آبشار کبودوال کجاست؟ بزرگترین آبشار خزه ای در استان گلستان

آبشار کبودوال کجاست

آبشار کبودوال بزرگترین آبشار خزه‌ای کشورمان است که در نزدیکی شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان قرار دارد. کبودوال منطقه‌ای در دل جنگل‌های سرسبز رشته کوه‌های البرز است که مجموعه‌ای از آبشارها و دریاچه‌های زیبا را در خود جای داده است. اگر می‌خواهید بدانید کبودوال کجاست؟ چه دیدنی‌های دارید و بهترین زمان سفر به آن چه فصلی است؟ با ما همراه باشید.

آبشار کبودوال و دیدنی های آن

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی ایران است. این استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از این جاهای دیدنی شمال که بسیار مورد استقبال قرار گرفته، آبشار کبودوال بزرگترین آبشار خزه‌ای ایران است.

این آبشار ارتفاعی حدود 12 متر، حوضچه‌ای به عمق 2 متر و فضای گردشگری 550 مترمربع دارد. طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مطبوع، آبشاری با آب زلال و قابل شرب، سکوت و آرامش وصف ناپذیر جنگل، پوشش گیاهی و جانوری غنی و… از عوامل جذب گرشگر به این منطقه هستند.

علاوه‌بر این‌ها در اطراف آبشار کبودوال آلاچیق‌ها و سکوهایی برای استراحت و راحتی مسافران و دیگر امکانات مانند نمازخانه، دستشویی، بوفه و پارکینگ نیز تعبیه شده است.

زیبایی‌های این آبشار و محیط اطراف آن به قدری تماشایی و محسور کننده هستند که اگر یک بار از این منطقه دیدن کنید حتما برای بار دوم هم به آنجا خواهید رفت.

آب زلالی که از این آبشار جاری می‌شود از دامنه شمالی کوه هارون سرچشمه می‌گیرد. در امتداد رودخانه کبودوال آبشارهای کوچک دیگری نیز وجود دارد که هر کدام به یک حوضچه ختم می‌شوند و مکانی مناسب برای آب تنی در فصل تابستان را به وجود می‌آورند.

آبشار کبودوال کجاست

آبشار کبودوال گیلان (عکس: هادی کریمی)

وجه تسمیه کبودوال

حتما این سوال ذهن شما را نیز مشعول کرده که معنی کبودوال چیست؟ کبودوال از دو واژه کبود به معنای آبی و وال به معنای جوی آب تشکیل شده  و واژه کبودوال به معنای جوی آبی رنگ را به وجود آورده است. اکنون که با معنی کبودوال آشنا شدید با ما همراه باشید تا با منطقه کبودوال و آبشار مشهور آن هم آشنا شوید.

پوشش گیاهی منطقه

پوشش گیاهی کبودوال به عنوان یکی از زیستگاه‌های گیاهی با ارزش در ایران محسوب می‌شود. تنوع و تراکم پوشش گیاهی در این منطقه بسیار زیاد و جالب توجه است؛ تا جایی‌که اداره محیط زست این استان توجه ویژه‌ای به منطقه دارد.

آبشار کبودوال

کبودوال (عکس: سعید مویدی)

آبشار کبودوال کجاست؟

اما به این سوال می‌رسیم که کبودوال کجاست و چگونه باید به آنجا برویم؟ این آبشار خاص و زیبا در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول استان گلستان در دل جنگل و دامنه کوه هارون در ارتفاع 1780 متری از سطح دریا قرار دارد. البته این آبشار مسیر دسترسی راحتی به جاده اصلی گرگان به مشهد دارد. این عامل و امکانات تفریحی اطراف این آبشار باعث شده تا هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه جذب شوند.

برای رفتن به این منطقه باید از مسیر کمربندی شهرستان علی آباد به سمت دانشگاه آزاد بروید، سپس به یک سه راهی می‌رسید که با انتخاب مسیر سمت راست این سه راهی به ورودی پارک جنگلی کبودوال خواهید رسید. پس از رسیدن به منطقه کبودوال با مجموعه‌ای از آبشارها و دریاچه‌های کوچک و بزرگ روبرو خواهید شد. آبشار بزرگ خزه‌ای کبودوال با قدمت چندین میلیون ساله، پنحمین آبشار این مجموعه به حساب می‌آید.

اما برای رسیدن به آبشار اصلی پس از پارک خودرو در پارکینگ باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید و از ورودی جنگل حدود 20 دقیقه مسیری پلکانی را پیاده‌روی کنید تا به سرچشمه آبشار برسید. در طول این مسیر پل‌های چوبی و مناظر زیبایی را خواهید دید که برای علاقمندان به عکاسی جذاب است.

بهترین فصل سفر به آبشار کبودوال

اما بهترین زمان برای سفر به آبشار کبودوال چه فصلی است؟ خوب است بدانید این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و به قدری زیباست که در هر فصلی از سال با جذابیت‌های خاصی که دارد می‌توانید از آن بازدید کنید. در فصل پاییز روی سطح آب‌ها را برگ‌های زرد و نارنجی پر می‌کنند و تصویری شبیه به نقاشی را به وجود می‌آورند و در فصل زمستان برف‌های سفید منطقه را می‌پوشانند. توجه کنید که اگر در فصل‌های سرد سال مانند پاییز و زمستان قصد سفر به این منطقه را دارید حتما وسایل امنیتی، لباس گرم و کفش پیاده‌روی مناسب همراه داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که سفر به این منطقه را به فصل بهار و تابستان موکول کنید. زیرا در این دو فصل علاوه‌بر آب و هوای خوب، خزه‌های جدید و سبز سرتاسر آبشار را فرا می‌گیرند و منظره‌ای بی نظیر را به وجود می‌آورند.

آبشار کبودوال علی آباد کتول

آبشار کبودوال (عکس: احمد)

جاهای دیدنی نزدیک به کبودوال

اکنون که قصد دارید از این آبشار زیبا دیدن کنید، بد نیست سری هم به جاذبه‌های نزدیک به آن بزنید. برخی از این دیدنی‌ها عبارتند از:

  1. پارک جنگلی کبودوال: در منطقه کبودوال علاوه‌بر آبشار مشهور کبودوال یک پارک جنگلی با مساحت 109 هکتار وجود دارد که مکانی مناسب برای استراحت مسافران است.
  2. سد خاکی: در مسیر رسیدن به آبشار کبودوال یک سد خاکی به حجم 17 میلیون متر مکعب وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این سد در واقع سد مخزنی کبودوال و سد انحرافی زرین گل است. به دلیل وجود ماهی در این سد پرندگان آبزی و کنارآبزی فراوانی مانند انواع غازها، ارک‌ها، قوی‌های وحشی و… در این منطقه به چشم می‌خورند.
  3. دیگر آبشارها: اگر به طبیعت گردی علاقه دارید می‌توانید از دیگر آبشارهای استان گلستان مانند آبشار شیرآباد، لوه، گلستان، باران‌کوه، زیارت، دوآب، شادان (۷ طبقه) و… نیز دیدن کنید.

اقامت در سفر کبودوال

در سفر به منطقه کبودوال برای اقامت سه گزینه پیش رو دارید. این گزینه‌ها به شرح زیر است:

  • گزینه اول: کمپینگ و چادر زدن در دل جنگل‌های کبودوال
  • گزینه دوم: اقامت در خانه‌های محلی یا سوئیت‌های اطراف کبودوال
  • گزینه سوم: اقامت در هتل‌ آپارتمان‌های شهر گرگان

توجه: اگر می‌خواهید در جنگل چادر بزنید باید همه وسایل ایمنی لازم از جمله چادر، کیسه خواب، لباس مناسب، مواد غذایی و… را همراه داشته باشید.
در صورت تمایل به کرایه خانه‎ یا سوئیت باید به روستاهای اطراف کبودوال و شهرستان علی آباد بروید و اگر به اقامت در هتل علاقه دارید باید به گرگان (مرکز استان گلستان) بروید.

با آبشار کبودوال و دیدنی‌های آن آشنا شدید. خوب است بدانید که این آبشار به دلیل بکر بودن و پوشش گیاهی و جانوری خاصی که دارد در سال 1394 در فهرست آثار ملی به عنوان یک میراث طبیعی به ثبت رسیده است. توجه کنید که در صورت سفر به این مناطق از ریختن زباله و درست کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنید تا طبیعتی همیشه سبز داشته باشیم. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به این منطقه دارید لطفا آن را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۸۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد