آبشار ویسادار کجاست؟ مسیر دسترسی و معرفی آبشار

آبشار ویسادار گیلان

آبشار ویسادار 15 متر ارتفاع دارد، این آبشار سومین آبشار مرتفع استان گیلان و از زیباترین جاهای دیدنی شمال است. زیبایی این آبشار باعث شده تا ویسادار به جلوه‌ای مسحور کننده از طبیعت گیلان تبدیل شود و هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود بکشاند. اگر شما هم به بازدید از جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، ویسادار مقصد ایده‌آلی خواهد بود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این آبشار و مسیر دسترسی به آن بیندازیم.

آبشار ویسادار؛ نمونه ای بی نظیر از طبیعت گیلان

آبشار ویسادار با ارتفاع حدودا 15 متر، بعد از آبشار لاتون و آبشار چالدشت به عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان شناخته می‌شود. این جاذبه طبیعی در مسیر رودخانه لمیر واقع شده که از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و در آخر به دریای خزر می‌ریزد.

شکل دیواره این آبشار بسیار زیباست و در کمتر جایی می‌توان نظیر آن را مشاهده کرد. زمانی که از بالا به ویسادار نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد آب درون یک گودال سرازیر می‌شود. به‌علاوه صخره‌هایی که دیواره این آبشار را تشکیل می‌دهند، به صورت لایه‌لایه هستند و زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

این آبشار در میان جنگل‌های پیلمبرا واقع شده  و برای رسیدن به آن لازم است تا مدت زمان نسبتا کوتاهی را در جنگل راهپیمایی کنید. پیاده در میان جنگل و استشمام بوی درختان بسیار جذاب خواهد بود. به‌علاوه، دیواره‌های صخره‌ای این آبشار شکل خاصی دارند که نظیر آن را کمتر در آبشارهای دیگر می‌توان مشاهده کرد.

آبشار ویسادار از مقاصد بکر گیلان است، که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب می‌کند. برای آنکه گردشگران بتوانند نمای زیباتری از آبشار را تماشا کنند، روبه‌روی آن پلی ساخته‌اند تا بازدیدکنندگان روی آن بایستند و نمای کاملی از آبشار را ببینند.

صدای جریان آب، آواز پرندگان، طبیعت بکر، هوای پاکیزه و چشم‌اندازی مسحور کنند باعث می‌شوند که آرامش سراپای وجودتان را فرابگیرد. از این‌رو توصیه می‌کنیم چند ساعتی در این کنار ویسادار استراحت کرده و از مناظر زیبای اطراف آن لذت ببرید.

آبشار ویسادار؛ نمونه ای بی نظیر از طبیعت گیلان

ویسادار (عکس: میثم حیدری)

ویسادار به چه معناست؟

ویسادار یک واژه تالشی به معنی سایه درخت بید است. بسیاری اعتقاد دارند که علت این نام‌گذاری وجود درختان بید در مسیر رسیدن به آبشار است. در سرتاسر مسیر رسیدن به ویسادار درختان بلند بید را می‌توان دید که سایبان بازدیدکنندگان هستند.

آبشار ویسادار کجاست؟

ویسادار در استان گیلان و در نزدیکی شهر رضوانشهر قرار گرفته است. این آبشار با شهر پره 16 کیلومتر و با تالش 30 کیلومتر فاصله دارد. فاصله این جاذبه طبیعی با شهر رشت نیز حدود 60 کیلومتر است. بنابراین بد نیست در سفر خود سری هم به شهر رشت بزنید. ویسادار از سمت شرق به بندر انزلی، از سمت جنوب به ییلاق ماسال و صومعه سرا و از سمت غرب به شهر خلخال می‌رسد.

مسیر دسترسی به ویسادار

آبشار ویسادار کجاست؟

ویسادار (عکس: الکترو)

شما باید به رضوانشهر بروید؛ برای این منظور رهسپار رشت شوید و از آنجا به آستار رفته و پس از عبور از بندرانزلی مسیر خود را به سمت رضوانشهر ادامه دهید. پس از رسیدن به رضوانشهر راهی پره‌سر شوید؛ فاصله این دو شهر حدود 17 کیلومتر است.

اگر می‌خواهید از سمت تهران راهی آبشار شوید باید مسیر قزوین رشت را انتخاب کنید. قبل از رسیدن به رشت مسیر خود را به سوی فومن تغییر دهید. از فومن به صومعه سرا و سپس به پره‌سر بروید.

در شهر پره‌سر از سه راه احمد به سمت روستای سِكَرَه سرا یا صیقل‌سرا بروید. با گذر از این روستا و روستای اووییار وارد یک جاده جنگلی زیبا می‌شوید که به روستای لمیر می‌رسد. زمانی که به آبشار نزدیک می‌شوید دیگر از جاده آسفالت خبر نیست و حدود 20 دقیقه باید پیاده‌روی کنید تا به آبشار ویسادار برسید.

بهترین فصل سفر به آبشار ویسادار

ویسادار در هر فصل زیبایی خاصی دارد؛ اما با توجه به این‌که پره‌سر آب‌وهوای معتدل خزری دارد، بهترین زمان برای سفر به ویسادار ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، شهریور و اوایل مهر است. این منطقه در بهار و تابستان هوای خنکی دارد که سفر را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

فصل پاییز طبیعت اطراف آبشار بسیار رنگارنگ و زیبا است؛ اما گاهی به علت بارش فراوان باران مسیر صعب‌العبور می‌شود. درفصل زمستان نیز این منطقه پوشده از برف می‌شود و عبور از جاده جنگلی در این زمان نه تنها دشوار بلکه خطرناک خواهد بود.

اقامت در سفر به ویسادار

این آبشار فاصله زیادی از شهر ندارد و برای اقامت می‌توانید به یکی از شهرها و روستاهای اطراف بروید. همانطور که گفتیم فاصله آبشار ویسادار تا رشت حدود 60 کیلومتر است که تقریبا به 2 ساعت زمان نیاز دارد بنابراین می‌توانید در یکی از هتل‌های رشت مانند هتل کادوس، شبستان، صبوری، پامچال و… اقامت کنید. به‌علاوه در صورت تمایل می‌توانید در طبیعت کمپ بزنید.

جاذبه های نزدیک به آبشار ویسادار

جاذبه های نزدیک به آبشار ویسادار (عکس: محمد جمادی)

جاذبه های نزدیک به آبشار ویسادار

حالا که قصد دارید سری به آبشار ویسادار بزنید؛ پیشنهاد می‌کنیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا جاذبه‌های گردشگری اطراف این آبشار را نیز ببینید و سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید. برخی از زیباترین جاذبه‌های نزدیک به ویسادار عبارتند از:

  1. دریاچه سراگاه: این دریاچه در تالش قرار دارد. بازدید از این دریاچه زیبا در شهر تالش را نباید از دست بدهید.
  2. آبشار آسیابگا: این آبشار در نزدیکی ویسادار واقع شده است. آبشار آسیابگا در منطقه ارده از توابع رضوانشهر قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از مجاورت رودخانه شفارود عبور کنید.
  3. ساحل جنگلی گیسوم: بازدید جنگل معروف گیسوم با وسعت حدود 80 هکتار و درختان انبوه که در نهایت به ساحل گیسوم و دریای خزر منتهی می‌شود، بی‌شک یکی از بهترن قسمت‌های سفرتان خواهد بود. پارک جنگلی گیسوم در روستای گیسوم در بخش اسالم در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار گرفته است.
  4. گردنه حیران: پس از بازدید از آبشار مرتفع ویسادار می‌توانید به راهی گردنه حریان آستارا شوید و از این مسیر رویایی و طبیعت چشم‌نواز و زیبای آن لذت ببرید.
  5. قلعه لیسار: قلعه لیسار متعلق به دوره سلجوقیان است. این قلعه در شهرستان تالش و در نزدیکی روستای لیسار قرار دارد. قلعه لیسار در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این قلعه در ارتفاع ۸۰ متری از زمین و بر فراز تپه‌ای سنگی واقع شده است.

سوالات متداول در مورد سفر به ویسادار

  • چگونه به ویسادار برویم؟ ابتدا باید راهی رضوانشهر در استان گیلان شویم. در ادامه باید مسیر شهر پره را در پیش بگیریم. وقتی به پره رسیدید تنها 16 کیلومتر با آبشار فاصله دارد.
  • فاصله رشت تا آبشار چقدر است؟ اگر از رشت راهی این آبشار هستید، 60 کیلومتر مسافت بین شما و آبشار است.
  • چه زمانی به ویسادار سفر کنیم؟ برای آنکه طبیعت اطراف ویسادار را در زیباترین حالت ممکن ببینید، بهتر است بهار رهسپار این منطقه شوید. البته شهریور ماه و اوایل مهر ماه نیز زمانی مناسب برای سفر به ویسادار است.
  • فاصله ویسادار تا گیسوم چقدر است؟ اگر قصد دارید در این سفر علاوه‌بر ویسادار از گیسوم نیز دیدن کنید، پس از بازدید از آبشار راهی جاده تالش به انزلی شوید. گیسوم در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی در بخش اسالم قرار دارد.

سخن گزافی نگفته‌ایم اگر بگوییم آبشار زیبای ویسادار یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است. بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردی هستید؛ این مقصد زیبا و بکر را از دست ندهید. علاوه‌براین، فاصله کم ویسادار با 5 جاذبه گردشگری دیگر سبب شده تا بتوانید کلی مقاصد گردشگری و زیبا را در یک سفر ببینید. نظر شما چیست؟ چه اطلاعات دیگری از ویسادار دارید؟ فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد