ورود / ثبت نام

بندر عباس: معرفی جا‌های دیدنی بندرعباس (1402) + عکس و آدرس

0 از 5
/ 5 امتیاز

اگر در زمستان و فصل سرما هوس مسافرت کردید، سفر به شهر‌های جنوبی ایران مانند بندرعباس بهترین گزینه برای انتخاب هستند. جاهای دیدنی بندرعباس بسیار زیاد و متنوع هستند؛ به‌طوری‌که بازدید از آن‌ها می‌تواند یک مسافرت خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. شما می‌توانید چند روزی میهمان هتل‌های بندرعباس باشید و با برنامه‌ریزی از تمام مکان های دیدنی شهر بازدید کنید. پس بیایید با این شهر تجاری و تاریخی جنوب ایران آشنا شویم.

 

 

فهرست مطلب:

جا‌های دیدنی بندرعباس

بندرعباس یکی از شهرهای جنوبی و مرکز استان هرمزگان است. جا‌های دیدنی بندرعباس، موقعیت جغرافیایی و تجاری، اماکن تاریخی و... موجب شده تا استان هرمزگان و مرکز آن به یکی از مهم‌ترین شهر‌های توریستی و تجاری تبدیل شود. در این بخش با جاهای دیدنی بندرعباس آشنا خواهیم کرد تا در صورت سفر به این شهر جنوبی بازدید از هیچکدام از دیدنی های بندرعباس را از دست ندهید.

دیدنی های طبیعی بندرعباس

  1. چشمه آب گرم گنو: در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس کوهی به نام گنو با ارتفاع 2هزار و ۳۴۷ متر وجود دارد که چشمه‌ای آب گرم در آنجا دیده می‌شود. برخی معتقدند که یکی از علت‌های شرجی بودن بندرعباس وجود این چشمه و ارتفاع زیاد کوه است که مانع عبور بخارات آب دریا می‌شود. شما می‌توانید ساعاتی از روز را در کنار چشمه و محیط اطراف کوه بگذرانید.
  2. برکه‌های باران: یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس مجموعه‌ای با شش برکه و به جا مانده از دوره صفویه است. در گذشته از این مجموعه برای ذخیره آب شیرین استفاده می‌کردند. این مجموعه در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس واقع شده و با تغییر کاربری توسط میراث فرهنگی استان به موزه آب و یک آمفی تئاتر تبدیل شده است.
  3. غار خرسین: یکی دیگر از جا‌های دیدنی بندرعباس که حتما باید از آن دیدن کنید غار خرسین است. غار ارتفاع دهانه‌ای به ارتفاع ۳ متر، عرض ۴ متر و طول ۱۷۸ متر دارد. محیط کوه و غار از سنگ‌های نمکی و ناپایدار تشکیل شده است. برای بازدید از این غار تاریخی باید به ۸۰ کیلومتری بندرعباس بروید.
  4. دره داماش: اگر به طبیعت گردی و عکاسی علاقه دارید بازدید از این دره را از دست ندهید. این دره یکی از دیدنی های بندرعباس و از زیباترین دره‌های ایران است که در روستای سیخواران و در ۸۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. از بین دره داماش رودخانه‌ای که از کوه‌های هماگ سرچشمه می‌گیرد در جریان است. اگرچه فاصله این دره تا بندرعباس کمی زیاد است، ولی زیبایی و طبیعت با صفای آنجا ارزش پیمودن این مسیر را دارد.
  5. جزیره و دریا: همانطور که می‌دانید بندرعباس در مجاورت خلیج فارس واقع شده است پس بازدید از خلیج فارس آبی و ساحل آن را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. علاوه بر آن استان هرمزگان جزایر بسیار زیاد و متنوعی دارد. بد نیست در زمان سفر به بندرعباس از جزایر استان هرمزگان مانند جزیره قشم، جزیره هرمز و... نیز بازدید کنید.

آبشار بدو، چشمه آب گرم خورگو و... از دیگر دیدنی های بندعباس هستند که در صورت داشتن وقت کافی می‌توانید از آنها دیدن کنید.

دیدنی های تاریخی بندرعباس

  1. معبد هندوها: یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس که حتما باید از آن بازدید کنید معبد هندو‌ها یا پرستشگاه بت گواران است. این معبد در سال ۱۲۱۰ قمری در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملوک، حاکم وقت بندرعباس به منظور جمع آوری هدایای هندی‌ها ساخته شد. معماری این بنا بسیار شبیه به معماری پرستشگاه‌های هند است. معبد هندو‌ها در خیابان امام خمینی
  2. حمام گله داری: تنها حمام تاریخی بندرعباس که از اواخر قرن ۱۳ و دوره قاجار به جا مانده حمام گله داری است. در بازدید از این حمام می‌توانید ردپایی از سنگ‌های دریایی، سنگ‌های اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی را مشاهده کنید. خوب است بدانید این حمام در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۰۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. حمام گله داری در بلوار ساحلی بندرعباس جنب هتل امین واقع شده است.
  3. موزه مردم شناسی: این موزه با وسعت 2 هزار و ۴۰۰ متر مربع در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول یا همکف آن به کتابخانه، نمایشگاه و... تعلق دارد. طبقه دوم مربوط به بخش مردم شناسی و شامل گالری بازار سنتی، آزاد‌سازی قلعه هرمز، صید و صیادی است و طبقه سوم شامل بخش‌های باستان شناسی موزه می‌شود. این موزه در بلوار پاسداران بندرعباس واقع شده است.
  4. موزه آب: قدمت موزه آب به دوره صفویه برمی گردد. این موزه از دو برکه گرد با زیر بنای ۲۱۰ متر مربع تشکیل شده است. اشیای قدیمی مربوط به آب مانند انواع کوزه (جهله)، انواع خمره آب، خمره‌های سنگى (موو) و تصاویری از ظروف آب در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه آب در خیابان ۲۲ بهمن قرار دارد.
  5. عمارت کلاه فرنگی: عمارت کلاه فرنگی مربوط به دوره صفوی و تجارتخانه داخلی و خارجی بوده است. این عمارت از معماری اروپایی تاثیر گرفته به همین دلیل به آن عمارت کلاه فرنگی می‌گویند.
  6. مسجد جامع اهل سنت: بندرعباس هم مانند دیگر شهر‌های ایران یک مسجد جامع دارد. این مسجد که به آن مسجد جامع دلگشا نیز می‌گویند در بلوار ساحلی طالقانی واقع شده و به ثبت ملی نیز رسیده است. مسجد دلگشا قدمتی بیش از ۲۵۰ سال دارد.
  7. قلعه فین: یکی دیگر از دیدنی های بندرعباس قلعه فین است که روی تپه‌ای به نام فین در منطقه فین و 90 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. با توجه به اشیایی که در این منطقه پیدا شده است، قدمت این قلعه را به ۷۰۰ سال پیش نسبت داده‌اند. این قلعه در گذشته کاربری نظامی داشته و متاسفانه در زلزله سال ۱۳۸۶ کمی آسیب دیده است.
  8. پل لاتیدان: تا سال‌ها کسی از وجود این پل خبر نداشت تا اینکه پس از سیل سال ۱۳۷۲ در نزدیکی روستای کلمتلی، در ۷۰ کیلومتری بندعباس (جاده لار) این پل از زیر خاک به بیرون آمد. طبق گفته کارشناسان قدمت پل لاتیدان به دوره شاه عباس اول برمی‌گردد.
  9. مسجد ناصری: یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس و به جا مانده از دوره قاجار مسجد ناصری است. این مسجد در بلوار امام موسی صدر بندرعباس قرار دارد.
  10. امامزاده شاه محمد تقی: برای آنکه سفرتان به سفر سیاحتی-زیارتی تبدیل شود، می‌توانید سری به امامزاده شاه محمد تقی بزنید و علاوه بر زیارت از زیبایی‌های ظاهری این مکان نیز لذت ببرید. برای رفتن به این امامزاده به بلوار امام خمینی، خیابان شهید بهشتی جنوبی، کنار مسجد امام بروید.

گنبد سرخ، خانه‌ی احمودی، محله باستانی سورو، موزه حیات وحش، مسجد سلطانی و... از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس هستند.

دیدنی های بندرعباس؛ مکان های تفریحی

دیدنی های بندرعباس تنها به جاهای دیدنی طبیعی و تارخ محدود نمی‌شود و شما در این سفر می‌توانید تفریحاتی نیز داشته باشید. در واقع پس از بازدید از دیدنی‌های بندرعباس وقت تفریح در بازار و خرید می‌رسد.

اگر به پرندگان علاقه دارید حتما بازدید باغ پرندگان بندرعباس را در برنامه سفر خود بگنجانید. در این باغ بیش از ۹۰ گونه از پرندگان و آبزیان اعم از کرکس، کلاغ، جغد و... در حال گشت و گذار هستند. این باغ در ۲۲ کیلومتری مرکز بندرعباس قرار دارد.

پارک ساحلی سورو، بازار ماهی فروشان، اسکله بندرعباس، پارک ساحلی غدیر، مجتمع موج افشان و... از دیگر دیدنی‌های تفریحی بندرعباس به حساب می‌آیند.

بهترین فصل بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس

بندرعباس دارای آب و هوای گرم و شرجی است، به‌طوری‌که حتی در پاییز نیست هوا در بندرعباس چندان سرد نخواهد بود. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید فصل تابستان و بهار به غیر از فروردین ماه زمان مناسبی برای سفر نخواهد بود.

به دلیل دمای بالای هوا در این شهر بهترین فصل سفر به بندرعباس در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است. البته در اوایل بهار نیز این شهر آب‌وهوای مساعدی دارد؛ بنابراین برای سفر نوروزی نیز بندرعباس گزینه مناسبی خواهد بود.

اقامتگاه ها و هتل های بندرعباس

در سفر به بندرعباس برای اقامت در این شهر دغدغه‌ای نخواهید داشت، زیرا هتل های بندرعباس از تنوع خوبی در امکانات و قیمت برخوردار هستند.

با توجه به اینکه مردم زیادی برای تجارت و گشت و گذار به این شهر سفر می‌کنند، هتل‌های زیادی جهت اقامت مسافران ساخته شده است. از هتل‌های لوکس مانند هتل هرمز، هتل هما و... گرفته تا اقامتگاه‌های بوم گردی زال در روستای سیاهو را می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید.

سوغات و بازار‌های بندرعباس

مرکز خرید سیتی سنتر بندرعباس در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شد و با بیش از ۵۰۰ غرفه و مغازه یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز خرید این شهر محسوب می‌شود که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در این بازار کلیه لوازمات اعم از پوشاک، لوازم برقی، لوازم آرایشی بهداشتی و... عرضه می‌شوند. این بازار در میدان هفده شهریور بندرعباس واقع شده است.

همانطور که گفته شد بزرگترین و مجهزترین بازار بندرعباس مرکز خرید سیتی سنتر است. ولی از دیگر بازار‌های بندرعباس می‌توان به مجتمع تجاری زیتون، نخیل سنتر، ملکه آسمان‌ها، مجتمع تجاری فرهنگی ستاره شهر، مجتمع تجاری تفریحی ستاره جنوب، مرکز کامپیوتر ستاره بندر، مرکز کامپیوتر هرمز، پاساژ مرجان، مجتمع تجاری رویال و مرکز تجاری نیلی اشاره کرد.

برای خرید سوغاتی می‌توانید به بازار ماهی فروشان بروید و از ماهی خوش طعم جنوب برای عزیزانتان سوغاتی بیاورید. علاوه بر آن خرما و فرآورده‌های آن نظیر شیره خرما، گواوا، زیورآلات محلی، لباس محلی گلابتون دوزی، شیریکی پیچ، سوزن دوزی، خوس دوزی و حصیر از دیگر گزینه‌ها برای سوغاتی هستند.

در این مطلب با جا‌های دیدنی و بازارهای بندرعباس آشنا شدید. اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد دیدنی‌های بندرعباس دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

چشمه
غار
معبد
حمام عمومی
آب گرم
مسجد
قلعه
0 از ۵ / 5 امتیاز
تورهای بندر عباس
متاسفانه توری برای بندر عباس پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های بندر عباس و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

بهترین فصل سفر به این بندر چه زمانیست؟

از آنجایی که هوای این بندر شرجی و گرم است پس بهترین زمان برای سفر پاییز و زمستان است تا گرمی هوای بندر حس نشود.

دیدنی‌های بندرعباس کجاست؟

از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی می‌توان به چشمه آب گرم گنو، برکه‌های باران، غار خرسین، دره داماش، معبد هندوها، حمام گله داری، موزه مردم شناسی، موزه آب، عمارت کلاه فرنگی، مسجد جامع اهل سنت، قلعه فین، پل لاتیدان، مسجد ناصری و امامزاده شاه محمد تقی اشاره کرد.

سوغات بندرعباس چیست؟

خرما و فرآورده‌های آن از بهترین سوغات بندرعباس به حساب می‌آیند علاوه‌بر آن زیورآلات محلی، گلابتون دوزی، شیریکی پیچ، سوزن دوزی، خوس دوزی و حصیر از دیگر سوغات این بندر است.
نقد و بررسی
نقد و بررسی بندر عباس
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
فرهاد
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,10

من با قطار از مشهد به قشم رفتم، توی راه خیلی منظره‌های دیدنی قشنگی هست. پیشنهاد میدم، به‌بار با تور ریلی این سفر را تجربه کنید. اول با قطار به بندرعباس و بعد هم با کشتی به قشم رفتم.

عالیه
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,31

من در بندرعباس زندگی می‌کنم و باید بگم که خیلی جاهای دیگه مثل گنبدسرخ، موزه حیات‌وحش، بازار ماهی فروش‌ها، باغ پرندگان و خیلی جاهای دیگه برای دیدن داره که حیف تا بندرعباس بیای و از نزدیک این مکان‌ها را نبینید.

شادی
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,19

من با تور ریلی به قشم میرم. اگر طولانی بودن راه خستتون نمی‌کنه، سفر خیلی خوبیه. من از تهران با قطار به بندرعباس رفتم که چیزی حدود 20 ساعت تو راه بودم و بعد به اسکله رفتم و از اون‌جا با کشتی به قشم رفتم که حدود یک ساعت در راه بودم، ولی خیلی لذت بردم چون تا به‌حال با کشتی سفر نکرده بودم و تجربه خوبی بود. پیشنهاد میدم اگر طولانی بودن راه خستتون نمی‌کنه با تور ریلی به‌قشم سفر کنید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 5 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟