ورود / ثبت نام

اهواز: معرفی جاهای دیدنی اهواز با آدرس + عکس

0 از 5
/ 2 امتیاز

اگر در فصل پاییز یا زمستان هوس مسافرت کردید ما به شما توصیه می‌کنیم به شهر گرم و دوست داشتنی اهواز سفر کنید. اهواز مرکز استان خوزستان و مشهور به شهر شب زنده داران است. این شهر یکی از شهر‌های صنعتی نفت‌خیز با آب و هوای گرم در جنوب ایران محسوب می‌شود. اسم اهواز همه را به یاد رود مشهور کارون، آفتاب داغ و سمبوسه‌های تند می‌اندازد. اما به غیر از این موارد دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی هم دارد که برای یک‌بار هم که شده باید آن‌ها را از نزدیک ببینید. ما در ادامه شما را با جا‌های دیدنی اهواز آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطلب:

جا‌های دیدنی اهواز

اهواز، شهر مشهور به شب زنده داران در طول تاریخ خود دو بار ساخته شده است. اولین بار این شهر را عیلامیان ساختند، سه هزار سال بعد آسیب‌هایی دید که به دست پادشاه اشکانیان، اردشیر بابکان مجددا بازسازی شد. پس از آن در ۸ سال دفاع مقدس مجددا آسیب دید؛ ولی با همکاری مردم غیور و خونگرمی که دارد اهواز دوباره زنده شد و اکنون به یکی از شهر‌های گردشگری ایران تبدیل شده است.

این شهر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوارنی دارد که برای بازدید از آن‌ها به چند روزی زمان احتیاج است. شهر گرم و دیدنی اهواز به دلیل پل‌های تاریخی فراوانی که دارد به آن سرزمین پل‌ها نیز می‌گویند. در ادامه با این پل‌ها و دیگر جا‌های دیدنی اهواز آشنا خواهیم شد تا در صورت سفر به این شهر زیبا یک راهنمای جامع و کامل در اختیار داشته باشید.

دیدنی های طبیعی اهواز

  1. رود کارون: یکی از مشهورترین مکان های دیدنی اهواز رود کارون، بزرگترین رودخانه ایران است که در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی کشور به عنوان یکی از جاهای دیدنی اهواز به ثبت رسید. این رود از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان اهواز، این شهر به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌شود که بخش غربی عمدتا برای کاربری مسکونی و بخش شرقی برای مصارف اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رود تنها رودخانه‌ای در ایران است که در آن کشتی رانی نیز انجام می‌شود و سد‌ها و پل‌های زیادی روی آن ساخته شده است. در مورد این رود باید بدانید که سد‌های کارون اصلی‌ترین منبع تامین برق و آب آشامیدنی این شهر محسوب می‌شوند. رود کارون در طول خیابان ساحلی اهواز واقع شده است و محلی برای دورهمی‌های شبانه اهوازی‌ها به حساب می‌آید.
  2. پل سفید: یکی از ۸ پلی که روی رود کارون احداث شده، پل سفید است که چهارمین پل معلق دنیا و اولین پل معلق ایران محسوب می‌شود. این پل که به پل هلالی نیز مشهور است در سال ۱۳۱۵ روی رود کارون ساخته شد و اکنون دو قسمت مهم شهر را به هم متصل می‌کند. پل سفید با نورپردازی و قوس‌های زیبا و فضای سبز اطرافش یکی از جاهای دیدنی اهواز و مکانی مناسب برای وقت گذرانی و دورهمی‌های شب زنده داران است. ماجرای ساخت این پل ۸۰ ساله از این قرار است که یک مهندس آلمانی همراه با همسر خود که او هم مهندس بود ساخت این پل را شروع کردند و ساخت آن را تا مرحله سوار کردن هلالی‌های پل با موفقیت انجام دادند. این زوج که از قبل از جنگ جهانی دوم در ایران سکونت داشتند، با ساخت این پل قصد به رخ کشیدن فناوری سازه‌ای آلمان را داشتند. این پل هم از جمله آثاری است که در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل معلق در حد فاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست) قرار دارد.
  3. پل سیاه: یکی دیگر از دیدنی های اهواز که روی رود کارون قرار دارد پل سیاه است. این پل همزمان با افتتاح راه آهن سراسری در سال ۱۳۰۸ احداث شد و اکنون به شاهرگ ارتباط ریلی ایران تبدیل شده است. پل سیاه که نامش از رنگ آن نشات گرفته دو طرف رود کارون را برای عبور قطار به هم متصل می‌کند. جالب است بدانید علی رغم اینکه این پل کاربرد حمل و نقل و ریلی دارد برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.
  4. پل طبیعت: اهواز سرزمین پل‌های زیباست. یکی دیگر از پل‌هایی که در این شهر احداث شده پل طبیعت نام دارد و یکی از دیدنی های اهواز محسوب می‌شود. پل طبیعت دو پارک لاله و ساحلی را به یکدیگر وصل می‌کند و مسیر رفت و آمد بین دو نقطه‌ی سبز شهر را میسر می‌سازد. در بین مسیر پل نیمکت‌هایی برای استراحت دیده می‌شود که با نشستن روی این نیمکت‌ها می‌توانید نمایی زیبا از شهر اهواز و رود کارون را تماشا کنید.
  5. آبشار هفت رنگ: آبشار هفت رنگ یکی دیگر از دیدنی های اهواز است که حتما باید در شب به ملاقاتش بروید. این آبشار خوش رنگ و لعاب یکی از بزرگترین آبشار‌های مصنوعی خاورمیانه است که از روی هفتمین پل رود کارون سرازیر می‌شود. وجود قایق‌ها، کافه‌ها و دلبری‌های رنگارنگ این آبشار جذابیت این منطقه را برای گردشگران دو چندان کرده است.
  6. پل هشتم (پل کابلی) اهواز: پل کابلی که ساخت آن در سال ۱۳۸۵ شروع شد و در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید با کابل مهار شده است. این پل با معماری بی نظیرش دو منطقه امانیه و خیابان زند را به هم متصل می‌کند.
  7. تالاب بامدژ: یکی دیگر از جا‌های دیدنی اهواز که با کمی فاصله از این شهر قرار دارد تالاب بامدژ است. این تالاب در در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی اهواز و در همسایگی روستا‌های بامدژ و طواهر قرار دارد و دارای یک چشم انداز زیبا و طبیعتی بکر است. با قدم زدن در کنار این تالاب می‌توانید انواع پوشش گیاهی مانند خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، خار پنبه، شیرین بیان و… و جانورانی از جمله مرغابی سانان، آبچلیک، اردک سرسبز، حواصیل، قو، عروس غاز و باکلان را تماشا کنید.
  8. پارک کوهساران: از دیگر جاهای دیدنی اهواز پارک‌ باستانی کوهساران را می‌توان نام برد که به بام اهواز هم شهرت دارد. این پارک روی یک تپه باستانی قرار دارد که با ایستادن روی آن می‌توانید منظره‌ای بی نظیر از اهواز را تماشا کنید. علاوه بر آن در این پارک می‌توانید از سه قبرستان ارامنه، کاتولیک‌ها و لهستانی‌ها نیز دیدن کنید. این پارک در بلوار صفوی، خیابان شهید کریم باوی قرار دارد.

جا‌های دیدنی اهواز: تاریخ گردی

  1. بازار عبدالحمید: از جمله دیدنی های اهواز که حتما باید به آن سر بزنید بازار عبدالحمید با بیش از یک قرن قدمت است. این بازار در خیابان نظامی اهواز قرار دارد و از جمله بازار‌های پر رفت و آمد و به عنوان یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید. بافت قدیمی و وسایلی که در این بازار ارائه می‌شود ارزش یک بار دیدن را دارد. این بازار مشهور در خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد.
  2. بازار کاوه: یکی از مکان های دیدنی اهواز بازار کاوه، بازاری پر از میوه و سبزیجات، ماهی و میگو، انواع شیرینی و کوکی، حلوا شکری، خرما، شیره خرما، انواع ترشی ها، ادویه‌ها و... است. بازار کاوه به دوره پهلوی تعلق دارد و بسیار مناسب برای خرید سوغاتی از این شهر است. این بازار در خیابان طالقانی، ضلع غربی خیابان کاوه (کیوان) قرار دارد.
  3. موزه هنر‌های معاصر: در طول سفر به اهواز حتما زمانی را برای بازدید از این موزه اختصاص دهید. موزه هنر‌های معاصر یکی از جا‌های دیدنی اهواز و از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این موزه که در دو طبقه از از سال ۱۳۳۸ شروع به کار کرده، تصویری از هنر و خلاقیت مردمان اهواز و دیگر شهر‌ها را به نمایش می‌گذارد. موزه هنر‌های معاصر اهواز در جاده ساحلی واقع شده است.
  4. بنا یا کاروانسرای معین التجار: اگر به مکان‌های تاریخی علاقه دارید حتما از این کاروانسرا دیدن کنید. کاروانسرای معین التجار یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی اهواز و بازمانده‌ای از دوران قاجار است. این بنا به دست یک بازرگان جنوبی و دقیقا روبروی رود کارون احداث شد. کاروانسرای معین التجار مکانی برای استراحت و رفت و آمد تجار در این شهر ساخته شده بود. این بنا در ۲۰ آبان ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای بازدید از این عمارت باید به خیابان کیوان اهواز بروید.
  5. خانه ماپار: یک عمارت نوستالژی و قدیمی با طرح و رنگی زیبا که بازمانده‌ای از دوره پهلوی است. درب‌های چوبی، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و فضای دنج عمارت صمیمیت و فرهنگ مردم قدیمی اهواز را نشان می‌دهد. پس از بازدید از فضای قدیمی این عمارت می‌توانید یک غذای دلچسب در رستوران با صفای آن نیز نوش جان کنید. خانه ماپار در خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی قرار دارد.
  6. آرامگاه علی ابن مهزیار: اگر به مکان‌های مذهبی و زیارتی علاقه دارید حتما سری به این آرامگاه بزنید. این آرامگاه محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و نیایش شیعیان است. می‌گویند علی ابن مهزیار از عالمان شیعه و از یاران محبوب امام رضا (ع) بوده و در بین مردم اهواز نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این آرامگاه در خیابان نهج البلاغه اهواز قرار دارد.
  7. کلیسای سورت مسروپ: یکی دیگر از مکان های دیدنی اهواز کلیسای مسروپ، یک بنای سفید با شکل و ظاهری عرفانی، به جا مانده از دوره پهلوی است. این کلیسا توسط شخصی به نام ترداد داویدیان، از کارمندان شرکت نفت ساخته شد. معماری دلنشین و روح نواز این بنا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این کلیسا در خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی واقع شده و مکانی برای نیایش ارامنه اهواز است.
  8. موزه خراطی: یکی دیگر از جا‌های دیدنی اهواز موزه خراطی‌ها است. این موزه هنر دست مردم با ذوق و هنرمند بومی را به نمایش می‌گذارد. هنرمندان اهوازی روی چوب‌های بی جان طرح‌ها و نقش‌هایی برجای می‌گذارند و آن را به یک اثر هنری ستودنی تبدیل می‌کنند. برای بازدید از این موزه به میدان ۱۵خرداد، خیابان انقلاب، بعد از خیابان مصطفی خمینی شمالی بروید.
  9. لشکرآباد یا بازار فلافل اهواز: در طول سفر به اهواز حتما یک وعده غذایی خود را به فلافل‌های تند و لذیذ این شهر اختصاص دهید. بهترین فلافل و ترشی‌های این شهر را در بازار لشکر آباد می‌توانید پیدا کنید. این بازار در خیابان انوشه، محله لشکر آباد، ساحل غربی رود کارون، روبه روی دانشگاه شهید چمران قرار دارد.
  10. سرای عجم: از دیگر دیدنی های اهواز می‌توان به سرای عجم واقع در خیابان آزادگان اشاره کرد. قدمت این بنا به زمان قاجار برمی‌گردد و دارای یک معماری خاص و دیدنی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.
  11.  دانشگاه سه گوش: یکی از جالب‌ترین جا‌های دیدنی اهواز دانشکده سه گوش ادبیات این شهر است. شما اجازه بازدید از داخل دانشگاه را ندارید، ولی می‌توانید از معماری عجیب و چشمگیر این دانشکده دیدن کنید و عکس‌های بی‌نظیری بگیرید. این سازه یک معماری مثلثی شکل با ستون‌ها و قوس‌های هنرمندانه دارد. ماجرای ساخت این بنا از این قرار است که در سال ۱۳۰۸ آن را به عنوان ساختمان بانک مرکزی افتتاح کردند و سه سال بعد به ساختمان استانداری تبدیل شد. در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که شهر اهواز به اشغال متفقین درآمد، این ساختمان به ارتش تعلق پیدا کرد. در نهایت در سال ۱۳۳۶ بنا را به دانشکده پزشکی جندی شاپور تبدیل کردند و پس از آن از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۹ دانشکده‌ای برای رشته ادبیات بود. این دانشکده در خیابانی نزدیک به حاشیه غربی کارون واقع شده است.
  12. خانه دادرس: خانه دادرس یکی دیگر از جا‌های دیدنی اهواز است که به دوره قاجار تعلق دارد. این خانه در گذشته مکانی برای فروش تره بار و خوار و بار بوده، ولی اکنون به عنوان یک آثار باستانی شناخته می‌شود. ستون و پنجره‌های چوبی، آجرچینی‌ها، سرداب و... این خانه ارزش یک بار بازدید را دارند. برای تماشای این خانه کافیست به خیابان عبدالحمید اهواز بروید.
  13. بازار امام خمینی: یکی دیگر از بازار‌های اهواز که بد نیست از آن دیدن کنید بازار امام خمینی است. این بازار در دوره پهلوی ساخته شد و بازار شاه نام داشت، ولی امروزه همه آن را با نام بازار امام خمینی می‌شناسند. بازار امام خمینی با بیش از ۳۰۰ باب مغازه انواع لباس، لوازم آرایشی بهداشتی، ادویه جات و انواع مواد غذایی را عرضه می‌کند. این بازار در خیابان امام خمینی بین خیابان‌های شریعتی (۳۰ متری) و آزادگان (۲۴ متری) قرار گرفته است.

پارک جزیره، جاده ساحلی، مجتمع فرهنگی تفریحی فجر، پارک جنگلی گمبوعه درجاده سوسنگرد، پارک جنگلی شهروند، مرکز خرید زیتون، خانه نفیسی، مرکز خرید برج، سینی سنتر مهزیار، پل اردشیری، پل نادری و... از دیگر جاهای دیدنی اهواز و اطراف آن هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آنها هم بازید کنید.

بهترین فصل سفر به اهواز

اما سوالی که برای همه پیش می‌آید این است که در چه زمانی از سال اهواز آب و هوای خوبی دارد و بهترین فصل برای سفر به اهواز و بازدید از جاهای دیدنی اهواز کدام فصل است؟ این شهر جنوبی آب و هوای گرم دارد و بهترین زمان برای سفر به اهواز را می‌توان فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار دانست.

این شهر در فصل تابستان، هوای بسیار گرم و طاقت فرسایی دارد و اصلا برای گشت و گذار مناسب نخواهد بود. طلایی‌ترین زمان برای سفر به جنوب کشور زمستان، پاییز و اوایل بهار است. برای سفر به این منطقه می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید.

سوغات اهواز چیست و از کجا سوغات بخریم؟

شهر اهواز شهری پر از نخلستان است. حاصل این نخلستان‌ها انواع خرما‌های شیرین و لذیذ می‌شود که یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آید. علاوه بر آن در اهواز با خرما فرآورده‌ها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای درست می‌کنند که از خوردن آن‌ها سیر نمی‌شوید. خرما و دیگر شیرینی‌ها را می‌توانید از بازار اصلی این شهر و مغازه‌های در سطح شهر تهیه کنید.
علاوه بر خرما این شهر به دلیل نزدیک بودن به دریا دارای انواع ماهی و میگو با طعمی تازه و لذیذ است که می‌توانید در کنار خرما از انواع ماهی‌ها نیز به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید. بوریا بافی نیز از صنایع دستی مشهور اهواز هستند.

غذا‌های سنتی و محلی اهواز

اهواز هم مانند دیگر شهر‌ها غذای محلی مخصوص به خود را دارد. این شهر به دلیل داشتن مردمانی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف و همچنین به خاطر نزدیک بودن به دریا دارای تنوع غذایی بسیار زیادی به ویژه در بخش غذا‌های دریایی هستند. از انواع غذا‌های مشهور و خوشمزه این شهر می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی صبور، فلافل، سمبوسه، کبه، نافله، آش ارده، کاری پلو و... اشاره کرد.

همه می‌دانیم که این غذا‌ها در شهر‌های دیگر هم سرو می‌شود، ولی طعم اصلی این غذا‌ها را باید در اهواز تجربه کنید. پس به شما توصیه می‌کنیم در صورت سفر به این شهر تاریخی و زیبا حتما به رستوران‌های محلی شهر بروید و از غذاهای محلی و مخصوص اهواز نوش جان کنید. به شما قول می‌دهیم که از خوردن آنها پشیمان نخواهید شد.

هتل ها و اقامتگاه های اهواز

در بازدید از جاهای دیدنی اهواز برای اقامت در این شهر اصلا جای نگرانی نیست. این شهر به دلیل اینکه یکی از شهر‌های پر رفت و آمد و شهری گردشگری به حساب می‌آید هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با خدمات متفاوتی دارد. از جمله هتل‌های این شهر می‌توان به هتل پارس اهواز (یک هتل مجهز و با امکانات کامل از جمله استخر، رستوران، کافی شاپ و...)، هتل پرشیا، هتل اکسین، هتل نادری و... اشاره کرد.

شما می‌توانید بسته به تعداد روزهایی که می‌خواهید اقامت داشته باشید، مقدار هزینه‌ای که برای هتل کنار گذاشته‌اید و انتظاری که از هتل و خدمات آن دارید یکی از این هتل‌ها را برای اقامت خود انتخاب کنید.

با جا‌های دیدنی اهواز آشنا شدید. همانطور که دیدید این شهر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که با بازدید از آن‌ها می‌توانید سفری خاطر انگیز را برای خود رقم بزنید. اگر رهسپار این شهر هستید توصیه می‌کنیم که سری هم به شهر آبادان، که یکی از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌آید بزنید؛ دیدنی های آبادان کم نیستند و این شهر نیز فاصله اندکی با اهواز دارد. اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

رود
پل
امام زاده
بازار
0 از ۵ / 2 امتیاز
تورهای اهواز
متاسفانه توری برای اهواز پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های اهواز و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی اهواز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
مریم
می‌خواهم بروم
نوشته شده در 1401,4,13

من خیلی دلم می‌خواد به اهواز سفر کنم، آخه می‌گند جاهای دیدنی خیلی قشنگی داره. و الان با خوندن مطالب سایت فهمیدم واقعا جاهای دیدنی زیادی داره

یاسمن
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1401,4,27

من اهوازی هستم و باید بگم که رود کارون خیلی معروفه و هر کسی به این شهر سفر می‌کنه بهش پیشنهاد میدیم به دیدن رود کارون بره. این رود از دو قسمت درست شده که یک قسمت برای زندگی و قسمت دیگه بیشتر مصرف اقتصادی و تجاری داره.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 2 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟