ورود / ثبت نام

آبشار لاتون گیلان: راهنمای سفر (1402) + عکس و مسیر دسترسی

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

آبشار لاتون یکی از محبوب‌ترین مقاصد در بین علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است که در دل طبیعت غیرقابل وصف گیلان قرار دارد. مرتفع‌ترین آبشار چهار فصل کشورمان یکی از آن جاذبه‌هایی است که حداقل باید یک بار آن را ببینید. از آنجا که این آبشار در 15 کیلومتری آستارا قرار دارد، شاید بد نباشد در سفر به لاتون سری هم به جاهای دیدنی آستارا بزنید. اگر قصد بازدید از لاتون را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه با مسیر لاتون، بهترین فصل سفر به لاتون و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن بیشتر آشنا شویم.

 

فهرست مطلب:

معرفی آبشار لاتون؛ گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری گیلان

اگر تاکنون به آبشار لاتون سفر نکرده‌اید، پس اهل طبیعت گردی نیستید! آبشار لاتون حدود ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. اسپیناس با ارتفاع تقریبی 2105 متر، بلندترین کوه منطقه آستار محسوب می‌‌شود. این آبشار در تمام سال آب دارد، اما حجم آب در فصول مختلف متفاوت است.

در نهایت لاتون پس از گذر از 3 حوض طبیعی و 3 آبشار حدود 10 متری به رودخانه لوندویل می‌ریزد، این رودخانه که 17 کیلومتر طول دارد از کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه به سوی روستای کوته کومه و شهر لوندیل می‌رود و سپس به دریای مازندران (خزر یا کاسپین) می‌ریزد. آبشار دیگری نیز در فاصله 10 متری لاتون قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این آبشار که سرریز آن بیشتر از لاتون است، حدود 65 متر ارتفاع دارد.

لاتون در دل جنگل بکری قرار دارد که تقریبا 9 ماه از سال سرسبز و باطراوت است. درختان آلو، به، فندوق، گلابی، سیب وحشی و گردو عمده درختان این جنگل هستند. تنوع جانوری این جنگل نیز همانند پوشش گیاهی متنوع است و شاملگرگ، گراز، جوجه تیغی و خرس می‌شود. البته اهالی دام‌های خود را در نزدیکی این جنگل نگهداری می‌کنند.

لاتون (عکس: احسان کاهوکار)

گشت و گذار در لاتون

پس از اینکه گشتی در جنگل‌های گیلان زدید و استراحتی در کنار درختان گردو، فندق و... کردید باید به سمت آبشاری زیبا روانه شوید. از بین کوه‌های پوشیده از درختچه‌های سبز عبور کنید و به سمت صدای آبشار بروید. آبشاری با آب زلال که از کوهی با ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰ متر به سمت پایین سرازیر شده است.

این آبشار در دل جنگلی بکر قرار دارد که تقریبا ۹ ماه از سال سرسبز و با طراوت است. درختان آلو، به، فندق، گلابی، سیب وحشی و گردو عمده درختان این جنگل هستند. تنوع جانوری این جنگل نیز همانند پوشش گیاهی متنوع است و شامل گرگ، گراز، جوجه تیغی و خرس می‌شود. البته اهالی آنجا دام‌های خود را نیز در نزدیکی این جنگل نگهداری می‌کنند.

مسیر رسیدن به آبشار مسحور کننده لاتون از روستای کوته کومه می‌گذرد. این منطقه دارای یک استخر و 3 دوش آبگرم است. بنابراین اگر برای ادامه مسیر نیاز بازیابی انرژی دارید، حمام آبگرم را ازدست ندهید. به‌علاوه در این منطقه امکانات رفاهی نیز برای میهمانان مهیاست.

آبشار لاتون کجاست؟

مرتفع‌ترین آبشار چهار فصل ایران در 15 کیلومتری جنوب شهر آستارا و در مرز استان اردبیل قرار دارد. اما بهترین مسیر دسترسی به لاتون از روستای کوته کومه است، این آبشار در فاصله 6 کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد. برای رسیدن به این روستا ابتدا باید به شهر لوندویل بروید.

مسیر دسترسی به لاتون

علی رغم اینکه این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع واقع شده است، اما وجود جاده‌های روستایی دسترسی به آن را راحت کرده است. شما برای رسیدن به لاتون می‌توانید از سمت گیلان یا اردبیل، بسته به مبدا خود اقدام کنید، اگر از سمت گیلان شروع به سفر کردید می‌توانید سری هم به جاهای دیدنی گیلان بزنید. در ادامه دو مسیر دسترسی به این آبشار زیبا را به شما خواهیم گفت.

مسیر اول از لوندویل به لاتون می‌رسد. ابتدا باید به شهر لوندویل بروید؛ پس از آنکه به شهر لوندویل رسیدید باید به سمت روستای کوته کومه بروید. مسافت میان لوندویل و کوته کومه کوتاه است و در مدت زمان تقریبی 15 الی 20 دقیقه به این روستا خواهید رسید.

زمانی که به روستای کوته کومه رفتید، باید حدود ۶ کیومتر در مسیر سربالایی در جنگل پیاده‌روی کنید. جالب است بدانید که این آبشار را می‌توان از فاصله 500 متری مشاهده کرد. زمانی که به لاتون نزدیک می‌شوید، صدای آبشار راهنمای شما خواهد بود تا یکی از زیباترین مناظر طبیعی دنیا را به تماشا بنشینید.

مسیر دوم از سو‌ها به لاتون می‌رسد. مسیر سو‌ها شما را از سمت اردبیل به لاتون می‌برد. این مسیر نسبت به مسیر اول کمی چالش برانگیز است، زیرا مسافت بیشتری را باید پیاده طی کنید تا به آبشار برسید. شما باید از شهر اردبیل یا نمین به سمت شهر آبی بیگلو بروید و پس از طی کردن سه روستا به سو‌ها برسید. سپس جاده‌ای خاکی به طول ۳ کیلومتر را طی کنید تا دریاچه‌ای به نام سو‌ها را ببینید. این مسیر را می‌توانید با خودرو‌های محلی هم طی کنید.
از دریاچه سو‌ها تا لاتون تنها یک استراحتگاه کلبه‌ای وجود دارد و روستا یا دهکده‌ خاصی دیده نمی‌شود. به شما توصیه می‌کنیم اگر از این مسیر استفاده می‌کنید از یک راهنمای گردشگری یا جی پی اس کمک بگیرید. این مسیر اگرچه بسیار زیبا و شگفت انگیز است، ولی به افراد نا آشنا به مسیر توصیه نمی‌شود.

مسیر لاتون (عکس: محمدرضا یعقوبی)

اگر پس از رسیدن به روستای کوته کومه احساس خستگی کردید یا شب هنگام به این روستا رسیدید، بهتر است اتاق اجاره کنید، اهالی روستا اتاق‌هایی برای اجاره دادن به مسافران دارند. پس از استراحت یا گذراندن شب به مسیر خود به سوی آبشار ادامه دهید. به‌علاوه می‌توانید از راه‌بلدهای این روستا کمک بگیرید تا در راه رسیدن به آبشار خیالتان راحت باشد.

همانطور که ذکر شد مسیر رسیدن به آبشار سربالایی است. به‌علاوه انتهای مسیر از مجاورت یک پرتگاه عبور می‌کند، بنابراین اگر پیاده‌روی طولانی برای شما سخت است یا در حفظ تعادل مشکل دارید، حتما عصای راهپیمایی همراه داشته باشید. به‌علاوه سعی کنید آب آشامیدنی و مقداری غذا نیز همراه خود ببرید تا در مسیر کمی استراحت کرده و تجدید قوا کنید.

بهترین فصل برای سفر به آبشار لاتون

استان گیلان دارای آب و هوای معتدل و مرطوب (معتدل خزری) است. اگرچه این آبشار زیبا در تمام فصول سال آب دارد، اما زمستان فصل خوبی برای دیدن این آبشار نیست، زیرا هوا بسیار سرد است. باتوجه به شرایط آب‌وهوایی این منطقه اوایل پاییز (یعنی مهرماه) ، بهار و تابستان برای دیدن این آبشار شگفت‌انگیز مناسب هستند. اما بهترین فصل برای سفر به لاتون اوایل بهار و اواخر زمستان است. در این زمان این منطقه نه تنها آب‌وهوا معتدل است، بلکه طبیعت اطراف آبشار نیز زیباتر است.

توصیه می‌کنیم در فصول سرد (اواسط پاییز تا زمستان) به این منطقه سفر نکنید. همانطور که می‌دانید در اغلب اوقات هوا بارانی یا برفی است و ار آنجا که برای رسیدن به لاتون باید پیاده‌روی کنید، بارندگی می‌تواند بسیار دردسرساز شود. همانطور که گفته شد مسیر پیاده‌روی از میان جنگل عبور می‌کند که قسمتی از آن درکنا یک پرتگاه است، بنابراین ریزش باران و برف می‌تواند مسیر را صعب‌العبور کند.

حوضچه آبشار (عکس: لویز پائولو)

جاذبه‌های گردشگری اطراف لاتون

شهر آستارا در فاصله 15 کیلومتری لاتون قرار دارد، بنابراین پس از بازدید از این آبشار و بازگشت به روستای کوته کومه می‌توانید سری هم به آستارا بزنید. این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، مراکز خرید معروفی دارد، در این مراکز خرید اجناسی باکیفیت و ارزان قیمت موجود است. پس اگر اهل خرید هستید، حتما سری به آستارا بزنید.

بالاتر از این آبشار قلعه اسپینه یا اسپیناس قرار گرفته که قدمت آن به زمان بابک خرم دین می‌رسد. برای دیدن این قلعه باید کمی کوهنوردی کنید، پس اگر اهل کوهنوری هستید توصیه می‌کنیم دیدن این قلعه باستانی را از دست ندهید.

حدود 10 متر از آبشار بی‌نظیر لاتون که دور شوید به آبشار دیگری می‌رسید که 65 متر ارتفاع دارد. میزان آب و عرض این آبشار از لاتون بیشتر است. بنابراین اگر پس از رسیدن به لاتون حال‌وحوصله پیاده‌روی داشتید سری هم به این آبشار بزنید. در شمال آبشار لاتون، بین استان گیلان و اردبیل جنگلی معروف به نام جنگل فندقلو قرار دارد که طبیعتی بکر و بی نظیری را می‌توانید در این جنگل ببینید.

با بلندترین آبشار ایران آشنا شدید. همانطور که مطالعه کردید آبشار شگفت‌انگیز و مسحور کننده لاتون یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که سفر به آن می‌تواند خاطره‌انگیز باشد. اکنون که پی بردید آبشار لاتون کجاست پس می‌دانید که جذابیت این سفر محدود به بازدید از آبشار نمی‌شود، مسیر رسیدن به لاتون نیز با پیاده‌روی از بین جنگلی زیبا همراه است که برای علاقه‌مندان به طبیعت بسیار لذت‌بخش خواهد بود. چند ساعت پیاده‌روی در جنگل بکر آرامشی وصف‌ناپذیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اگر ترجیح می‌دهید از دغدغه‌های برنامه‌ریزی سفر مثل خرید بلیط، رزرو اقامتگاه، اجاره ویلا و… دور باشید، تور داخلی به مقصدلاتون گزینه خوبی خواهد بود. در پایان خوب است بدانید این آبشار در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید. شما هم اگر اطلاعات دیگری در مورد آبشار لاتون دارید لطفا آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

آبشار

پیشنهاد ما: الان سفر کنید.

الان زمان مناسبی برای سفر به آبشار لاتون است. فروردین، اردیبهشت، بهمن و اسفند زمان مناسبی برای سفر به این منطقه می‌باشد.
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای آبشار لاتون
متاسفانه توری برای آبشار لاتون پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های آبشار لاتون و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

آبشار لاتون کجاست؟

این آبشار در جنوب شهر آستارا قرار دارد و تنها 15 کیلومتر با این شهر فاصله دارید.

آبشار لاتون چند متر ارتفاع دارد؟

ارتفاع این آبشار زیبا که در دامنه کوه اسپیناس قرار گرفته حدود 105 متر است.

چه زمانی به آبشار لاتون سفر کنیم؟

این آبشار در استان گیلان قرار داشته که آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد. در نتیجه بهترین زمان برای بازدید از این آبشار از اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

چگونه به آبشار لاتون برویم؟

برای رفتن به این آبشار ابتدا باید راهی لوندیل شوید و سپس به روستای کوته کومه بروید. در ادامه 6 کیلومتر مسافت بین شما و آبشار است. این مسافت را باید پیاده طی کنید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی آبشار لاتون
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟