ورود / ثبت نام

مازیچال کجاست؟ ییلاقی حیرت‌آور در استان مازندران

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

قطعا شما هم شگفت‌زده خواهید شد زمانی که در روستایی سرسبز و پر از ابر قدم بزنید و با مردمانی مهربان و محلی آشنا شده و لذت چشیدن لبنیات خاص سنتی را داشته باشید. برای تجربه کردن تمام این موارد کافیست به مازیچال در کلاردشت استان مازندران سفر کنید. با سفر کردن به روستای دوست داشتنی می‌توانید در یک نگاه چالوس، رامسر و دریای آبی شمال را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید بدانید مازیچال کجاست و با دیدنی‌های آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

فهرست مطلب:

سری به مازیچال و دیدنی های آن بزنیم

خوب است بدانید که این روستا از دریا حدود 2600 متر ارتفاع دارد و هنگامی که ابرها نباشند، می‌توانید منظره زیبا و سرسبز مازندران و رامسر را در یک نگاه مشاهده کنید. مازیچال یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود.

این روستای ییلاقی دارای طبیعت سرسبز و زیبایی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به هنگام قدم زدن در طبیعت زیبای این روستا، ابرهای زیبایی را مشاهده می‌کنید که تا نزدیکی درختان هستند و از دیدن آن‌ها مات و مبهوت می‌شوید.

یکی از مواردی که این منطقه را منحصر به فرد کرده ، وجود درختان بلوط و اقیانوس ابر است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید درختان بلوط در لهجه مازندرانی به مازی یا مازو معروف است و گودال را چال خطاب می‌کنند، به همین جهت این روستا را مازیچال نام‌گذاری کرده‌اند.

گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی هر ساله به کلبه‌های ییلاق مازیچال برای اقامت می‌آیند. بیدار شدن در این کلبه‌ها، حس و حال خوب و آرامشی وصف نشدنی دارد که در هیچ مکان دیگری نمی‌توانید این حس خوب را تجربه کنید.

تجربه یک روز زندگی در این روستا با بیدار شدن از خواب توسط آواز خروس‌های روستا است. همچنین خوردن یک صبحانه محلی و دلچسب با لبنیات تازه و نان داغ تنوری، جان تازه‌ای به شما می‌دهد. بعد از خوردن صبحانه، می‌توانید در داخل روستا قدم زده و از طبیعت سرسبز آن لذت کامل را ببرید.

بد نیست بدانید که اقامت در این روستا فقط در فصل‌های تابستان و بهار امکان‌پذیر است و در فصل‌های زمستان و پاییز نمی‌توانید در کلبه‌های آن اقامت کنید. البته اگر وسایل کمپینگ به همراه خود داشته باشید، در مکان‌های امن این روستا می‌توانید اقامت کنید. همچنین امکان اجاره ویلا در مازیچال وجود دارد که در قسمت اقامت در سفر به ییلاق مازیچال به آن می‌پردازیم.

فصل‌های تابستان و بهار در این روستا آنقدر ناب است که همگان را مسحور می‌کند. گل‌های بنفشه و پامچال در فصل بهار این روستا، بسیار دیدنی و زیباست که دلتان می‌خواهد آن‌ها را بچینید. همچنین صدای آواز خواندن پرنده‌ها شما را به آرامشی عمیق درون خودتان می‌برد.

قطعا برای شما هم جالب است بدانید که جنگل‌های این منطقه در دسته جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و قدمت آن به زمان دایناسورها برمی‌گردد. در جنگل‌های این روستا نیز انواع درخت‌های بلوط، توت، آلو جنگلی، فندق، زغال اخته، افرا، تمشک، زالزالک و... وجود دارد که با دیدن آن‌ها حیرت زده می‌شوید.

دیدنی های مازیچال

این روستای زیبا و مانند جواهر، دیدنی‌های خاص و جذاب طبیعت‌گردی دارد که بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب کرده است. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • آفرود در جنگل‌های روستا: برای رسیدن به این روستای زیبا، می‌توانید از ماشین‌های مجاز گردشگری مانند آفرود استفاده کنید و در طی مسیر، از سرسبزی و طبیعت زیبای آفرینش لذت ببرید. همچنین قدمت این جنگل‌ها به دوره سوم زمین‌شناسی برمی‌گردد و جزو جنگل‌های هیرکانی است.
  • گل‌های وحشی: یکی از مواردی که بسیاری از گردشگران را به این روستا راهی می‌کند، وجود گل‌های سوسن چلچراغ، بنفشه و پامچال است که فقط در اردیبهشت و خرداد ماه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.
  • ابرهای زیبا: به جز جنگل ابرها در سمنان و فیلبند، مازیچال هم دارای اقیانوسی از ابرها در دل طبیعت سرسبز بوده که همگان را تسخیر می‌کند و باعث چشم‌اندازی وهم‌انگیز در این روستا شده است.
  • گیاهان دارویی: خوب است بدانید که در ارتفاعات این روستای زیبا، گیاهان دارویی مثل زرشک و گل گاوزبان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کرده و برای عزیزان خود سوغات ببرید.
  • حیات وحش: این روستای زیبا دارای پرندگانی مهم مثل کبک، قوش، قرقاول، کبوتر، جغد، لاشخور، دارکوب، زاغچه و بلدرچین است که بسیاری از افراد برای تماشای این گونه پرنده‌ها به این ییلاق سفر می‌کنند.
  • کوهنوردی و کمپینگ: معمولا بسیاری از طبیعت‌گردان، اهل کمپینگ و کوهنوردی هستند. خوب است بدانید که جنگل‌های این روستا، مکانی بسیار مناسب برای کمپینگ در طبیعت است.
  • جنگل‌های بلوط: یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های این روستا، جنگل‌های بلوط هستند که نام روستا نیز از این جنگل‌ها گرفته شده است.
  • عکاسی در جنگل: یکی از مواردی که طبیعت‌گردان به آن علاقه‌مند هستند، عکاسی در جنگل است که جنگل‌های این دهکده، سوژه بسیار مناسب و جذابی برای علاقه‌مندان به عکاسی در طبیعت هستند.

مازیچال کجاست؟

شاید تا به الان برایتان این سوال پیش آمده باشد که مازیچال کجاست؟ این روستای زیبا و مسحور کننده در کلاردشت استان مازندران قرار دارد. بد نیست بدانید که کلاردشت در نزدیکی شهر چالوس قرار گرفته و با تهران نیز فاصله بسیار کمی دارد. مسیر دسترسی به کلاردشت و این روستای شگفت انگیز را در ادامه توضیح داده‌ایم.

برای رفتن به  این روستای زیبا، ابتدا باید به جاده چالوس رفته و بعد به مرزن آباد برسید. کمی جلوتر از جاده مرزن آباد، کلاردشت قرار دارد که با دیدن تابلوهای راهنمایی آن می‌توانید وارد کلاردشت شوید. بعد از اینکه به کلاردشت رسیدید، وارد جاده عباس آباد شده و در اواسط جاده عباس آباد و روستای طویدره به مازیچال می‌رسید. بد نیست بدانید که فاصله این روستا تا تهران حدود 170 کیلومتر و تا جاده چالوس حدود 48 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به دهکده ییلاقی

معمولا تمام فصول سال برای سفر به این دهکده زیبا مناسب هستند؛ اما سفر در فصل تابستان و بهار به این منطقه بسیار مناسب‌تر از دیگر فصول سال است، چرا که در فصل تابستان و بهار خطرات کمتری شما را تهدید می‌کنند و دیگر مه غلیظ در جنگل وجود ندارد. همچنین می‌توانید در کلبه‌های جنگلی این روستا تجربه یک اقامت خوش و لذت بخش را داشته باشید.

تجربه‌های سفر در فصل تابستان و بهار به این منطقه شامل استشمام هوای خنک، اقامت در کلبه‌های ییلاقی، دیدن گل‌های وحشی و دیگر موارد هستند.

اگر عاشق خش خش کردن برگ‌ها در زیر پاهایتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم اوایل پاییز به این منطقه سفر کنید، چرا که چشم‌انداز بی‌نظیر پاییزی این روستا و برگ‌های پاییزی ریخته شده روی زمین بسیار جذاب است.

اگر عاشق سفیدی جنگل‌ها و برف روی درخت‌ها بوده و اهل ریسک کردن و ماجراجویی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، تا سفری فوق‌العاده خاطره‌انگیز را برای خودتان بسازید. معمولا در فصل زمستان این منطقه خالی از سکنه است و کسی را در آن‌جا نمی‌بینید، به همین جهت اگر در فصل زمستان به این روستا سفر کردید، حتما تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز را برای کمپینگ همراه خود داشته باشید.

غذاهای محلی و سوغات مازیچال

اگر عاشق تجربه کردن لبنیات محلی روستایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به این دهکده سفر کنید، چرا که محلی‌های این منطقه به دامداری مشغول هستند و می‌توانید از آن‌ها ماست چکیده تازه، پنیر محلی، سرشیر و دوغ خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود به سوغات ببرید.

بد نیست بدانید که این روستا غذاهای محلی ندارد، پس حتما قبل از رفتن به ییلاق مازیچال با خودتان غذا و وسایل گرم ببرید، چرا که در روستا و اطراف آن مغازه‌ای برای خرید کردن وعده‌های غذایی نیست.

همچنین نان‌های تازه و محلی که به دست زنان این روستا پخته می‌شود را حتما امتحان کنید که نظیر این نان‌های خوشمزه را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

دیدنی‌های نزدیک به دهکده

خوب است بدانید که علاوه بر دیدنی‌های خود این منطقه، جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی هم در اطراف این دهکده و در کلاردشت زیبا وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

  1. دریاچه ولشت: اگر ماهیگیری، آب تنی، قایق سواری را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از دیدن ییلاق به دریاچه ولشت رفته و تمام این موارد را تجربه کنید. این دریاچه در شمال شرقی کلاردشت قرار دارد.
  2. روستای کردیچال: این روستا به عنوان مروارید کلاردشت شناخته شده است و بسیاری از طبیعت‌گردان، عاشق طبیعت زیبای این روستا هستند.
  3. تپه باستانی کلار: یکی از مکان‌های تاریخی کلاردشت، تپه باستانی کلار است که در ضلع جنوبی دریای خزر قرار دارد و قدمت آن به 800 سال پیش از میلاد برمی‌گردد. اگر عاشق فرهنگ و تاریخ هستید، حتما از این تپه باستانی دیدن کنید.
  4. علم کوه: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دومین کوه بلند در ایران، علم کوه است که در جنوب دریای مازندران و در نزدیکی کلاردشت قرار دارد. یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد این کوه، سنگ سماور بوده که به طور عمود در مسیر علم کوه قرار دارد.
  5. روستای سیاه بیشه: این روستا در جاده چالوس در نزدیکی کلاردشت قرار دارد. چشم‌انداز وهم‌انگیز این روستا شما را شگفت‌زده کرده و عاشق طبیعت سرسبز این روستا می‌شوید.
  6. روستای هریجان: برای ورود به این روستای اعجاب‌انگیز، باید مجوز اداره محیط زیست را داشته باشید، چرا که مردم عادی نمی‌توانند وارد آن شوند. آبشار این روستا حفاظت شده است و احتمال دارد حیوانات وحشی را در نزدیکی آن مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان تنهایی و بدون مجوز، به این جاذبه وهم‌انگیز نروید.
  7. جنگل مجل: این جنگل زیبا در نزدیکی روستای رودبارک، در منطقه کلاردشت قرار دارد. اگر قصد طبیعت‌گردی چند روزه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اول از همه به جنگل مجل رفته، بعد از آن به روستای رودبارک بروید، در آن جا کمپ کرده و لحظات خوشی را برای خودتان ثبت کنید.
  8. مجتمع تفریحی باغ چمن: علاوه بر روستای مازیچال، یک مجتمع تفریحی به نام باغ چمن در نزدیکی کلاردشت وجود دارد که دارای امکاناتی مانند ماهیگیری، دوچرخه‌ سواری، اسب سواری و .. است که تمام این موارد را می‌توانید تجربه کنید. همچنین این مجتمع دارای رودخانه خروشانی است که با چند دقیقه گوش کردن به صدای این رودخانه، آرامشی تازه می‌گیرید.
  9. کاخ اجابت: خوب است بدانید که در نزدیکی کلاردشت، کاخی به اسم اجابت قرار دارد که به دوره حکومت پهلوی برمی‌گردد. معماری جذاب و منحصر به فرد این کاخ، توجه تمام گردشگران را به هنگام بازدید جلب می‌کند. اگر به این منطقه سفر کردید و اهل موزه‌گردی هم هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این کاخ بازدید کنید.
  10. جاده کلاردشت: اگر فقط اهل جاده‌گردی هستید، می‌توانید به جاده کلاردشت و عباس آباد بروید، چرا که این جاده از زیباترین جاده‌های شمال ایران است و هر چه قدر در این جاده رو به جلو حرکت می‌کنید، از طبیعت بکر و سرسبز آن سیر نمی‌شوید. در بین این جاده مکان‌هایی برای استراحت نیز وجود دارد که می‌توانید تجربه یک شکم‌گردی خاص و غذای شمالی را برای خود و خانواده‌تان داشته باشید.

اقامت در سفر به ییلاقات استان مازندران

بد نیست بدانید که مکانی برای اقامت در این ییلاق وجود ندارد و می‌توانید اجاره ویلا در مازیچال را توسط بنگاه‌های آن منطقه انجام دهید. تنها در فصل تابستان بعضی از کلبه‌های جنگلی و روستایی این منطقه به تعداد محدود به گردشگران اجاره داده می‌شود. قیمت اجاره ویلا در مازیچال نیز بسیار مناسب است.

برای کمپ کردن و اقامت در مازیچال، حتما وسایل مورد نیاز کمپ از جمله چراغ قوه، کیف کمری، لباس گرم، کیسه خواب، جعبه کمک‌های اولیه، مواد اولیه غذا در چند وعده، ضدآفتاب، زیرانداز، ظرف‌های مورد نیاز، قمقمه آب، پاوربانک، کیسه زباله، کفش مناسب پیاده روی و دیگر موارد را همراه داشته باشید، تا مشکلی در سفر برایتان پیش نیاید.

اگر اهل کمپ کردن در طبیعت نیستید و از آن هراس دارید، می‌توانید با روستاییان آن منطقه آشنا شده و به خانه‌هایشان بروید و چند روزی را مهمان آن‌ها باشید.

همچنین اگر قصد ماندن و اقامت در این روستا را ندارید، می‌توانید به کلاردشت رفته و در هتل‌های نزدیک به کلاردشت اقامت کنید و یا اگر قصد اجاره ویلا در مازیچال را دارید، می‌توانید به بنگاه‌ها و مسکن‌های نزدیک کلاردشت بروید.

حالا که می‌دانید مازیچال کجاست و با جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن آشنا شدید، می‌توانید برنامه خود را آماده کنید و راهی سفر به کلاردشت و این روستای زیبا شوید. البته در خطه شمال ییلاق‌های دیگری نیز مثل ییلاق ماسال، سوباتان، فیلبند و... نیز وجود دارد. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

کوه
تپه
جنگل
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای مازیچال
متاسفانه توری برای مازیچال پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های مازیچال و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی مازیچال
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟