آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار خاورمیانه

آبشار شوی خوزستان

آبشارهای ایران یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی هستند. آبشار شوی در استان خوزستان یکی از جاذبه‌هایی است که به علت تنوع محیط طبیعی اطراف آن بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که آبشار شوی کجاست، چگونه باید به دیدن آن بروید، چه جاذبه‌هایی دارد و چه نکاتی را باید در سفر به این آبشار رعایت کنید.

آبشار شوی کجاست؟

در ابتدا بریم ببینیم آبشار شوی کجاست و از چه مسیری می‌توان به آن رسید. بزرگترین آبشار طبیعی ایران در رشته کوه‌های زاگرس در روستایی به نام شوی (در مرز بین استان خوزستان و لرستان) قرار دارد. روستای شوی در بخش شیهون، شهرستان دزفول در استان خوزستان قرار گرفته است. این آبشار زیبا در 65 کیلوتری شیهون و 110 کیلومتری مرکز دزفول واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار و لذت بردن از طبیعت آن ابتدا باید خود را به استان خوزستان برسانید. سپس از دزفول خوزستان به سمت شیهون حرکت کنید. قبل از رسیدن به منطقه پیر (یا گوشه) یک مسیر ماشین رو وجود دارد که شما باید ماشین را در محل مناسب پارک و برای رسیدن به آبشار کمی پیاده‌روی کنید.

باید این خبر خوش را به شما بدهیم که اگر از سمت تهران قصد حرکت به سمت شوی را دارید می‌توانید قطار تهران-اهواز را سوار شوید و در ایستگاه تله‌زنگ پیاده شوید. از ایستگاه تله زنگ تا آبشار 10 کیلومتر فاصله وجود دارد که باید با پای پیاده مسیر را پشت سر بگذارید. در طول مسیر هم می‌توانید از مناظر شگفت‌انگیز این منطقه لذت ببرید.

آبشار شوی دزفول

بزرگترین آبشار خاورمیانه

دیدنی های بزرگترین آبشار خاورمیانه

آبشار شوی بزرگترین آبشار طبیعی ایران و خاورمیانه است. شوی (به معنای لطافت) نام روستایی است که آبشار در آن قرار دارد. این آبشار زیبا با 85 متر ارتفاع و 70 متر عرض از کوهی به نام چورویک سرچشمه می‌گیرد و پس از خروج از غار، از یک گردنه بلند به سمت پایین سرازیر می‌شود. آب از کوه‌‎ها و دره‌های متعدد عبور کرده و در نهایت به دریاچه سد دز در استان خوزستان منتهی می‌شود. در هنگام فرود، قطرات آب به شدت به صخره‌ها برخورد کرده و صدای جوش خورش آن تا چندین متر دورتر به گوش می‌رسد.

اطراف آبشار را پوششی غنی از درختان انجیر، بید، مو، افرا، زبان گنجشک، کیکم، بلوط و… فرا گرفته است. از دیگر زیبایی‌های این آبشار می‌توان به گیاهانی مانند سیاه‌وشان اشاره کرد که در زیر آبشار و روی دیواره‌‎های آن رشد کرده‌اند و خاصیت دارووی نیز دارند. وجود جاندارانی مانند کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی به ارزش و اهمیت این منطقه افزوده است.

آبشار شوی در دزفول

بزرگترین آبشار طبیعی ایران

بهترین فصل سفر به شوی

استان خوزستان در دسته استان‌هایی با آب و هوای گرم قرار دارد. پس با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه و مسیر رسیدن به آبشار نباید در هر فصل و زمانی به شوی بروید. اگر می‌خواهید زیباترین تصاویر از این آبشار و طبیعت اطرافش را ببینید بهترین زمان فصل بهار به ویژه ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. در این دو ماه طبیعتی با طراوت و تازه را در شوی خواهید دید. همچنین آب این آبشار در فصل‌های مختلف سال متفاوت است ولی در فصل بهار به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

قابل ذکر است که در فصل تابستان گرمای تقریبا طاقت فرسایی در منطقه حاکم می‌شود و آب آبشار نیز به کمترین مقدار خود می‌رسد.

آبشار شوی

بهترین زمان سفر به شوی

جاذبه های نزدیک به آبشار شوی

برخی از دیدنی‌های نزدیک به این آبشار عباتند از:

  1. آبشار دوم شوی: در نزدیکی این آبشار یک بشار بزرگ دیگر وجود دارد که به آبشار دوم شوی یا سنگ مار مشهور است. اگر از دور این آبشار را تماشا کنید آن را شبیه به یک حفره می‌بینید که داخل کوهی قرار دارد و از بالای آن آب به شکل پله‎‌هایی نامرتب سرازیر شده است. در کنار آبشار دوم شوی حوضچه‌هایی برای آبتنی و شنا وجود دارد. برای رسیدن به آبشار دوم شوی باید حدود نیم ساعت از آبشار اصلی شوی پیاده روی کنید.
  2. دریاچه شیهون: در سفر به آبشار شوی بد نیست سری هم به دریاچه شیهون بزنید.

    دریاچه شیهون

    دریاچه شیهون (عکس: میثم صافی)

  3. روستای نورآباد: روستای نورآباد یک روستای دیدنی با کوه‌های پی در پی و باغ‌های پر از انار است.
  4. روستای لیوس: این روستا از دیگر دیدنی‌های اطراف بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه است که معماری خیرکننده‌اش توجه گردشگران به خود جلب می‌کند.
  5. دره کاید: یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شوی دره کاید است که ارزش دیدن دارد.
  6. امامزاده احمد (معروف به پیرچل): اگر از مسیر راه آهن تله زنگ به سمت آبشار رفتید می‌توانید در طول مسیر از این امامزاده دیدن کنید.
  7. روستای پامنار: در فاصله 25 کیلومتری دزفول روستایی مشرف به دریاچه دز و میان کوه‌های زاگرس به نام روستای پامنار وجود دارد. تنوع پوشش گیاهی، جانواری، قایق‌سواری، خانه‌های کاه‌گلی با معماری سنتی و… از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.
روستای پامنار دزفول

روستای پامنار (عکس: علی شیری)

از آنجا که این آبشار در استان خوزستان قرار دارد، بد نیست سری هم جاهای دیدنی خوزستان بزنید. البته برای این منظور به چند روز زمان نیاز دارید و باید برای سفری چند روزه برنامه ریزی کنید.

نکات مهم در سفر به شوی

در ادامه با نکاتی که در سفر به شوی باید به آنها توجه کنید آشنا خواهید شد. نکات ذکر شده گفته کسانی است که تجربه سفر به این منطقه را داشته‌اند.

  • اگر مایل بودید شب را در کنار آبشار به صبح برسانید، حتما وسایل و تجهیزات کمپینگ از جمله چادر، مواد غذایی، لباس گرم و… را همراه داشته باشید.
  • برای زدن چادر یک فضای مسطح و بدون شیب را انتخاب کنید. برای روشن کردن آتش از شکستن شاخه‌ها خودداری کنید و قبل از ترک محل مطمئن باشید که آتش خاموش شده است.
  • هر زمانی ممکن است در این منطقه باران ببارد پس حتما چتر، کاور سبک و کم حجم، لباس اضافه و… همراه خود ببرید.
  • در دامنه کوه و خروجی آبشار شوی یک غار با طول نامشخص وجود دارد که توصیه می‌شود بدون داشتن مهارت غارنوردی، تجهیزات لازم و همراهی یک تورلیدر وارد غار نشوید.
  • توجه داشته باشید که از هر مسیری به سمت این آبشار بروید کمی پیاده‌روی را خواهید داشت؛ پس کفش مناسب و یک کوله سبک همراه خود ببرید.
  • زمان رسیدن به آبشار را طوری تنظیم کنید که دو ساعت قبل از طلوع خورشید در مسیر باشید تا تابش شدید خورشید شما را اذیت نکند.
  • جعبه کمک‌های اولیه و داروهای ضد حساسیت و نیش حشرات را فراموش نکنید.
  • به دلیل تابش شدید خورشید کلاه، کرم ضدآقتاب، عینک آفتابی و… فراموش نشود.
  • در این مکان هیچ جایی برای شارژ گوشی یا دوربین وجود ندارد، پس اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید حتما پاوربانک همراه خود ببرید.
  • از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید تا طبیعتی همیشه سبز داشته باشیم.

با بزرگترین آبشار طبیعی ایران و خاورمیانه آشنا شدید. خوب است بدانید این آبشار در 29 دی ماه سال 1393 به عنوان اولین اثر طبیعی خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی ملی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری از این منطقه دارید، لطفا آن را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۳.۸۷ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد