ورود / ثبت نام

لاهیجان: معرفی جاهای دیدنی لاهیجان + عکس و آدرس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

قطعا شما هم نام شهر لاهیجان در استان گیلان را شنیده‌اید. ولی اگر تا به حال به این شهر کوچک، ولی بی نظیر سفر نکرده‌اید، در اسرع وقت کوله بار خود را ببندید و چند روزی را در این شهر شمالی بگذرانید. طبیعت بکر، مکان‌های تاریخی، جاهای دیدنی لاهیجان و... در این شهر به قدری زیاد و جذاب هستند که هر سال گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. حال اگر می‌خواهید بدانید شهر لاهیجان کجاست و چه جا‌هایی برای گشت و گذار دارد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

فهرست مطلب:

شهر لاهیجان کجاست؟

لاهیجان از شهر‌های شرقی استان گیلان است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. این شهر در قرن هشتم هجری در سال ۷۰۵ توسط فردی به نام اولجایتو فتح و سپس محل حکومت کیانیان شد. لاهیجان در زمان حمله مغول ویران می‌شود، ولی پس از چندسال دوباره رونق می‌گیرد و مکانی برای تولید برنج، ابریشم، ذرت و مرکبات می‌شود.

شهر سرسبز لاهیجان در منطقه کوهپایه‌ای قرار دارد که تمام تپه‌های آنجا از بوته‌های چای و باغ‌ها از درخت نارنج پوشیده شده‌اند. به همین دلیل است که لاهیجان به شهر چای معطر و بهارنارنج شهرت دارد. این شهر سرسبز از سمت شمال به دریای خزر، از جنوب به دیلمان، از شرق به لنگرود و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. لاهیجان آب و هوای گرم و مرطوبی دارد و چشم اندازهای طبیعی، آن را به یکی از زیباترین شهرهای گیلان تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی لاهیجان

این شهر سرسبز و خوش آب و هوا دارای یک بخش مرکزی و هفت دهستان با نام‌های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل است. در این شهر سبز و روستاهای اطرافش دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و مراکز فرهنگی و تفریحی زیادی وجود دارد که بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

در صورت سفر به این شهر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید از تمام جاهای دیدنی آن دیدن کنید. در ادامه می‌توانید با جاهای دیدنی لاهیجان گیلان آشنا شوید تا در صورت سفر به این شهر دچار سردرگمی نشوید و یک راهنمای جامع و کامل در اختیار داشته باشید.

دیدنی‌های لاهیجان (عکس: محمدرضا یعقوبی)

جا‌های دیدنی لاهیجان: گشتی در طبیعت لاهیجان

  1. تالاب سوسستان: یکی از جا‌های دیدنی لاهیجان که حتما باید به تماشای آن بروید تالاب سوستان است. در اطراف این تالاب انبوهی از درختان، نیزار‌ها و انواع پوشش گیاهی به چشم می‌خورد. به‌علاوه این تالاب به دلیل آب و هوای خوب و آب شیرینی که دارد زیستگاهی برای انواع پرندگان و آبزیان شده است. تالاب سوستان در یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان قرار دارد. برای بازدید از این تالاب به سمت انتهای خیابان شقایق، جاده کناری دانشگاه، معدن شن بروید.
  2. ساحل لاهیجان: از دیگر دیدنی های لاهیجان گیلان می‌توان به ساحل آن اشاره کرد. ساحل لاهیجان به طول 10 کیلومتر و از سه منطقه امیرآباد، سحرخیز محله و جیرباغ تشكیل شده است. جالب است بدانید ساحل لاهیجان تمیزترین و سالم‌ترین ساحل استان گیلان محسوب می‌شود.
  3. استخر لاهیجان: در بخش شرقی لاهیجان و در دامنه‌های شیطان کوه استخر لاهیجان در زمینی به مساحت ۱۷ هزار هکتار ساخته شده است. این استخر نیز یکی از جا‌های دیدنی لاهیجان گیلان و مکانی تفریحی به حساب می‌آید. آنچه که در این استخر توجه همگان را به خود جلب می‌کند وجود یک جزیره زیبا در مرکز استخر است که به وسیله یک پل سیمانی به حاشیه جنوبی استخر وصل می‌شود.
  4. بام سبز: مشهور‌ترین قسمت لاهیجان بام سبز است. بام سبز بر فراز مجموعه‌ای از درختان و تپه‌های سبز قرار گرفته و با هوای بسیار تمیزش یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان به حساب می‌آید. علاوه‌بر آن از سال ۱۳۸۴ تله کابین بام سبز (تله کابین احرار) با دو ایستگاه و ۲۲ کابین نیز به راه افتاده و جذابیت منطقه را چند برابر کرده است. با سوار شدن بر تله کابین می‌توانید چشم اندازی زیبا و بی نظیر از مزارع چای و برنج را تماشا کنید و لذت ببرید و از غرفه‌های خوراکی، صنایع دستی، کافی شاپ و... در ایستگاه‌ها استفاده کنید. از دیگر جذابیت‌های این بام وجود بیش از هزار پله سیمانی در دامنه کوه است که به بام منتهی می‌شود.
  5. کوه و آبشار شیطان کوه: از دیگر جاهای دیدنی لاهیجان می‌توان به شیطان کوه با ارتفاع حدود 60 متر اشاره کرد که در بخش شرقی لاهیجان واقع شده است. اخیرا یک آبشار زیبای مصنوعی نیز از آن سرازیر شده که آب آن به وسیله پمپاژ از آب استخر لاهیجان تامین می‌شود. برخی می‌گویند شیطان کوه لفظ تغییر یافته شاه نشین کوه است؛ ولی نام شیطان کوه به قدری بین مردم منطقه جا افتاده است که اکثر مغازه‌ها و واحد‌های صنفی منطقه، نامشان را از لفظ شیطان گرفته‌اند.
  6. تالاب بین المللی امیرکلایه: یکی دیگر از دیدنی‌های لاهیجان گیلان تالاب امیرکلایه است که به مساحت ۱۲۳۰ هکتار و عمق کمتر از دو متر در بخش شمالی این شهر سرسبز قرار دارد. از دیدنی‌های این تالاب می‌توان به لاله تالابی، نیلوفر آبی سفید رنگ، انوا ع ماهی‌ها و پرندگان مهاجر (در زمستان) اشاره کرد. همچنین از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب این است که علی رغم نزدیک بودن آن به دریا، آبی شیرین دارد. این تالاب از کنارگذر چمخاله به کیانشهر قابل دسترسی است.

دیدنی های لاهیجان؛ تاریخ گردی در عروس گیلان

  1. مسجد اکبریه: یکی از بنا‌های تاریخی و قدیمی لاهیجان مسجد اکبریه است. این مسجد در جنوب غربی لاهیجان قرار دارد. مسجد اکبریه در سال ۱۲۳۹ هجری شمسی در زمان حکومت فتحعلی شاه و به کوشش حاج علی اکبر لاهیجانی احداث شده است. تزئینات و معماری این مسجد به قدری زیبا هستند که همه در بدو ورود به تحسین آن‌ها می‌پردازند.
  2. آرامگاه کاشف السلطنه: از دیگر دیدنی های لاهیجان آرامگاه کاشف السلطنه یا موزه تاریخ چای است. این مکان در واقع "آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو"، فرزند بزرگ "اسدالله میرزا نایب‌السلطنه" از تحصیل کرده‌های دوره قاجار است. برای بازدید از این موزه به انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت، بین خیابان شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی بروید.
    خوب است بدانید این بنا به وصیت محمدمیرزا قاجار قوانلو ساخته شد و اکنون به موزه تاریخ چای تبدیل شده است. ساختمان آن دو طبقه دارد که طبقه اول به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و نوشیدن چای اختصاص داده شده است و طبقه دوم به ویترین‌ها و اشیای مردم شناسی مربوط می‌شود.
  3. پل تاریخی خشتی: در غرب لاهیجان در محله‌ای به نام "پرده سر" یک پل تاریخی مربوط به دوره حکومت کیانیان وجود دارد. پل دارای طول ۵۰ متر، عرض 4/5 متر و ارتفاع ۱۱ متر است و ۵ چشمه معلق مربوط به قرن نهم هجری در این پل در حال خود نمایی هستند. این پل آجری در اوایل سلطنت قاجار توسط فردی به نام "حاج جعفر کاشانی" مرمت و بازسازی شده است.
  4. مسجد جامع: از دیگر جاهای دیدنی لاهیجان مسجد جامع است که طبق پژوهش‌های انجام شده در زمان حکومت کیانیان و به دستور "کیا سلطان" ساخته شده است.
  5. حمام گلشن: یکی دیگر از مکان‌های تاریخی لاهیجان حمام گلشن به جا مانده از دوره حکومت "فتحعلی خان قاجار" است. این حمام از تعداد زیادی خزینه و حوضچه با معماری قجری ساخته شده بوده که به مرور زمان از بین رفته‌اند. حمام گلشن در میدان وحدت (چهار پادشاهان، محله میدان)، ضلع جنوب غربی میدان، خیابان سردار جنگل (حافظ جنوبی سابق) قرار دارد.
  6. بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی: در بیرون شهر لاهیجان در روستای شیخانه ور یک بنای تاریخی با معماری زیبا و دیدنی در دامنه کوه وجود دارد. شیخ زاهد گیلانی از عارفان معروف بوده که در سال ۷۱۱ هجری قمری دار فانی را وداع می‌گوید؛ سپس در سال ۸۹۲ هجری قمری سلطان حیدر صفوی خوابی می‌بیند و دستور ساخت این آرامگاه را می‌دهد. زیباترین قسمت این بقعه گنبد هرمی شکل آن است که با کاشی‌های رنگارنگ و به شکل هشت ترک و با یک شیب تند ساخته شده است.
    بقعه شیخ زاهد (عکس: محمدرضا یعقوبی)
  7. منطقه شیخانبر: از دیگر دیدنی های لاهیجان گیلان منطقه شیخانبر است. این منطقه در دوره صفوی به خاطر زیارت شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. امروزه با وجود چشمه سار‌ها و درختان پر شاخ و برگ یکی از شاهکار‌های طبیعت لاهیجان به حساب می‌آید. جالب است بدانید باستان شناسان معتقدند وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در این منطقه نشان می‌دهد که این ناحیه میدان مشق سپاهیان آن زمان بوده است.
  8. بقعه میر شمس الدین: یکی از جاهای دیدنی لاهیجان که به عنوان یک آثار ملی نیز به ثبت رسیده، بقعه میر شمس الدین لاهیجانی مربوط به دوره صفوی است. برای بازدید از این بقعه تاریخی به به خیابان شهدا لاهیجان بروید.
  9. بقعه امیر شهید: بقعه امیر شهید نیز از دیدنی های لاهیجان و از آثار ثبت شده ملی است. این آرامگاه از دوره قاجار به جا مانده است. بازدید از این مکان به علاقه‌مندان به تاریخ ایران توصیه می‌شود.

بقعه آقا سید محمد، بقعه خانم سیدزهرا، بقعه شیخ ابوالوجیه، بقعه سید رضا داور کیا، بقعه آقا سید علی بن موسی الکاظم، بقعه سید ناصرالدین بن موسی الکاظم در روستای گوکه، بقعه آقا میر صادق، بقعه آقا سید امیر کیا بن موسی الکاظم در روستای شیرجوپشت رودبنه، بقعه آقا ابراهیم در محلهٔ گابنه روبروی مسجد اکبریه، بقعه مراد دهنده، بقعه سید ابوجعفر بن علی الرضا معروف به بقعهٔ فوشا، بقعه ملا میر شمس الدین در روستای لشیدان، بقعه سید حسن بن موسی الکاظم در روستای لفمجان، امامزاده آقا سید رضا کیا، امامزاده آقا سید حسین از دیگر مکان‌های تاریخی و مذهبی لاهیجان و اطراف آن هستند.

مکان های تفریحی در لاهیجان گیلان

یکی از تفریحات دلچسب در لاهیجان گشت و گذار در بازار سنتی است که در میدان چهار پادشاهان در خیابان کاشف غربی قرار دارد. در این بازار انواع خوراکی‌ها و سبز‌ی‌های رنگارنگ و خوش عطر و بو عرضه می‌شود که برای خرید سوغاتی هم بسیار مناسب هستند. علاوه بر بازار سنتی لاهیجان می‌توانید از مرکز خرید ولیعصر در خیابان شهدا، برج نادری در بلوار امام رضا، مرکز خرید جزیره مجنون (در خیابان شهدا) و پاساژ شهر سبز در خیابان انقلاب نیز دیدن کنید.

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان پارک جنگلی میرصفا است. این پارک یک مکان تفریحی به حساب می آید و با آلاچیق‌ها و درختان یر به فلک کشیده‌اش مکانی بسیار مناسب برای استراحت و اتراق مسافران است.

یکی از مناطق تفریحی لاهیجان منطقه شیطان کوه است که به دلیل وجود تله کابین، رستوران، شهربازی و دیگر امکانات تفریحی به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشی لاهیجان تبدیل شده است.

همانطور که در بخش دیدنی‌های طبیعی اشاره کردیم در بام سبز لاهیجان تله کابین با دو ایستگاه، ۲۲ کابین و مسیری به طول 1500 متر ساخته شده است که یکی از تفریحات هیجان انگیز این شهر محسوب می‌شود. ایستگاه اول این تله‌کابین به بام سبز و ایستگاه دوم آن به تاج خروس شهرت دارد.

روستاهای دیدنی و سرسبز اطراف لاهیجان

اگر از عاشقان طبیعت و روستاگردی هستید حتما از روستاهای اطراف لاهیجان دیدن کنید. این شهر خوش آب و هوا در اطراف خود روستاهای زیادی دارد که هر کدام از آنها به عنوان یک مکان دیدنی در جذب مسافر و گردشگر نقشی قابل توجه دارند. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به لاهیجان از آنها دیدن و دقایقی آرامش را به دور از شلوغی های شهر تجربه کنید.

در این روستاها علاوه‌بر تجربه سکوت و آرامش می‌توانید عکس‌هایی بکر و بی‌نظیر را به یادگار بگیرید؛ عکس‌هایی که مانند تابلوهای نقاشی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. برخی از این روستاها عبارتند از روستای یوسفده، روستای زیبای لیالمان، روستای گلرودبار، روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی.

خرید سوغاتی در بازار لاهیجان

اما پس از گشت و گذار در لاهیجان و ثبت خاطراتی شیرین نوبت به خرید سوغاتی برای دوستان و خانواده می‌رسد. محصولات عمده‌ای که در این شهر تولید و عرضه می‌شوند عبارتند از چای، برنج، کنف، کلوچه‌های خوشمزه و... که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

علاوه‌بر آن مردم لاهیجان لباس‌های محلی مخصوص به خود را دارند که این لباس‌ها انتخابی جذاب و دوست داشتنی برای سوغاتی هستند. برای خرید این محصولات می‌توانید به بازار لاهیجان یا مغازه‌های در سطح شهر بروید. برخی از مراکز خرید لاهیجان عبارتند از:

  • مرکز خرید ولیعصر
  • مرکز خرید مجنون
  • مرکز خرید نادری
  • مرکز خرید ابریشم

غذا‌های محلی لاهیجان

در میان غذاهای محلی گیلان، بیشترین غذای محلی متعلق به شهر لاهیجان است. از معروف‌ترین غذا‌های محلی این شهر می‌توان به خوراک مرغ و آلوچه، میرزاقاسمی، شیش انداز، خورش سبزی فسنجان، مرغ فسنجان و... اشاره کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر به لاهیجان حتما یک وعده غذایی را به سرو غذا در رستوران اختصاص دهید و غذاهای محلی‌شان را تست کنید.

برای امتحان کردن غذاهای محلی لاهیجان می‌توانید به رستوران‌های معروف لاهیجان بروید. از جمله رستوران‌های معروف این شهر می‌توان اشاره کرد به:

  • رستوران مهتاب (بلوار امام رضا، نبش گلستان پنجم)
  • رستوران بهروز (سردار جنگل)
  • رستوران داریوش (لاهیجان، کمربندی، روبه روی ترمینال)
  • رستوران شاندیز (لاهیجان، بلوار انصاری)
  • خانه کنتاکی پلاس(لاهیجان، بلوار امام رضا)

در نهایت یادتان نرود که کنار غذاهای محلی حتما چاشنی‌های خوشمزه شمالی را امتحان کنید. سیرترشی، زیتون پرورده، ترشی کلم، ترشی شور از جمله چاشنی‌های خوشمزه شمالی هستند. به‌علاوه قبل از شروع غذای اصلی، حتما پیش غذاهای شمالی مثل میزراقاسمی یا کشک بادمجان را هم امتحان کنید. 
 

اقامت در لاهیجان

اگر قصد اقامت در لاهیجان رویایی را دارید؛ گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. اگر علاقه‌مند به سبک زندگی بوم‌گردی و زندگی روستایی هستید، برای اقامت می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی لاهیجان مثل اقامتگاه بوم‌گری حسن پور را برای اقامت انتخاب کنید. این اقامتگاه در بلوار امام رضا لاهیجان قرار گرفته و تمامی امکانات مناسب رفاهی را برای مسافران مهیا کرده است.

به غیر از بوم‌گردی شما می‌توانید انواع ویلاهای مختلف مثل ویلاهای رو به دریا یا ویلاهای روبه جنگل را به مدت چند روز اجاره کنید. در تمامی ویلاهای لاهیجان امکانات رفاهی از قبیل یخچال، آشپزخانه به همراه تجهیزات، باربیکیو، تلویزیون، مبلمان، تخت خواب، سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد.

اگر از اقامت در بوم‌گردی یا اجاره ویلا خوشتان نمی‌آید، اصلا جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به هتل‌های لاهیجان مثل هتل آرش لاهیجان، هتل تعطیلات لاهیجان و هتل ابریشمی بروید. در این هتل‌ها هم تمامی امکانات رفاهی از جمله اینترنت، تلویزیون، پارکینگ، یخچال، سرویس بهداشتی و حمام برای مسافران فراهم شده است. 

البته ناگفته نماند که اگر اهل کمپینگ و طبیعت‌گردی هم هستید، می‌توانید در جاهای طبیعی لاهیجان مثل بام سبز کمپ کنید. حتما برای کمپینگ جاهای مورد اطمینان را انتخاب کنید تا مشکلی برای‌تان پیش نیاید. به علاوه حتما تجهیزات مورد نیاز کمپینگ و طبیعت‌گردی از جمله چادر، زیرانداز، کیسه خواب، لباس مناسب، کفش و کوله مناسب، پتو، ظرف‌های مورد نیاز، مواد غذایی و چراغ قوه به همراه خود داشته باشید. 

با جاهای دیدنی لاهیجان آشنا شدید. اگر به این شهر سرسبز و دیدنی سفر کردید فراموش نکنید که از روشن کردن آتش و ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید تا طبیعتی تمیز و همیشه سبز داشته باشیم. می‌توانید با اجاره ویلا شمال سفری راحت به لاهیجان را تجربه کنید. اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

موزه
تالاب
کوه
پل
گورستان و آرامگاه
مسجد
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای لاهیجان
متاسفانه توری برای لاهیجان پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های لاهیجان و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی لاهیجان
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟