انواع غذای محلی اردبیل، سفره سنتی استان اردبیل

غذای محلی اردبیل

غذاهای محلی هر شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است در سفرها طعم غذاهای سنتی هر شهر را بچشیم. خوشبختانه اغلب شهرهای کشورمان غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارند، یکی از این شهرها اردبیل است. اگر عازم این شهر زیبا هستید با ما همراه باشید تا در ادامه با غذاهای محل اردبیل و مواد تشکیل دهنده هرکدام آشنا شویم.

معرفی انواع غذاهای محلی اردبیل

غذاهای هر منطقه نشان از ذائقه بومیان آن منطقه دارد. ساکنان هر شهر با توجه به محصولات کشاورزی و آب‌وهوای منطقه غذاهایی باب طبع خود را تهیه می‌کردند که امروزه به غذاهای سنتی هر شهر و استان تبدیل شده‌اند.

  1. تره اسفناج

اسفناج یک گیاه بومی کشورمان است که خواص بسیاری برای سلامتی دارد. از خواص اسفناج می‌توان به کنترل دیابت، پیشگیری از سرطان، کاهش فشارخون، کمک به درمان کم‌خونی و پیشگیری از ابتلا به آسم اشاره کرد. اردبیلی‌ها برای آنکه این سبزی مقوی را در رژیم غذایی خود بگنجانند غذایی به‌نام تره اسفناج درست می‌کنند.

این غذای محلی اردبیل از اسفناج، سیر، پیاز، لپه، تخم مرغ، رب انار، زردچوبه، نمک و روغن تهیه می‌شود و طعمی خوشمزه و متفاوت دارد. لازم به ذکر است که مصرف این غذا برای مبتلایان به سنگ کلیه، سنگ مثانه و ورم مفاصل توصیه نمی‌شود.

تره اسفناج، غذای محلی اردبیل

غذای محلی اردبیل،تره اسفناج

  1. دمی یارما

    دمی یارما اردبیل

    دمی یارما از غذاهای محلی اردبیل

برای تهیه یارما یا بلغور باید گندم پخته شده را خشک و سپس خرد کرد. دمی یارما یکی از غذاهای محلی استان اردبیل است که با بلغور تهیه می‌شود.

در تهیه این غذا علاوه‌بر یارما از گوشت چرخ کرده، هویج، سیب زمینی، رب گوجه، پیاز، ادویه و روغن استفاده می‌شود. عطر این غذا بی‌نظیر است، به‌طوری‌که حتی اگر سیر باشید شما را به اشتها می‌آورد. بنابراین از نظر طعم می‌توان گفت دمی یارما یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی استان اردبیل است.

  1. پیچاق قیمه

پیچاق قیمه یک غذای محلی اردبیل محبوب و خوشمزه محسوب می‌شود. این غذا از نظر ظاهری شباهت بسیاری به خورش قیمه دارد اما طعم آن متفاوت است. برای تهیه پیچاق قیمه از گوشت گوسفندی، تخم مرغ، خلال بادام، زعفران، پیاز، کره محلی، برگ بو، آبغور یا آبلیمو و ادویه استفاده می‌شود. این خورش اردبیلی را با برنج سرو می‌کنند.

قیمه پیچاق،غذای محلی اردبیل

قیمه پیچاق اردبیلی

  1. کشمش پلو

    کشمش پلو اردبیل

    کشمش پلو اردبیلی

اگر از طرفداران غذاهای شیرین هستید، کشمش پلو غذایی مطابق ذائقه شما خواهد بود. البته کشمش پلوی اردبیلی طعم متفاوتی نسبت به کشمش پلویی که در سایر شهرهای ایران طبخ می‌شود دارد. در تهیه این غذا از برنج، شیر، کشمش، نمک و روغن استفاده می‌شود.

کشمش پلو نه تنها خوشمزه است، بلکه به خاطر وجود وجود کشمش و شیر خواص فراوانی برای سلامتی دارد. بنابراین اگر طرفدار غذاهای ساده اما خوشمزه و مقوی هستید، حتما کشمش پلو را امتحان کنید. اگر یک مرتبه طعم این غذا را بچشید، مطمئن باشید به یکی از غذاهای معمول در برنامه غذایی شما تبدیل خواهد شد.

  1. باسترما پلو

باسترما پلو در اصل یکی از غذاهای سنتی آستارا محسوب می‌شود. باسترما به معنی مدفون شده است، زیرا تمام محتویات این غذا زیر برنج پنهان می‌شود. بنابراین زمانی که باسترما پلو را سفارش می‌دهید در ابتدا فقط ظرفی پر از برنج خواهید دید. در تهیه این غذا از رب ازگیل، گردو، رب آلوچه، رب به، مرغ، سیب زمینی، زعفران، برنج، پیاز و کره استفاده می‌شود.

باسترما پلو، غذای محلی اردبیل

باسترما پلو یکی از غذاهای سنتی اردبیل

  1. ترشی قورمه

    ترشی قورمه استان اردبیل

    ترشی قورمه، غذای سنتی اردبیل

ترشی قورمه یکی دیگر از غذاهای محلی استان اردبیل است که برای چشیدن طعم آن باید در ماه مبارک رمضان به اردبیل سفر کنید. بنابراین اگر در ماه مبارک رمضان قصد سفر به اردبیل را دارید، حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید تا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای مخصوص افطار را چشیده باشید.

برای تهیه ترشی قورمه اردبیل به گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، آلوچه‌ خورشتی، زعفران دم کرده و رب گوجه،‌ پیاز و زردچوبه نیاز است. ترشی قورمه را معمولا با برنج و سبزی خوردن یا ماست میل می‌کنند. این غذا علاوه بر طعم خوشمزه، بسیار مقوی است.

  1. یرکوکی خورشی (خورش هویج)

خورش هویج یکی از غذاهای محلی اردبیل است که در تبریز نیز آن را تهیه و میل می‌کنند. برای تهیه این خورش از گوشت قرمز، هویج، زعفران، پیاز، رب گوجه، آبلیمو، آبغوره و نمک استفاد می‌شود. استفاده از هویج در طبخ یر کوکی طعمی متفاوت به آن بخشید است. توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

یرکوکی خورشی (خورش هویج) یکی از غذاهای محلی اردبیل

خورش هویج؛ غذای لذیذ اردبیلی

  1. خشیل

    خشیل اردبیل

    خشیل یکی از غذاهای سنتی اردبیلی‌ها

اگر در فصل سرما به سفر می‌روید، این غذای محلی اردبیل را از دست ندهید. این غذا بسیار مقوی است، از این‌رو در فصول سرد سال آن را طبخ می‌کنند.

شیره خرما، آرد، دارچین، بلغور گندم، کره و شکر مواد اولیه این غذای محلی استان اردبیل را تشکیل می‌دهند. از این‎‌‌رو خشیل طبعی بسیار گرم دارد، به این علت در فصول گرم سال این غذا را تهیه نمی‌کنند.

 

 

آش‌های سنتی استان اردبیل

از آنجا که اردبیل در پاییز و زمستان هوای بسیار سردی دارد، آش یکی از غذاهای اصلی مردم این خطه در فصول سرد است. آش‌هایی که در استان اردبیل طبخ می‌شوند، عمدتا ارزش غذایی بالایی دارند تا بتوانند در فصول سرد سال نه تنها افراد را گرم کنند بلکه انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین کنند. در اردبیل آش‌‌های مختلفی با طعم‌های متفاوت طبخ می‌شوند، در ادامه ما معروف‌ترین آش‌های اردبیلی را معرفی خواهیم کرد.

  1. آش دوغ

آش دوغ را می‌توان محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای محلی اردبیل دانست. اگر به این شهر سفر کردید حتما طعم این آش خوشمزه را بچشید تا شما هم یکی از طرفداران آن شوید. البته امروزه در اکثر شهرهای کشورمان این آش را درست می‌کنند، اما اصالت آن به اردبیل می‌رسد.

در تهیه آش دوغ اردبیلی از برنج، دوغ محلی ترش، نخود، سبزی شامل تره، جعفری و شوید، سیر، نمک و فلفل استفاده می‌شود و طعم آن بسیار مطبوع است. البته در بعضی از دستورهای تهیه این آش محلی از مواد اولیه دیگری مانند گوشت چرخ کرده نیز استفاده می‌شود.

آش دوغ، غذای محلی استان اردبیل

آش دوغ؛ غذای سنتی اردبیل

  1. آش میوه

    آش میوه اردبیل

    آش میوه استان اردبیل

آش میوه از نظر طعم یکی از منحصربه‌فردترین غذاهای محلی استان اردبیل است، بنابراین در سفر به اردبیل حتما طعم این آش لذیذ را بچشید. طعم بی‌نظیر آش میوه به خاطر استفاده از میوه‌های خشک در تهیه آن است.

در تهیه این غذای محلی استان اردبیل از آلوی خورشی، قیصی، برگه آلو زرد، گوجه برقانی، گوشت چرخ کرده، نخود، لوبیا قرمز، عدس، گندم پوست کنده، برنج، رشته آش، جعفری، تره، برگ چغندر، گشنیز، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. این آش نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه ارزش غذایی بالایی نیز دارد.

  1. آش شیر

آش شیر علاوه‌بر اردبیل در تبریز نیز طبخ می‌شود، اما اغلب آن را یکی از غذاهای محلی استان اردبیل می‌دانند. این آش به حدی معطر است که حتی اگر سیر باشید نیز هوس می‌کند کمی از آن بچشید. مواد اولیه این آش شامل شیر، گندم پوست کنده، نخود، کشمش، گردو، بادام، فلفل و نمک می‌شود. ترکیب شیر، بادام و گردو عطر و طعم بی‌نظیر به این آش سنتی می‌دهد، به‌طوری‌که از خوردن آن سیر نخواهید شد.

آش شیر، غذای محلی استان اردبیل

آش شیر یکی از غذاهای استان اردبیل

  1. آش رشته اردبیل (ارشیت آش)

    ارشیت آش

    ارشیت آش، آش رشته اردبیلی

این آش محلی و خوشمزه اغلب در سفره‌های نذری، افطاری، چهارشنبه سوری و به عنوان آش پشت پا طبخ می‌شود. اگر نام آن آش رشته است اما طعمی بسیار متفاوت از آش رشته‌ای که ما می‌شناسیم دارد.

در تهیه این غذای محلی استان اردبیل از نخود، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، عدس، رب گوجه، رشته آش، قیصی، آلو بخارا، گوجه سبز، آلبالو خشک شده، ذغال اخته خشک، پیاز، نعنا، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود. ترکیب حبوبات، با میوه‌های خشک و رشته باعث شده تا ارشیت آش ارزش غذایی بسیار بالایی داشته باشد.

  1. آش یارما

آش یارما یا آش بلغور یکی از غذاهای محلی اردبیل است که مانند دیگر غذاهای محلی این استان ارزش غذایی بالایی دارد. در تهیه این آش از بلغور گندم، عصاره گوشت، سبزی آش، لوبیا قرمز، زعفران، آبغوره، رب گوجه و نمک استفاده می‌شود. آش یارما نسبتا سبک است و غذایی مناسب برای تمام فصول حتی بهار و تابستان محسوب می‌شود.

آش یارما، غذای محلی اردبیل

آش یارما اردبیل

  1. آش گیلدیک (نسترن وحشی)

گیلدیک به معنی نسترن وحشی است که در استان اردبیل یافت می‌شود. بخاطر استفاده از این گیاه خوراکی در آش گیلدیک، این غذا بسیار خوش‌طعم است. نخود، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، گوشت چرخ کرده، رشته آشی، آلبالوی خشک، قیصی، آلو خشک، گردو، نعنا، روغن، زردچوبه و نمک مواد اولیه این غذا هستند. آش‌های سنتی اردبیل یکی از اصلی‌ترین اجزای سفرهای سنتی در این شهر است، بنابراین حتما در سفر به اربیل طعم این غذاها را بچشید.

آش گیلدیک اردبیل

آش گیلدیک، غذاهای محلی اردبیل

سخن آخر

اگرچه اغلب به خاطر بازدید از مکان‌دیدنی اردبیل رهسپار این شهر می‌شویم، اما جاذبه‌های اردبیل تنها به امکان دیدنی محدود نیست. غذاهای محلی این استان و صنایع دستی آن یکی از جاذبه‌های اصلی اردبیل محسوب می‌شوند، پس در سفر به این دیار سعی کنید غذاهای محلی را جایگزین غذاهای روزمره کنید تا علاوه‌بر تنوع در رژیم غذایی خود، با طعم‌های بی‌نظیری این غذاها نیز آشنا شوید.

نظر شما در مورد غذاهای محلی استان اردبیل چیست؟ کدام غذای محلی اردبیل را امتحان کرده‌اید یا آن را در منزل طبخ می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵ از ۵ – ۸ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مهرنوش سیفی پاسخ

    خوراکی های اردبیل خیلی خوبن یعنی فقط میری اردبیل باید غذاها و شیرینی های سنتی شونو بخوری کیف کنی و احتمالا با اضافه وزن برگردین . آش دوغ معروفشونم که نخورید از دست تون رفته.

  2. نیلوفر نیلی پاسخ

    باسترما پلو رو مامان بزرگ من درست میکرد. این غذا خیلی نوستالژیکه واسه من. با خوردن این غذا کلی خاطرات خوب قدیمی میاد جلوی چشمم. دوست داشتم بازم مامان بزگم بود و این غذای محلی اردبیل رو واسمون درست میکرد.

  3. سرور ملکی پاسخ

    من اردبیل زندگی می‌کنم، این استان غذاهای سنتی و محلی خیلی خوبی داره. به‌غیر از تره اسفناج که عالیه دمی یارما هم خیلی خوشمزه هست. اگر غذا با بلغور دوست دارید از خوردنش غافل نشید.?

  4. علیرضا پاسخ

    من از غذاهایی که کشمش داره، خوشم نمی‌یاد. ولی به‌اصرار رستوران سنتی که رفته بودیم کشمش پلو اردبیلی را امتحان کردم و می‌تونم بگم برای اولین بار بود که غذای کشمشی را دوست داشتم.

  5. مریم پاسخ

    در استان اردبیل غذاهای خیلی خوش مزه ای هست که پیشنهاد میدم اگر خوردن برنج را دوست دارید حتماً امتحانشون کنید. اسم یکی از این غذاها باسترما پلو که زیر برنج کلی چیزای دیگه داره و با رب ازگیل، گردو و غیره درست میشه.

  6. سرور پاسخ

    من دوست دارم به هر شهری که سفر می‌کنم، غیر از رفتن به‌جاهای دیدنی شهر از غذاهای محلی اون شهر هم حتماً تست کنم تا ببینم کدوم غذاها خوشمزه‌تر هست. این‌دفعه به اردبیل سفر کردم و از تره اسفناج شروع کردم. به نظرم عالی بود.

  7. سیمین پاسخ

    من به‌اردبیل سفر کردم و عاشق پیچاق قیمه اون‌جا شدم، با قیمه‌های معمولی فرق می‌کنه و خیلی خوشمزه‌تر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد