ورود / ثبت نام

ییلاق سوباتان کجاست؟ راهنمای سفر (1402) + عکس

0 از 5
/ 5 امتیاز

فرار از روزمرگی‌های زندگی و گرمای طاقت‌فرسای تابستان باعث می‌شود تا به دنبال مکانی خنک و زیبا برای سفری چند روزه باشیم تا روح خسته خود را جلا دهیم. ییلاق سوباتان واقع در استان گیلان تکه‌ای از بهشت بکر و دست‌ نخورده ایران است که انتخاب خوبی برای سفر در بهار و تابستان محسوب می‌شود. اگر تصمیم دارید برای به دست آوردن آرامش و طبیعت‌گردی به سوباتان سفر کنید با ما همراه باشید. در ادامه هرآنچه که باید پیش از سفر به این منطقه بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

فهرست مطلب:

ییلاق سوباتان را بیشتر بشناسید

ییلاقات سوباتان در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد؛ تعجب نکنید اگر هنگام ورود به این منطقه احساس کردید زمان متوقف شده است. سکوت بی‌نظیر، هوای تمیز و چشم اندازهای زیبا نفس شما را در سینه حبس می‌کنند. در ییلاقات سوباتان خبری از ترافیک، شلوغی، بوی دود و صدای بوق‌های مکرر نیست؛ کافی است یک نفس عمیق و از ته دل در تپه‌های ساکت سوباتان بکشید تا احساس کنید که بال در آورده‌اید و مانند یک پرنده آزاد و رها در حال پرواز بر فراز دشت‌های سبز و بی‌پایان هستید.

سرسبزی درختان، رقص عاشقانه گل‌های رنگارنگ در میان دشت‌های بی‌انتها، کلبه‌های چوبی، کوه‌های پوشیده از برف و قدم زدن آزادانه حیوانات در دشت‌ها مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند که از تماشای آن سیر نخواهید شد. به هرجایی از سوباتان که نگاه بیندازید دستان هنرمند خداوند را می‌بینید که طبیعت را در کمال زیبایی و سلیقه نقاشی کرده است و قدرت آفرینش خود را به انسان یادآور می‌شود.

برخی از بومیان منطقه معتقدند که نام این منطقه ییلاقی از زبان ترکی می‌آید. سوباتان در زبان ترکی به معنای فرود و ریزش آب است و از آنجا که در این منطقه حفره‌های طبیعی زیادی برای جمع شدن سیلاب‌های حاصل از بارش باران و برف وجود دارد، سوباتان نامیده شده است. از سوی دیگر برخی گمان می‌کنند که وجه تسمیه سوباتان به رویش زیاد گلپر در این منطقه اشاره دارد و دلیل اصلی آن را باید در زبان محلی مردم تالش بررسی کرد. در زبان محلی تالشی به گلپر "سو" و به روییدن "وتون" می‌گویند. از آنجا که بوی گلپر را در این منطقه می‌توان استشمام کرد؛ به آن سووتون می‌گفتند که درگذر زمان به سوباتان تبدیل شده است.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

آنچه در ییلاقات سوباتان و اطراف آن مشاهده می‌کنید همه به نوعی جاذبه گردشگری به حساب می‌آیند. اما برخی از مکان‌ها زیبایی و جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد. بیایید با این جاهای دیدنی ییلاقات سوباتان آشنا شویم.

1. نئور؛ دریاچه‌ای با عطر پونه و نعناع

دریاچه نئور در 19 کیلومتری غرب منطقه سوباتان قرار دارد. آب این رودخانه زیبا و پرخروش از برف و باران‌های فصول پاییز و زمستان تامین می‌شود. پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه که شامل گیاهان دارویی زیادی مانند بابونه و نعناع کوهی است.

رویش این گیاهان در اطراف رودخانه باعث شده تا عطر خوشی در هوای اطراف دریاچه پراکنده شود. اگر در فصل بهار به دیدن این رودخانه می‌روید می‌توانید تعدای قزل‌آلای رنگین‌کمانی بگیرید و از هفت‌رنگی پولک‌های ماهی و طعم لذیذ گوشت آن لذت ببرید.

2. ورزان؛ آبشاری زیبا در دل کوه

این آبشار در ضلع شمال غربی ییلاقات سوباتان واقع شده و تنها 4 کیلومتر از آن فاصله دارد.

آبشار ورزان از رودخانه ورزان که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه بزرگ لیسار است سرچشمه می‌گیرد و با سقوط 100 متری از صخره‌ها، منظره بی‌بدیعی را در میان کوه‌های سبز مخملی به نمایش می‌گذارد.

3. گوری دره؛ گورستانی 7هزار ساله

در پس روستای سوباتان منطقه‌ای با قدمتی چند هزار ساله وجود دارد. گوری دره یا قوری دره گورستان 7هزار ساله‌ای است که مردم این خطه از دست‌رفتگان خود را در آن به خاک می‌سپردند. این گورستان به همت باستان شناسان کشف شد و اکنون گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. تماشای انواع مختلف قبرهای کلان سنگی، چهار چینه و... برای گردشگرانی که علاقه زیادی به تمدن کهن ایرانی و آثار باستانی دارند خالی از لطف نیست.

ییلاقات سوباتان کجاست؟

ییلاقات سوباتان در استان گیلان و در 20 کیلومتری غرب لیسار قرار دارد. این روستا از شرق به وسیله جنگل‌های تالش و از غرب با رودخانه نئور محاصره شده است. البته رودخانه نئور تنها رودخانه موجود در سوباتان نیست و می‌توانید با حرکت به سمت شمال خود را به رودخانه پر جوش و خروش لیسار برسانید.

آب و هوای خنک و مطلوب ییلاقات سوباتان باعث شده تا روی کوه‌ها در تمام فصول سال برف دیده شود و این منطقه هیچ وقت رنگ گرمای طاقت‌فرسا را به خود نبیند. از این‌رو سوباتان بهترین مکان برای ییلاق کردن مردم عشایر و کوچ‌نشین به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که ییلاقات سوباتان تنها مکان ییلاقی در این منطقه محسوب نمی‌شود و با ییلاق‌های آسبومار جوکندان، ییلاقات خطبه سرا و دشت‌های ییلاقی اردبیل هم‌جوار است.

مسیر دسترسی به ییلاق سوباتان

برای رسیدن به سوباتان چند مسیر وجود دارد. مسیرهایی که عمدتا توسط گردشگران برای رسیدن به ییلاقات سوباتان انتخاب می‌شود عبارتند از:

  • مسیر جنگل لیسار به سوباتان

اگر به طبیعت‌گردی طولانی در جنگل‌ علاقه دارید و کودک زیر هفت سال شما را همراهی نمی‌کند؛ می‌توانید با طی کردن جنگل لیسار به ییلاقات سوباتان برسید. این مسیر یکی از قدیمی‌ترین راه‌های رسیدن به این ییلاقات است و کوچ‌نشینانان از آن برای رفتن به ییلاق سوباتان استفاده می‌کردند.

لازم به ذکر است که در برخی از نقاط جنگل شیب‌های تند و نفس‌گیری وجود دارد که ماشین‌رو نیست. از این‌رو پس از رسیدن به گیلان و جنگل‌های لیسار باید بقیه مسیر را پیاده بروید یا با کمک چهارپایان مسیر را طی کنید. برای طی کردن این مسیر به 8 الی 10 ساعت زمان نیاز است. به یاد داشته باشید که بدون راهنمای حرفه‌ای از این جنگل عبور نکنید زیرا احتمال دارد راه را گم کرده و دچار دردسر شوید.

  • جاده تالش به آق اولر

در این مسیر شما باید پس از رسیدن به تالش به سمت روستای تاریخی آق اولر حرکت کنید. این جاده که 35 کیلومتر طول دارد؛ کاملا آسفالت است و می‌توانید با وسایل نقلیه از این جاده عبور کنید. پس از رسیدن به این روستای زیبا جاده آسفالت تمام می‌شود و باقی راه را باید با ماشین‌های کمک‌دار یا شاسی بلند طی کنید.

  • جاده اردبیل به سوباتان

اگر از سمت اردبیل قصد سفر کردن به ییلاقات سوباتان را دارید؛ باید به سمت خلخال بروید تا به روستای بودآلالو برسید. روستای بودآلالو 18 کیلومتر با دریاچه نئور فاصله دارد؛ این مسیر آسفالت بوده و برای عبور وسیله نقلیه مناسب است. البته بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به دلیل جاذبه‌های طبیعت‌گردی منحصر به فرد این منطقه ترجیح می‌دهند که به صورت پیاده این مسیر را طی کنند.

بهترین فصل سفر به ییلاق سوباتان

اکنون که می‌دانیم ییلاقات سوباتان کجاست و چگونه می‌توان به آنجا سفر کرد؛ نوبت می‌رسد به اینکه درباره بهترین زمان سفر به این طبیعت بکر و زیبا صحبت کنیم. در گذشته عشایر به این مکان ییلاق می‌کردند تا از هوای گرم بهار و تابستان فرار کنند.

از آنجا که این روستا در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد؛ زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و طاقت‌فرساست. اما در تابستان هوایی بس خنک و مطبوع دارد. به همین علت بهترین فصل سفر به ییلاقات سوباتان بهار و تابستان است و اکثر گردشگران از ماه خرداد تا انتهای شهریور برای طبیعت گردی به این مکان زیبا سفر می‌کنند.

سوغات ییلاقات سوباتان

مگر می‌شود به سوباتان سفر کنید و دست خالی از آن بازگردید؟ سوغات ییلاقات سوباتان نشان‌دهنده سبک غذایی و زندگی مردمان آن است که در دنیا نظیر آن پیدا نمی‌شود. محبوب‌ترین سوغات‌های این منطقه ییلاقی عبارتند از:

  • لباس پشمی
  • گلیم
  • نان محلی
  • پنیر و کره محلی
  • گیاهان دارویی مانند گلپر، بومادران، پونه و گزنه

اقامت در سفر به ییلاقات سوباتان

اگر این مطلب را با دقت خوانده باشید مطمئنا تا به حال متوجه شده‌اید که در این منطقه خبری از هتل و مسافرخانه نیست. برای اقامت در سوباتان دو را وجود دارد. می‌توانید کمپ بزنید و در چادر بخوابید. به‌این ترتیب زندگی همانند مردم چادرنشین عشایر را تجربه خواهید کرد.

اما اگر به کمپپینگ علاقه‌ای ندارید نگران نباشید. زیرا خانه‌های چوبی و زیبای ییلاقات سوباتان نیز آماده پذیرایی از میهمانان هستند. ساکنان مهمان‌نواز این منطقه خانه‌های خود را اجاره می‌دهند و از شما در خانه خود پذیرایی می‌کنند.

خانه‌های چوبی به عنوان نمادی از ییلاقات سوباتان محسوب می‌شوند و زیبایی این منطقه را دو چندان کرده‌اند. زندگی کردن در این کلبه‌های چوبی تجربه جذابی برای گردشگران است و شما را به دنیای کارتون‌های کودکی‌تان می‌برد. جنس اکثر کلبه‌ها از چوب بلوط جنگل لیسار است که با چوب نازک "پلک" و کاه‌گل عایق بندی شده و محیط گرم و مناسبی را برای ساکنانش فراهم می‌کند.

ییلاقات سوباتان انتخاب بسیار خوبی برای گردشگرانی است که به دنبال به دست آوردن آرامش خود در دل طبیعت هستند. این مکان جایی است که روح انسان به پرواز درمی‌آید تا با اسبان وحشی در میان دشت‌های سرسبز ‌بدود و با پرندگان کنار رودخانه سرود شادی بخواند.

سفر به ییلاقات سوباتان بسیار خاطره‌انگیز است و می‌تواند روحیه افراد را برای چندین ماه عوض کند. به همین دلیل است که هرکس به سوباتان سفر می‌کند نمی‌تواند از آن دل بکند و باز هم برای دیدن زیبایی‌ها و شمردن نعمت‌های بی‌شمار پروردگار باز می‌گردد. اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم سری هم به مطالب روستای فیلبند، اولسبلنگاه و ییلاق ماسال بزنید. نظر شما درباره ییلاقات سوباتان چیست؟ آیا مکان‌های دیدنی دیگری در نزدیکی این روستا می‌شناسید؟ فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

آبشار
جنگل
دریاچه

پیشنهاد ما: الان سفر کنید.

الان زمان مناسبی برای سفر به ییلاق سوباتان است. فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور زمان مناسبی برای سفر به این منطقه می‌باشد.
0 از ۵ / 5 امتیاز
تورهای ییلاق سوباتان
متاسفانه توری برای ییلاق سوباتان پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های ییلاق سوباتان و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی ییلاق سوباتان
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
زهرا
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,5,31

من به ییلاق سوباتان رفتم، پر از درختان سرسبز، گل‌های مختلف رنگی و صدای پرنده‌ها هست که از خلقت خدا لذت می‌بری و کیف می‌کنی.

فرهاد
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,5,24

در ییلاق سوباتان، آبشار خیلی قشنگی هست که در داخل کوه قرار گرفته و اسمش ورزان هست. من این آبشار را از نزدیک دیدم، خیلی قشنگه و باعث این شده که سوباتان هوای خنکی داشته باشه.

مریم
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,5,18

یه‌چیز جالبی که من در ییلاق سوباتان دیدم، وجود گوری بود که قدمت خیلی قدیمی داشت و خیلی جای دیدنی بود. این گور از قبرهایی با کلان سنگی، چهارچینه و غیره درست شده. اگر به آثار قدیمی و باستانی علاقه دارید، پیشنهاد میدم از دیدن این گور غافل نشید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 5 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟