جاهای دیدنی املش استان گیلان: معرفی 14 جاذبه دیدنی با آدرس

شهرستان املش

املش یکی از شهرهای شمالی ایران و در استان زیبای گیلان است. این شهر طبیعتی سرسبز و آب و هوایی معتدل و خنک دارد. بنابراین سفر به املش قطعا یکی از سفرهای خاطره انگیز خواهد بود. همچنین تاریخ طولانی این شهر نویدبخش دیدنی‌های تاریخی جذاب نیز هست که سفرتان را بیش از پیش لذت بخش می‌کند. در این مطلب قصد داریم بهترین جاهای دیدنی املش و شرایط اقامت در این شهر را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

شهرستان املش کجاست؟

املش در استان گیلان قرار گرفته و با مرکز استان یعنی رشت، تنها ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از شمال به رودسر و لنگرود و از جنوب به سیاهکل محدود است. با توجه به قرارگیری آن در دامنه کوه‌ها و ارتفاعات، شهری کوهپایه‌ای به شمار می‌آید. از این‌رو آب و هوایی خنک و معتدل دارد. پوشش گیاهی غنی و جنگل‌های انبوه این شهرستان نیز بسیار معروف هستند و سالانه طبیعت دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

به علاوه، این شهر با دریا نیز همسایه است که همین امر از آن مقصدی ایده‌آل برای سفرهای تابستانی می‌سازد. در اغلب اوقات شهر املش آب و هوای بارانی دارد و در گرم‌ترین روزهای سال که مردم در سایر شهرها گرمایی طاقت فرسا را تحمل می‌کنند، این شهر آب و هوایی معتدل و بهاری دارد.

مسیرهای دسترسی به املش

حال که دریافتیم املش کجاست اجازه دهید با بهترین مسیر دسترسی به این شهر هم آشنا شویم. برای سفر به این شهر خوش آب‌وهوا مسیرهای متعددی پیش رویتان قرار دارد. برای مثال اگر بخواهید با خودرو شخصی از تهران به این شهرستان بروید جاده کرج-تهران و سپس قزوین و بعد رشت گزینه خوبی است.

از رشت تا املش نیز مسیر زیادی باقی نمی‌ماند. در ابتدای دوراهی رشت و لاهیجان، سمت لاهیجان را در پیش بگیرید و به سمت لنگرود حرکت کنید. وقتی به شهر شلمان رسیدید، از روستاهای سورکوه، استادکلایه و چلارس عبور کنید تا به املش برسید.

املش گیلان

املش

معرفی جاهای دیدنی املش با آدرس

همانطور که گفتیم این شهرستان منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و پرطرفدار برای سفرهای تابستانی است و یکی از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. طبیعت بکر این منطقه طبیعت دوستان بسیاری را هر ساله به خود جذب می‌کند. از مناطق ییلاقی و روستاهای جذاب گرفته تا غارها و آبشارهای این منطقه هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

علاوه‌بر دیدنی‌های طبیعی، در این شهر می‌توانید آثار باستانی باقی مانده از گذشتگان را هم ببینید و به صدها سال دورتر سفر کنید. برخی از جاهای دیدنی املش را در ادامه آورده‌ایم.

۱. تالاب زریبجار

یکی از مناطق دیدنی املش تالاب زریبجار است. این تالاب زیستگاه امنی برای حیوانات و پرندگان مهاجری است که هر ساله از مناطق دوردستی مانند اروپا به ایران سفر می‌کنند. در کنار این تالاب می‌توانید انواع پرندگان کمیاب و زیبا را ببینید و از طبیعت بکر و بی‌نظیرش لذت ببرید. پوشش گیاهی تالاب زریبجار شامل گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی است. دیدن چنین منظره‌ای تجربه‌ای فراموش نشدنی است.

آدرس تالاب زریبجار: میانه جاده کمربندی شهر املش

۲. چشمه آب معدنی لوزان

چشمه آب معدنی لوزان در منطقه ییلاقی بسیار زیبایی قرار دارد. برای دیدن این چشمه باید از ارتفاعات عبور کنید، بنابراین بهتر است پوشش و امکانات لازم را به همراه داشته باشید. اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید به راحتی تا نزدیکی این چشمه بروید و از منطقه ییلاقی و طبیعت بکر اطراف لذت ببرید. چشمه آب معدنی لوزان در ارتفاع 2هزار و ۱۴۴ متری از سطح دریا قرار دارد.

آدرس چشمه آب معدنی لوزان: روستای لوزان

۳. شاه نشین گورج

در روستای گورج که در نزدیکی این شهر قرار دارد، قلعه‌ای باستانی وجود دارد که طبق نظر مورخان قدمت آن به دوران اسماعیلیان بازمی‌گردد. امروزه مردم محلی به این قلعه شاه نشین گورج هم می‌گویند. این قلعه بنایی دوطبقه است که طبقه اول آن ساختمانی هشت ضلعی بوده و طبقه دوم اتاقی گنبدی شکل است. کنار قلعه شاه نشین رودخانه‌ای به نام چاکرود وجود دارد که زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند. در واقع در این منطقه علاوه بر دیدن آثار باستانی ارزشمند، می‌توانید از طبیعت ییلاقی منطقه و رودخانه خروشانش هم لذت ببرید.

آدرس شاه نشین گورج: روستای گورج

۴. هلودشت

هلودشت نام روستایی در اطراف این شهرستان است که در دامنه‌های کوه‌های مرتفع قرار دارد. روستایی بسیار سرسبز با آب و هوای خنک و دلچسب که می‌توانید در آن روزهای گرم تابستان را با خاطره‌ای فراموش نشدنی بگذرانید. اگر کمی از روستا فاصله بگیرید و به مناطق مرتفع‌تر کوهستان بروید،‌ می‌توانید از بالای کوه تمام روستای سرسبز را ببینید. منظره‌ای بی‌نظیر شامل روستایی در میان کوه‌ها و غرق در درختان سرسبز که زیر ابرهای بی‌شمار مدفون شده است. ویلاهایی هم در این روستا وجود دارد که می‌توانید در صورت تمایل به اقامت اجاره کنید.

آدرس هلودشت: ۳ کیلومتری املش، روستای هلودشت

هلودشت - املش

هلودشت (عکس: میرحسن جمالی)

۵. جنگل های بلوردکان

قبل از هلودشت روستای زیبای دیگری به نام بلوردکان قرار دارد که می‌توانید در مسیر هلودشت این روستا و طبیعت بکر آن را ببینید. در این روستا دیدنی‌هایی وجود دارد که شما را شگفت زده خواهند کرد. جنگل‌های روستای بلوردکان در میان جاهای دیدنی املش بسیار معروف هستند. علاوه بر آن، در این روستا می‌توانید پل و کاروانسرای قدیمی و آبشار هم ببینید. در پای آبشار استخری نیز ساخته شده که به راحتی می‌توانید در آن شنا کنید.

آدرس جنگل‌های بلوردکان: نرسیده به هلودشت، روستای بلوردکان

۶. ساختمان قدیمی عبدالعلی صوفی

یکی دیگر از جاهای دیدنی املش ساختمان قدیمی عبدالعلی صوفی است. این ساختمان که به دست میرزا محمدعلی خان صوفی ساخته شد، بیش از ۱۹۰ سال قدمت دارد و زندگی بیش از ۵ نسل را به خود دیده است. این بنا در ابتدا برای استفاده شخصی صوفی‌ها ساخته شد و اکنون به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌شود.

بنای باستانی عبدالعلی صوفی که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، معماری این دوره را به خوبی در خود حفظ کرده و به رخ می‌کشد. برای مثال گچ بری‌های هنرمندانه، پنجره‌های بلند با دورچین آبی رنگ و… به خوبی معماری اصیل قاجاری را به نمایش می‌گذارند.

آدرس ساختمان قدیمی عبدالعلی صوفی: مرکز شهر

۷. عمارت گوهر تاج خانم

در بافت قدیمی شهر برخی عمارت‌های به جای مانده از دهه‌های گذشته هنوز هم پابرجا هستند و سال‌های دور تاریخ را به رخ می‌کشند. عمارتی به نام عمارت گوهر تاج خانم هم یکی از آن‌هاست. این عمارت در سال ۱۳۱۰ هجری ساخته شده است. هر چند بخش زیادی از عمارت گذر سال‌ها را طاقت نیاورده و تخریب شده، اما هنوز هم آثاری از بنای اصلی قابل رویت و بازدید است.

آدرس عمارت گوهر تاج خانم: املش، خیابان رهبری

۸. خانه سمیعی صوفی

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی این شهرستان در دل بافت قدیمی آن قرار دارد. این خانه به نام خانه سمیعی صوفی شناخته می‌شود. الگوی معماری آن کاملا نشان دهنده معماری خانه‌های شمال کشور است؛ بام شیروانی برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل، ساختمان‌های زمستان نشین و تابستان نشین جداگانه و… همه نشان از معماری سنتی این منطقه دارد.

آدرس خانه سمیعی صوفی: شهرستان املش، خیابان امام خمینی

۹. سه شنبه بازار

بازارهایی محلی در اغلب شهرهای کشور وجود دارد که در آن مردم در روز خاصی از هفته برای فروش محصولات محلی خود جمع می‌شوند. این بازارها طرفداران بسیاری به دلیل طبیعی و اصل بودن محصولات دارد. یکی از چنین بازارهایی سه شنبه بازار املش است.

این بازار همانطور که از نامش پیداست، روزهای سه شنبه در خیابان اصلی شهر برگزار می‌شود و در آن می‌توانید برنج، میوه، سبزیجات،‌ فرآورده‌های لبنی،‌ نمد، ظروف سفالی، چادرشب، مرکبات، گیاهان دارویی طبیعی، زعفران، عسل، دوشاب،‌ سیاه شکر و سایر محصولات محلی و صنایع دستی منطقه را پیدا کنید.

آدرس سه شنیه بازار: املش،‌ خیابان اصلی شهر

10. برج تاریخی میل امام

در ارتفاع ۲ کیلومتری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه سومان سرا، برجی تاریخی به نام برج میل امام وجود دارد. به گفته‌ مورخان و کارشناسان این برج به دلیل موقعیتی که در آن قرار داشته، به عنوان برج دیده بانی مورد استفاده بوده است. با رفتن به ارتفاعات کوه سومان سرا می‌توانید برج میل امام و اتاقک‌های دیده بانی آن را ببینید. به علاوه از کنار این برج به نقاط دوردست اطراف هم اشراف خواهید داشت و منظره‌ای بی‌نظیر از طبیعت را زیر پای خود خواهید دید.

آدرس برج تاریخی میل امام: یک کیلومتری شمال شرق روستای امام در ناحیه سمام اشکورات

11. آبشار سیاه تاش

یکی دیگر از دیدنی‌های طبیعی این شهر آبشار سیاه تاش نام دارد. این آبشار با ارتفاع ۵۰ متر از میان کوه‌ها و صخره‌ها راه باز کرده و به سمت دامنه‌ کوه‌ سرازیر می‌شود. در پای آبشار حوضچه‌ای کوچک ایجاد شده که محل پرطرفداری برای آبتنی و شناست. پس از آن آب آبشار به صورت رودی راه خود را به سوی دامنه‌ها و مراتع ادامه می‌دهد. گفتنی برای بازدید از این آبشار باید امکانات کوهنوردی هم به همراه داشته باشید.

آدرس آبشار سیاه تاش: ۲۰ کیلومتری املش، کوه‌های رانکوه

آبشار سیاه تاش تالش

آبشار سیاه تاش (عکس: مقداد صفری سیاهکل)

12. بقعه تاریخی باباجان دره

در روستای باباجان دره بقعه‌ای تاریخی وجود دارد که طبق نظر مورخان قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این بقعه ارزش معنوی بسیاری برای مردم منطقه دارد و هر ساله گردشگران زیادی را به روستای باباجان دره می‌کشاند. در این روستا علاوه‌بر بازدید از آثار تاریخی می‌توانید از طبیعت بکر و زیبایی‌های طبیعی مراتع و باغات آن نیز لذت ببرید. بقعه تاریخی باباجان دره در سال ۱۳۸۲ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس بقعه تاریخی باباجان دره: املش، بخش رانکوه، روستای باباجان دره

13. غار تلابن گورج و هفت خم تله سر

غارهای بسیاری در این شهر وجود دارد که دیدن آن‌ها و گوش دادن به داستان‌های جالب هر کدام‌، بسیار لذت بخش است. یکی از غارهای اعجاب انگیز این منطقه، غار تلابن گورج است که کمی پایین‌تر از قلعه شاه نشین گورج در دامنه‌ پرشیب کوه قرار دارد.

در این غار بقایا و رد پای انسان عصر آهن را می‌توانید ببییند. استخوان‌ها و ظروف سفالی پیدا شده دراین غار زندگی انسان در عصر آهن را در آن‌ها نشان می‌دهد. اکنون از این غارها به عنوان پناهگاهی برای پناه گرفتن دام‌های مردم روستا از گرما یا سرما به هنگام چرا استفاده می‌شود.

آدرس غار تلابن گورج و هفت خم تله سر: املش، بخش رانکوه، 2کیلومتری متری روستای گورج

14. روستای زرچاک

یکی دیگر از روستاهای دیدنی نزدیک این شهر زیبا روستای زرچاک است. این روستا طبیعت بکر و جذابی دارد. گردش در جنگل‌های سرسبز و کوه‌های بلندش تجربه‌ای لذت بخش است. به علاوه در این روستا گورستانی تاریخی وجود دارد که سال‌ها قدمت دارد. مردم روستا داستان‌های شنیدنی بسیاری در مورد گورستان دارند که با شنیدن آن‌ها قطعا علاقه بیشتری به بازدید از گورستان باستانی پیدا خواهید کرد.

آدرس روستای زرچاک: ۱۰۰ متری جاده اصلی تماجان به شیرچاک

اجاره ویلا و خانه در املش

در شهر املش هتل یا سوئیت برای اجاره وجود ندارد. اگر قصد دارید چند روزی در این شهر اقامت کنید، بهتر است به فکر اجاره ویلا در املش باشید.

همچنین اجاره خانه در املش نیز یکی از گزینه‌های خوب برای اقامت در این شهر است. خانه‌ها و ویلاهایی در این شهر و روستاهای اطراف آن وجود دارند که مخصوص پذیرایی از مسافران هستند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه، تعداد افراد و بودجه‌ای که در اختیار دارید ‌یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

به علاوه اقامتگاه‌های بوم گردی نیز طرفداران بسیاری به خصوص در روستاهای توریستی دارند. این اقامتگاه‌ها قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به هتل‌ها و ویلاها داشته و گزینه مناسبی برای اقامت در روستا به شمار می‌روند.

در این مطلب با جاهای دیدنی این ییلاق آشنا شدیم و همچنین در رابطه با این سوال که املش کجاست و چگونه می‌توان به این شهر سفر کرد، اطلاعاتی کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۰۲ از ۵ – ۱۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. وحید پاسخ

    من به تالاب زریبجار رفتم، واقعاً قشنگ بود. من که خیلی از دیدن این همه قشنگی لذت بردم و پرنده‌هایی که تا به‌حال ندیده بودم را در این تالاب دیدم.

  2. ali moradi پاسخ

    من قلعه شاه‌نشین گورج را از نزدیک دیدم، جای فوق‌العاده قشنگیه و در کنار قلعه یه‌رودخانه هم قرار داره که قشنگیه قلعه را چندین برابر کرده. من‎که با دوربین کلی عکس گرفتم.

    1. مهری پاسخ

      ما در این روستا، خانه کوچکی داریم که بیشتر آخر هفته‌ها از گیلان به املش میریم، آب‌وهوای این روستا معتدل و بیشتر وقت‌ها بارونیه. اما حتماً به املش سفر کنید، چون آب‌وهوای بهاری خیلی خوبی داره که لذت می‌برید.

  3. حمید پاسخ

    به‌من گفتند در اطراف املش دشتی به‌ نام هلودشت قرار داره که هوای خیلی خنکی هم داره و قشنگیش به اینه‌که روستا در میان ابرها قرار گرفته.

  4. sara پاسخ

    من عاشق سفر به‌استان گیلان هستم، اما شنیدم در اطراف گیلان روستایی به‌اسم املش هست که جاهای دیدنی خیلی زیادی داره. کسی اون‌جا رفته تا ببینه چه‌جور جایی هست؟

    1. افروز پاسخ

      روستای املش خیلی جای قشنگ و سرسبزیه و آب‌وهوای خنکی هم داره. پیشنهاد میدم، اگر به گیلان رفتید از دیدن املش غافل نشید.

  5. محمد پاسخ

    در اطراف روستای املش روستای گورج قرار دارد که اگر تا املش رفتید، حیفه برای دیدن قلعه قدیمی این روستا نرید.

  6. sirvan پاسخ

    من اهل گیلان هستم و گاهی اوقات به املش میریم، طبیعت و درختان خیلی قشنگی داره که از دیدن اون‌ها لذت می‌برید.

    1. reza پاسخ

      در تمام فصل سال میشه به املش سفر کرد اما چون دریا داره، بیشتر وقت‌ها تابستان خیلی شلوغ میشه.

  7. محمد زارع پاسخ

    من برای زندگی و مهاجرت بخوام برم املش. به نظرتون خوبه.؟
    شغلم هم ابزار فروشی هست. بدرد اونجاها میخوره؟
    مردمش غریبه را قبول می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد