ورود / ثبت نام

چشمه باداب سورت کجاست؟ سفر به چشمه های پلکانی + عکس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

چشمه باداب سورت چشمه‌ای زیبا و اعجاب انگیز در استان مازندران است که دومین میراث طبیعی ایران بعد از کوه دماوند به شمار می‌رود. این چشمه پلکانی دومین چشمه آب شور دنیا نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل دارای شهرتی جهانی است. اگر شما نیز تا به حال از این منطقه زیبا و خوش آب و هوا خبر نداشته‌اید و اطلاعاتی درباره آن ندارید با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است در سفر به این منطقه بدانید را با شما در میان بگذاریم.

فهرست مطلب:

معرفی چشمه باداب سورت

چشمه سورت به دلیل طبیعت زیبا و محیط آرامش بخش خود، به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال برای مسافرت محسوب می‌شود. آب این چشمه در هر پله خود، دارای رنگ و بوی خاص و منحصر به فردی است که این موضوع به اعجاب انگیز بودن این چشمه بیش از پیش می‌افزاید. آب این چشمه از دو چشمه اصلی تامین می‌شود که هریک از آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و در سال‌های خشکسالی از شدت و برکت آب خروجی کم نشده است.

همین طور که از پله‌های چشمه بالاتر می‌روید، متوجه خواهید شد که رنگ آب چشمه غلیظ‌تر شده و به نارنجی و قرمز متمایل می‌شود. با پایین ریختن آب چشمه از صدها پله و حوضچه‌ای که در مسیر آن قرار گرفته است، آب به صورت تدریجی کم‌رنگ‌تر و زردتر دیده می‌شود. علت رنگ متفاوت آب نسبت به تمام چشمه‌هایی که تا به حال دیده‌اید این است که آب چشمه باداب سورت در سفر خود از اعماق زمین تا سطح زمین، مقادیر زیادی از اکسید آهن را همراه می‌آورد. این مساله باعث می‌شود که مزه آب نیز تا حد زیادی تغییر کند و در بالاترین حوضچه ترش مزه و در حوضچه‌های پایین شور باشد.

طیف زیبای رنگ آب چشمه و پلکانی بودن آن، مناظر زیبایی را در پیش چشم گردشگران نمایش می‌دهد که خلق آن توسط ماهرترین نقاشان نیز ممکن نیست. جالب است بدانید که چشمه‌هایی که آب شورتری دارند، مورد استقبال بیشتری از طرف گردشگران قرار می‌گیرند. علت این موضوع این است که آب چشمه به دلیل داشتن نمک طبیعی، دارای خواص درمانی زیادی است.

همچنین در کناره‌های حوضچه رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که به اعتقاد محلی‌ها استفاده از آن‌ها به همراه آب چشمه اکسیری شفابخش می‌سازد. همین موضوع باعث شده تا هر مسافر تمایل به آب‌تنی در این حوضچه‌ها و تسکین دردهای رماتیسمی، مشکلات پوستی، میگرن و... خود داشته باشد. نکته جالب دیگر درباره آب حوضچه‌های شور این است که به دلیل وجود مقادیر زیادی نمک در آب، در فصل زمستان به هیچ عنوان یخ نمی‌بندد و آب نسبتا گرمی دارد.

علاوه بر تفاوت‌های ظاهری که چشمه های باداب سورت نسبت به دیگر چشمه‌های دنیا دارد، طبیعت این منطقه نیز دل‌فریب و زیباست. اطراف چشمه توسط درختان وحشی و درختچه‌های کوچک زرشک، مزین شده و آن را به بهشت کوچکی تبدیل کرده است. هر چقدر به سمت بالا و ارتفاعات پیش روید، درختان سوزنی برگ بیشتری شما را احاطه می‌کنند و حال و هوای دیگری را به منطقه می‌بخشند. ارتفاع چشمه باداب سورت از سطح دریا 1800 متر است و به نظر می‌رسد آب و هوا در چشمه‌های سطح بالا، اندکی خنک‌تر است.

 وجه تسمیه چشمه باداب سورت

نظریه‌های متفاوتی درباره وجه تسمیه این چشمه شگفت‌انگیز وجود دارد که هریک قابل قبول هستند. برخی معتقدند که نام این چشمه به خواص آن اشاره می‌کند. چرا که باداب واژه‌ای مازندرانی است و قسمت اول آن به معنی دردهایی استخوانی است که اصطلاحا به آن "باد افتادن در بدن" می‌گفتند. لذا کلمه باداب به خواص آب چشمه در درمان دردهای بدن اشاره دارد که مردم محلی در گذشته به آن پی برده بودند.

از طرف دیگر برخی معتقدند که باداب سورت در زبان محلی مازندران به دو طعم خاص شور و ترش آب و وجود گاز در آن اشاره می‌کند. نظریه دیگری که درباره باداب سورت وجود دارد، به معنی واژه‌های آن در لغت‌نامه‌های فارسی مانند دهخدا بازمی‌گردد. این دو کلمه در لغت‌نامه‌ها به معنی "شدت اثر" بازگردانده شده است که به نظر می‌رسد به شدت اثر آب گازدار چشمه اشاره دارد.

باداب سورت کجاست؟

بدون شک شما نیز که از زیبایی‌های طبیعی و خواص بی‌نظیر چشمه سورت مطلع شده‌اید، برایتان این سوال پیش آمده که اصلا باداب سورت کجاست؟ باداب سورت در استان مازندران و در جنوب شهر ساری قرار گرفته است. این منطقه در روستای اورست قرار دارد که در مرز میان ساری و زنجان است.

شاید شما نیز با شنیدن نام شهر ساری و استان مازندران با خود تصور کنید که این چشمه نیز مانند دیگر چشمه‌های زیبای مازندران در میان جنگل انبوهی از درختان قرار دارد. اما چشمه باداب سورت از نظر ظاهری متفاوت است و جذابیت‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارد. محیط روستای اورست نسبت به دیگر جاهای مازندران از تراکم پوشش گیاهی کمتری برخوردار بوده و بیشتر زمین‌های آن با کوهستان پوشیده شده است.

مسیر دسترسی به باداب سورت

برای رسیدن به باداب سورت بسته به شهر مبدا خود مسیرهای متفاوتی در پیش رو خواهید داشت. با این حال اکثر مسافرین جهت رسیدن به مازندران ترجیح می‌دهند از دو مسیر زیر استفاده کنند چرا که جاده‌های بهتر، زیباتر و صد البته امن‌تری دارند:

  • مسیر اول: تهران، سمنان، مهدیشهر، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اورست
  • مسیر دوم: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اورست

چشمه باداب سورت مازندران، یکی از کمیاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیاست که نظیر آن را به سختی پیدا خواهید کرد. این اثر بی‌نظیر در سال 1387 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده است و در حال حاضر در صف انتظار ثبت جهانی است. این چشمه، خواهرخوانده چشمه‌های پاموکاله ترکیه است که آب شور و رنگی متفاوتی دارند.

بهترین زمان سفر به چشمه های باداب سورت

اگر تمایل دارد در بهترین و زیباترین حالت چشمه به این منطقه مسافرت کنید، برنامه سفر خود را در بهار و تابستان به خصوص ماه اردیبهشت موکول کنید. چرا که چشمه‌ های باداب سورت در پر آب‌ترین و پوشش گیاهی اطراف آن نیز در سبزترین حالت خود به سر می‌برند. اما اگر از ترجیح می‌دهید در زمانی سفر کنید که هوا کاملا گرم و مطبوع باشد و نیازی به لباس گرم نداشته باشید بهتر است در روزهای گرم تابستان را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود زمان بازدید از این جاذبه طبیعی را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان طلوع یا غروب خورشید در آن مکان حضور داشته باشید.  چرا که در این هنگام رنگ طلایی و قرمز زیبایی بر روی آب حوضچه‌ها تابیده می‌شود که جذابیت آن را دو چندان می‌کند و تحسین همگان را بر می‌انگیزاند.

دیدنی های نزدیک به چشمه سورت

مگر می‌شود برای دیدن چشمه باداب سورت تا مازندران زیبا سفر کرد و به دیگر مناطق زیبای اطراف آن نرفت؟ مازندران تکه‌ای از بهشت بر روی زمین است که هر قسمت از آن زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. پس اگر به چشمه باداب سفر می‌کنید، حتما در برنامه خود بازدید از دیدنی‌های زیبا و جاذبه‌های طبیعت دلفریب اطراف آن را قرار دهید.

1. دریاچه چورت

دریاچه چورت یکی از زیباترین دریاچه‌های مازندران و ایران است که با انبوهی از درختان سرسبز و سر به فلک کشیده شده محاصره شده است. بازتاب درختان بر روی آب و هوای و هوای بی‌نظیر این منطقه باعث شده تا آرامش خاصی در این منطقه حکم‌فرما باشد و محیط خوبی برای گذراندن چند ساعتی به دور از هیاهو و شلوغی به نظر برسد. ماهیان رنگارنگ، هوای مه‌آلود، گونه‌های متفاوت جانوری، پرندگان زیبا و خوش‌صدا و درختان رشد کرده در میان آب از دیگر زیبایی‌هاست که در این منطقه تجربه خواهید کرد.

آدرس دریاچه چورت: مازندران، حد فاصل ساری تا کیاشر، ده کیلومتری روستای چورت

2. منطقه گردشگری الندان

منطقه گردشگری الندان که به آن آب بندان الندان (پله) نیز می‌گویند، یکی از زیباترین طبیعت‌های سرسبز و زیبای شمال کشور را دارد که در تمامی فصل‌ها زیبا و دیدنیست. به هر قسمت از این منطقه زیبا که نگاه کنید، کوه‌های پوشیده شده از درخت و چمن را می‌بینید که خستگی چشمانتان را از بین می‌برد. در میان این منطقه دریاچه زیبایی وجود دارد که به آن آب بندان می‌گویند که در اطراف آن نیز پر از گیاهان دارویی و خوشبو و گل‌های زیباست.

آدرس منطقه گرشگری الندان: مازندران، ساری،  روستای انزنی، منطقه گردشگری الندان

3. پارک ملی شاهدژ

پارک ملی شاهدژ که به نام پارک ملی کیاسر نیز شناخته می‌شود، جنگلی بکر و طبیعی است که زادگاه گونه‌های زیادی از گیاهان و درختان به شمار می‌رود. در این منطقه از درختان نادری چون ممرز، زبان گنجشک، شیر خشت، گلابی جنگلی و... محافظت و نگهداری می‌شود و اگر کمی اطلاعات درباره گیاهان دارویی بدانید می‌توانید به راحتی مقداری آویشن، بومادران، آسپرولا و... بچینید.  در محدوده این پارک ، چند رودخانه زیبا به نام رودخانه لنگر و رودخانه سفیدرود وجود دارد که تماشای آن نیز خالی از لطف نیست.

آدرس پارک ملی شاهدژ: مازندران، 7 کیلومتری جنوب شرق ساری

4. روستای اروست
روستای اروست از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به باداب سورت محسوب می‌شود. این روستا در دهستان پشتکوه واقع شده و معماری آن بافت قدیمی وسنتی دارد. به طوری که در همان نگاه اول نگاه گردشگران را به سمت خودش جذب می‌کند. بسیاری از خانه‌های این روستا از خشت و گل ساخته شده است. مردمان این روستا هم بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند. 

آدرس روستای اروست: مازندران، ساری، دهستان پشتکوه

اقامت در سفر به باداب سورت

اگر تمایل دارید در سفر به باداب سورت و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، چند روزی را در این منطقه بگذرانید مطمئنا نیاز به مکانی برای استراحت و خواب خواهید داشت. از آنجا که چشمه باداب سورت در روستای کوچکی قرار دارد، انتظار اقامت در هتل‌های شیک و لوکس را نداشته باشید. شما می‌توانید خانه‌های محلی مردم روستای اورست را اجاره کنید و یا در نزدیکی روستا در اقامتگاه‌‌های بوم گردی بمانید. از بهترین اقامتگاه‌های موجود در اطراف باداب سورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه خاله مهتاب: این اقامتگاه که به خانه خاله مهاب اورست نیز شناخته می‌شود در نزدیکترین فاصله از چشمه‌هاست که به صورت سنتی اداره می‌شود. در واقع می‌توان گفت که یک خانه محلی است که شامل3 اتاق می‌شود و ظرفیت پذیرایی از 15 نفر را دارد.  با این حال به دلیل موقعیت مکانی عالی و چشم‌انداز خوبی که این اقامتگاه دارد، مورد استقبال گسترده‌ای از مسافرین قرار می‌گیرد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی سورت: این اقامتگاه درروستای مال‌ خواست، در 7 کیلومتری چشمه های باداب سورت قرار دارد و در محیطی کوهستانی است. از امکانات رفاهی این اقامتگاه می‌توان به تلوزیون، یخچال، آشپزخانه عمومی، سیستم گرمایشی، آلاچیق و پارکینگ اشاره کرد . لازم به ذکر است که این بنت در واقه خانه‌ای روستایی بوده و  معماری این آن برگرفته از فرهنگ مردم محلی است و ترکیبی از کاهگل و چوب است.
  • اقامتگاه بوم‌گردی سنام: این اقامتگاه زیبا در بخش چهاردانگه و روستای سنام قرار دارد و از چشمه آب معدنی سورت 71 کیلومتر فاصله دارد. قرارگیری اقامتگاه در ارتفاعات کوه و آب و هوای عالی روستا باعث شده که  ویو اتاق‌ها عالی باشد و مناظر زیبایی از طبیعت و درختان را ببینید. از امکاناتی که جهت رفاه حال مسافرین تعبیه شده می‌توان به بخاری نفتی، هیزمی و برقی، آشپزخانه، راهنمای تور و پارکینگ غیر مسقف اشاره کرد.

بعد از انتخاب محل اقامت‌تان اگر ناهار یا شام خود را در اقامتگاه میل نکردید، می‌توانید به رستوران‌های نزدیک به چشمه مثل رستوران مجموعه گردشگری توسکا سورت، رستوران محلی باداب و رستوران آشپزخانه امیر بروید. کیفیت غذاهای این رستوران‌ها فوق‌العاده عالی هستند و ذائقه‌تان را با غذاهای ترش و شیرین قلقلک می‌دهند. 

نکات مهم در بازدید از چشمه سورت

در بازدید از این چشمه حتما نکات مهمی را رعایت کنید تا خاطره‌ای لذت بخش از سفر به باداب سورت برای‌تان به یادگار بماند. برخی از این نکات به شرح زیر است:

  • در هنگام بازدید از چشمه حتما محتاط باشید و از دویدن روی پله‌های چشمه شدیدا خودداری کنید.
  • حتما تجهیزات مناسب سفر از جمله کفش، لباس و کوله مناسب به همراه خود داشته باشید.
  • حتما مواد خوراکی و آب معدنی به همراه داشته باشید.
  • از ریختن زباله در آب چشمه شدیدا خودداری کنید و به همراه خود کیسه زباله داشته باشید.
  • در اطراف چشمه به هیچ عنوان آتش روشن نکنید.
  • به هیچ وجه حیوانات خانگی خود را برای بازدید از چشمه به همراه خود نبرید.

در نهایت ناگفته نماند که ساعت بازدید از این چشمه از6 صبح تا 9 شب است، اما باز هم با توجه به تغییرات آب وهوا، ساعت بازدید از چشمه تغییر می‎‌کند. پیشنهاد می‌شود قبل از رفتن به چشمه، ساعت بازدید از چشمه را از راهنماهای حرفه‌ای و کاربلد پرس و جو کنید. این چشمه مجهز به پارکینگ هم است که برای استفاده از آن باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. به علاوه بازدید از خود چشمه هم هزینه ورودی دارد.   

چشمه های باداب سورت یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین چشمه‌های ایران و دنیاست که ارزش حداقل یک بار بازدید را دارد. بنابراین این چشمه می‌تواند مقصد بعدی سفر شما باشد. در پایان فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری در مورد این چشه زیبا دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

چشمه

پیشنهاد ما: الان سفر کنید.

الان زمان مناسبی برای سفر به چشمه باداب سورت است. فروردین، اردیبهشت و شهریور زمان مناسبی برای سفر به این منطقه می‌باشد.
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای چشمه باداب سورت
متاسفانه توری برای چشمه باداب سورت پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های چشمه باداب سورت و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

چشمه باداب سورت کجاست؟

برای بازدید از این چشمه باید رهسپار استان مازندران شوید. این چشمه در جنوب شهر ساری در روستای اورست قرار گرفته است. اگر از پایتخت راهی این چشمه هستید، باید مسیر سمنان، مهدیشهر، فولاد محله و سه راه تلمادره را در پیش بگیرید و سپس راهی روستای اورست شوید.

چه زمانی به این چشمه‌های زیبا سفر کنیم؟

بهار و تابستان به ویژه ماه اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است. اگر هنگام طلوع یا غروب خورشید به این چشمه بروید، در زیباترین حالت ممکن آن را خواهید دید.

آیا به مقصد باداب سورت تور برگزار می‌شود؟

با ایرانگرد به هرکجای ایران که فکرش را بکنید می‌توانید تور بخرید. ایرانگرد مرجع تورهای داخلی است که می‌توانید تور باداب سورت را نیز از آن تهیه کنید.

وجه تسمیه باداب سورت چیست؟

برخی معتقد هستند که نام این دریاچه به معنی درمان باد افتادن در بدن است. اما بعضی دیگر باور دارند که این نام به طعم خاص شور و ترش آب این چشمه اشاره دارد.
نقد و بررسی
نقد و بررسی چشمه باداب سورت
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟