق به ژنرال انگلیسی وجود دارد که امروزه یکی از دیدنی ‌های بوشهر محسوب می‌شود. این ژنرال انگلیسی در سال ۱۸۵۶ در جنگ با ایرانیان از پای درآمده و در این پارک دفن شده است. مردم بوشهر این ژنرال را نمادی از مقاومت و دلیری مردم این استان می‌دانند. برای بازدید از این مقبره به محله سنگی بوشهر، خیابان امام خمینی بروید.

۸. گورستان شغاب: یکی دیگر از جا‌های دیدنی بوشهر گورستان شغاب مربوط به دوره ایلامی‌ها است. ایلامی‌ها معتقد بودند که دفن کردن اجساد خاک را آلوده می‌کند به همین دلیل آن‌ها اموات خود را درون خمره‌ها و کوزه‌های بزرگ می‌گذاشتند و بعد دفن می‌کردند. در این قبرستان هم کوزه‌ها و خمره‌های بسیار بزرگی پیدا شده که اجساد را در دل خود جای داده‌اند. این گورستان تاریخی در ۳ کیلومتری جنوب بوشهر در محله شغاب، کنار پارک شغاب واقع شده است.

۹. عمارت ملک: عمارت ملک مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی و دیدنی و از جاذبه‌ های بوشهر است که در فلکه بهمنی، در محله با بافت قدیم، خیابان ماهینی قرار دارد. این عمارت در دوره قاجار و به دستور ملک التجار توسط معماران فرانسوی ساخته شد.

جاهای دیدنی بوشهر

عمارت ملک (عکس: امیرحسین مقتدایی)

۱۰. عمارت گلشن: یکی دیگر از دیدنی‌ های بوشهر که در محله با بافت قدیم، خیابان ساحلی، محله بهبهانی قرار دارد عمارت گلشن است. این بنا در دوره قاجار و به سبک معماری بیت میلانی ساخته شد که در نوع خود بسیار زیبا و منحصر به فرد و اکنون از جاذبه های بوشهر است. در سفر به بوشهر بازدید از این عمارت قدیمی و دیدنی را از دست ندهید.

۱۱. موزه رئیس علی دلواری: یکی از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر رئیس علی دلواری نام داشت که پس از فوتش خانه‌ی وی را به موزه تبدیل کردند. این موزه در ۴۵ کیلومتری بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش دلوار واقع شده و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.

جاهای دیدنی بوشهر

رئیس علی دلواری (عکس: پرستو فخاریان)

۱۲. گور دختر: در شهرستان دشتستان یک آرامگاه سنگی مربوط به دوره هخامنشیان و ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح وجود دارد. در ساخت این بنا از هیچ ملاتی استفاده نشده و تنها از تخته سنگ‌های بزرگ و بست‌های فلزی تو کار استفاده کرده‌اند. گور دختر بسیار شبیه به مقبره‌ی کوروش، اما کمی کوچکتر از آن است.

اینکه این آرامگاه متعلق به چه کسی است اختلاف نظر‌های بسیار زیادی وجود دارد و حدس‌هایی در مورد مادر کوروش یا آتوسا، ماندانا، خواهر کوروش، دختر کوروش، چیش پیش (فرزند و جانشین هخامنش) و… زده‌اند. این آرامگاه که اکنون از جا‌های دیدنی بوشهر محسوب می‌شود قدمتی چند هزار ساله دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. برای بازدید از گوردختر باید به بوشهر، جاده پهنا پهن، نزدیک مرز بین استان فارس و بوشهر، جاده تنگه ارم، دشت میانکوهی پشت پر بروید.

۱۳. مدرسه سعادت: یکی دیگر از جا‌های دیدنی بوشهر مدرسه سعادت یا مدرسه مظفری به جا مانده از دوره قاجار است. مدرسه سعادت اولین مدرسه‌ای است که در جنوب ایران و به سبک امروزی ساخته شد. این مدرسه در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی توسط فردی به نام احمد خان بیگی تاسیس شده است.

۱۴. کاروانسرای دالکی: در ۲۳ کیلومتری شمال برازجان، در مسیر رسیدن به بوشهر یک کاروانسرا از دوره قاجار به یادگار مانده است. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی آثار ملی به ثبت رسید.

کاخ کوروش، غار چهل خانه، قلعه زار خضرخان، آرامگاه سیبویه، کلیسای ارامنه گریگوری، کاخ بردک سیاه، آب‌انبار قوام، کاروانسرای مشیرالملک دشتستان، قلعه نصوری، منطقه تاریخی توز، گورستان مهاجمین انگلیسی، چشمه آبگرم قوچارک، پارک ملی نای بند، پارک پرندگان بوشهر، جزیره خارگ، جزیره نخیلو، جزیره جنوبی (میر مهنا)، رافائل، سی نیز، منطقه شکارممنوع کوه سیاه، مسجد شیخ سعدون، کلیسای مسیح مقدس، پارک ساحلی آب شیرین کن، پارک شغاب، اسکله جفره، مرقد شیخ حسین چاه کوتاهی، کوه پَدری (پردیس) جم (زادگاه غسل تعمیدِ پدرِ جمشید پیشدادی)، خلیج نایبند و… از دیگر جاهای دیدنی بوشهر و شهرستان‌های اطراف آن هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

بهترین فصل سفر به بوشهر

تا اینجای مقاله با جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی بوشهر آشنا شدید. اکنون وقت آن رسیده که با آب و هوای این شهر آشنا شوید. بوشهر، این شهر ساحلی زیبا دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. اگر می‌خواهید هوایی دلچسب همراه با نسیمی خنک را در این شهر تجربه کنید باید از اوایل اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت و یا اوایل آبان تا اوایل آذر به بوشهر سفر کنید.

خوب است بدانید که فصل تابستان به دلیل گرمای بسیار زیاد و رطوبت موجود در هوا اصلا برای گشت و گذار در بوشهر و لذت بردن از آب و هوا مناسب نیست.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

در سفر به بوشهر حتما یک نیم‌روز را به گشت و گذار در بازارها و خرید محصولات و صنایع دستی این شهر اختصاص دهید. بوشهر صنایع دستی و خوراکی‌های متنوع و بسیار زیادی دارد که بسته به سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها برای عزیزانتان سوغاتی بیاورید. محصولات ساخته شده از چوب درختان از پرفروش‌ترین صنایع دستی بوشهر محسوب می‌شود.

علاوه‌بر آن گلیم، گبه یا قالیچه خرسک، حصیر، تزئینات دریایی و… نیز بسیار مورد توجه مسافران قرار گرفته و مناسب برای سوغات هستند. اگر می‌خواهید از مواد غذایی و خوراکی‌های خوشمزه بوشهری سوغاتی بیاورید ماهی و میگو، خرما، پنیر نخل و… از مهم‌ترین محصولات صادراتی این شهر و گزینه خوبی برای سوغاتی هستند.

هتل ها و اقامتگاه های بوشهر

بوشهر به دلیل ساحلی بودن علاوه‌بر گردشگر، مسافران زیادی برای تجارت نیز دارد و به همین دلیل برای رفاه حال مسافران و گردشگران هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی ساخته شده است که هر کدام خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. پس برای اقامت در این شهر اصلا نگران نباشید؛ بسته به بودجه و انتظاری که از هتل خود دارید می‌توانید یکی از آنها را برای اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت خود انتخاب کنید. از جمله‌ هتل‌های بوشهر می‌توان به هتل جهانگردی دلوار، هتل پاسارگاد، هتل سعدی، هتل سیراف و… اشاره کرد.

با دیدنی ‌های بوشهر آشنا شدید. جالب است بدانید یک سیاست مدار انگلیسی گفته بوشهر دریایی‌ترین شهر جهان است؛ زیرا وقتی از دور و در کشتی به آن نگاه می‌کنیم این گونه به نظر می‌رسد که تا نیمه در آب قرار گرفته و هیچ کرانه‌ای را نمی‌توان تشخیص داد. اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مهدی پاسخ

    از دیدنی‌های بوشهر خیلی تعریف شنیده بودم و خیلی دلم می‌خواد به بوشهر سفر کنم تا این دیدنی‌ها را از نزدیک ببینم، کسی رفته جاهای دیدنی این شهر را از نزدیک ببینه…؟

    1. مریم پاسخ

      بله من به بوشهر سفر کردم و باید بگم که خیلی شهر قشنگیه. من که عاشق نخلستان سرسبز و با صفای بوشهر شدم که حس خیلی خوبی بهت میده و از قدم زدن در نخلستان‌ها لذت می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد