ورود / ثبت نام

سنندج: معرفی جاهای دیدنی سنندج + آدرس و عکس

0 از 5
/ 6 امتیاز

سنندج شهری در شمال غرب ایران و مرکز استان کردستان است. شهری کوهپایه‌ای که در دامنه کوه‌های زاگرس آرمیده و دیدنی‌های بسیاری برای عرضه دارد. این شهر از هر دوره تاریخی یادگاری دارد که دیدن آن‌ها هر کسی را به وجد می‌آورد. البته دیدنی‌های طبیعی این شهر سرسبز از دیدنی‌های تاریخی‌اش کمتر نیست. در این مطلب قصد داریم سفری به سنندج داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی سنندج، سوغات، شرایط اقامت در این شهر و مسیر دسترسی به شهر سنندج بیشتر آشنا شویم.

 

فهرست مطلب:

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی کردستان محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارد و سنندج نیز به عنوان مرکز این استان دیدنی‌های بسیاری دارد. سنندج شهری کوهپایه‌ای با آب و هوای معتدل و بهاری است. از این‌رو سفر به این شهر در ماه‌های گرم سال می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی باشد. به علاوه اگر طرفدار دیدنی‌های تاریخی هستید، تاریخ غنی سنندج شما را ناامید نمی‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر زیبا را آورده‌ایم.

مناطق دیدنی سنندج؛ تاریخ گردی

۱. عمارت خسروآبادی سنندج

عمارت خسروآبادی یادگاری از دوران قاجار است. طبق نظر مورخان این عمارت بیش از 100 سال پیش توسط امان الله خان اردلان ساخته شد و سال‌های سال محل حکومت اردلان‌ها بود. این عمارت در میان باغی شگفت انگیز قرار دارد که دور تا دور عمارت را درختان تنومند و سر به فلک کشیده گرفته‌ است. معماری چشم نواز بنا یکی دیگر از جذابیت‌های آن است. ستون‌ها بلند،‌ ارسی‌های زیبا، گچ بری‌ها و نقش و نگارهای بی‌نظیر جلوه ویژه‌ای به عمارت خسروآبادی داده‌اند. در طبقه سوم عمارت یک حوض و فواره زیبا وجود دارد که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

آدرس عمارت خسروآبادی: سنندج، بلوار خسروآباد (شبلی)

۲. حمام خان سنندج

یکی دیگر از مکان های دیدنی سنندج حمام تاریخی خان است. این حمام در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر سنندج واقع بوده و روی کتبه‌های آن نیز تاریخ دقیق تاسیسش درج شده است. طبق این کتیبه‌ها حمام تاریخی توسط امان الله خان اردلان و در دوره قاجار ساخته شد. حمام خان سنندج بخش‌های مختلفی از قبیل حمام سرد، حمام گرم، خلوتی، هشتی، آب انبار، خزینه و غیره دارد. به علاوه کاشی‌ کاری‌های بی‌نظیر دیوارهای درونی حمام یکی دیگر از وجوه تمایز آن است. دیوارهای داخلی حمام با کاشی‌های هفت رنگ پوشیده شده که جلوه‌ای حیرت انگیز به آن داده‌اند.

آدرس حمام خان: بازار سنندج

۳. عمارت آصف سنندج

یکی دیگر از مناطق دیدنی سنندج عمارت تاریخی آصف است. به گفته مورخان این بنا به دوران صفوی تعلق دارد و در دوران قاجار و پهلوی هم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. معماری کاملا ایرانی این بنا برای بازدیدکنندگان بسیار دلسچب و جذاب است. عمارت آصف طبق اصول و معماری ایرانی اندرونی،‌ بیرونی، هشتی، دالان ورودی، مطبخ و بخش خدمه و غیره دارد. این بنا به زبان محلی به خانه کرد هم معروف شده که از کاربرد امروزی آن نشات می‌گیرد. عمارت آصف امروزه به موزه‌ مردم شناسی برای معرفی آداب و رسوم اقوام کرد تبدیل شده است.

آدرس عمارت آصف: خیابان امام سنندج

۴. بازار سنندج

بازار سنندج از جمله دیدنی‌هایی است که بر خلاف قدمت تاریخی هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مسافران می‌توانند علاوه بر خرید وسایل مورد نیازشان، از بازار هم بازدید کنند و از معماری کهن و اصیل آن لذت ببرند. این بازار یادگاری از دوران صفویه و حکومت سلیمان خان اردلان است. طراحی بازار از طراحی میدان نقش جهان الهام گرفته شده که بعدها با پیدا شدن خیابان انقلاب این بازار به دو بخش تقسیم شد. اکنون با وجود دوازده دهنه در این بازار، تنها سه دهنه از آن فعال است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی و لباس‌های سنتی را به راحتی پیدا کنید.

آدرس بازار سنندج: خیابان فردوسی سنندج

۵. مسجد جامع سنندج

از دیگر جاهای دیدنی سنندج می‌توان به مسجد جامع آن اشاره کرد. نام دیگر این مسجد دارالاحسان است و در دوران قاجار ساخته شد. یکی دیگر از بناهایی که به دست حاکم خوشنام وقت، امان الله خان اردلان در نزدیکی قلعه حکومتی ساخته و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. معماری این مسجد بسیار چشم نواز است و مناره‌های بلند آن روح هر تاریخ دوستی را می‌نوازد. نمای درونی و بیرونی مسجد کاملا مزین به آیات قرآنی است و ستون‌هایش همگی کاشی کاری‌ و مقرنس کاری شده‌اند و اوج هنر هنرمندان وقت را به رخ می‌کشند.

آدرس مسجد جامع: خیابان امام سنندج

۶. عمارت سالار سعید سنندج

عمارت سالار سعید که به موزه سنندج نیز معروف است، به دوران قاجار تعلق دارد. این عمارت در ابتدا بسیار بزرگ و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی بود. اما سال‌ها بعد بخش بیرونی آن به فردی به نام سالار سعید فروخته شد که اکنون هم به همین نام شناخته می‌شود. چندین سال بعد بخش اندورنی هم از مالک خریداری و در اختیار بخش گردشگری قرار گرفت. امروزه از عمارت سالار سعید به عنوان موزه هم استفاده می‌شود. در این موزه علاوه بر دیدن آثار مربوط به باستان شناسی و مردم شناسی، می‌توانید از معماری زیبای بنا نیز لذت ببرید.

آدرس عمارت سالار سعید: خیابان امام، کوچه حبیبی

۷. عمارت و حمام وکیل الملک سنندج

بنای اصلی عمارت وکیل الملک مربوط به دوران زندیه است. بعدها در دوران امان الله خان این بنا گسترش یافته و بخش‌های بیشتری به آن اضافه شد. در اصل این بنا متعلق به خانواده وکیل و برای استفاده شخصی بود که سال‌ها بعد در دوران قاجار و حکومت امان الله خان گسترش بیشتری یافت. اکنون عمارت اصلی از سه بخش عمارت وکیل الملک، عمارت وکیل السلطان و عمارت وکیل الممالک تشکیل شده که هر کدام شگفتی‌های مخصوص خود را دارند. حمام وکیل الملک در بخش عمارت وکیل الممالک قرار دارد و ساخت آن به همان دوران زندیه بازمی‌گردد. گچ بری‌ها و کاشی کاری‌های داخل حمام بسیار چشم نواز و شگفت انگیز است.

آدرس عمارت و حمام وکیل الملک: خیابان کشاورز

مکان های دیدنی سنندج؛ طبیعت گردی

۱. پارک آبیدر سنندج

معروف‌ترین تفرجگاه شهر سنندج پارک آبیدر آرمیده در دامنه کوه باشکوه آبیدر است. این تفرجگاه در واقع یک پارک جنگلی است که علاوه بر تفریحات متنوع و جذاب، دیدنی‌های طبیعی مانند کوه و جنگل و چشمه هم دارد. در پارک جنگلی آبیدر تفریحاتی مانند بزرگترین سینمای روباز جهان، تله کابین، انواع آلاچیق‌های بزرگ و کوچک و غیره را خواهید دید.

همچنین می‌توانید از کوهنوردی و گشت و گذار و در میان درختان انبوه و بلند و گوش دادن به صدای آب خروشان چشمه‌ها لذت ببرید. اگر در ارتفاعات کوه آبیدر بایستید پارک بزرگ آبیدر و شهر سنندج را زیر پای خود خواهید دید که تصویری فراموش نشدنی است.

آدرس پارک آبیدر: میدان اقبال،‌ خیابان آبیدر، پارک آبیدر

۲. دریاچه سد قشلاق

رودخانه قشلاق یکی دیگر از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعت در سنندج زیباست. روی این رودخانه خروشان سدی به نام سد قشلاق ساخته شده و آب جمع شده پشت این سد دریاچه‌ای کوچک را به وجود آورده است. امکان تفریحاتی مانند ماهیگیری و قایق سواری در دریاچه سد قشلاق وجود دارد. همین امر موجب علاقه شدید مردم سنندج و بسیاری از مسافران به گذراندن یک روز تعطیل در کنار دریاچه می‌شود.

آدرس دریاچه سد قشلاق: ۲۰ کیلومتری سنندج، جاده سقز

۳. پل قشلاق

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج پل قشلاق است. در کنار رودخانه قشلاق علاوه بر دریاچه سد می‌توانید به دیدن پل تاریخی هم بروید. این پل تاریخی روی رودخانه قشلاق ساخته شده که گفته می‌شود به دستور شاه صفی صفوی و به همت سلیمان خان اردلان ساخته شد. این پل چندین دهانه و پایه دارد که موجب مقاومت آن در برابر تاثیرات گذر زمان و حوادث طبیعی شده‌اند. عبور از روی پل ممکن نیست اما می‌توانید از طبیعت رودخانه و مراتع سرسبز اطراف در کنار یک پل تاریخی لذت ببرید.

آدرس پل قشلاق: ۲۰ کیلومتری سنندج، جاده سقز

سنندج کجاست؟

همانطور که گفتیم سنندج مرکز استان کردستان یکی از غربی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر از سمت شمال به شهرستان دیواندره، از سمت شرق به شهرستان قروه، از غرب به شهرستان مریوان و از سمت جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود.

سنندج شهری مرتفع است که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده آبیدر و رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و آب و هوای معتدل و خنک است. فاصله آن از تهران در حدود ۵۸۳ کیلومتر بوده و مسیرهای دسترسی بسیاری برای رسیدن به شهر سنندج وجود دارد.

مسیرهای دسترسی به سنندج

برای رسیدن به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی سنندج به عنوان راحت‌ترین گزینه می‌توانید از مسیر هوایی و هواپیما استفاده کنید. فرودگاه بین المللی سنندج همواره آماده پذیرش مسافران است. مسیرهای جاده‌ای و قطار هم برای سفر به این شهر در دسترس هستند. اما اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به سنندج سفر کنید توصیه می‌کنیم از مسیرهای زیر اقدام کنید.

  • مسیر اول: یکی از بهترین مسیرهای جاده‌ای سفر به سنندج از مبدا تهران، جاده تهران به ساوه است. با استفاده از این جاده ابتدا از همدان و سپس قروه عبور می‌کنید و در نهایت به سنندج خواهید رسید.
  • مسیر دوم: یکی دیگر از کوتاه‌ترین مسیرها مسیر تهران به قزوین و سپس به زنجان و در نهایت سنندج است.
  • مسیر سوم: به عنوان سومین مسیر توصیه می‌کنیم از طریق اتوبان تهران- ساوه به ساوه بروید و سپس به فامنین و از آنجا به کبودرآهنگ و بیجار رفته و در آخر رهسپار سنندج شوید.

سوغات و غذاهای محلی سنندج

در کنار بازدید از جاهای دیدنی سنندج از سوغات این شهر غافل نشوید. شهر سنندج معروف به شهر شیرینی و خوراکی‌های خوشمزه است. در این شهر می‌توانید خوشم طعم‌ترین شیرینی‌ها را امتحان کنید و مطمئن باشید مزه آن‌ها را هیچگاه فراموش نمی‌کنید. به عنوان برخی از بهترین سوغاتی‌های خوراکی سنندج می‌توان به شیرینی کنجدی، بادام سوخته، آدامس طبیعی (آدامسی که از صمغ درخت گرفت می‌شود)، برساق و... اشاره کرد.

در کنار خوراکی‌های خوشمزه‌، صنایع دستی سنندج نیز بسیار معروف است. از جمله آن‌ها می‌توان گیوه، گلیم و قالی، محصولات چوبی مانند تنبور و نازک کاری روی چوب و غیره را نام برد.

از غذاهای محلی مردم سنندج می‌توان آش کشک، آش بلغور، آش دانه کولانه، آش هالاو، خورشت ریواس، غذای شلکینه، کباب کردی، ماهی کباب کردی، کلانه و... را برشمرد.

هتل ها و اقامتگاه های سنندج

سنندج شهری توریستی است و به همین دلیل هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در این شهر مشغول خدمت رسانی به مسافران هستند. بنابراین برای اقامت در سنندج به راحتی می‌توانید طبق سلیقه و بودجه خود هتل یا اقامتگاهی را انتخاب و رزرو کنید. برخی از معروف‌ترین هتل‌های سنندج عبارتند از:

۱. هتل شادی سنندج

هتل شادی هتلی چهار ستاره در سنندج بوده و دارای ۸۲ اتاق و سوئیت است. این هتل تمام امکانات رفاهی لازم را برای مسافرانش فراهم می‌کند.

آدرس هتل شادی سنندج: سنندج، بلوار پاسداران، رو به روی دانشگاه علوم پزشکی

۲. مهمانسرای جهانگردی سنندج

مهمانسرای جهانگردی از هتل‌های قدیمی سنندج به شمار می‌رود. این هتل سه ستاره در نزدیکی پارک جنگلی آبیدر منظره زیبایی به این پارک دارد.

آدرس مهمانسرای جهانگردی سنندج: سنندج، انتهای خیابان پاسداران، جنب امور آب

۳. هتل آبیدر سنندج

هتل آبیدر قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد. از امکانات این هتل می‌توان به پارکینگ، رستوارن، اینترنت رایگان و غیره اشاره کرد.

آدرس هتل آبیدر سنندج: سنندج، خیابان فردوسی، جنب سینما بهمن

به علاوه در روستاهای اطراف سنندج اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری برای اقامت وجود دارد که قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از هتل‌ها است. اگر برای تفریح و بازدید از دیدنی‌های روستاها به این مناطق سفر کردید، با اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی دیگر نیازی به برگشتن به شهر و اتلاف زمان نیست.

در این مطلب با معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج آشنا شدیم. همچنین اطلاعاتی نیز در رابطه با سوغات و غذاهای محلی و هتل‌ها و شرایط اقامت در این شهر کسب کردیم. امیدوارم از سفر به شهر سنندج لذت ببرید. به‌علاوه اکنون که عازم کردستان هستید توصیه می‌کنیم سری هم به مطلب جاهای دیدنی کردستان بزنید. در آخر لطفا فراموش نکنید پیشنهادات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

حمام عمومی
مسجد
دریاچه
0 از ۵ / 6 امتیاز
تورهای سنندج
متاسفانه توری برای سنندج پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های سنندج و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

دیدنی‌های سنندج کجاست؟

از مناطق دیدنی سنندج می‌توان به عمارت خسروآبادی، حمام خان، عمارت آصف، عمارت سالار سعید، عمارت و حمام وکیل الملک، پارک آبیدر پل و دریاچه سد قشلاق اشاره کرد.

معروف‌ترین سوغات سنندج چیست؟

از سوغات این شهر می‌توان شیرینی کنجدی، بادام سوخته، صمغ، برساق نام برد و صنایع دستی آن گیوه، گلیم و قالی، محصولات چوبی مانند تنبور و نازک کاری روی چوب است.

سنندج چه غذاهای محلی دارد؟

آش کشک، آش بلغور، آش دانه کولانه، آش هالاو، خورشت ریواس، غذای شلکینه، کباب کردی، ماهی کباب کردی، کلانه از جمله غذاهای محلی این شهر است.
نقد و بررسی
نقد و بررسی سنندج
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
سپهر
می‌خواهم بروم
نوشته شده در 1400,4,6

هر جای ایران سفر کنی حتما باید از غذاهای محلیشون امتحان کنید خیلی حیفه آدم تا سنندج سفر کنه و از آش ها و غذاهای خوشمزشون امتحان نکنه??

سولماز
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,6,1

وای کردستان خیلی استان خوشگلیه مخصوصا جاهای دیدنی سنندج که معرکه اس، اگه تا حالا به این استان نرفتین بعد از کرونا حتما برید

رامین
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,6,3

من در سنندج زندگی‌ می‌کنم و پیشنهاد میدم دیدن عمارت آصف را از دست ندید. اگر دنبال معماری قدیمی و سنتی هستید. این هماارت خیلی قشنگه و مثل خونه‌های قدیمی شامل اندرونی، بیرونی، هشتی و غیره میشه.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 6 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟