جاهای دیدنی کردستان؛ معرفی 18 جاذبه کردستان + عکس

کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. این استان که مرکز آن سنندج است در غرب کشورمان و در همسایگی کشور عراق قرار دارد پس می‌توانید در سفر به کردستان از جاهای دیدنی سنندج نیز بازدید کنید. جاهای دیدنی کردستان شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از علل محبوبیت این استان در میان گردشگران است. اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید باما همراه باشید تا در ادامه با جاذبه های کردستان آشنا شویم.

جاهای دیدنی کردستان؛ طبیعت گردی و تاریخ گردی

طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای عالی، منظره‌های طبیعی منحصر به فرد و جاذبه‌های تاریخی با ارزش از جمله قلعه‌ها و مساجد باعث شده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای جاهای دیدنی کردستان به این شهر سفر کنند. این استان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و به‌طور میانگین یک هزار و 480 متر از سطح دریا ارتفاع دارد؛ از این‌رو آب‌وهوای کردستان معتدل و کوهستانی است.

به‌طور کلی جاهای دیدنی استان کردستان را می‌توان به دو قسمت جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی کردستان تقسیم کرد. بیایید با این جاذبه‌ها آشنا شویم.

جاذبه های کردستان

جاهای دیدنی کردستان (عکس: ابراهیم غریب)

جاذبه‌های طبیعی کردستان

به هر قسمت از شهر زیبای کردستان که نگاه کنید، قسمتی از طبیعت زیبای این منطقه را می‌بینید که گویی دست هنرمند خداوند با قلموی خود آن را به نقاشی کشیده است. از زیباترین جاذبه‌های طبیعی  استان کردستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریاچه سد قشلاق

در 20 کیلومتری شمال سنندج رودخانه خروشانی به نام قشلاق وجود دارد که چند سال پیش سدی روی آن احداث شد. جمع شدن تدریجی آب در پشت سد قشلاق باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای بزرگ به طول 11 کیلومتر و مساحت بیش از 930 هکتار شده است.

به لطف ساخت سد قشلاق و به وجود آمدن دریاچه‌ای زیبا طبیعت مسحور کننده‌ای در این مکان خلق شده است که بهترین فرصت را برای گردشگرانی که به ورزش‌های آبی علاقه دارند به وجود آوره است.

سد قشلاق

سد قشلاق یا وحدت (عکس: محمودی)

  1. دریاچه زریوار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان و یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی غرب کشور دریاچه زریوار یا همان تالاب زریوار است. این دریاچه که در سال 1389 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت به دلیل طبیعت بکر، آسمان صاف و پرستاره در شب و هوای عالی مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان قرار گرفته است. هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه نمی‌ریزد و تمامی آب موجود در دریاچه مدیون از چشمه‌های جوشان کف دریاچه و آب شدن برف‌های کوه‌های اطراف تامین می‌شود.

آب شیرین دریاچه و هوای سرد این منطقه در فصل زمستان باعث شده که سطح دریاچه به طور کامل یخ ببندد. ماهیگیری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و چادرزنی در کنار دریاچه از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در هنگام بازدید از این دریاچه زیباست.

دیدنی های کردستان

دریاچه زریوار (عکس: عبدالله حسن‌پور)

  1. چهل چشمه

چهل چشمه نام کوه زیبایی در منطقه خورخوره شهرستان دیواندره است که چشمه‌های بسیاری در آن وجود دارد. چشمه‌های این منطقه باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین مناظر طبیعی در کشورمان شده است. نظیر دامنه‌های پوشیده شده از گل و گیاه این منطقه را در جای دیگری نمی‌توانید ببینید.

  1. آبشار گویله

آبشار گویله یکی از بلندترین آبشارهای استان کردستان است که در روستای گویله قرار دارد. این آبشار که در مسیر سقز به مریوان قرار گرفته به علت کوه‌های سرسبز و هوای مطبوعی که دارد محبوبیت بسیاری در میان گردشگران به دست آورده است.

آبشار گویله کردستان

آبشار گویله (عکس: حق دوست)

  1. آبشار بل

یکی از آبشارهای پر خروش استان کردستان آبشاری در دل منطقه اورامان در مجاورت روستایی به نام “بل” است. این آبشار از شکاف بزرگی از دل کوه به بیرون می‌ریزد و با سقوط حجم زیادی آب معدنی روی صخره‌ها مناظر زیبا و باشکوهی را برای بازدیدکنندگان خود به وجود می‌آورد.

مردم محلی معتقد هستند که آب دریاچه بل خاصیت درمانی دارد. از این‌رو برخی از گردشگران برای درمان مشکلات گوارشی و کلیوی خود به این منطقه سفر کرده و از آب آن استفاده می‌کنند.

  1. منطقه اورامانات

بدون شک منطقه اورامانات یا اورامان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کردستان است که به علت طبیعت بکر و وصف‌ناپذیر خود زبانزد تمامی گردشگران داخلی و خارجی است. زیبایی منحصر به فرد این منطقه مدیون دره‌های پیچ در پیچ و رودخانه‌های خروشان و پر پیچ و تاب است. این منطقه در ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار دارد و ابرهای پنبه‌ای شکل به قدری به شما نزدیک هستند که  حس خواهید کرد روی آنها قدم می‌گذارید.

منطقه اورامانات

اورامانات (عکس: مهدی جمالو)

  1. غار باستانی کرفتو

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان کردستان غار کرفتو است که در 67 کیلومتری شمال غرب دیواندره قرار دارد. صدها سال پیش ساکنان این منطقه به منظور سکونت و ایجاد مکانی برای عبادت تغییراتی را در این غار به وجود آورده‌اند. نقاشی‌های حکاکی شده بر دل غار، کتیبه‌های یونانی، دهلیزهای تودرتو و معماری منصر به فرد صخره‌ای از مهم‌ترین دلایلی است که هر گردشگری در سفر به گردستان باید از این غار زیبا دیدن کند.

غار باستانی کرفتو

غار باستانی کرفتو (عکس: افشین خرامانی)

  1. کوه آوالان

اگر به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه دارید حتما در سفرتان به کردستان کوهنوردی و صعود به کوه آوالان را در برنامه خود قرار دهید. کوه آوالان با 3 هزار متر ارتفاع نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب کرده است. مسیر دسترسی به کوه آوالان در زیر قرار داده شده است.

  1. کوه آربابا

یکی دیگر از جاهای دیدنی کردستان کوه آربابا در شهرستان زیبای بانه است. این کوه با داشتن ارتفاعی بیش از دو هزار متر نماد شهر بانه بوده و مردم منطقه آن را سمبل عظمت و بزرگی می‌دانند، اسم آربابا نیز به معنای رئیس است. کوهنوردان زیادی به فتح قله کوه آربابا علاقه‌مند هستند و به همین منظور به شهرستان بانه سفر می‌کنند. این منطقه همچنین تفرجگاهی دلچسب برای مردم بانه و گردشگرانی است که از استان‌های دیگر به کردستان می‌آیند. از معروف‌ترین تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی آربابا می‌توان به پارک‌های جنگلی دوکانان و پیرمراد اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی کردستان

جاهای دیدنی کردستان تنها به جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار آن ختم نمی‌شود. کردستان جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که برخی از آن‌ها از دوران مادها به یادگار مانده است. در ادامه با زیباترین جاهای تاریخی کردستان آشنا خواهیم شد.

  1. عمارت آصف

عمارت آصف یا همان خانه کرد یکی از جاذبه‌ های استان کردستان است که هنر وصف‌ناپذیر معماران ایرانی در دوره صفوی را به نمایش می‌گذارد. گچ‌بری‌های موجود در این خانه‌ قدیمی به قدری مسحور کننده است که هر بیننده‌ای را به تماشا وامی‌دارد به گونه‌ای که نمی‌توانید دست از تماشای سقف‌های مجلل آن بردارید. به‌علاوه بازدید از عمارت آصف به گردشگران کمک می‌کند تا با مردم محلی کردستان و سبک زندگی آنان آشنا شوند.

عمارت آصف

عمارت آصف (عکس: عبدالله سرور)

  1. مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یکی از زیباترین مساجد به جای مانده از دوران قاجار است. این مسجد که به دستور فتحعلی شاه ساخته شد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کردستان محسوب می‌شود که به دلیل شبستان وسیع و ستون‌های باشکوه خود شهرت جهانی پیدا کرده است.

  1. بازار سنندج

بازار سنندج علاوه بر مکانی برای خرید سوغاتی به عنوان یکی از جاذبه های کردستان نیز محسوب می‌شود. اغلب افراد شاغل در این بازار قدیمی و مردمی که برای خرید به بازار سنندج می‌آیند لباس‌های محلی کردی به تن دارند.

جاهای دیدنی سنندج

بازار سنندج

  1. پل تاریخی گاران

یکی دیگر از جاهای دیدنی کردستان پل تاریخی گاران است که در سال 1379 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. این پل که در 11 کیلومتری مریوان و درمسیر شهر سقز قرار دارد در دوران صفوی روی رودخانه خروشان و پر جنب و جوش گاران ساخته شد.

اگر تمایل دارید که پس از بازدید از این پل تاریخی به دیگر جاهای دیدنی کردستان که به این منقطه نزدیک هستند نیز سر بزنید می‌توانید از غار کوناشم که در شهر مریوان قرار دارد نیز بازدید کنید.

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران

  1. روستای طبقاتی پالنگان

روستای پالنگان که شباهت زیادی با روستای ماسوله در شمال کشور دارد، دارای بافتی سنگی و پلکانی است. اگر بخواهیم این دو روستا را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که روستای پالنگان به دلیل آب و هوای مطبوع، وجود رودخانه و آبشارهای متعدد از نظر زیبایی یک سر و گردن از دیگر روستاهای پلکانی موجود در کشور بالاتر است. پس اگر به شهر زیبای کردستان سفر کردید بازدید از روستای زیبای پالنگان را از دست ندهید.

جاهای دیدنی استان کردستان

روستای طبقاتی پالنگان (عکس: مازیار)

  1. روستای پلکانی گلین

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران که در کردستان و در منطقه ژاوه‌رود سنندج قرار دارد، روستای پلکانی گلین است که این روستا نیز شباهت زیادی به روستای ماسوله دارد. این روستای بکر دارای بافتی سنتی و خانه‌هایی با نمای کاهگلی است. وجود چشمه‌ها، حوض‌ها و درختان قدیمی، زیبایی وصف نشدنی به روستا داده است.

  1. عمارت سالار سعید

عمارت تاریخی سالار سعید امروزه به عنوان موزه سنندج شناخته می‌شود. این عمارت که در کوچه حبیبی واقع در خیابان امام قرار گرفته بخش بیرونی عمارتی بزرگتر به نام عمارت ملا لطف الله شیخ اسلام است. امروزه در این ساختمان تاریخی زیبا آثار تاریخی و عتیقه‌های کشف شده در شهر سنندج به نمایش گذاشته می‌شود.

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید (عکس: شبنم جعفری)

  1. سنگ نبشته اورامان

همانطور که مشاهده کردید در کردستان جاذبه‌های تاریخی فراوانی وجود دارد. یکی از مشهورترین این جاذبه‌های تاریخی سنگ نبشته یا کتیبه سنگی اورامان است. پهنای این سنگ نوشته 170 و ارتفاع آن 120 سانتی‌متر بوده و گفته می‌شود که قدمت آن به دوران آشوریان و 706 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. در سنگ نوشته اورامان به اقوام بسیاری اشاره شده است و تصویر سارگون دوم پادشاه آشوریان نیز در آن دیده می‌شود. این جاذبه تاریخی منحصر به فرد که به آن تنگی ور نیز  می‌گویند، در 10 کیلومتری روستای پالنگان قرار دارد.

جاهای تفریحی کردستان

پس از بازدید از جاهای دیدنی کردستان نوبت به تفریح کردن می‌رسید. پس بیایید با اماکن تفریحی کردستان بیشتر آشنا شویم.

  1. مجموعه تفریحی و فرهنگی آبیدر

مجموعه تفریحی آبیدر بر بالای کوه آبیدر در غرب شهر سنندج قرار دارد. این مجموعه تفریحی که به آن پارک کوهستانی آبیدر نیز می‌گویند به علت چشم‌اندازهای زیبا از شهر کردستان و طبییعت بی‌نظیر آن در میان گردشگران محبوبیت بسیاری به دست آورده است.

جاهای تفریحی کردستان

پارک آبیدر (عکس: مسعود رحمتی)

  1. پیست بین‌المللی نسار

اگر برای داشتن تفریحات مهیج به کردستان سفر کرده‌اید پس حتما تا به حال نام پیست نسار را شنیده‌اید. این پیست در شهر بیجار قرار دارد؛ این شهر به علت ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد به بام ایران معروف است.

در پیست نسار شما می‌توانید با کمترین هزینه اسکی روی برف و روی چمن را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. امکانات تفریحی دیگری اعم از تله‌سیژ، هتل و رستوران نیز جهت رفاه حال گردشگران در این منطقه تفریحی وجود دارد.

  1. پارک جنگلی امیریه سنندج

اگر کمپ زدن در جاهای تفریحی کردستان را به اقامت در هتل ترجیح می‌دهید، پارک جنگلی امیریه انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. این پارک در نزدیکی دامنه‌ کوه آبیدر قرار گرفته و امکاناتی از قبیل سینمای روباز صحرایی، رستوران و کافی‌شاپ در این پارک برای گردشگران وجود دارد.

  1. پارک دیدگاه سنندج

یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های موجود در کردستان، پارک دیدگاه است. این پارک که در میان سه راه ادب و سه راه شلمان قرار گرفته است، به دلیل سرسبزی خیره‌کننده و درختان کهنسال متعدد شهرت زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید در این پارک جهت استراحت خود و خانواده چادر بزنید و از شهربازی و پیست دوچرخه سواری آن برای شیرین کردن اقامت خود بهره‌مند شوید.

بهترین فصل سفر به کردستان

از آنجا که کردستان شهری کوهستانی است و آب و هوای سرد و معتدل دارد، بهترین فصل سفر به این منطقه زیبا و بازدید از جاهای دیدنی کردستان فصل بهار و تابستان است. بنابراین اگر تمایل دارید از گرمای طاقت‌فرسای تابستان فرار کنید و در عین حال تعطیلاتی در طبیعت را تجربه کنید استان کردستان مقصدی ایده‌آل خواهد بود.

کردستان از زیبایی‌های طبیعی در فصل پاییز نیز بی‌نصیب نیست و با چند رنگ شدن درختان، حال و هوای دیگری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

هتل ها و اقامتگاه های کردستان

برای اقامت در کردستان بسته به اینکه به کدام شهر این استان زیبا سفر کرده باشید یا بخواهید از کدام جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید نمایید، انتخاب‌های متفاوتی خواهید داشت. تنوع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در این منطقه زیاد است، مخصوصا در مرکز استان یعنی سنندج هتل‌هایی با قیمت‌های متفاوت برای اقامت وجود دارد. تعدادی از بهترین هتل‌های استان کردستان عبارتند از:

  • هتل 4 ستاره شادی سنندج
  • هتل 5 ستاره هاله بانه
  • هتل 3 ستاره جهانگردی سنندج
  • هتل تک ستاره هدایت سنندج
  • هتل تک ستاره جهانگردی مریوان
  • هتل 4 ستاره کورد سقز
  • هتل 3 ستاره زریوار مریوان
  • هتل 3 ستاره ماد سقز
  • هتل 3 ستاره آریان بانه
  • هتل 3 ستاره نوروز مریوان
  • هتل 3 ستاره شادی هورامان مریوان
  • هتل 3 ستاره داوینکو بانه
  • هتل 2 ستاره شار بانه

از طرف دیگر در شهرستان‌ها و روستاهای کردستان اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که با اقامت در آنها می‌توانید از نزدیک مهمان نوازی و خونگرمی مردم بومی این خطه زیبا را از درک کنید. بوم‌گردی کمک می‌کند تا بیشتر با فرهنگ مردم کردستان و سبک زندگی مردم بومی منطقه آشنا شوید. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی کردستان آورده شده است:

  • اقامتگاه بوم‌گردی تیشک در شهرستان سنندج، روستای دولاو
  • اقامتگاه بوم‌گردی واران در شهرستان سنندج، روستای گلین
  • اقامتگاه بوم‌گردی تریفه در شهرستان سنندج، روستای دولاو
  • اقامتگاه بوم‌گردی میرزا سعید گومه‌ای در شهرستان دیواندره، روستای گومه‌ای
  • اقامتگاه بوم‌گردی ژین در شهرستان سنندج، روستای دولاو
  • اقامتگاه بوم‌گردی نشینگه‌ی بنار در شهرستان مریوان، روستای دره تفتی
  • اقامتگاه بوم‌گردی سیرکول در شهرستان سنندج، روستای اویهنگ
  • اقامتگاه بوم‌گردی ژاورود در شهرستان سنندج، روستای اویهنگ
  • اقامتگاه بوم‌گردی شوان در شهرستان سنندج، روستای نوره
  • اقامتگاه بوم‌گردی نیشتمان در شهرستان سنندج، روستای دولاو
  • اقامتگاه بوم‌گردی سروک در شهرستان سنندج، روستای هویه

جاهای دیدنی کردستان به قدری زیبا و متعدد هستند که معرفی تمامی آنها به سادگی میسر نیست. به هر سمت از این شهر سرسبز و دوست داشتنی که نگاه بیندازید مثل تکه‌ای از نقاشی خداوند در برابر چشمان شما خودنمایی خواهند کرد و خستگی روحی و جسمی شما را از بین خواهد برد. همچنین در سفر به کردستان می‌توانید از آئین‌های زیبا مانند مراسم شب یلدا نیز بازدید کنید. شما چه اطلاعات دیگری از جاهای دیدنی استان کردستان دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۹ از ۵ – ۱۳ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. ناهید پاسخ

    کردستان یکی از استان خیلللی خوشگله. تابستون هم خیلی گرم نمیشه اما من اواخر بهار رفته بودم. بانه هم سر زدیم و کللللللللی خرید کردیم.

  2. دنیا پاسخ

    من چند سال پیش رفتم سنندج واقعا قشنگ بود. طبیعت خیلی خوشگلی داره و لهجه مردمش هم خیلی به دل مشینه. حتما به بازارهای پارچه فروشی سر بزنید چون خیلی پارچه های خوشگلی دارن. من که چندتا پارچه خریدم هم واسه خودم و هم سوغات. از بین جاهای دیدنی کردستان هم که توی متن گفتین کن دریاچه زریوار رو بیشتر از همه دوست داشتم.

  3. مریم پاسخ

    راستی اگر مثل من هر جا می‌رید، دنبال صنایع‌دستی هستید، حتماً به بازار سنندج سر بزنید پشیمون نمیشید. برای من جالب بود که فروشنده‌های این بازار همه لباس محلی به‌تن دارند. من که از دیدن این بازار، واقعاً لذت بردم.

    1. zahra پاسخ

      ممنون که گفتین منم رفتن به بازار و خرید و خیلی دوست دارم 🙂 اگر به کردستان برم، حتماً در برنامم رفتن به‌این بازار و می‌زارمممم:)))

  4. شیوا پاسخ

    از پل تاریخی گاران خیلی شنیده بودم، برای دیدن جالب بود. قبل از اومدن به کردستان، از روستای پالنگان خیلی تعریف شنیده بودم. برای همین دلم می‌خواست از نزدیک این روستا را ببینم. روستای پالنگان به‌شکل پله‌ای هست و آب‌وهوای بسیار خوبی داره. من که از دیدن این روستا، خیلی خوشم اومد و یا روستای گلین که بافت سنتی خود را هنوز حفظ کرده است و در لابه‌لای کوچه‌ها چشمه و حوض هنوز وجود داره.

  5. منصور پاسخ

    هیچ‌وقت از کردستان دیدن نکرده بودم، اما یه‌دوست داشتم که تعریف دیدنی‌های این شهر را خیلی کرده بود، به‌همین خاطر بالاخره تصمیم گرفتم به‌این شهر سفر کنم تا از دیدنی‌های آن غافل نشم.
    جالب این‌که به‌غیر از جاذبه‌های تاریخی از طبیعتی سبز و بکر برخوردار است که با دیدن این طبیعت پی به خلقت خدا می‌تونید ببرید. اول راهی دریاچه سد قشلاق شدم، سدی که تازه تاسیس شده و به‌غیر از صدای آب از طبیعت قشنگ آن‌هم می‌تونی لذت ببری. راستی من نمی‌دونستم اما تو این سد میشه ورزش‌های آبی هم انجام بدی پس اگر علاقه به این‌کار دارید از دیدن سد غافل نشید.

    1. سیاوش پاسخ

      چقدر خوب که فهمیدم، تو این سد قشلاق ورزش آبی انجام میشه. آخه به‌این ورزش و خیلی علاقه دارم.

  6. عرفان پاسخ

    از دریاچه زریوار، خیلی تعریف شنیده بودم. چقدر این دریاچه قشنگ بودم. من‌که از دیدن تمیزی این آب خیلی لذت بردم. اما تو فصل تابستان برید تا از ماهی‌گیری، قایق‌سواری و بقیه تفریحات این دریاچه لذت ببرید. منم چون شنیده بودم، فصل سرما آب این دریاچه یخ می‌بنده و خدمات آبی آن بسته میشه، فصل گرما رفتم.

  7. معراج پاسخ

    چقدر خوب شد که گفتید، چون من تصمیم گرفته بودم تو تعطیلات پاییز برم. از این سایت ممنونم که اطلاعات خوبی میده.

  8. مینو پاسخ

    نمی‌دونستم کردستان، چشمه زیاد داره که یکی از آن‌ها چهل‌چشمه نام داره و به‌غیر از چشمه من‌که عاشق گل بودم، چه گل‌های قشنگی اطراف چشمه دیدم.

  9. سینا پاسخ

    مسجد جامع سنندج، من که عاشق اون شبستان و ستون‌های مسجد شدم. پیشنهاد میدم، به‌این مسجد برید تا از دیدن معماری سبک قاجاریه لذت ببرید.

  10. سمیه قاسمی پاسخ

    سلام به همگی. من اهل سنندج هستم و میتونم بگم تو فصل بهار کردستان بهشت میشه. هر کی نیومده تاحالا پیشنهاد میکنم حتما یه سر بیاد کردستان قول میدم پشیمون نشه. دوستان از صناع دستی گفتن منم از خوراکی هامون بگم که واسه سوغات باید حتما تهیه کنین. بادام سوخته و کنجد گزو و نان برنجی و نان کاک از شیرینی های مخصوصه غذاهای محلی هم آش دوغ خیلی مشهوره. یه نان هم داریم به اسم کلانه که اگه نخورین پشیمون میشین

  11. محمود کاکایی پاسخ

    اگه قصد سفر به کردستان رو دارید حتما سری هم به باباگرگر بزنید خیلی قشنگه آب باباگرگر برای بیماری های پوستی هم عالیه مخصوصا کسانی که تو بدنشون جوش میزه من که خیلی لذت بردم از شنا تو باباگرگر شما هم برین قطعا لذت خواهی برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد