راهنمای سفر به نطنز؛ دیدنی ها، سوغات، بهترین فصل سفر و اقامتگاه ها

جاهای دیدنی نطنز

نطنز شهری سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شرقی استان اصفهان و مرکز شهرستان نطنز است. این شهر از نظر تاریخی و طبیعی بسیار غنی بوده و دیدنی‌های فراوانی دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید، با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی نطنز و سوغات و شرایط اقامت در این شهر بیشتر آشنا شویم.

گشتی در شهر نطنز

نطنز تکه‌ای از بهشت در شهر گرم و کویری اصفهان است. باغشهری در میانه راه کاشان به اصفهان و دامنه‌های کوه کرکس که مقصد بسیاری از کویرنشینان اصفهان و شهرهای اطراف برای گذراندن روزهای گرم تابستان در خنکای این شهر سرسبز است. گردش در این شهر احساس طراوت و سرزندگی را به هر کسی هدیه می‌کند.

آب و هوای باغشهر کویری

نطنز ارتفاعی معادل با یک هزار و 600 متر از سطح دریا دارد. در واقع شهری کوهپایه‌ای است و آب و هوایی معتدل و غالبا خنک دارد. برخی از مناطق که در اطراف گوه کرکس قرار دارند آب و هوای سردتر با زمستان‌های برفی و تابستان‌های خنک و معتدل دارند. با نزدیک شدن به نواحی کویری نیز زمستان‌ها سردتر و خشک‌تر و تابستان‌ها گرم و طولانی‌تر می‌شوند.

آداب و رسوم بهشت کویری

شهر نطنز نیز مانند هر شهر دیگری آداب رسوم خاص خود را دارد. شاید برخی از آن‌ها که در سایر شهرهای ایران هم مرسوم بوده و برای شما هم آشنا باشد. مانند رسم پنجشنبه بازار که یکی از مهم‌ترین آداب بوده و از روزگاران قدیم در این شهر برگزار می‌شود. رسومات دیگری هم وجود دارد که اغلب مردم نطنز به خصوص قدیمی‌ترها به آن پایبندند. برخی از آن را در ادامه آورده‌ایم:

  1. جاروکشی: آیینی که شب اول ماه محرم در حسینیه‌ای قدیمی در مرکز شهر برگزار می‌شود.
  2. شب برات: سه روز مانده به شب تولد امام زمان (عج) مردم هر روز به امام زاده‌ها و درگذشتگان خود سر می‌زنند و فاتحه‌ای نثار روحشان می‌کنند.
  3. نخل گردانی: رسم نخل گردانی در روز عاشورا یکی دیگر از آداب و رسوم دیرینه این شهر محسوب می‌شود.
  4. شبیه خوانی: شبیه خوانی در دهه اول ماه محرم و سایر مناسب‌های مذهبی نیز در این شهر بسیار رواج دارد.

وجه تسمیه نطنز

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام نطنز ریشه در چه چیزهایی دارد و معنی آن چیست؟ یکی از وجه تسمیه‌های آن نطین یا نطن است. نطین یا نطن به معنای جایی خوش‌ آب و هواست که ریشه در سرسبزی و خوش آب و هوا بودن منطقه از زمان‌های قدیم دارد. نطین یا نطن اسمی پهلوی بوده که با گذشت زمان به نطنز تغییر شکل داده‌ است.

از دیگر باورها این است که در زمان مامون، وقتی امام رضا (ع) به ولیعهدی برگزیده شد، اقوام و آشنایان و بزرگان از مدینه و یثرب و دیگر شهرها و کشورها در سفر به دیدار امام از شهری به نام طنز عبور کردند. آن‌ها این شهر را نطنز نامیدید چرا که باور داشتند شهری با علما و فضلای بسیار، دیگر جای طنز و شوخی نیست.

جاهای دیدنی نطنز

در باغشهر نطنز دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید روزها در این شهر بگردید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید. این شهر تاریخ غنی نیز دارد و دیدنی‌های تاریخی آن هم کم نیست. برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این شهر را در ادامه آورده‌ایم.

۱. روستای ابیانه

در دامنه کوه کرکس روستایی تاریخی به نام ابیانه وجود دارد. خانه‌های این روستا به صورت پلکانی در دل کوه روی هم چیده شده‌اند. معماری عجیب و شگفت انگیز هم در معروف شدن‌شان بی‌تاثیر نبود. این خانه‌ها از خشت و گل آجر سرخ رنگ ساخته شده‌اند و نمایی آتشین در دل کوه پدید آورده‌اند.

به‌علاوه رودخانه‌ای فصلی هم از میان روستای ابیانه عبور می‌کند که چندین برابر بر زیبایی آن افزوده است. رودخانه برزرود رودخانه‌ای فصلی است که اگر در فصل مناسب به این روستا سفر کنید می‌توانید از آن هم دیدن کنید.

آدرس روستای ابیانه: ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، دامنه کوه کرکس

روستای باستانی ابیانه اصفهان

روستای سرخ (عکس: محمد قائینی)

۲. غار پریان

غار پریان یکی از جاهای دیدنی نطنز است در چند سال اخیر کشف شده و هنوز هم کاوشگران در حال بررسی آن هستند. مسیر دسترسی به این غار راحت نیست و برای رسیدن به آن باید تجهیرات لازم را به همراه داشته باشید و از راهنما کمک بگیرید. به‌علاوه در سفر به غار پریان از دره‌ای زیبا به نام پری هول عبور خواهید کرد. طبیعت بکر این دره بسیار فرحبخش است. این غار همچنین در نزدیکی روستای ابیانه قرار دارد که می‌توانید پس از بازدید از این روستا، غار پریان را هم ببینید.

آدرس غار پریان: ۸ کیلومتری روستای ابیانه، دره پری هول

۳. مسجد جامع

مسجد جامع یا بقعه شیخ عبدالصمد اصفهانی یکی دیگر از جاهای دیدنی نطنز است. طبق نظر مورخان قدمت این مسجد به دوران ایلخانی باز می‌گردد. این مسجد معماری بسیار نفیس و زیبایی دارد. کاشی‌ کاری‌های فیروزه‌ای روی گنبد و داخل مسجد به خوبی معماری اصیل ایرانی را نشان می‌دهند. مسجد جامع مناره‌ای بلند و گنبد هرمی دارد. محوطه مسجد باغ زیبایی است و داخل آن نیز آرامگاه شیوخ ایلخانی به چشم می‌خورد.

آدرس مسجد جامع: نطنز، خیابان مالک اشتر

مسجد جامع نطنز

مسجد جامع (عکس: ویکی پدیا)

۴. آتشکده

اگر کمی از مسجد جامع فاصله بگیرید آتشکده‌ای قدیمی خواهید دید که مورخان آن را متعلق به دوران ساسانیان می‌دانند. این آتشکده در باغی زیبا به نام باغ امام جمعه قرار دارد و شامل چهار اتاق است. متاسفانه چیز زیادی از ساختمان اصلی آتشکده باقی نمانده و تنها آثار از دیوارهای آن قابل رویت است. قدیمی‌های منطقه هم می‌گویند در دوران ال بویه از محوطه آتشکده به عنوان گورستان استفاده می‌شد. با رفتن به پشت بام مسجد جامع هم به راحتی می‌توانید آتشکده تخریب‌ شده را ببینید.

آدرس آتشکده نطنز: خیابان مالک اشتر، کوی مسجد جامع، محله قصبه

آتشکده نطنز

آتشکده (عکس: ناصر جلیلیان)

۵. روستای هنجن

روستای هنجن روستایی خوش آب و هوا و جزو جاهای دیدنی نطنز است که در اطراف این باغشهر قرار دارد. این روستای ییلاقی میان کوه‌ها قرار گرفته و همین امر موجب سرسبزی و آب و هوای دلپذیر آن شده که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. به علاوه در این روستا دیدنی‌های دیگری مانند کاخ و باغ عباس ‌آباد، پل و قلعه تاریخی هنجن، رودخانه هنجن، امام زاده داود، بی‌ بی زینب خاتون، چند چشمه و دو قنات نیز وجود دارد که آن را به منطقه‌ای توریستی تبدیل کره‌اند.

آدرس روستای هنجن: ۲۰ کیلومتری شمال غرب نطنز

نطنز

روستای هنجن (عکس: علی هنجانی)

۶. منطقه گردشگری متین آباد

منطقه گردشگری متین آباد که به اولین اکو کمپ ایران معروف است، یکی دیگر از جاهای دیدنی نطنز به شمار می‌رود. کمپ گردشگری متین آباد در منطقه‌ کویری قرار دارد و تفریحات  و دیدنی‌های منطقه کویری را برای گردشگران فراهم می‌کند. در این کمپ می‌توانید تفریحاتی مانند شترسواری،‌ موتور و ماشین سواری در شن و غیره را تجربه کنید. همچنین در این کمپ چادرهای دايمی، رستوران، سوئیت و مزرعه ارگانیک هم به چشم می‌خورد.

آدرس منطقه گردشگری متین آباد: ۲۵ کیلومتری شمال نطنز در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر در جنوب دریاچه نمک نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی

جاهای دیدنی نطنز

اکو کمپ ایران (عکس: شهناز فرهمند)

۷. چشمه آب سرخ فریزهند

چشمه آب سرخ فریزهند چشمه‌ای شگفت انگیز در روستایی به نام فریزهند است که خواص درمانی بی نظیرش هر ساله گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشاند. آب این چشمه به دلیل داشتن آهن فراوان به رنگ سرخ درآمده و نوشیدن آن هم به همین دلیل مفید است و موجب بهبود کمبود آهن می‌شود. به علاوه املاح دیگری هم به وفور در آب این چشمه یافت می‌شود که برای درمان بیماری‌هایی مانند مشکلات تغذیه و دستگاه گوارش بسیار مفیدند.

آدرس چشمه آب سرخ فریزهند: ۴۵ کیلومتری شمال غرب نطنز، روستای فریزهند

۸. کاروانسرای میرابوالمعالی

کاروانسرای میرابوالمعالی که به قلعه کوهاب نیز معروف است،‌ کاروانسرایی مستطیل شکل است و چهار ایوان دارد. هر کدام از چهار ایوان آن متعلق به یکی از بزرگان کاروان بوده که در زمان مسافرت خود در این کاروانسرا اقامت می‌کردند. به گفته مورخان این کاروانسرا در زمان شاه عباس اول و به دست میر ابوالمعالی برزرودی نطنزی ساخته شد. کاروانسرای میرابوالمعالی تا ابتدای دوره پهلوی هم مورد استفاده کاروانیان قرار گرفت.

آدرس کاروانسرای میرابوالمعالی: جاده نطنز به کاشان، نزدیکی باغ حرم، ۲۰۰ متر مانده به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

۹. محله افوشته

محله افوشته محله‌ای سرسبز با درختان سر به فلک کشیده و آب و هوای دلچسب است که دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده و مقصد اغلب گردشگران به شمار می‌رود. در این محله می‌توانید آثار تاریخی مانند خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره میر سید واقف، حمام تاریخی، شربت‌ خانه، آب ‌انبار، مسجد، حسینیه و خانقاه را ببینید و همچنین از کوهنوردی و طبیعت گردی در کوه‌ها و طبیعت و مراتع سرسبز اطراف لذت ببرید.

آدرس محله افوشته:‌ جنوب شرق نطنز، روستای افوشته

تحفه نطنز چیست؟

صنایع دستی در نطنز قدمتی دیرینه دارند و هنوز هم برخی دستگاه‌ها و کارگاه‌های قدیمی آن فعالند. برای مثال صنعت چینی که هنوز هم به روش دستی در این شهر ظروف و لوازم چینی ساخته می‌شود. محصولات چینی و سرامیک نطنز در این شهر و سایر نقاط ایران بسیار معروف است. یکی دیگر از صنایع اصیل و کهن این شهر پارچه بافی است. مردم محلی به خصوص در روستاهای آن پارچه بافی، گلیم بافی و ریسندگی را هنوز هم زنده نگه داشته‌اند و پارچه‌های اعلایی را به صورت تولید و به عنوان صنایع دستی ارائه می‌کنند.

یکی دیگر از سوغات نطنز میوه‌ها و محصولات کشاورزی آن است. مانند زعفران و میوه‌هایی مانند گلابی، انار و هلو و… همچنین میوه خشک هم همواره در سبد سوغاتی‌های نطنز بسیار پرطرفدار است. اما تحفه نطنز الگ است که میوه‌ای از خانواده هلو بوده و فقط در باغ‌های این شهر یافت می‌شود. مردم محلی این میوه را خشک کرده و با گردو و خاک قند طعم‌دار می‌کنند. در اصطلاح محلی به این محصول جوزقند می‌گویند که بسیار خوش طعم و شناخته شده است.

چگونه به نطنز برویم؟

برای رفتن به نطنز آسان‌ترین راه سفر هوایی است. شهر نطنز فرودگاه ندارد اما می‌توانید سفر هوایی به مقصد فرودگاه‌های بین المللی کاشان یا اصفهان انجام دهید. از این شهرها تا نطنز فاصله چندانی وجود ندارد که می‌توانید از طریق زمینی خود را به این شهر زیبا برسانید.

اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به این شهر سفر کنید باید گفت مسیرهای بسیاری وجود دارد که به این شهر می‌رسد. برای مثال اگر می‌خواهید از سمت کاشان یا اصفهان به نطنز بروید، جاده قدیم کاشان به نطنز و اصفهان به نطنز بهترین انتخاب است. اما اگر قصد دارید از سمت تهران به این شهر سفر کنید آزادراه تهران – نطنز و جاده ترانزیت تهران جنوب انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

بهترین فصل سفر به باغشهر کویری

همانطور که گفتیم آب و هوای نطنز در اغلب مناطق آن خنک و معتدل است. بنابراین در حالت کلی سفر به این شهر در ماه‌های گرم سال بهتر به نظر می‌رسد.

برخی از جاهای دیدنی نطنز که در مناطق کوهستانی و دامنه‌های کوه‌ها هستند، معمولا آب و هوای سردتری دارند. به همین دلیل سفر به این مناطق بهتر است در فصل‌های گرم مانند تابستان و اواخر بهار انجام شود. اما سفر به مناطقی که در نزدیکی کویر قرار داشته و آب و هوای گرم‌تری دارند، در فصل‌های گرم توصیه نمی‌شود. بهتر است در فصل‌های خنک‌تر مانند اوایل بهار یا پاییز به این مناطق سفر کنید.

شهر نطنز

نطنز (عکس: محمد سلیمانی)

اقامتگاه ها و هتل های نطنز

جاذبه‌های توریستی این شهر هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی آن می‌کشاند. از این‌رو هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی هم در این شهر مشغول پذیرایی از مسافران و مهمانان هستند. برای مثال هتل سرابان و هتل چهار ستاره قصر جهان از جمله هتل‌های معروف نطنز محسوب می‌شوند.

در حومه و روستاهای اطراف این شهر نیز اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری وجود دارند که مسافران می‌توانند از آن‌ها با قیمت‌های نسبتا پایین‌تری استفاده کنند. از جمله این اقامتگاه‌های می‌توان به اقامتگاه‌ بوم گردی توسلیان، سرای جواهر، سرای مادر، مجموعه شمس العماره، سرای معلم، اقامتگاه بوم گردی دیاوا، سرای صالح، اقامتگاه بوم گردی آدم و حوا، قامتگاه بوم گردی ماه سلطان و… اشاره کرد.

در این مطلب با باغشهر نطنز و دیدنی‌های آن آشنا شدیم. همچنین اطلاعاتی نیز در رابطه با سوغات و اقامتگاه‌های آن کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید. لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۴ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. حسین عبدالهی نصرآبادی ازتهران پاسخ

    ازشهر سفیدشهر همان نصرآبادکویر
    نزدیک کاشان
    از آثار تاریخی آن
    نظیر شهرزیرزمینی طسمیجان سفیدشهر
    مهرکده نرسه
    ودهها آثار دیگر بازدید فرمایید

  2. مهرداد پاسخ

    اگر به نطنز رفتید، پیشنهاد میدم از دیدن غار پریان غافل نشید. با این‌که مسیر دسترسی سخت هست، اما ارزش دیدن از نزدیک را داره. چون که طبیعت خیلی قشنگی داره که از نزدیک باید ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد