آبشار گل آخور آذربایجان شرقی کجاست؟ مسیر دسترسی و معرفی دیدنی ها با عکس

آبشار گل آخور کجاست

در گوشه و کنار کشورمان ایران آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد که هر کدام به دلیل داشتن جلوه و زیبایی خودشان مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. دسترسی به برخی از آن‌ها دشوار و برخی دیگر راحت است. آبشار گل آخور از جاهای دیدنی تبریز در دسته آبشارهایی قرار دارد که دسترسی به آن بسیار راحت است و با کمی رانندگی و پیاده‌روی می‌توانید به آبشار برسید. علاوه‌بر دسترسی راحت، وجود امکانات رفاهی برای مسافران از دیگر مزیت‌های این آبشار است. اگر می‌خواهید بدانید آبشار گل آخور کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد ادامه مقاله را مطالعه کنید.

گشتی در آبشار گل آخور بزنیم

گل آخور در زبان ترکی آذربایجانی معنای گل ریز می‌دهد. آبشار گل آخور تبریز در اثر ترکیب سه چشمه پر آب به وجود می‌آید. این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و از دره‌ای بسیار زیبا سرازیر می‌شود. آبشار با صفای گل آخور پس از عبور از کوچه پس کوچه‌های روستای ارزیل با رود طرزم پیوند می‌خورد و یک رود بزرگ را تشکیل می‌دهد که به طرف روستای حاجیلار و کبود گنبد می‌رود و نهایتا به رودخانه ارس می‌ریزد. تنوع پوشش گیاهی، طبیعت سبز اطراف آبشار، آب خنک و زلال آبشار و هوای خوبی که در منطقه حاکم است عواملی برای جذب گردشگر به گل آخور هستند. همچنین از دیگر مزیت‌های این منطقه وجود مسیر پلکانی و راحت تا رسیدن به آبشار است تا گردشگران بدون دردسر بتوانند خود را به آبشار نزدیک کنند. از دیگر امکانات نزدیک گل آخور می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه و آلاچیق اشاره کرد. طبیعت آبشار، حیات وحش و پوشش گیاهی نادر کمیابی که در این منطقه وجود دارد شکارهای خوبی برای لنز دوربین شما خواهند بود.

مهرفی آبشار گل آخور

معرفی آبشار (عکس: سیدجمال قائم‌مقامی)

آبشار گل آخور کجاست

در پاسخ به سوال آبشار گل آخور کجاست باید بگوییم این آبشار زیبا در استان آذربایجان شرقی، 60 کیلومتری غرب ورزقان، روستای ارزیل، دامنه غربی کوه کسبه، در روستایی به نام گل آخور و در میان جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است. این آبشار تا شمال تبریز 135 کیلومتر فاصله دارد. مسیر اول برای رفتن به این آبشار باید خود را به جاده تبریز – صوفیان برسانید و جاده امند را پشت سر بگذارید. پس از عبور از روستای ارزیل به روستای گل آخور خواهید رسید. این جاده یک مسیر کوهستانی با جاده آسفالت شده است؛ اما توصیه می‌کنیم طوری برنامه‌ریزی کنید که این جاده را در طول روز طی کنید. زیرا جاده در برخی قسمت‌ها فاقد تابلو راهنمایی است و امکان سقوط سنگ از کوه وجود دارد. مسیر دومی که برای رسیدن به گل آخور می‌توانید انتخاب کنید، مسیر تبریز- اهر- خاروانا – ارزیل و نهایتا گل آخور است.

بهترین فصل سفر به گل آخور

به طور کلی این منطقه دارای آب و هوای سرد کوهستانی است. پاییز و زمستان‌های بسیار سرد و همراه با بارش‌های فراوان دارد. بهار و تابستان فصل‌های خوبی برای سفر به آبشار هستند اما بدانید که در فروردین ماه هم ممکن است با بارش‌هایی روبرو شوید. پس بهترین زمان برای بازدید از این آبشار اردیبشهت تا شهریور ماه می‌باشد. در این زمان هم می‌توانید از آب و هوای خوب منطقه لذت ببرید و هم بدون داشتن دغدغه بارش به راحتی در طبیعت اطراف آبشار پیاده‌روی کنید. همچنین در این مدت آبشار را در پرآب‌ترین حالت خواهید دید.

دیدنی نزدیک به گل آخور تبریز

وقتی تا تبریز می‌روید حیف است که از دیگر دیدنی‌های اطراف آبشار گل آخور تبریز دیدن نکنید. در ادامه برخی از این دیدنی‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • چشمه‌های آهکی: اطراف آبشار پر از چشمه‌های جوشان و آهکی است که با حل شدن مواد آهکی در آب چشمه، شکل‌های زیبایی پدید می‌آید. چشمه کلزیون و کلوزیون دو تا از مشهورترین این چشمه‌ها هستند.
  • غار تکی یوخ: نزدیک به آبشار یک غار دیدنی وجود دارد که در صورت علاقه به غارنوردی می‌توانید از آن بازدید کنید.

    غار تکی یوخ

    غار تکی یوخ

  • روستای گل آخور: روستای گل آخور که در 1 کیلومتری آبشار قرار دارد یک روستای نیمه پلکانی و دره‌ای شبیه به روستای زیبای ماسوله در گیلان است. این روستا آب و هوای کوهستانی و مردم مهمان‌نوازی دارد. پس حالا که کیلومترها راه تا آبشار آمده‌اید بد نیست سری هم به این روستا بزنید و عکس‌هایی زیبا در کنار درختان گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، آلبالو، آلو و گردو بگیرید.

    روستای گل آخور

    روستای گل آخور (عکس: فریبا بنی‌فاطمه)

  • امامزاده گل آخور: در روستای گل آخور یک امامزاده محبوب به نام گل آخور وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. همچنین کنار امامزاده گل آخور امامزاده ارزیل را نیز خواهید دید.
  • آغجه قلعه: در 40 کیلومتری شمال غربی ورزقان قلعه‌ای قدیمی به نام آغجه وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. این قلعه به نام قیز قلعه سی نیز شناخته می‌شود.

    آغجه قلعه

    آغجه قلعه

  • قلعه علی بیگ: در محدوده شهر خاروانا در منطقه‌ای حفاظت شده و در دامنه کوه کمتال یا کامتال قلعه دیگری وجود دارد که در زمان فتحعلی شاه قاجار شخصی به نام علی بیگ این قلعه را تعمیر کرد.
  • منطقه سرسبزسید جبرئیل آستمال: منطقه‌ای زیبا و دیدنی همراه با یک امامزاده است که دسترسی به آن از طریق روستای تاریخی آستمال واقع در محال دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا ممکن می‌شود.

    منطقه سرسبز آستمال

    منطقه سرسبز آستمال

  • منطقه چیچکلی: در 35 کیلومتری شمال غربی ورزقان، در محال دیزمار ارسباران منطقه‌ای زیبا به نام چیچکلی وجود دارد که پر از گل و گیاهان دارویی و انواع درختانی جنگلی است.

    منطقه سرسبز چیچکلی

    منطقه سرسبز چیچکلی (عکس: رضا زینعلی)

  • مسجد جامع خاروانا: این مسجد در مرکز شهر خاروانا قرار دارد. قدمت مسجد جامع خاروانا به قرن‌های 6 و 7 هجری قمری برمی‌گردد و در نوع خود بسیار دیدنی و بی‌مانند است.
  • خانه امیر ارشد: یک ساختمان سنگی مشهور به “داش عمارت” در 12 کیلومتری غرب ورزقان دیده می‌شود که به سبک معماری قاجار طراحی و ساخته شده است. این ساختمان نشان دهنده تفکرات، باورها و زندگی مردم آن منطقه بوده است.

    خانه امیر ارشد

    خانه امیر ارشد

  • چشمه قاضی بلاغی: در منطقه دیزمار شرقی ارسباران و در میان جنگل‌های انبوه و زیبای کرینگان چشمه‌ای زیبا وجود دارد که دسترسی به آن از طریق راه ماشین‌رو و پیاده‌رو چیچکلو- پیرگدیگی ممکن است.

    چشمه قاضی بلاغی ورزقان

    چشمه قاضی بلاغی ورزقان (عکس: غلامرضا حکمت‌فر)

  • گنبد الله الله: در قبرستان روستای کبود گنبد، گنبدی به نام الله الله با پلان دایره‌ای به قطر 4/75 متر وجود دارد. این بنا دو طبقه داشته که شامل سردابه و طبقه اول بوده است. روی کاشی‌های گنبد تزئینات بسیار زیبا و کلمه الله هک کرده‌اند و باستان شناسان قدمت آن را به اواخر دوره ایلخانان مغول تا صفویه نسبت داده‌اند. در سفر به آبشار گل آخور تبریز بد نیست از این بنای تاریخی هم دیدن کنید.

    کبود گنبد

    کبود گنبد

  • روستای زیبای کرینگان: کرینگان روستایی در منطقه حسنو است که اهالی آن به زبان تاتی صحبت می‌کنند.
  • ییلاق قره قوچ در روستای ارزیل: روستای ارزیل در 4 کیلومتری آبشار گل آخور تبریز واقع شده است. این روستا آب و هوا و طبیعت بکری دارد.

خانه سرخه، پارک قائم مقام، تیمچه حاج صفر علی، مسجد سید جمال، شهربازی قلعه شادی، تیمچه امیرنظام، بازار تبریز، خانه تاریخی حیدرزاده، موزه سنجش، آبشار آسسیبا خرابه جلفا، کاروانسرای شاه عباس پیام مرند، حمام تاریخی کردشت، فرهنگسرای تبریز، روستای زیبای اشتبین و… از دیدنی‌های تبریز و نزدیک به گل آخور هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.‌

حمام تاریخی کردشت

حمام تاریخی کردشت

اقامت در سفر به گل آخور

به دلیل اینکه در این منطقه گردشگران زیادی رفت و آمد می‌کنند جهت رفاه حال مسافران در روستای ارزیل اقامتگاه‌های بوم گردی احداث کرده‌اند. همچنین در بدو ورود به روستا خانه‌هایی را خواهید دید که به مسافران اجاره داده می‌شود. برای اقامت در این روستاها می‌توانید از مردم محلی منطقه کمک بگیرید و پرس و جو کنید.

اما اگر به دنبال هتل می‌گردید باید پس از بازدید از آبشار به تبریز یا مرند بازگردید. در تبریز و مرند انواع هتل‌ها با امکانات متفاوت را می‌توانید پیدا کنید. شما می‌توانید از آبشار گل آخور تبریز دیدن کنید، سپس به تبریز بروید و دو سه روزی را در تبریز بمانید و سری هم به دیدنی‌های این شهر بزنید.

دیدنی‌های گل آخور

دیدنی‌های گل آخور (عکس: علی حمزه)

با آبشاری زیبا در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر آشنا شدید. اکنون می‌دانید که آبشار گل آخور کجاست و چگونه باید به آنجا بروید. در پایان این نکته نیز قابل ذکر است که در این منطقه درختان میوه به وفور دیده می‌شود و مردم منطقه همیشه به خاطر آسیب زدن به درختان شاکی هستند. پس در سفر به گل آخور لطفا به درختان و طبیعت روستا آسیب وارد نکنید. اگر شما هم تا به حال به این منطقه سفر کرده‌اید لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد دیدنی‌ها و اقامت در آبشار گل آخور تبریز با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز ۴.۶۴ از ۵ – ۱۶ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. پژمان پاسخ

    گل آخور یکی از قشنگترین آبشارهای کشورمون هست. اگه قصد دارید که به استان آذربایجان شرقی برید حتما یه سری هم به این آبشار بزنید. البته پاییز و زمستون نرید که خیلللللللللللللی هوا سرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد