جا‌های دیدنی گیلان (سال 1402): معرفی 34 تا از زیباترین دیدنی ها

جاهای دیدنی گیلان

زیبایی جاهای دیدنی گیلان هر ساله به ویژه در فصل تابستان مسافران و گردشگران زیادی را از سراسر جهان رهسپار این استان می‌کند می‌کند. جا‌های دیدنی استان گیلان شامل طبیعت زیبا و بی نظیر این استان؛ گیلان را به بهشت شمال مشهور کرده است. شما هم اگر به دنبال طبیعتی بکر و با طراوت هستید کوله بار خود را ببندید و راهی گیلان شوید. ما در این مقاله از سری مطالب معرفی شهر و روستا به گیلان می‌رویم و مکان های دیدنی گیلان را به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت سفر به این استان دچار سردرگمی نشوید.

گشت و گذاری در استان گیلان

استان گیلان در جنوب دریای خزر و رشته کوه‌های البرز قرار داد. این استان ۱۶ شهر بزرگ و مشهور دارد که هر کدام از آن‌ها جا‌های دیدنی طبیعی، تاریخی و تفریحی فراوانی را در دل خود دارند. گیلان آب و هوای معتدلی دارد و بهترین زمان سفر برای لذت بردن از این استان و طبیعتش فصل بهار و تابستان است. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی گیلان آشنا شوید.

جا‌های دیدنی گیلان؛ طبیعت گردی در گیلان

خطه شمال کشورمان که استان گیلان نیز جزئی از آن است جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری دارد که از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شوید. در حقیقت اصلی‌ترین علت جذب گردشگر در این منطقه جاذبه‌های طبیعی آن است؛ بنابراین بیایید ابتدا به طبیعت‌گردی در این منطقه بپردازیم.

  1. ماسوله گیلان: یکی از مشهورترین جا‌های دیدنی گیلان دهکده زیبای ماسوله است. در بدو ورود به این روستا خانه‌هایی که به صورت پلکانی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند تصویری زیبا از روستا را نشان می‌دهد. در این دهکده علاوه بر قدم زدن در کوچه پس کوچه‌هایش و تماشای آبشار‌های زیبا و زلال، می‌توانید از دست ساز‌های محلی، انواع ترشیجات‌ها، مربا‌ها و… نیز خریداری کنید. ماسوله در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۲ کیلومتری غرب فومن قرار دارد. آبشارهای کوشم و لار چشمه، ییلاق کوبار ماسوله و قله شاه معلم از دیگر جاذبه‌های طبیعی گیلان در نزدیکی ماسوله هستند که این منطقه را به مقصدی پر طرفدار برای گردشگران تبدیل کرده است.

    جاهای دیدنی شهر پلکانی

    شهر پلکانی (عکس: عنایت)

  2. تالاب انزلی: کمتر کسی است که نام تالاب انزلی  یکی از مشهورترین جاهای دیدنی گیلان را نشنیده باشد. تالابی که آب آن شیرین است و با قایق سواری در آن می‌توانید از طبیعت اطراف تالاب و تماشای لاله‌های مردابی لذت ببرید. علاوه بر آن در حاشیه‌ی تالاب کافه رستوران‌هایی با صفا با انواع غذا‌های محلی و خوشمزه برای سرو وجود دارد. تالاب انزلی نخستین تالاب ایرانی است که به ثبت ملی رسیده است. این تالاب در 54 کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد.
  3. ییلاق ماسال: ماسال با طبیعتی بکر و دست نخورده یکی از مناطق رویایی تالش و از جاهای دیدنی استان گیلان است. چشم انداز‌های سرسبز و با صفا، غار‌های باستانی، زیارتگاه‌های کوچک و محل دفن میرزاکوچک خان همگی از عوامل جذب گردشگر به این منطقه هستند.

    علاوه بر آن در ارتفاعات ییلاق ماسال کلبه‌هایی چوبی برای اقامت مسافران ساخته‌اند و صاحبان کلبه انواع غذا‌های محلی را به مسافران عرضه می‌کنند. برای رفتن به ماسال باید قبل از رسیدن به رشت به سمت سراوان تغییر مسیر بدهید و از شهر‌های فومن، تولم و صومعه سرا عبور کنید تا به این ییلاق بی نظیر برسید.

    جاهای دیدنی ماسال

    بام سبز یکی از دیدنی های ماسال (عکس: کریم)

  4. روستای اولسبلنگاه: روستایی دیدنی که در غرب گیلان و ۲۵ کیلومتر بالاتر از ماسال قرار دارد. این روستا از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان گیلان به حساب می‌آید. اهالی ماسال هر بهار و تابستان به اولسبلنگاه ییلاقی دلفریب کوچ می‌کنند.
  5. ساحل چمخاله: از دیگر جا‌های دیدنی گیلان می‌توان به ساحل چمخاله اشاره کرد. این ساحل علاوه بر اینکه یک منظره بکر و مسیری آرامش بخش برای پیاده روی دارد، امکانات تفریحی متنوعی اعم از جت اسکی، قایق، دوچرخه سواری، اسب سواری و… نیز برای مسافران دارد.

    جا‌های دیدنی گیلان

    ساحل چمخاله (عکس: محمدرضا مصباح)

  6. پارک جنگلی گیسوم: مسیری سبز و رویایی با درختان سر به فلک کشیده که انتهای آن به دریای خزر می‌رسد شبیه یک رویاست که در پارک جنگلی گیسوم به واقعیت تبدیل می‌شود. این پارک با طبیعت سبز، دریای آبی و امکانات تفریحی متنوع یکی از مکان های دیدنی گیلان است که همه نوع سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. پارک جنگلی گیسوم با وسعت ۸۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری تالش قرار دارد.

    جاهای دیدنی استان گیلان

    پارک جنگلی گیسوم (عکس: عباس رضایی)

  7. دیلمان گیلان: از دیگر ییلاق‌های گیلان می‌توان به ییلاق مرتفع دیلمان اشاره کرد. دیلمان یکی از بکرترین جا‌های دیدنی گیلان به حساب می‌آید و به آن بهشت گیلان هم می‌گویند. منطقه‌ای سرسبز که اسب‌ها و دام‌ها در آن در حال چرا هستند همانند یک تصویر نقاشی است. علاوه بر آن در دیلمان که از جاهای دیدنی استان گیلان است، جاذبه‌های دیگری مانند آرامگاه بابا ولی، قلعه گرماور، آبشار لونک، دشت شقایق و… نیز وجود دارد که بازدید ار آن‌ها خالی از لطف نیست. دیلمان درشرق گیلان و ۴۵ کیلومتری سیاهکل واقع شده است.

    طبیعت دیلمان

    دیلمان گیلان

  8. پارک جنگلی سراوان: از دیگر جاهای دیدنی گیلان می‌توان به پارک جنگلی سراوان، اکوسیستم ارزشمند ایران اشاره کرد. این پارک زیستگاه انواع پوشش گیاهی و جانوری است. از ویژگی مثبت این پارک می‌توان به نزدیک بودن آن به رشت، دسترسی آسان، وجود موزه میراث روستایی و رودخانه‌ای در دل پارک اشاره کرد؛ این پارک در 18 کیلومتری رشت به سمت قزوین قرار دارد. علاوه‌براین، مرداب سراوان نیز در این پارک جنگلی قرار گرفته است.

    جاهای دیدنی گیلان

    پارک جنگلی سراوان (عکس: عکس: محمد عبدلی)

  9. دشت النزه و بقعه امامزاده ابراهیم النزه: منطقه ییلاقی و بکر دشت النزه برای تجربه آرامشی وصف ناپذیر بسیار مناسب است. در این دشت سرسبز مردم قدیمی و محلی در خانه‌های سنتی و چوبی زندگی می‌کنند. در بدو ورود به این دشت صدای پرندگان، صدای آب و گله‌ها به گوش می‌رسد؛ این صدا‌ها در کنار درختانی با قدمت ۲۰۰ سال و آب و هوایی مطبوع بسیار آرامش بخش و لذت بخش هستند. کمی دورتر از دشت آرامگاهی دیده می‌شود که برای مردم النزه بسیار با ارزش و محترم است. این دشت که یکی از جاهای دیدنی گیلان به حساب می‌آید در ماسال و در بین کوه‌های شاندرمن قرار دارد.

    دیدنی های ماسال

    دشت النزه (عکس: محمد)

  10. داماش: داماش که به مانند زمردی درخشان در حال خود نمایی است در ۴۸ کیلومتری رودبار قرار دارد. چشمه‌های آب معدنی آن و گل‌های مشهوری به نام سوسن چلچراغ، داماش را به یکی از جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده است.

    مکان های دیدنی گیلان

    داماش

  11. تالش: تالش یکی از شهر‌های مشهور  استان گیلان است و با جاذبه‌هایی مانند دریاچه سراگاه، آبشار ورزان، ییلاق سوباتان، پارک جنگلی گیسوم و… یکی از جا‌های دیدنی استان گیلان محسوب می‌شود. تالش در ۱۱۵ کیلومتری رشت قرار دارد.

    ییلاق سوباتان تالش

    ییلاق سوباتان تالش (عکس: پناهی)

  12. قلعه رودخان: قلعه رودخان یا قلعه حسامی یک مکان طبیعی تاریخی در روستای رودخان، شهر فومن استان گیلان است. این قلعه که از جاهای دیدنی استان گیلان به حساب می‌آید در دل جنگل‌های سرسبز پنهان شده مربوط به دوره ساسانیان، با ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر است. در سفر به استان گیلان بازدید از این مکان تاریخی با مسیری رویایی را از دست ندهید. این قلعه در ۴۵ کیلومتری ماسوله و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد.

    مکان های دیدنی گیلان - قلعه رودخان

    قلعه رودخان (عکس: کوروش تهرانی)

  13. جاده اسالم به خلخال: علاوه بر مکان‌های دیدنی، جاده‌های استان گیلان هم هر کدام طبیعتی زیبا و بی نظیر دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها جاده اسالم گیلان به خلخال تبریز به طول ۷۰ کیلومتر است. اگر قصد دارید پس از بازدید از استان گیلان به شهر تبریز هم سری بزنید حتما از جاده اسالم بروید.

    پیچ و خم‌های جاده با درختانی سر به فک کشیده، دشت‌های پر گل و هوایی خنک (حتی در تابستان) صحنه‌هایی بی نظیر از طبیعت را خلق کرده‌اند. برای رسیدن به جاده اسالم باید در جاده فومن بعد از شهر‌های صومعه‌سرا و پونل مسیرتان را به سمت آستارا ادامه دهید تا به شهر اسالم برسید.

    جاهای دیدنی گیلان

    جاده اسالم به خلخال (عکس: علی حفیظی)

  14. تالاب کیاکلایه:

    این تالاب که در شهرستان لنگرود قرار دارد یکی از جاهای دیدنی گیلان و سرزمینی از گل‌های نیلوفر آبی است. قایق سواری روی تالاب و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت در این تالاب را از دست ندهید. کیا کلایه در ۷۵ کیلومتری رشت به رامسر قرار دارد.

    جاهای دیدنی گیلان

    تالاب کیاکلایه

  15. آبشار دودوزن: یکی دیگر از جا‌های دیدنی گیلان آبشار دودوزن است که در ۵۰ کیلومتری رشت، در شهرستان شفت و منطقه خرم کش قرار دارد. اطراف آبشار هوایی بسیار خنک و دلچسبی دارد و بسیار مناسب برای یک استراحت کوتاه مدت مسافران است.

    آبشار دودوزن

    آبشار دودوزن

  16. آبشار زمرد: استان گیلان آبشارهای زیادی دارد؛ یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین آبشار‌های ایران در این استان آبشار دوقلوی زمرد در ۴۰ کیلومتری تالش است. وقتی به ۹ کیلومتری بازار شهر حویق رسیدید مسیر خود را به روستای زمرد منحرف کنید. پس از طی کردن جاده‌ای سبز و خوش آب و هوا به آبشار زلال زمرد خواهید رسید. این نکته نیز قابل ذکر است که اگر خودرو شاسی بلند ندارید بهتر است ماشین خود را در کنار مسجد یا مدرسه فتح الله پارک کنید و با کمی پیاده‌روی خود را به آبشار برسانید. جالب است بدانید این آبشار ماهی قزل آلا دارد و اگر اهل ماهیگیری هستید حتما قلاب ماهیگیری همراه خود داشته باشید.

    آبشار زمرد

    آبشار زمرد (عکس: جواد کریمی)

  17. شهر املش: این شهر در ۷۵ کیلومتر شهر رشت قرار دارد و دیدنی‌های بسیاری دارد. از جمله جاهای دیدنی املش می‌توان به روستای زرچاک، جنگل های بلوردکان و هلودشت اشاره کرد.

    املش گیلان

    املش (عکس: رویال آبی)

  18. روستا و دریاچه ویستان بره سر: دریاچه‌ای در دل جنگل و منطقه‌ای بکر که میزبان انواع ماهی‌ها و پرندگان است. اخیرا امکانات رفاهی در اطراف دریاچه و روستای بره سر برای مسافران فراهم شده و شما می‌توانید زمانی از روز را در کنار این دریاچه بگذرانید و به ماهیگیری مشغول شوید. این دریاچه در ۸۸ کیلومتری رشت، ۵۵ کیلومتری مرکز شهرستان رودبار و ۴۰ کیلومتری شهر رستم آباد واقع شده است.

    دریاچه ویستان

    دریاچه ویستان (عکس: امیر زارع)

  19. سواحل دریایی گیلان: طول نوار ساحلی گیلان به ۲۲ کیلومتر می‌رسد که در این مسیر شهر‌های آستارا، بندرانزلی و کیانشهر دقیقا در مجاورت دریا قرار دارند. به هر کدام از این شهرها که نزدیک هستید حتما به سمت ساحل بروید و دقایقی آرامش را در کنار امواج پرخروش دریای خزر تجربه کنید.
  20. آبشار لاتون: آبشاری زیبا که با ارتفاع تقریبی ۱۰۵ متر به عنوان بلندترین آبشار ایران شناخته می‌شود. این آبشار که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان نزد علاقه‌مندان به طبیعت است در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه واقع شده است و از جاهای دیدنی آستارا به حساب می‌آید.

    آبشار لاتون گیلان کجاست؟

    آبشار لاتون گیلان (عکس: عبدالله حسن پور)

  21. روستا و پارک جنگلی صفرابسته: از دیگر جا‌های دیدنی گیلان که مکانی مناسب برای استراحت کوتاه مدت مسافران است می‌توان به پارک جنگلی صفرابسته اشاره کرد. این پارک بین دو روستای سرسبز قرار دارد. در واقع جنگلی با درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده دو روستای ایکومچال و صفرابسته را به هم وصل کرده است. این پارک در آستانه اشرفیه، در جاده کیاشهر و بعد از روستای تمچال قرار گرفته است.

    جنگل صفرابسته از دیدنی‌های گیلان

    پارک جنگلی صفرابسته

  22. چشمه‌های آب گرم: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد استان گیلان وجود چشمه‌های آب گرم است. یکی از این چشمه‌ها، چشمه آب گرم علی داشی به شمار می‌آید. آب این چشمه برای درمان رماتیسم و تقویت اعصاب مفید است. پس در سفر به استان گیلان آب درمانی در چشمه داش علی را فراموش نکنید. این چشمه در آستارا، روستای گیلده واقع شده است.
  23. روستا و چشمه آب گرم کوته کومه: در آستارا روستایی سرسبز و با صفا به نام کوته کومه با ۲۰ خانه‌ی روستایی جذاب وجود دارد. آب و هوای دلچسب و طبیعت بکر این روستا همراه با چشمه آب گرم کوته کومه این مکان را به یکی از جا‌های دیدنی گیلان تبدیل کرده است. روستای کوته کومه در آستارا، ۹ کیلومتری لندویل قرار دارد.

    روستا کوته کومه

    روستا و چشمه آب گرم کوته کومه

  24. دریاچه سقالکسار: از دیگر مکان های دیدنی استان گیلان که کمتر بین مردم شناخته شده می‌توان به دریاچه سقالکسار اشاره کرد. قدم زدن کنار دریاچه، اسب سواری و عکاسی در کنار کلبه کوچک میان آب خاطراتی بی نظیر را برای شما رقم خواهد زد.

    جاهای دیدنی گیلان - دریاچه سقالکسار

    دریاچه سقالکسار (عکس: پدرام آبخضر)

  25. پناهگاه حیات وحش سلکه: بد نیست ساعاتی از سفر خود را برای بازدید از این طبیعت بکر اختصاص دهید. نیلوفر‌های آبی، پرندگان مهاجر، قایق سواری و… جذابیت منطقه را دو چندان کرده‌اند. پناهگاه حیات وحش سلکه در صومعه سرا، مسیر رشت، روستای پیرباز، جاده قدیم آستارا، در ۱۵ کیلومتری رشت واقع شده است و حدود ۳۰ دقیقه با رشت فاصله دارد.

    پناهگاه حیات وحش سلکه

    حیات وحش سلکه

  26. تالاب عینک رشت: یکی دیگر از جا‌های دیدنی گیلان که در مرکز این استان یعنی شهر رشت واقع شده تالاب عینک است. این تالاب به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود و در عکس هوایی به شکل یک عینک است. تالاب عینک در منطقه چهار شهرداری رشت، در حاشیه پارک دانشجو قرار دارد.

    تالاب عینک

    تالاب عینک (عکس: علی پورقربان)

  27. شهر لاهیجان: یکی از دیدنی‌های استان گیلان شهر تاریخی و گردشی لاهیجان است. در این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی برای گشت و گذار وجود دارد که برای بازید از همه آن‌ها به دو الی سه روز زمان احتیاج دارید. از جاهای دیدنی لاهیجان می‌توان به بام سبز لاهیجان، شیطان کوه، استخر لاهیجان، موزه چای و… اشاره کرد.

    جاهای دیدنی لاهیجان

    لاهیجان گیلان (عکس: روح الله اسماعیل زاده)

جا‌های دیدنی گیلان؛ تفریح و تاریخ گردی

مکان های دیدنی گیلان تنها به طبیعت زیبای آن محدود نمی‌شود. این استان پر از امکان تفریحی و تاریخی برای بازدید مسافران است که در ادامه سری به آن‌ها می‌زنیم.

  1. بازار سنتی رشت: گشت و گذار در بازار رشت با فضایی قدیمی حال و هوای عجیبی دارد. بازاری با بافت قدیمی که درآن انواع ماهی‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها عرضه می‌شود. در سفر به رشت بازدید از این بازار سنتی را از دست ندهید. در زیر مسیر دسترسی به بازار سنتی رشت را موجود است.
  2. امامزاده هاشم: امامزاده هاشم یکی دیگر از جا‌های دیدنی استان گیلان برای علاقه‌مندان به زیارت است. این امامزاده قدمتی دیرینه دارد، ولی در زمان جنگ جهانی اول و قیام میرزاکوچک خان آسیب زیادی دید و به همین دلیل بافت قدیمی و سنتی خود را از دست داد. امامزاده هاشم در کیلومتر ۳۵ جاده رشت- قزوین، بالاتر از پل سفید رود، در بالاترین نقطه کوه واقع شده است.

    امامزاده هاشم

    امامزاده هاشم

  3. قصر بازی: مکان های دیدنی گیلان به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود؛ اگر به دنبال یک تفریح هیجان انگیز در رشت هستید باید به سراغ قصر بازی بروید. مجموعه قصر بازی با ۴۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارای امکانات متنوعی از جمله وسایل بازی مدرن، کافی شاپ، سالن بولینگ، سالن بیلیارد، رستوران و… است. شما می‌توانید نیمی از روز خود را به این مجموعه اختصاص دهید و یک خاطره هیجان انگیز برای خود ثبت کنید. مجموعه قصر بازی در رشت، کیلومتر ۵ جاده انزلی قرار دارد.
  4. کاروانسرای لات: از دیگر جاهای دیدنی گیلان می‌توان به کاروانسرای لات اشاره کرد. این کاروانسرا به دستور منوچهرخان معتمدالدوله ساخته شد و مکانی برای استراحت و اتراق کوتاه مدت مسافران بود. بافت و معماری قدیمی این سازه برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران بسیار جذاب و دیدنی است. برای بازدید از این کاروانسرای قدیمی به ۳۰ کیلومتری جنوب شهر رشت بروید. پس از آن، در ۴ کیلومتری امامزاده هاشم، در روستای گلسرک می‌توانید از این کاروانسرا بازدید کنید.

    کاروانسرای لات

    کاروانسرای لات (عکس: حسن قاسمی)

  5. بقعه دانای علی: اگر به بازدید از مکان‌های تاریخی علاقه دارید، سری به این بقعه بزنید. این بقعه آرامگاه پیری دانا، مومن و پرهیزگار و از جاهای دیدنی گیلان است و ساختمانی تزئین شده با کاشی‌های رنگی و سنگ مرمر دارد. مردم رشت برای این مکان مذهبی احترام خاصی قائل می‌شوند و با اهدای نذورات طلب حاجت می‌کنند. این بقعه در خیابان طالقانی رشت قرار دارد.

    بقعه دانای علی

    بقعه متبرک دانای علی گیلان

  6. موزه میراث روستایی گیلان: یکی دیگر از جا‌های دیدنی استان گیلان موزه روستایی گیلان است. در این موزه می‌توانید معماری سنتی روستایی، صنایع دستی و هنر‌های بومی، تصاویری از زندگی سنتی مردم روستایی و… را از نزدیک تماشا کنید. این موزه در ۲۹ کیلومتری رشت و در جاده فومن یراوان واقع شده است.
  7. اقامتگاه بومگردی گیله بوم: یکی از دوست داشتنی‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی گیلان که حتما باید به آن سر بزنید اقامتگاه بومگردی گیله بوم در روستای قاسم آباد سفلی است. این اقامتگاه با فضایی سنتی و صمیمی طراحی شده و در آنجا انواع غذا‌های محلی را می‌توانید نوش جان کنید. این اقامتگاه در گیلان، حدفاصل کلاچای و چابکسر، روستای قاسم آباد سفلی، کوچه ابریشم ۱، پلاک ۶۹ قرار دارد.

    اقامتگاه بومگردی گیله بوم

    اقامتگاه بومگردی گیله بوم (عکس: لیلا شمشیری)

کوه درفک، جنگل نقله بر، تالاب چاف، جواهر دشت، پارک جنگلی سفید آب، آبشار میلاش، ییلاق سلانسر، آبشار ویسادار، تالاب استیل، تالاب سوستان، اشکورات رودسر، غار آویشو، روستای سرولات، ییلاق زندانه، امامزاده ابراهیم و قاسم، رودخانه پلنگ، قلعه شیندان، آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی، گوهر رود، ییلاق اسبومار، قلعه تک آغاج، برج ساعت و… از دیگر مکان‌های دیدنی گیلان هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آنها بازدید کنید.

غار آویشو

غار آویشو (عکس: الیاس و مهدیه)

سوغات و صنایع دستی استان گیلان

استان گیلان به دلیل داشتن شهرهای متعدد گردشگری، سوغات متنوعی هم دارد. به هر کدام از این شهرها که بروید انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی را می‌توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود خریداری کنید. از محبوب‌ترین خوراکی‌ها و سوغات مشهور استان گیلان می‌توان به چای لاهیجان، برنج، فندق، کلوچه فومن، زیتون و روغن زیتون، پنیر سیاهمزگی، اربا دوشاب، نان‌های محلی، رب، آلوچه و لواشک، مربا و ترشیجات و… اشاره کرد.

انتخابی دیگر برای خرید سوغاتی صنایع دستی هستند. صنایع دستی گیلان شامل حصیر بافی ، عروسک بافی، سفالگری، صنایع چوبی، قلاب بافی، دستبافت‌های پشمی، بامبو بافی، چموش دوزی، رشتی دوزی، گلیم بافی و… می‌شود.

به‌علاوه سعی کنید در سفر به استان گیلان حتما غذاهای محلی گیلان را امتحان کنید. غذاهای سنتی گیلان طعم و عطر خاصی دارند که توصیه می‌کنیم حتما امتحان کنید و لذت ببرید.

غذاهای محلی گیلان

غذاهای سنتی گیلان

سوالات متداول در مورد گیلان

  1. دیدنی‌های طبیعی گیلان کجاست؟ از بهترین جاذبه‌های طبیعی گیلان می‌توان به ماسوله، ییلاق ماسال، تالاب انزلی، مرداب سراوان، قلعه رودخان، پارک جنگلی گیسوم، آبشار لاتون و غیره اشاره کرد.
  2. گیلان چه جاهای تفریحی دارد؟ بازار سنتی رشت، امامزاده هاشم، مجموعه قصربازی، کاروانسرای لات، بقعه دانای علی، اقامتگاه بومگردی گیله بوم و موزه میراث روستایی گیلان از جاهای تفریحی و تاریخ‌گردی گیلان است.
  3. سوغات و صنایع دستی گیلان چیست؟ از بهترین سوغات و صنایع دستی می‌توان چای لاهیجان، برنج، فندق، کلوچه فومن، زیتون، حصیر بافی، عروسک بافی، سفالگری، صنایع چوبی و غیره را نام برد.

با مکان‌های دیدنی گیلان آشنا شدید. اگر به این شهر سرسبز و دیدنی سفر کردید فراموش نکنید که از روشن کردن آتش و ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید تا طبیعتی تمیز و همیشه سبز داشته باشیم. به‌علاوه نگران اقامت در این استان نباشید، زیرا اقامتگاه‌های بسیاری از هتل و اقامتگاه بوم گردی در گیلان آماده پذیرایی از شما هستند. حتی اگر به زندگی سنتی علاقه دارید و می‌خواهید مدتی دور از تجملات باشید یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان را انتخاب کنید. در پایان اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید لطفا آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳۴ از ۵ – ۱۰ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. لاله کریمی پاسخ

    من در طول راه گیلان، عاشق جاده اسالم هستم که درختای بلند، دشت پر از گل داره و هوای خیلی خوبی داره که از دیدن این همه قشنگی جاده خسته نمی‌شید.

  2. مارال پاسخ

    از جاهای دیدنی گیلان خیلی تعریف شنیدم و تصمیم گرفتم این‌دفعه در سفر به گیلان از تمام جاهای دیدنی بازدید کنم.
    باید بگم یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر ماسوله هست که خانه‌ها پله‌ای هستند و روستای خیلی قشنگی هست که آبشار لارچشمه در اون‌جا قرار گرفته و واقعاً ارزش دیدن داره.

  3. سیمین پاسخ

    اگر تا گیلان رفتید، حتماً از دیدن تالاب انزلی غافل نشید. تمام این تالاب را با قایق می‌تونی دور بزنی و از همه جالب‌تر کنار تالاب رستوران‌هایی قرار داره که غذای محلی دارند و از خوردن غذا و دیدن تالاب نهایت لذت را می‌بری.

  4. زهره پاسخ

    من در تابستان که هوا گرم بود به ییلاق ماسال رفتم که چقدر آب‌وهوای خوبی داشت و جای خیلی سرسبزی هم هست که پر از غارهای قدیمیه و از همه قشنگ‌تر کلبه‌های چوبی درست کردند که بتونی اقامت داشته باشی. اما سفر تو تابستان و به گیلان برای رفتن به ساحل پیشنهاد نمی کنم چون هوا خیلی شرجیه.

  5. بابک پاسخ

    سلام با تشکر از مقاله و قلم زیبایتان متاسفانه از زیباترین شهر گیلان و شمال و ایران یعنی چابکسر سخنی به میان نیامده است

    1. آناهید اعظمی فر نویسنده پاسخ

      سلام
      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      مطلبی در مورد چابکسر داریم. لینکش رو ارسال می‌کنم، در صورت تمایل لطفا نظرات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.
      سپاس
      https://irangard.com/chaboksar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد