دریاچه نئور کجاست؟ معرفی بزرگترین دریاچه اردبیل + عکس

دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های کشورمان محسوب می‌شود. دشت‌ها و کوه‌های اطراف دریاچه در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاهان رنگارنگی هستند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت گردی هستید بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دریاچه و مسیر دسترسی به آن بیندازیم.

دریاچه نئور اردبیل را بشناسیم

نئور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در کشورمان است که در 48 کیلومتری اردبیل و پشت کوه‌های تالش قرار دارد. نئور از دو دریاچه 40 و 150 هتکاری تشکیل شده که در فصل بهار به یکدیگر می‌پیوندند. عمق این دریاچه از 5 الی 13 متر متغیر است. در سال 1366 با هدف ذخیره آب دریاچه برای مصارف کشاروزی یک سد روی آن ساخته شد.

نئور در مرز دو استان اردبیل و گیلان قرار دارد؛ بنابراین نمی‌توان آن را متعلق به یکی از این استان‌ها دانست. اما اغلب مردم از آن به عنوان دریاچه نئور اردبیل یاد می‌کنند.

بارش باران و برف در فصول پاییز و زمستان آب چشمه‌های اطراف نئور را تامین می‌کند و این چشمه‌ها نیز دریاچه را همیشه پر از آب نگه می‌دارند. در بهار و تابستان که برف روی کوه‌ها آب شده دریاچه پرآب‌تر از همیشه است؛ به علاوه در این فصول دشت‌های اطراف دریاچه با لاله‌های وحشی، بابونه و نعناع کوهی پوشیده‌اند. اگر در این زمان به نئور بروید مناظری را خواهید دید که پیش‌تر فقط در عکس‌ها و تابلوهای نقاشی آن‌ها را دیده بودید.

واژه نئور در گویش ترکی به معنی دریاچه کوچکی است که رودی به آن نمی‌ریزد. البته این واژه ریشه نیز مغولی دارد اما از آنجا که در نزدیکی اردبیل قرار گرفته می‌توان استنباط کرد که نام آن از زبان آذری گرفته شده است.

نئور

نئور (عکس: محمدرضا شاه پسند)

تفریح و ماجراجویی در نئور

پیاده‌روی در زمین‌های اطراف دریاچه که با انواع گل‌های رنگارنگ فرش شده‌اند بی‌تردید بهترین و آرامش بخش‌ترین تفریج در دریاچه نئور است. اما این تنها تفریح در نئور و اطراف آن نیست. بیایید با دیگر تفریحات و ماجراجویی‌هایی که در سفر به نئور می‎توان تجربه کرد آشنا شویم:

  1. عکاسی: در این منطقه مناظر بسیار زیبایی برای عکاسی از طبیعت وجود دارد. به علاوه در فصول بهار و تابستان پرندگان بسیاری به این منطقه می‌آیند که عکاسی از آن‌ها برای علاقه‌مندان به عکاسی از حیوانات جذاب خواهد بود. از جمله پرندگان مهاجر در این منطقه می‌توان به آنقوت، کبک، چکاوک، چنگر، بلدرچین، عقاب طلایی، زاغ و انواع پرندگان گنجشک‌سان اشاره کرد.
  2. دوچرخه سواری: اگر به دوچرخه سواری علاقه دارید مسیر نئور تا ییلاقات سوباتان را از دست ندهید. طول این مسیر حدودا 120 کیلومتر است و در بین مسیر باید از دامنه‌های پرشیب هم عبور کرد؛ پس باید قدرت بدنی مناسبی داشته و اصول دوچرخه سواری حرفه‌ای را بلد باشید.
  3. ماهیگیری: اگر به ماهیگیری علاقه دارید در سفر به نئور وسایل ماهیگیری را فراموش کنید. جالب است بدانید که شهریور ماه هر سال در این دریاچه مسابقه ماهیگیری برگزار می‌شود.
  4. کوهنوردی: دورتادور دریاچه حدود 12 قله با ارتفاعی بین 2570 تا 3222 متر از سطح دریا وجود دارد. با توجه به قرار گرفتن نئور در فاصله 30 کیلومتری از دریای خزر با صعود به قله‌های شرقی مشرف به دریاچه چشم‌اندازی دیدنی از دریا را نظاره‌گر خواهید بود.
  5. چیدن و جمع کردن گیاهان دارویی: همانطور که گفتیم اطراف دریاچه با گیاهان رنگارنگ و متفاوتی پوشیده شده است. بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از این منطقه در فصول بهار و تابستان مقداری از گیاهان دارویی اطراف این دریاچه آب شیرین را جمع‌آوری می‌کنند. عمده گیاهانی که در این منطقه می‌رویند شامل بابونه، بومادران، پنج انگشت، کنگر و خاکشیر می‌شوند.
  6. اسب سواری: می‌توانید در این منطقه با گروه‌ها و تورهای اسب سواری همراه شوید و تجربخ‌ای بی‌نظیر را برای خود رقم بزنید.
  7. مسیر نئور به سوباتان: از دریاچه آب شیرین نئور اردبیل تا ییلاقات سوباتان با مناظر بی‌نظیرش 19 کیلومتر فاصله است. به دلیل جذابیت زیاد این مسیر گردشگران حاضر می‌شوند تا پیاده‌روی حدودا 10 ساعته را به جان بخرند. همچنین گروه‌های دوچرخه‌سواری نیز این مسیر را رکاب می‌زنند.

همچنین نئور دارای حوضه آبریزی به وسعت 45 کیلومتر مربع است که از مراتع ییلاقی عشایر فندقلو به شمار می رود. به هنگام فصل ییلاق می توان مناظر و چشم اندازهای زیبایی را از زندگی عشایر و کوچ نشینان در این منطقه دید و غرق در سادگی و اصالت آن‌ها شد.

اگر اهل پیاده‌روی‌های طولانی هستید می‌توانید با گروه‌ها و تورهای مختلف رهسپار نئور شوید. از نیمه ماه اردیبهشت تا اواخر خردادماه بهترین زمان برای پیمودن این مسیر است. به‌علاوه در طول مسیر می‌توانید از آبشار ورزان و قله بغروداغ نیز دیدن کنید. برای امنیت خود و همراهان‌تان حتما به همراه یک تورلیدر حرفه‌ای این مسیر را طی کنید.

توجه داشته باشید که این پیاده روی 8 الی 12 ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین اگر نمی‌توانید مدت طولانی پیاده روی کنید بهتر است از این مسیر صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید که از کفش و لباس مناسب برای پیاده روی استفاده کنید و آب و خوراکی کافی همراه خود ببرید.

دریاچه نئور کجاست

نئور (عکس: سما)

دریاچه نئور کجاست؟

اکنون که مسحور زیبایی نئور شده‌اید احتمالا این سوال برای‌تان پیش آمده که دریاچه نئور کجاست؟ این دریاچه بین دو شهر اردبیل و خلخال قرار گرفته است.

برای دسترسی به دریاچه ابتدا لازم است از سمت جنوب شرقی شهر اردبیل (میدان ایثار) وارد جاده آسفالت به سمت خلخال شوید. با طی کردن مسافت 35 کیلومتر به روستای بودالالو می‌رسید. در سمت چپ این مسیر یک جاده آسفالت 10 کیلومتری به سمت روستای عباس آباد وجود دارد. با عبور از کنار روستای عباس‌آباد که در فاصله ۸ کیلومتری از جاده و ۵ از کیلومتری دریاچه واقع شده نئور را می‌بینید. جاده کوهستانی که به دریاچه می‌رسید آسفالت داد اما جاده دور دریاچه خاکی است.

بهترین فصل سفر به دریاچه نئور

بهترین فصل برای سفر به دریاچه نئور از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این فصول نئور آب‌وهوایی معتدل دارد؛ به‌طوری که دمای هوا در تابستان بیشتر از 25 درجه سانتیگراد نخواهد بود.

اما در فصول پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می‌شود. به‌علاوه در زمستان دریاچه کاملا یخ می‌زند و خبری هم از پوشش گیاهی مسحور کننده اطراف نئور نخواهد بود. بنابراین سفر به نئور در این فصول چندان توصیه نمی‌شود.

بهترین فصل سفر به دریاچه نئور

طبیعت اطراف نئور (عکس: سعید قصری)

اقامت در سفر به نئور

در اطراف دریاچه سکو‌هایی برای چادر زدن در نظر گرفته شده است. به‌علاوه امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی و بوفه برای تهیه خوراکی‌ها نیز در این منطقه وجود دارد.

اگر ترجیح می‌دهید که در هتل اقامت کنید می‌توانید یکی از هتل‌های اردبیل را برای اقامت انتخاب کنید. به این ترتیب چند روزی هم می‌توانید در شهر زیبایی اردبیل اقامت کرده و سفرتان را خاطره انگیزتر کنید.

هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید به سمت ییلاقات سوباتان حرکت کنید و از اقامت در دل طبیعت بکر غرق لذت شوید یا راهی اسالم، خلخال یا تالش شوید و در آن‌جا اقامت داشته باشید.

همانطور که مطالعه کردید دریاچه نئور یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کشورمان است. مناظری که در اطراف این دریاچه وجود دارند را جای دیگری نمی‌توانید بیابید؛ بنابراین اگر قصد سفر به دل طبیعت را دارید بی تردید نئور مقصد ایده‌آلی به ویژه در بهار و تابستان خواهد بود. همچنین در سفر به این دریاچه از امتحان کردن غذاهای محلی اردبیل قافل نشوید. حال که رهسپار استان اردبیل هستید، بد نیست سری هم به دشت مغان بزنید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. نظر شما چیست؟ چه اطلاعات دیگری در مورد این دریاچه آب شیرین دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳۷ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد