ورود / ثبت نام

شیراز: معرفی جاهای دیدنی شیراز (1402) + عکس و آدرس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

شیراز، شهر شعر و ادب، شهر طراوت بهارنارنج و شهر دیدنی‌هایی که طبیعت و تاریخ برایمان به یادگار گذاشته است. با ما همراه شوید تا سفری کوتاه به این شهر داشته باشیم و از جاهای دیدنی شیراز بگوییم. اگر تا آخر همراهی‌مان کنید، شما را برای خرید سوغاتی و اقامت در شیراز نیز راهنمایی خواهیم کرد.

 

 

فهرست مطلب:

معرفی جاهای دیدنی شیراز با آدرس

شیراز مرکز استان فارس، دومین شهر ادبی جان، سومین شهر مذهبی ایران و پنجمین شهر پرجمعیت کشور است که در جنوب غربی ایران و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. شیراز را گنجینه‌ای از فرهنگ پارسی می‌دانند که شاعران بزرگی چون سعدی و حافظ را در آغوش کشیده است.

مردم شیراز به زبان فارسی و اغلب به لهجه شیرین شیرازی سخن می‌گویند. این شهر مرکز تجمع ایل قشقایی است که فرهنگی وسیع و جذاب دارند. کلانشهر شیراز در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده و امروز نیز یکی از محبوب‌ترین شهرهای ایران با جاذبه‌های گردشگری فراوان است.

در آرامگاه‌های شعرا و مشاهیر، در باغ‌های ایرانی، در مکان‌های مذهبی و در آثار باستانی شیراز می‌توان عشق، تاریخ و توحید را از نزدیک لمس کرد.

آرامگاه های مشاهیر از مکان های دیدنی شیراز

شیراز شهر شعر و ادب است. شهری که می‌توان در کوچه‌های آن غزل خواند و عاشقی کرد. از مهمترین جاهای دیدنی شیراز نیز آرامگاه شعرا و مشاهیر در این شهر است.

1. حافظیه

حافظیه آرامگاه حافظ شیرازی، یکی از پرطرفدارترین شعرای پارسی زبان است که در باغی زیبا در شمال غربی شیراز قرار دارد. حافظ در قرن هشتم درگذشت و مقبره او به دستور کریم خان زند در قرن 12 به این مکان منتقل شد. از زیبایی‌های این مکان می‌توان یه اشعار کنده‌کاری شده بر روی سنگ‌های مرمر اشاره کرد. در محوطه حافظیه چای‌خانه‌ای وجود دارد که می‌توان دمی در آن استراحت کرد. اگر شب هنگام به حافظیه بروید می‌توانید از تماشای نورپردازی محوطه و آرامش حاکم بر مقبره لسان‌الغیب نیز لذت ببرید.

آدرس حافظیه: شیراز، میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

2. سعدیه

آرامگاه سعدی که در باغی پر از گل و سرسبز قرار دارد، در سال 1330 در مکانی که گفته می‌شود، خانقاه و محل عبادت سعدی بوده است، ساخته شد. سعدیه به شلوغی حافظیه نیست اما گردشگران بسیاری از آن دیدن کرده و بعد از بازدید در چای‌خانه زیرزمینی آن استراحت می‌کنند.

آدرس سعدیه: شیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

3. آرامگاه کورش

یکی از مهمترین مشاهیر ایران زمین کوروش کبیر است و آرامگاه وی، بنایی است، ساخته شده با سنگ سفید مرمر که با قدمت بیش از 2هزار و 500 سال در میان دشت پاسارگاد می‌درخشد. این بنای ساده به دستور کوروش و در زمان حیاتش ساخته شده و جالب است که پس از  25 قرن هنوز سالم و پابرجاست.

آدرس آرامگاه کوروش: شهرستان پاسارگاد، بخش پاسارگاد، ضلع جنوبی میراث جهانی پاسارگاد

4. آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از شعرای پرآوازه قرن هفتم و هشتم هجری قمری خواجوی کرمانی است که مقبره آن در کنار دروازه قرآن و در تنگه الله اکبر قرار دارد. این آرامگاه که در سال 1315 ساخته شد، معماری منحصر به فردی دارد که برای گردشگران جذاب است. در نزدیک مقبره سه غار وجود دارد که احتمالا مریدان خواجوی کرمانی در آن به عبادت می‌پرداختند. در این غارها همچنین نقش برجسته‌هایی مربوط به اساطیر ایرانی و وقایع تاریخی دیده می‌شود. در کنار مقبره مجسمه خواجوی کرمانی نیز ساخته شده است.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز به اصفهان، تنگه الله اکبر

جاهای دیدنی شیراز؛ باغ های تاریخی

از دیگر جاهای دیدنی شیراز می‌توان به باغ‌هایی تاریخی با معماری زیبای ایرانی اشاره کرد. برخی از مهمترین این باغ‌ها در شیراز در ادامه آمده است.

1. باغ ارم شیراز

باغ ارم پر است از بوته‌های گل سرخ و درختانی چون نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز؛  بلندترین درختان سرو شیراز نیز در این باغ زیبا قرار دارند. در میان باغ، آب در حوض طویلی جاری است و تا کاخ قاجاری ادامه می‌یابد. این باغ زیبا که سرشار از حس زندگی می‌باشد، به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو ثبت شده است.

آدرس باغ ارم: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

2. باغ عفیف آباد

اگر می‌خواهید از تماشای یک عمارت زیبا با معماری ایرانی در دل باغی بزرگ از درختان نارنج و نخل و بوته‌های گل سرخ لذت ببرید، حتما به باغ غفیف آباد شیراز سر بزنید. در مجموعه‌ عفیف آباد علاوه بر لذت بردن از باغ می‌توانید در کاخ اصلی در مرکز باغ از ‌موزه‌ ادوات نظامی نیز دیدن کنید. باغ عفیف‌آباد در سال 1284 توسط میرزا علی‌محمد خان قوام‎الملک دوم بنا شده است و حدود 127 هزار مترمربع وسعت دارد.

آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

3. باغ دلگشا

از دیگر باغ‌های قدیمی و جاهای دیدنی شیراز می‌توان به باغ دلگشا اشاره کرد که در نزدیکی سعدیه قرار دارد. قدمت این باغ به دوره زندیه بازمی‌گردد و البته به سبک معماری ساسانیان ساخته شده است. باغ دلگشا پر است از درختان میوه و گل‌های رنگارنگ که گردشگران مخصوصا در فصل بهار از عطر بهارنارنج‌هایش سرمست می‌شوند. در این باغ عمارتی سه طبقه مربوط به دوران قاجار نیز وجود دارد که سقف چوبی، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های آن بسیار دیدنی است.

آدرس باغ دلگشا: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

4. باغ جهان نما

یکی دیگر از مکان های دیدنی شیراز باغ جهان نماست که می‌توان به خوبی در آن شکوه معماری، گچ بری و آیینه‌کاری دوران زندیه را مشاهده کرد. این باغ قدیمی در نزدیکی حافظیه قرار داشته و یک عمارت هشت ضلعی زیبا در میان درختان فراوان آن خودنمایی می‌کند. این عمارت دو طبقه، از چهار شاه نشین و چندین اتاق تشکیل شده است و نمایی آجری دارد.

آدرس باغ جهان‌نما: شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

5. باغ نارنجستان قوام و خانه زینت الملک

همان طور که از نام باغ نارنجستان پیداست درختان نارنج رکن اصلی این باغ تماشایی اما کوچک هستند. ورودی عمارت مرکزی این باغ یا همان عمارت قوام، به شکل کاملا قرینه طراحی شده است. عمارت اتاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های ظریف و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی دارد که با تابلوهای منبت‌کاری‌شده تزئین شده‌اند. می‌توان در سقف اتاق‌ها نقاشی‌هایی به سبک اروپایی از جمله تصویر کلیساهای آلپ را مشاهده کرد. باغ نارنجستان قوام در سال 1335 هجری شمسی به دانشگاه شیراز اهدا شد.

در همسایگی خانه قوام و در ضلع غربی نارنجستان، عمارت باشکوه دیگری به اسم زینت‌الملک قرار دارد که قدمت آن نیز به دوره قاجار باز می‌گردد. عمارت زینت‌الملک در اصل اندرونی باغ نارنجستان بوده و به نام دختر صاحب‌ خانه است. این عمارت 20 اتاق دارد که با آینه‌کاری و تابلوهای نقاشی تزئین شده‌اند. طرح موزاییک کف اتاق‌ها شبیه به فرش‌های ایرانی است و روی سقف‌ها نیز نقاشی‌های زیبایی به چشم می‌خورد. عمارت دارای باغ‌هایی خصوصی است که مخصوصا در بهار و پاییز بسیار تماشایی هستند.

آدرس باغ نارنجستان و خانه زینت ‌الملوک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

6. باغ جنت

باغ جنت شیراز که به آن پارک جنت هم گفته می‌شود در دوره قاجار و در سال 1223 ساخته شد. این باغ از جمله مکان ‌های تفریحی شیراز به شمار می‌رود. وجود آبنماهای متعدد در میان درختان سر به فلک کشیده کاج و سرو این باغ را به یکی از مناطق طبیعی شیراز برای استراحت تبدیل کرده است. مکانی دنج و باصفا که می‌توان در آن اوقات خوشی را گذراند.

آدرس باغ جنت: شیراز، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر

اماکن مذهبی و تاریخی از دیدنی های شیراز

نمی‌شود به شیراز سفر کرد و به زیارت شاهچراغ نرفت. اماکن و مساجد تاریخی شیراز نیز برای مسافران بسیار جذاب هستند.

1. دروازه قرآن

یکی از معروف‌ترین دیدنی های شیراز دروازه قرآن است که دقیقا در ورودی شهر شیراز قرار دارد. این دروازه توسط عضدالدوله دیلمی ساخته شده و بر روی آن قرآنی قرار دادند به این نیت که مسافران با عبور از زیر آن به سلامت سفر کنند.

آدرس دروازه قرآن: شیراز، خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان

2. ارگ کریم خانی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز ارگ کریم خانی است که در قرن 18 میلادی توسط کریم‌خان زند ساخته شد. در گذشته از این بنای چهارگوش که چهار برج استوانه‌ای دارد، به‌عنوان زندان استفاده می‌شده است، اما امروزه بنایی زیباست که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آدرس ارگ کریم خان: شیراز، شمال شرق میدان شهدا

3. بازار، حمام و مسجد وکیل

بازار وکیل، بازار اصلی شیراز و یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی در شیراز است. تماشای این بازار هزارتو می‌تواند چند ساعت وقت از شما بگیرد اما دیدن حجره‌ها و چایخانه‌ها در دالان‌های قدیمی در کنار کاروانسراها و حمام‌های سنتی و خرید سوغات شیراز ارزش آن را دارد. ساختار چلیپایی و سقف‌های طاقی‌شکل بازار وکیل معماری دوره‌ی زندیه را نشان می‌دهد که هم شگفت انگیز است و هم باعث می‌شود بازار در تابستان‌ خنک‌تر و در زمستان گرم‌ باشد.

در کنار بازار وکیل، مسجد وکیل قرار دارد که ورودی آن با کاشی‌های صورتی شیرازی آراسته شده است. معماری این مسجد شگفت‌انگیز است؛ برای مثال در شبستان مجموعه ستون‌های چهل‌وهشت‌تایی با نمای عمودی و اسلیمی‌ فضایی عجیب ایجاد کرده‌اند. همچنین محراب و منبر 14پله‌ای مسجد که از سنگ مرمری یکپارچه‌ ساخته شده، بسیار جالب توجه است.

در مجاورت مسجد، حمام وکیل با ستون‌های پیچ‌دار و سقفی گنبدی خودنمایی می‌کند. درون حمام مجسمه‌های مومی قرار داده شده‌اند که رسوم پیشینیان پس از استحمام در گرم‌خانه‌ها را نشان می‌دهند.

آدرس بازار، حمام و مسجد وکیل: شیراز، خیابان طالقانی

4. تخت جمشید

اگر می‌خواهید فرهنگ و تاریخ چند هزارساله ایران را از نزدیک لمس کنید، نباید بازدید از تخت جمشید شیراز را از دست بدهید. تخت جمشید یا پرسپولیس بیش از 2500 سال پیش، پایتخت باشکوه سلسله‌ هخامنشیان بوده است. با اینکه هجوم اسکندر آسیب زیادی به این منطقه تاریخی وارد کرد، اما هنوز هم می‌توان از بقایای آن نشانه‌هایی غیرقابل انکار از معماری و سیاست ایران باستان دید.

آدرس تخت جمشید: استان فارس، 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت

تخت جمشید شیراز

5. نقش رستم و نقش رجب

در چند کیلومتری تخت جمشید می‌توانید از نقش رستم و نقش رجب بازدید کنید. نقش رستم چهار مقبره‌ بزرگ از چهار شاه هخامنشی است که روی صخره قرار گرفته‌اند و از هزاره دوم قبل از میلاد برای ایرانیان مقدس بوده است. کمی پایین‌تر از آن نیز چند حجاری و نقش‌‌برجسته وجود دارد که فتوحات شاهان ساسانی را نشان می‌دهد.

در فاصله پنج دقیقه از نقش رستم می‌توانید در نقش رجب نقش‌برجسته‌های بیشتری از دوره‌ ساسانیان را ببینید. نقش رجب مخصوصا برای گردشگران علاقمند به تاریخ و ایرانشناسی بسیار جذاب است.

6. بارگاه شاهچراغ

یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شیراز بارگاه شاهچراغ آرامگاه دو تن از برادران امام رضا (ع) است. کاشی‌های آبی و آینه‌کاری‌های خیره‌کننده، این مقبره را به یکی از زیباترین عبادتگاه‌های شیراز تبدیل کرده است. در مجموعه‌ حرم ساختمان‌های دیگری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مسجد شهدا، بازار شاه‌چراغ، کتابخانه‌ مرکزی و موزه‌ آستان مقدس اشاره کرد.

آدرس آرامگاه شاهچراغ: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

7. مسجد نصیرالملک

در نزدیکی شاهچراغ، یکی از زیباترین مساجد ایران، یعنی مسجد نصیرالملک قرار دارد. این مسجد که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است، متعلق به دوره‌ قاجار بوده و به خاطر ترکیب زیبای نور و رنگ در فضای مسجد، به آن مسجد صورتی می‌گویند. گفته می‌شود بهترین زمان برای تماشای مسجد بین ساعت ۹ تا ۱۱ صبح است که نور خورشید از شیشه‌های رنگی روی فرش‌های ایرانی و کاشی‌های صورتی مسجد می‌تابد و می‌توان رقص نور و رنگ را دید و عکاسی کرد.

آدرس مسجد نصیرالملک: شیراز، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

8. مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق قدیمی‌ترین مسجد شیراز است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این مسجد که بر روی یک عبادتگاه بنا شده است، در روزهای جمعه میزبان تلاوت کنندگان قرآن مجید می‌باشد که بر طبق سنتی قدیمی به این مسجد تاریخی آمده و آنجا قرآن می‌خوانند. به همین خاطر به این مسجد، مسجد آدینه یا جمعه نیز گفته می‌شود.

آدرس مسجد جامع عتیق: شیراز، ضلع جنوب شرقی شاهچراغ

9. دریاچه مهارلو

در نزدیکی شیراز دریاچه‌ای صورتی رنگ در روستای مهارلو قرار گرفته است که به دریاچه نمک شهرت دارد. دریاچه مهارلو شیراز دیدنی‌های بسیار دارد که یکی از آن‌ها وجود فلامینگوهایی است که در تابستان به دریاچه مهارلو کوچ می‌کنند. از تفریحات این دریاچه نیز می‌توان یه قایق سواری اشاره کزد.

آدرس دریاچه مهارلو: جنوب شرقی شیراز

10. عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز محسوب می‌شود. صاحب این عمارت یک تاجر ثروتمند بوده و نام عمارت از نان همین شخص گرفته شده است. معماری عمارت شاپوری به قدری زیباست که مجذوب آن می‌شوید. سبک معماری این عمارت تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است.

آدرس عمارت شاپوری: بلوار کریم خان زند، خیابان انوری

11. رصدخانه ابوریحان بیرونی

رصدخانه ابوریحان بیرونی، دومین رصدخانه در ایران بعد از رصدخانه مراغه به حساب می‌آید. این رصدخانه در تپه‌ای سمت شمال غرب شیراز قرار گرفته و دسترسی به آن کمی سخت است؛ اما پیشنهاد می‌شود دیدن آن را از دست ندهید.

آدرس رصدخانه ابوریحان بیرونی: دانشگاه شیراز سمت شمال غرب شیراز

12. عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یا همان موزه پارس که به عنوان آرامگاه کریم خان زند شناخته می‌شود در یک باغ بزرگ و زیبا قرار دارد. این عمارت زیبا به صورت هشت ضلعی ساخته شده و معماری زیبایی دارد.

آدرس عمارت کلاه فرنگی: میدان شهدای شیراز، خیابان کریم خان زند

از دیگر جاهای دیدنی شیراز می‌توان به آرامگاه شاه شجاع، آرامگاه سیبویه شیراز، آرامگاه شیخ روزبهان، آرامگاه سید تاج‌الدین غریب، مسجد مشیر، مسجد خان، کلیسای شمعون غیور، گهواره دید، باغ ملی، عمارت دیوانخانه شیراز، خانه فروغ‌الملک قوامی، سرای مشیر، بازار حاجی شیراز و موزه‌های شهر شیراز اشاره کرد. همچنین بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر مانند چشمه شش پیر، تنگ بستانک، غار شاپور، آبشار مارگون، تنگ تیزاب، تنگ براق و... برای دوست‌داران طبیعت بسیار دلنشین خواهد بود.

بعد از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی شیراز یادتان نرود که حتما سری به مکان‌های تفریحی شیراز بزنید و اوقات خوشی را برای خودتان رقم بزنید. از جمله جاذبه‌های تفریحی این شهر می‌توان به لونا پارک شیراز، باشگاه پینت بال سیمرغ، پارک جنگلی پالایشگاه، کارتینگ سلطان و ایرانلند اشاره کرد. 

 بهترین فصل سفر به شیراز

با توجه به اینکه شیراز هوای معتدلی دارد، در هر زمانی از سال که به این شهر سفر کنید، بازدید از جاهای دیدنی شیراز برایتان لذت بخش خواهد بود، اما تجربه نشان داده است که بهترین زمان سفر به شیراز ماه اردیبهشت است. در این ماه شهر به اندازه نوروز شلوغ نیست و هوا نیز گرم نشده است؛ شکوفه‌های بهار نارنج در خیابان‌ها خود نمایی می‌کنند و گل‌های محمدی شما را از عطر خود سرمست خواهند کرد. چقدر بهتر که در 15 اردیبهشت، یعنی روز شیراز در این شهر باشید تا بتوانید در جشنواره‌ها و مراسمی که به این منظور در شهر برپاست، شرکت نمایید.

البته اگر قصد دارید سفر ارزانتری به شیراز داشته باشید، بهتر است فصلی غیر از بهار را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب کنید. در این صورت فصل پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر در پاییز به شیراز بروید، نه تنها هزینه اقامت کمتری پرداخت خواهید کرد، بلکه می‌توانید چهره رویایی شیراز در خزان را ببینید. مطمئنا قدم زدن در باغ­ها و خیابان­های شیراز در فصل رنگارنگ پاییز بسیار جذاب خواهد بود.

در نهایت ناگفته نماند که اگر عاشق اسکی روی برف هستید، حتما در فصل زمستان به شیراز سفر کنید و به پیست اسکی سپیدان یا پولادکف بروید. پیست اسکی پولادکف دومین پیست بین‌المللی در ایران محسوب می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. در این پیست امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای مسافران فراهم شده است.

سوغات شیراز چیست و از کجا بخریم؟

در ادامه این مطلب از سری مطلب معرفی شهر و روستا بیایید به سراغ سوغات شیراز برویم. مسقطی شیرازی، کلوچه شیرازی، یوخه، بادام سوخته و نان فسا از جمله شیرین‌ترین سوغات شیراز هستند که بهترین آنها را می‌توانید در فروشگاه‌های بازار وکیل بیابید.

در کنار شیرینی‌هایی که در بالا اشاره شد، یادتان باشد شیراز شهر گل و گیاه است و تولید عرقیجات در این شهر رواج زیادی دارد، پس می‌توانید بهترین عرقیجات مثل عرق بهار نارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک و گلاب را از شیراز خریداری نمایید. خرید آبلیو و آبغوره شیرازی را نیز از یاد نبرید. برای خرید عرقیجات خوب می‌توانید به خیابان پشت ارگ کریم خانی یا سه راه احمدی بروید.

همچنین در شیراز می‌توان صنایع دستی زیبایی پیدا کرد. برای مثال گبه شیراز بسیار معروف است، یا می‌شود زیر اندازهای نمدی، گلیم و قالی‌های زیبایی در بازار وکیل خریداری نمود. آثار قلم‌زنی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، نقره‌کاری، مینیاتور، شیشه‌گری و ظروف سرامیکی از دیگر صنایع دستی هستند که در شیراز بهترین آنها را می‌توانید در بازار وکیل یا مغازه‌های نزدیک به حافظیه بیابید. از دیگر بازارهای معروف شیراز هم می‌توان به بازار حاجی، بازار سرای مشیر و بازار مسگرها اشاره کرد.

برای خرید انواع لباس‌های با کیفیت و جنس خوب هم می‌توانید به مراکز خرید شیراز بروید. اکنون بیایید تا به اتفاق هم نگاهی به مراکز خرید شیراز به همراه آدرس بیندازیم:

  • مرکز خرید سلطانیه: مرکز خرید سلطانیه در میدان مطهری، ابتدای قدوسی شرقی واقع شده است.
  • مرکز خرید حافظ: مرکز خرید حافظ در خیابان عفیف آباد شیراز واقع شده است.
  • مرکزخرید هامون: مرکز خرید هامون در بلوار ستارخان، نرسیده به چهارراه عفیف آباد واقع شده است.
  • مرکز خرید خلیج فارس: مرکز خرید خلیج فارس در محور شمالی جاده شیراز به سپیدان در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا واقع شده است.
  • مرکز خرید زیتون: مرکز خرید زیتون در چهارراه 15 خرداد واقع شده است.
  • مرکز خرید ستاره: مرکز خرید ستاره در خیابان عفیف آباد شیراز واقع شده است.
  • مرکز خرید آفتاب فارس: مرکز خرید آفتاب فارس در بلوار شریعتی، خیابان خلبانان، نبش رهبر ماه واقع شده است.
  • مجتمع تجاری نگین پارس: مجتمع تجاری نگین پارس در میدان احسان، بلوار پرستار، خیابان فرشته، روبه‌روی بیمارستان بعثت واقع شده است.

در نهایت ناگفته نماند اگر به دنبال مراکز خرید ارزان در شیراز هستید؛ پس حتما سری به مرکز خرید سینا شیراز بزنید. این مرکز خرید در خیابان مطهری شمالی، نرسیده به چهارراه زرگری واقع شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران‌های شیراز + عکس و آدرس

 هتل ها و اقامتگاه های شیراز

از آنجا که شیراز یک شهر توریستی است، اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی دارد؛ از هتل های پنج ستاره گران قیمت گرفته تا اقامتگاه‌های ارزان‌تر و مقرون به صرفه.

از بهترین هتل‌های شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل چمران: هتلی پنج ستاره، لوکس و مدرن که دور از ازدحام شهر و در منطقه قصرالدشت قرار دارد.
  • هتل هما: این هتل پنج ستاره در یکی از زیباترین باغ‌های شیراز قرار داشته و از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است.
  • هتل پارسه: هتل چهار ستاره پارسه در نزدیکی مجموعه زندیه قرار دارد.
  • هتل ارم: هتل سه ستاره ارم نیز امکانات مناسبی داشته و به مجموعه زندیه نزدیک است.

از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیراز هم می‌توان اشاره کرد به:

  • اقامتگاه بوم‌گردی عمارت هفت رنگ: این اقامتگاه در سه راه آستانه، خیابان حسینی قرار دارد.
  • خانه سنتی ماه منیر: برای اقامت در خانه سنتی ماه منیر باید به خیابان لطفعلی خان زند در شیراز بروید.
  • اقامتگاه بوم‌گردی طاها: اقامتگاه بوم گردی طاها در محله سنگ سیاه، پشت امامزاده بی بی دختران قرار دارد.
  • بوتیک هتل سنتی داروش: این بوتیک هتل در خیابان نهم دی واقع شده و معماری فوق‌العاده جذابی دارد.

درختان نارنج و سروهای سر به فلک کشیده در باغ‌های ایرانی، شکوه تاریخ در تخت جمشید، عمارت‌های ایرانی خوش آب و رنگ، ترکیب معنویت و زیبایی در مساجد قدیمی و... همگی از دیدنی های شیراز هستند که این شهر با آنها از مهمانانش پذیرایی می‌کند. علاوه‌بر این شیراز یکی از شهرهایی است که آیین‌های سنتی مثل جشن چهارشنبه سوری، مراسم شب یلدا و… را به زیبایی هرچه بیشتر انجام می‌دهد. اگر شما نیز در میان جاهای دیدنی شیراز، مکانی را می‌شناسید که شما را شگفت‌زده کرده است، آن را به ما و همراهان ایرانگرد معرفی کنید.

مسجد
گورستان و آرامگاه
امام زاده
دریاچه
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای شیراز
متاسفانه توری برای شیراز پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های شیراز و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی شیراز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید

بهترین فصل سفر به شهر شیراز کدام فصل است؟

سمیه قندهاری
استان فارس تابستان‌های بسیار گرمی دارد. بهترین فصل برای سفر به این شهر فصل بهار است. در این فصل عطر خوش بهار نارنج و آفتاب کم‌توان می‌تواند سفری لذت‌بخش را برای شما رقم بزند.

آیا در مرکز استان فارس امکان رزرو اقامتگاه و اجاره ویلا به صورت روزانه وجود دارد؟

سمیه قندهاری
در سفر به شهر بهار نارنج می‌توانید انواع اقامتگاه‌ها از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رزرو ویلا و سوئیت را هم به صورت روزانه و هم مدت‌دار داشته باشید. تنوع اقامتگاه‌های این شهر موجب می‌شود به راحتی بتوانید اقامتگاه مورد علاقه خود را بیابید.

بهترین رستوران‌های شهر شیراز چه نام دارد؟

سمیه قندهاری
از بهترین رستوران‌ها می‌توان به رستوران هفت خوان، رستوران شرزه، رستوران صوفی، رستوران برنتین، رستوران خانه پرهامی، رستوران رودکی و رستوران‌های باغ راز اشاره کرد.

چه زمانی در مرکز استان فارس هتل یا اقامتگاه‌ها را با قیمت ارزانتری می‌توان رزرو کرد؟

سمیه قندهاری
برای اجاره هتل یا اقامتگاه‌های ارزان قیمت در این شهر باید در زمان‌های کم مسافر به این شهر سفر کنید. فصل زمستان یا روزهای بعد از تعطیلات رسمی برای این منظور انتخاب مناسبی است.

کدام قوم یا طایفه بیشترین جمعیت شیراز را تشکیل می‌دهند؟

سمیه قندهاری
ایل قشقایی بیشترین جمعیت را در میان طوایف دیگر دارد. گرچه قشقایی‌ها در استان‌های دیگری همچون بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، خوزستان و اصفهان نیز ساکن هستند.
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟