آبشار شلماش کجاست؟ آبشاری خروشان در دره ای سرسبز

آبشار شلماش کجاست؟

آبشار شلماش یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشور ایران است که در مجاورت شهر سردشت قرار دارد. تجربه قدم زدن در میان درختان سرسبز کهنسال و پایین رفتن از دره در هنگام بازدید از آبشار، از مهم‌ترین دلایلی است که آبشار شلماش را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای شلماش تبدیل کرده است. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره این آبشار پیدا کنید با ما همراه باشید. در ادامه با این آبشار زیبا، بهترین فصل سفر، مسیر دستری و مکان‌های اقامتی اطراف آن آشنا خواهیم شد.

معرفی آبشار شلماش

وجود آبشار شلماش در جوار دره‌ای سرسبز، منظره مسحور کننده‌ای را به وجود آورده است. وجه تسمیه شلماش از زبان کردی نشئت می‌گیرد که به معنای سنگ بزرگ است و از آنجا که این آبشار مرتفع در میان سنگ‌های عظیم کوه محاصره شده نام بسیار مناسبی برای آن به نظر می‌رسد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دیداری و جذاب این آبشار می‌توان به سه طبقه بودن آن اشاره کرد، این موضوع باعث شده تا این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب شود. آبشار اول در نزدیکی جاده و 20 متری پارکینگ واقع شده  است. این آبشار راه خود را به سمت داخل دره ادامه می‌دهد تا برای فرود بعدی و به تصویر کشیدن آبشاری دیگر آماده شود.

در چند سال گذشته با ساخت پله و حصار، مسیر تردد و پایین رفتن از دره برای گردشگران بسیار راحت و لذت‌بخش شده است. پله‌ها به گونه‌ای تعبیه شده‌اند تا نزدیک‌ترین فاصله را با آبشار داشته باشند. اگرچه ممکن است به دلیل فشار زیاد آب هنگام پایین رفتن از پله‌ها مقداری خیس شوید، اما احساس بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

یکی از بهترین تجربه‌هایی که می‌توانید در آبشار شلماش داشته باشید این است که هنگام تماشای آبشار خروشان، در میان درختان سر به فلک کشیده انار، بلوط، چنار و گردو قدم بزنید. قطرات شبنمی که روی پوست می‌نشیند، سایه دلپذیر درختان، بوی خوش طبیعت و صدای پرندگانی که به شادی می‌خوانند همه و همه باعث می‌شود که تمام نگرانی‌ها و افکار منفی خود را به آب‌های زلال بسپارید و روحیه بهتری پیدا کنید.

آبشار شلماش

آبشار شلماش (عکس: ابراهیم)

آبشار شلماش کجاست؟

شلماش در نزدیکی روستایی به همین اسم در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. از آنجا این جاذبه گردشگری تنها 15 کیلومتر از شهر سردشت فاصله دارد، برخی آن را با نام آبشار شلماش سردشت می‌شناسند. سردشت شهری مرزی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است. کوه‌های بزرگ محاصره شده با درختان جنگلی، منظره‌ای وصف نشدنی به این منطقه بخشیده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

آب موجود در آبشار شلماش سردشت از رودخانه “زاب کوچک” نشات می‌گیرد که بر روی گسل بزرگی در مسیر روستای آلمان و شلماش قرار دارد. این رودخانه در فصل بهار به خصوص فروردین و اردیبهشت پر آب‌تر است و حال و هوای دیگری به این منطقه می‌بخشد.

مسیر دسترسی به آبشار

پس از اینکه به استان آذربایجان غربی رسیدید، باید به سوی شهر مرزی سردشت حرکت کنید. این شهر حدود 240 کیلومتر از ارومیه فاصله دارد. با خودروی سواری از ارومیه تا سردشت حدود 4 ساعت فاصله است. در مسیر خود به سردشت به روستای مراغان و شلماش خواهید رسید و تابلوهای راهنما شما را به سمت آبشار شلماش هدایت می‌کنند.

آب و هوای خوب و درختان زیبا و سرسبز جاده به قدری اغواگر است که در طی این سفر خسته نخواهید شد و از تماشای زیبایی‌های مسیر سیر نمی‌شوید. آسفالت بودن جاده و امنیت بالای آن، سفر خوب و راحتی را برای شما تضمین می‌کنند. تلفیق هنرمندانه درختان رنگارنگ با آسمان و کوه‌های سرسبزی که در در طول این مسیر مشاهده می‌شود منظره بی‌نظیری را به تصویر می‌کشد. به همین دلیل توضیه می‌کنیم از این زیبایی‌ها استفاده کنید و برای چند دقیقه‌ در کنار جاده توقف کرده و از تماشای نعمت‌های بی‌پایان الهی لذت ببرید. به‌علاوه می‌توانید عکس‌های زیبایی نیز برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی خود بگیرید.

بهترین فصل سفر به آبشار شلماش

آبشار شلماش

بهترین فصل سفر به آبشار شلماش

از آنجا که شهر سردشت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، بهترین فصل سفر به آبشار شلماش سردشت، اواسط خرداد تا اواسط آبان ماه است. پس اگر قصد دارید برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان سفری چند روزه به یکی از شهرهای ایران داشته باشید. سفر به سردشت و بازدید از آبشار خروشان آن ایده بسیار خوبی خواهد بود.

البته بازدید از این آبشار در فصل بهار نیز خالی از لطف نیست، اما باید بدانید که هوا اندکی سرد است و این سرمای هوا شاید برای برخی افراد دلپذیر نباشد. لازم به ذکر است اگر در فصل بهار قصد سفر به آبشار شلماش را دارید، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

آبشار شلماش

آبشار خروشان شلماش (عکس: ایسنا)

در هر فصلی که تصمیم دارید برای بازدید از این جاذبه طبیعی سفر کنید، بهتر است که چند دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. چرا که ممکن است کمی خیس شوید یا هوا بیشتر از آنچه که تصور می‌کردید خنک باشد.

هنگام بازدید از این آبشار زیبا باید مواردی را در نظر داشته باشید؛ نکاتی که هنگام بازدید از آبشار شلماش باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. همان طور که اشاره شد برای دیدن هر سه حوضچه آبشار شلماش باید از حدود 380 پله بالا بروید، پس اگر توانایی جسمی لازم را ندارید یا اگر ترس از ارتفاع دارید، به دیدن همان آبشار اول اکتفا کنید.
  2. شنا در حوضچه آبشار شلماش بسیار خطرناک است و به خاطر فشار زیاد آب می‌تواند حوادث ناگواری به دنبال داشته باشد، پس به توصیه‌های ایمنی توجه کرده و در این آبشار آب‌تنی نکنید.
  3. پله‌های کنار آبشار ایمنی خوبی ندارند و هنگام بالا رفتن از پله‌ها باید بسیار محتاط بوده و با یکدیگر شوخی نکنید.
  4. به خاطر خنکی هوا یا احتمال خیس شدن، به خصوص در بهار و پاییز لباس اضافی و گرم به همراه داشته باشید.
  5. در اطراف آبشار رستوران وجود دارد و بهتر است از پیک‌نیک کردن خودداری کنید، چرا که شرایط این جاذبه طبیعی متفاوت بوده و مناسب پیک نیک نیست.
آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش (عکس: امین ضامن)

جاهای دیدنی اطراف آبشار شلماش

شهر سردشت جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هریک از آنها به نوبه خود زیبا و شگفت‌انگیزند. بنابراین در سفر به آبشار شلماش سری هم به این شهر و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن بزنید. در ادامه مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف این آبشار را معرفی می‌کنیم.

1. چشمه کانی گراوان

این چشمه در 12 کیلومتری شمال شرق سردشت قرار دارد و یکی از غنی‌ترین چشمه‌های آب معدنی کشور است. بومیان این منطقه معتقد هستند که آب این چشمه خواص درمانی فراوانی دارد و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است. آب این چشمه در دسته چشمه‌های آب معدنی گازدار قرار دارد و در هر لیتر از آب آن یک گرم املاح یافت می‌شود. همین موضوع باعث شده تا مردم کرد زبان نام این چشمه را گراوان به معنای آب سنگین و سخت بگذارند. آب چشمه خنک، شور و غیرقابل شرب است.

اگر به بالای چشمه بروید می‌توانید صدای دل‌انگیز جوشیدن آب از دل زمین را بشنوید و با خیس کردن دستان و پاهای خود در آن تمامی احساسات و افکار منفی وجودتان را به آن بسپارید.

چشمه کانی گراوان در نزدیکی آبشار شلماش

چشمه کانی گراوان

2. گرمابه بیستون سردشت

حمام قدیمی سردشت یکی از آثار شاخص شهرستان سردشت است که از آن استقبال زیادی توسط گردشگران می‌شود. این حمام که در سال 1377 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال 1397 به همت مسئولان مرمت شد. از آنجا که در حال حاضر این مکان به موزه تبدیل شده است، شما این شانس را دارید که با بازدید از این گرمابه قدیمی زیبا از یک موزه لوازم قدیمی نیز دیدن کنید.

3. پل قلاتاسیان

مگر می‌شود که تا شهرستان سردشت رفت و به این پل قدیمی و زیبا سر نزد؟ پل قلاتاسیان در دوران ساسانی روی رودخانه زاب کوچک ساخته شد و مسیر کاروان‌های تجاری و نظامی را تسهیل کرد. این پل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل از آن جهت که راهی ارتباطی بین غرب و شمال ایران بوده، اهمیت ویژه‌ای داشته است.

با اینکه بقایای باقی مانده در قسمت شمالی پل از آن حکایت دارد که قدمت قلاتاسیان به دوران ساسانی بازمی‌گردد، اما بنای فعلی پل فاقد ویژگی‌های معماری دوران ساسانی است و سنگ چینی‌های آن نوعی معماری متعلق به قاجاریه را نشان می‌دهد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که در اواسط قرن سیزدهم، یعنی در دوران قاجاریه، این پل که در اثر سیلاب خراب شده بود، به دستور شیخ مولانا دوباره ساخته شد؛ به همین علت پل قلاتاسیان به پل مولانا نیز معروف است.

4. منطقه آلان

اگر به دنبال یک طبیعت گردی تمام عیار در محلی آرام با طبیعتی بکر و دست نخورده هستید، بازدید از منطقه آلان را از دست ندهید. این منطقه در فاصله اندکی از آبشار شلماش قرار دارد، به علاوه مردم مهمان‌نواز آن استقبال خوبی از مسافران و گردشگران می‌کنند. منظقه آلان شامل روستاهای باصفای بیتوش، گروه، مزره و آبشار دو طبقه زیبای رزگه است.

منطقه آلان

منطقه آلان

۵. غار طبقاتی کرفتو

در مسیر رفتن به آبشار شلماش می‌توانید از یکی از زیباترین غارهای ایران به نام غار کرفتو نیز دیدن کنید. این غار آهکی که در نزدیکی شهر دیواندره قرار دارد، دارای دو بخش طبیعی و دست‌کند است. غار طبقاتی کرفتو در 4 طبقه خود، 7 اتاق و 9 راهرو دارد. در قسمت جلویی غار محلی است که به نظر می‌رسد برای سکونت انسان‌ها بوده و قدمتی بیشتر از سه هزار سال دارد.

۶. غار سهولان

غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است که در اعماق زمین قرار دارد. برای رفتن به عمق 30 متری زمین باید از حدود 100 پله پایین بروید. بعد از آن می‌توانید سوار بر قایق‌هایی کوچک شده و در میان دالان‌های آهکی در اعماق زمین گشت بزنید؛ در حالی که بالای سرتان لانه‌های خفاش‌ها و کبوترها و زیر پایتان دریاچه‌ای از آب‌های زیرزمینی است. هیجان انگیز نیست؟!

غار سهولان در نزدیکی آبشار شلماش

غار سهولان (عکس: مهران صادق‌نژاد)

۷. دشت وزینه

در 40 کیلیومتری شمال غربی سردشت، دشتی وجود دارد که هر ساله طبیعت بکر و زیبای آن خیلی از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. کوه‌های اطراف دشت، سرسبز با پوشش گیاهی مخملین و رودخانه‌ای که در میان دشت به شکل مارپیچ خودنمایی می‌کند، از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه هستند. طبیعت دشت وزینه بسیار بکر و رویایی است و از تماشایش سیر نخواهید شد.

۸. آبشار زرگه

آبشار زرگه سردشت یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی است که در منطقه آلان و در حاشیه جاده سردشت – زرگه قرار دارد. این آبشار، از صخره‌هایی مرتفع به شکل دو پله‌ای سرازیر شده است.

آبشار زیبای زرگه مخصوصا در فصل بهار بسیار پر آب است، اما از آنجایی که آب و هوای این منطقه تا اواسط اردیبهشت سرد است، ترجیحا در اوایل خرداد تا اوایل پاییز برای بازدید از این آبشار به منطقه آلان بروید. مسیری که شما را به این آبشار می‌رساند، آسفالت ولی بسیار زیباست، پس از همان ابتدای مسیر دوربین عکاسی خود را آماده کنید تا تصاویر این طبیعت را ثبت نمایید.

از دیگر دیدنی‌های نزدیک به آبشار شلماش می‌توان به روستای بیتوش و روستای مرزه اشاره کرد. روستای بیتوش هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است. این روستای مرزی بسیار با صفا بوده و از محصولات باغ‌های میوه آن می‌توان به انار، انجیر و گلابی‌های وحشی اشاره کرد. زمستان‌ها نیز در روستا صیفی‌جات کاشت و برداشت می‌شود. روستای مرزه یا مزرعه روستایی با آب و هوای معتدل کوستانی است که در همه طول سال بادهای تند و سردی در آنجا می‌وزد. این روستا باغ‌های انار و انجیر دارد و در زمین‌های کشاورزی آن گندم و جو می‌کارند.

اقامت در سفر به شلماش

با تلاش مسئولان و اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان سردشت، ساماندهی قابل قبولی به آبشار شلماش داده شده و تمام تسهیلات و امکانات رفاهی اعم از پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران‌ و… برای یک طبیعت‌گردی حرفه‌ای و کمپینگ در این منطقه برای گردشگران مهیا شده است.

اگر نمی‌خواهید در طبیعت اصراف آبشار چادر بزنید جای نگرانی نیست. اقامتگاه‌ها و هتل‌های مناسبی در شهرستان سردشت و شهر ارومیه فعالیت دارند که می‌توانید آنها را رزرو کنید. البته اجاره سوئیت در ارومیه و اجاره ویلا نیز گزینه‌های دیگری برای اقامت در این منطقه است.

سوالات متداول در مورد سفر به شلماش

  • آبشار شلماش کجاست؟ این آبشار در استان آذربایجان غربی در فاصله 15 کیلومتری شهر سردشت در نزدیکی روستایی به نام شلماش قرار دارد.
  • مسیر دسترسی به این آبشار چگونه است؟ شما ابتدا باید به شهر سردشت برویم، این شهر با ارومیه حدود 240 کیلومتر فاصله دارد. در فاصله ارومیه تا سردشت به سمت روستای شلماش بروید و بعد تابلوهای آبشار را دنبال کنید.
  • چه زمانی به دیدن این آبشار برویم؟ از اواسط خرداد تا اواسط آبان ماه بهترین زمان برای بازدید از این آبشار است.

زیبایی‌های شهرستان سردشت هیچ انتهایی ندارد. به هر قسمت از این طبیعت زیبا و بکر که نگاه می‌کنید منظره‌هایی را می‌بینید که زبان از شکر تمامی آنها قاصر است. سفر به سردشت و تماشای آبشار شلماش به قدری انرژی بخش و آرامش دهنده است که گردشگران از تماشای آن سیر نمی‌شوند و اکثر آنها برای دیدن دوباره آن باز می‌گردند. نظر شما چیست؟ آیا اطلاعات دیگری از این آبشار و جاهای دیدنی اطراف آن دارید؟ به یاد داشته باشید که شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲۸ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. آرمین پاسخ

    من تیر ماه 97 اینجا رفتم واقعا لذت بخش بود. وقتی روی راه پله کنارش میایستی و به آبشار به این بزرگی نگاه می‌کنی واقعا هیجان انگیزه و ته دلت انگار خالی میشه . حس خیلی باحالی داشت .

  2. مهسا حسینی پاسخ

    جای خیلی خوش آب و هوا و خوبیه و واسه سفرهای تابستونی هم بهتره به نظرم. تا اردیبهشتم هنوز هواش سرد بود. ما خوشبختانه لباس گرم همراه مون داشتیم. دوست دارم بازم برم اینجا.

  3. مریم پاسخ

    من از نزدیک آبشار شلماش را دیدم. دور این آبشار پر از درخت‌هایی هست که قدمت چند سال دارند و از دیدن آن‌ها لذت می‌برید.

  4. فائزه پاسخ

    چقدر خوبه که وقتی در مورد مکانی حرف می‌زنید، در مورد فصل سفرش هم صحبت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد