معرفی بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

استان زیبا و سرسبز گیلان همواره پذیرای گردشگران بسیاری است که اغلب برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از جنگل‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها و مناطق روستایی به این شمال ایران سفر می‌کنند. برای چنین مسافرانی احتمالا اقامت در منطقه‌ای بکر در محلی با فضایی سنتی بسیار جذاب خواهد بود؛ به همین جهت در سال‌های اخیر در استان گیلان اقامتگاه های بوم گردی زیادی شروع به کار کرده‌اند و به مسافران طبیعت دوست گیلان خدمات ارائه می‌دهند. اگر شما نیز قصد سفر به استان گیلان را دارید، با ما همراه شوید تا گشتی در بین بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان بزنیم.

اقامتگاه های بوم گردی گیلان

جاهای دیدنی گیلان بسیار زیاد هستند، به‌علاوه برای اقامت در سفر به این استان گزینه‌های بسیاری دارید. اگر همیشه رویای زندگی در یک خانه روستایی با نرده‌های آبی، سقف‌های چوبی، پله‌های گلی و حیاطی رو دریاچه را داشته‌اید که صبح‌ها با صدای خروس‌ها از خواب بیدار شده و یک صبحانه محلی بخورید، تجربه اقامت در یک اقامتگاه بوم گردی رویایتان را واقعی خواهد کرد.

اقامتگاه بوم گردی به مکانی گفته می‌شود که توسط افراد بومی منطقه، دور از منطقه شهری، در محیطی طبیعی و به شکل سنتی برای اقامت گردشگران ساخته شده باشد. مسافران با اقامت در این مکان‌ها در عین حال که از جاذبه‌های گردشگری منطقه، مخصوصا جاذبه‌های طبیعی لذت می‌برند، از نزدیک با زندگی بومی و فرهنگ و عقاید مردم منطقه نیز آشنا می‌شوند. امروزه بوم گردی یا اکوتوریسم در همه جای دنیا مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و یک نوع سبک سفر به شمار می‌رود.

اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان نیز نشان دهنده فرهنگ و معماری آن منطقه بوده و در اغلب این خانه‌های بوم گردی سعی شده است که تا حد امکان سبک زندگی روستایی و سنتی منطقه حفظ گردد. در برخی از اقامتگاه‌ها حفظ سبک زندگی بومی ناحیه در اولویت بوده تا مهمان‌ها تجربه متفاوتی از زندگی شهری و اقامتگاه‌های مدرن داشته باشد، اما در بعضی دیگر از اقامتگاه‌ها میزبان با اضافه کردن برخی امکانات مدرن‌تر، تلاش کرده است، شرایطی مهیا کند تا مهمانان احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

شما می‌توانید پیش از سفر به استان زیبای گیلان، از میان بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان، مکانی را انتخاب کنید که با سلیقه و شرایط شما همخوانی بیشتری دارد. در ادامه مقاله ما شما را با برخی از این اقامتگاه‌ها آشنا می‌کنیم.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

در استان گیلان اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی وجود دارد که هر کدام سبک و سیاق خاص خود را دارند. ما در اینجا تنها تعدادی از این اقامتگاه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین این لیست اقامتگاه های بوم گردی گیلان همه ماجرا نیست اما می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

1. اقامتگاه بوم گردی پیله بابا

اگر می‌خواهید در یک طبیعت بکر و محیطی سرشار از زیبایی و آرامش یک زندگی بومی و روستایی در دل جنگل را تجربه کنید، اقامتگاه بوم گردی پیله بابای رشت منتظر شماست. این خانه گلی که در 20 کیلومتری بزرگراه رشت-تهران در روستای کچا قرار دارد، یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان برای کسانی است که از زندگی شهری و امکانات مدرن خسته شده‌اند.

اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی پیله بابا

با اقامت در این خانه سنتی 70 ساله که برای رسیدن به آن باید 700 متر در جاده‌ خاکی پیش بروید، علاوه بر اینکه از محیط بکر و سرسبز روستا در کنار رودخانه و میان جنگل لذت خواهید برد، می‌توانید از جاذبه‌های اطراف آن منطقه، مانند سیاهکل، دیلمان، آﺑﺸﺎر ﮐﭽﺎ ﭼﺸﻤﻪ، سد آبی امام‌زاده هاشم، دریاچه سراوان و خانه میرزا کوچک خان نیز دیدن کنید. حتی می‌توانید به روستای بالا دست رفته و در خانه‌های روستایی چای زغالی بنوشید.

خانه سنتی پیله بابا دو طبقه بوده و از خشت و گل و چوب ساخته شده است. این خانه 5 اتاق 5 نفره و یک اتاق پذیرایی 30 نفره دارد. ایوان آن بسیار بزرگ و دارای چشم‌اندازی زیباست. سرویس خواب اتاق‌ها به شکل کف خواب بوده و فاقد سرویش بهداشتی اختصاصی هستند. اما 2 سرویس بهداشتی و 2 حمام در طبقه اول و یک سرویس بهداشتی و یک حمام در طبقه دوم است که مهمانان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

از دیگر امکانات خانه پیله بابا می‌توان به آشپزخانه مشترک، بخاری گازی و هیزمی، کرسی، پارکینگ و راهنمای تور محلی اشاره کرد. صبحانه سنتی رایگان است و غذاهای محلی خوشمزه نیز سرو می‌شود. البته اگر بخواهید با هماهنگی پرسنل می‌توانید خودتان از آشپزخانه استفاده کنید.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه پیله بابا

2. اقامتگاه بوم گردی خانوم بزرگ فومن

اقامتگاه بوم گردی خانم بزرگ که در شهر فومن استان گیلان قرار دارد، همه ساله پذیرای مهمانان زیادی است که به قصد طبیعت‌گردی به استان گیلان سفر می‌کنند. این خانه سنتی که در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد، با چشم‌اندازی به کوهستان و همجواری یک رودخانه، اقامتگاهی دلچسب برای مسافرانی است که آمده‌اند تا چند روزی را دور از شهر، مهمان طبیعت باشند.

در مسیر رسیدن به خانه خانم بزرگ، عبور از روی یک پل چوبی و تماشای بافت‌های سنتی اطراف جاده به شما نوید یک اقامت دلپذیر در طبیعیت بکر را می‌دهد. از طرفی دسترسی خوبی نیز به جاذبه‌های دیدنی شهر فومن خواهید داشت. از این اقامتگاه با مقداری پیاده‌روی می‌توانید خود را به منطقه گشت رودخان برسانید و تنها 7 کیلومتر با قلعه رودخان فاصله دارید. فاصله اقامتگاه خانم بزرگ تا شهر رشت 52 کیلومتر است.

اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی خانم بزرگ

این خانه سنتی 2 طبقه دارای 4 اتاق است که همه به صورت سنتی و به شکل کف خواب طراحی شده‌اند و ظرفیت پذیرش حداکثر 25 نفر را دارد. آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام در طبقه دوم قرار دارد (اگر فرد مسن به همراه دارید، این نکته را هنگام رزرو در نظر داشته باشید). در کنار خانه خانم بزرگ کلبه چوبی مش عباس نیز با ظرفیت حداکثر 11 نفر آماده پذیرفتن مهمان است. از جمله امکانات اقامتگاه خانم بزرگ می‌توان به اینترنت، ماشین لباسشویی، پارکینگ، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش‌نشانی، اتو، یخچال، جاروبرقی، کولر و بخاری اشاره کرد.

شما با اقامت در بوم‌گردی خانم بزرگ این امکان را دارید که غذای محلی سفارش دهید. همچنین می‌توانید در برنامه‌های روزانه بومی منطقه مانند میوه چینی و برنج کاری نیز شرکت کرده و سبک زندگی روستایی ناحیه را تجربه کنید. اگر هم سری به فروشگاه خانم بزرگ بزنید صنایع دستی زیبایی برای خرید سوغاتی پیدا خواهید کرد.

اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان

اقامتگاه بوم گردی خانوم بزرگ فومن

3. اقامتگاه بوم گردی خوش نشین رودبار

یکی دیگر از بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان، خانه چوبی و کاهگلی خوش نشین است که در 30 کیلومتری شهر رشت، در روستای براگور در نزدیکی امام‌زاده هاشم رودبار قرار دارد. این اقامتگاه زیبا در دل جنگل‌های هیرکانی و یکی از خوش آب و هواترین مناطق گیلان واقع شده است.

در این اقامتگاه آنقدر از شهر و هیاهویش دور هستید که اینترنت و موبایل نیز به سختی آنتن می‌دهد. صدای مرغ و خروس‌های روستای بالابراگور و تماشای مناظری از بیجارها و جنگل‌های انبوه، تجربه‌ای است که یادآوری‌اش نیز برایتان آرامش به همراه خواهد داشت. در نزدیکی این اقامتگاه می‌توانید در مسیرهایی زیبا در روستا و جنگل پیاده‌روی کرده یا در رودخانه زلال فرارود آب تنی کنید. مسیر رویایی آبشار آلوبن نیز در آن نزدیکی و در دل جنگل‌ هیرکانی است.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی خوش نشین رودبار

کلبه خوش نشین 60 سال قدمت دارد ولی در سال 1396 هجری شمسی بازسازی و یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان شد. این اقامتگاه 2 طبقه دارای 4 اتاق است که 3 اتاق در پایین و یک اتاق در بالا قرار دارد و تماشای طبیعت از تراس خانه بسیار لذت بخش است.

از جمله امکانات رفاهی این اقامتگاه می‌توان به رختخواب، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام، پنکه، بخاری گازی، تراس اختصاصی برای هر واحد، فضای مناسب برای دورهمی، پارکینگ روباز و آشپزخانه اشاره کرد. همچنین صبحانه رایگان بوده و مسافران بیمه می‌شوند. در این اقامتگاه اگر از 24 ساعت قبل هماهنگ کنید، برایتان غذاهای محلی گیلانی سرو می‌شود.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه خوش نشین رودبار

4. اقامتگاه بوم گردی گیل خانه

گیل خانه، یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان است که در روستای گیلوا دشتان رشت قرار دارد. گیل خانه در مساحتی حدود 1200 متر به سبک خانه‌های روستایی در دل باغی بزرگ ساخته شده است. چشم‌انداز رو به باغ و آرامش فوق‌العاده حاکم بر محیط، آنجا را به مکانی عالی برای استراحت و تجدید قوا تبدیل کرده است.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه گیل خانه

اقامتگاه گیل خانه دارای 4 اتاق در طبقه بالا و یک سوئیت اختصاصی در طبقه همکف است. سرویس خواب اتاق‌ها به صورت کف خواب بوده و هم در طبقه بالا و هم در طبقه پایین سرویس بهداشتی و حمام مشترک وجود دارد. از جمله امکانات این اقامتگاه می‌توان به تلویزیون، اجاق گاز، کرسی، پنکه، لحاف و تشک، بخاری گازی و نفتی و یخچال اشاره کرد.

برای آشپزی نیز نگران نباشید. اگر چه طبقه پایین دارای یک آشپزخانه اختصاصی است، اما در این اقامتگاه انواع غذاهای محلی مانند ترشه تره، مرغ ترش، میرزاقاسمی، باقالی پلو و فسنجان تهیه و سرو می‌شود.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان

اقامتگاه بوم گردی گیل خانه

5. اقامتگاه بوم گردی تکرم

در روستای تکرم شهرستان شفت و در 20 کیلومتری شهر رشت، خانه‌ای قدیمی با معماری سنتی خشت و گلی و پنجره‌های چوبی آماده است تا میزبان مسافران استان زیبای گیلان باشد. در محیط روستایی و دنج اقامتگاه تکرم می‌توان از تماشای درختان میوه، باغ چای و باغچه‌های سبزیجات لذت برد. شب‌ها نیز می‌شود در حیاط اقامتگاه دور آتش نشست و سیب زمینی آتشی خورد و چای زغالی نوشید.

این اقامتگاه به جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون سد خاکی ساقلکسار، مرداب سراوان، قلعه رودخان، روستای ماسوله، تالاب قایقرانی سیاه‌درویشان، پل باستانی لیشاوندان و مجموعه تاریخی کمسار نزدیک است و به خاطر جاده آسفالت به آسانی می‌توانید با خودرو به اقامتگاه رفت و آمد کنید.

لیست اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی تکرم

اقامتگاه بومگردی تکرم 2 طبقه و دارای 5 اتاق است و تا حدود 40 نفر هم ظرفیت دارد. قابل ذکر است که سرویس خواب همه اتاق‌ها به صورت کف‌خواب بوده و تختخواب ندارند. از امکانات این اقامتگاه می‌توان به پارکینگ، سیستم گرمایشی، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، وسایل آشپزخانه، اجاق گاز، یخچال، اینترنت، باربیکیو، حمام و آب لوله کشی اشاره کرد. این امکان نیز فراهم است که غذای محلی سفارش دهید.

در اقامتگاه بوم گردی تکرم می‌توانید فعالیت‌های بومی مانند چیدن و دم کردن چای، پختن شیرینی و سفالگری را تجربه کنید. همچنین مهمانان می‌توانند لباس محلی پوشیده و عکس یادگاری بگیرند. سوغاتی‌های محلی همچون مربا و سیرترشی خانگی نیز در این اقامتگاه فروخته می‌شوند تا برای عزیزانتان سوغات ببرید.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی تکرم

6. اقامتگاه بوم گردی تلارخانه خمام

یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان تلارخانه خمام است که در 13 کیلومتری شهر رشت، در روستای مرزدشت منطقه خمام قرار دارد. این اقامتگاه در سال 1394 به سبک گیلکی و در میان باغی زیبا و فرح بخش ساخته شده و در فضایی بومی و سنتی از گردشگرانی که دوست دارند یک زندگی روستایی را تجربه کنند، پذیرایی می‌کند. در این اقامتگاه می‌توانید فعالیت‌های بومی منطقه مانند میوه‌چینی ، غذادادن به حیوانات محلی و حصیربافی را تجربه کنید.

اقامتگاه بوم‌ گردی تلارخانه بردبار رشت دارای 2 طبقه و 4 اتاق به سبک سنتی است که در طبقه همکف، طبقه اول یا محوطه‌ اقامتگاه قرار دارند و چشم‌اندازشان به مناطق سرسبز منطقه است. هر کدام از اتاق‌ها نام و ظرفیت متفاوتی دارند. اتاق چی چی نی برای 3 نفر و کلبه ننه خونه، اتاق حاج حاجی و اتاق خوبوسه برای 4 نفر مناسب است.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی تلارخانه خمام

سرویس خواب‌ها همگی کف‌خواب است و برخی از اتاق‌ها یخچال و تلویزیون ندارند. در ضمن اتاق‌های چی چی نی و کلبه ننه خونه حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی نیز نداشته و کسانی که در این اتاق‌ها اقامت دارند، باید از سرویس بهداشتی ایرانی و حمام مشترک حیاط استفاده کنند.

از جمله امکانات موجود در تلارخانه می‌توان به اینترنت، پارکینگ  صبحانه، فضای سبز، نیمکت چوبی و فروشگاه صنایع دستی اشاره کرد. اما مهمترین مزیت این اقامتگاه سرو بهترین غذاهای محلی است. شما می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلان مانند میرزاقاسمی، باقالاقاتوق، ترش تره و کباب ترش را با هماهنگی از یک وعده قبل سفارش داده و از خوردن آنها در ایوان تلارخانه لذت ببرید.

لیست اقامتگاه های بوم گردی گیلان

اقامتگاه بوم گردی تلارخانه خمام

در این مقاله ما تنها تعداد محدودی از لیست اقامتگاه های بوم گردی گیلان را معرفی کردیم. از دیگر این اقامتگاه می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی وارنا، اقامتگاه بوم‌گردی دیلباب، اقامتگاه بوم‌گردی ماه‌سو، اقامتگاه بوم‌گردی لوتکا، اقامتگاه روستایی لیجار و اقامتگاه بوم‌گردی سوتکا اشاره کرد.

شما با سفر به گیلان زیبا و اقامت در بهترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان تجربه متفاوت و دلپذیری خواهید داشت. اگر هم پیش از این سفری بوم گردی در استان گیلان را تجربه کرده و اقامتگاه متفاوت و جذابی را می‌شناسید، آن را به ما معرفی کرده و تجربیات خود را با سایر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد