بهترین پیست اسکی ایران: معرفی 21 پیست اسکی در کشورمان

بهترین پیست اسکی ایران

اسکی یکی از ورزش‌های پرطرفدار در سراسر دنیاست. متاسفانه نمی‌توانیم در تمام مدت سال از این ورزش لذت ببریم، اما خبر خوب این که در کشورمان پیست‌های اسکی بسیاری وجود دارد که قصد داریم در ادامه آنها را معرفی کنیم. پس اگر به اسکی علاقه‌دارید با ما همراه باشید تا بهترین پیست اسکی ایران را بشناسید.

بهترین پیست اسکی ایران

انتخاب بهترین پیست اسکی ایران تا حدی وابسته به مکان زندگی یا مقصد سفرتان و انتظاراتی که از یک پیست اسکی دارید است. برای مثال اگر هدف شما از سفر فقط اسکی کردن است، فاصله پیست اسکی باید تا محل اقامت شما کم باشد، بنابراین بهتر است پیستی را انتخاب کنید که اقامتگاه داشته باشد.

اگرچه با توجه به امکانات پیست‌ها، می‌توان پیست‌های دیزین، پولادکف و سپیدان را بهترین پیست های اسکی ایران دانست، اما در ادامه تمام پیست‌های مطرح کشورمان را همراه با امکاناتی که دارند معرفی می‌کنیم تا بتوانید بهترین پیست اسکی ایران را انتخاب کنید.

 معرفی بهترین پیست های اسکی ایران

وجود مناطق کوهستانی بسیاری در کشورمان باعث شده تا درجای‌جای ایران پیست اسکی وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی 21 پیست اسکی می‌پردازیم تا بتوانید باتوجه به انتظارات و محل سکونت خود بهترین پست اسکی ایران را انتخاب کنید و از اسکی کردن لذت ببرید.

  1. پیست اسکی دیزین

اگر نگوییم بهترین پیست اسکی ایران، اما بی‌تردید دیزین یکی از بهترین پیست‌های اسکی کشورمان است. پیست دیزین اولین پیست اسکی کشورمان محسوب می‌شود که فدراسیون جهانی اسکی آن را برای برگزاری مسابقات رسمی تایید کرده است. این پیست در شمال شهر تهران در منطقه گاجره قرار گرفته و حدود 71 کیلومتر با شمشک فاصله دارد.

بهترین پیست اسکی ایران - پیست دیزین

پیست اسکی دیزین (عکس: سمیرا طاهری)

پیست دیزین بین 2650 تا 3600 متر از سطح دریا فاصله دارد و طول آن 5/7 متر است. امکانات رفاهی مناسبی نظیر هتل، رستوران و… در این پیست وجود دارد تا آسایش مسافران تامین شود. برای دسترسی به پیست دیزین 3 تله کابین، 2 تله سیژ، 7 تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی در نظر گرفته شده است.

  1. پیست اسکی شمشک

پیست شمشک بعد از دیزین دومین پیست اسکی بزرگ ایران است. این پیست که در شمال شرقی تهران و در فاصله اندکی از روستای شمشک قرار گرفته 950 متر طول دارد و ارتفاع آن 2550 تا 3050 متر از سطح دریاست. نورافکن‌های موجود در این پیست امکان اسکی در شب را نیز فراهم کرده‌اند.

پیست اسکی شمشک

پیست شمشک بهترین پیست اسکی ایران (عکس: مصطفی موسوی)

برای دسترسی به این پیست 2 عدد تله سیژ، 2 عدد تله اسکی بشقابی و 2 عدد تله اسکی چکشی در نظر گرفته شده است. در مجاور این پیست هتل و رستوران نیز برای رفاه حال بازدیدکنندگان وجود دارد. به‌علاوه اجاره ویلا شمشک نیز گزینه مناسب دیگری برای اقامت در این منطقه است. زمان مناسب برای اسکی در پیست شمشک اوایل آذر ماه تا اواسط فروردین ماه است.

  1. پیست اسکی توچال

پیست توچال در انتهای خیابان ولنجک و در منطقه شمیرانات قرار گرفته و 3 پیست مجزا دارد. پیست قله 1200 متر طول دارد و ارتفاع آن 3550 تا 3850  است. پیست دوم در دامنه غربی قرار گرفته و 900 متر طول دارد. ارتفاع این پیست 3550 تا 3750 متر است. پیست سوم که حدفاصل ایستگاه هفتم تا پنجم قرار گرفته، حدود 5500 متر طول و 2940 تا 3750 متر ارتفاع دارد.

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال (عکس: انریکو سیمونتا)

برای دسترسی به این پیست ۳ خط تله سیژ، ۳ خط تله کابین و یک خط تله اسکی در نظر گرفته شده است. زمان مناسب برای رفتن به این پیست از اواسط آبان تا اواخر خرداد ماه است. این پیست یک هتل نیز دارد تا علاقه‌مندان به اسکی بتوانند در آن اقامت کنند.

  1. پیست اسکی آبعلی

پیست آبعلی در جاده هراز و در نزدیکی شهر آبعلی قرار دارد. این پیست که در 75 کیلومتری تهران قرار گرفته، یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران است و 2650 متر ارتفاع دارد.

بهترین پیست اسکی ایران - پیست آبعلی

بهترین پیست اسکی ایران، پیست آبعلی (عکس: مهران احدی)

برای دسترسی به این پیست یک عدد تله‌کابین، 5 عدد تله اسکی بشقابی، یک عدد تله سیژ و 3 عدد تله اسکی چکشی وجود دارد. فصل مناسب برای استفاده از این پیست اواسط دی ماه تا اواخر اسفند ماه است.

  1. پیست اسکی دربندسر

پیست دربندسر در فاصله 57 کیلومتری شمال شرق تهران و در روستای دربندسر قرار دارد. این پیست 300 هکتار وسعت و 2600 تا 3050 متر ارتفاع دارد. برای دسترسی به این پیست باید از تله سیژ یا تله اسکی بشقابی استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از این پیست از دی تا فروردین ماه است.

  1. پیست اسکی پولادکف

این پیست در 5 کیلومتری شهر سپیدان قرار گرفته و حدود 85 کیلومتر با شیراز فاصله دارد. پیست اسکی پولادکف با 500 هکتار مساحت و 3400 متر ارتفاع دومین پیست بین‌المللی کشور محسوب می‌شود. پیست اسکی دیگری با نام سپیدان فاصله اندکی نسبت به پیست پولادکف دارد.

پیست اسکی پولادکف

بهترنی پیست اسکی ایران، پیست اسکی پولادکف (عکس: احمد آل‌جامودی)

امکانات رفاهی از جمله هتل و سالن غذاخوری در این پیست تاسیس شده تا علاقه‌مندان بتوانند شب را در این محل بگذرانند. تله کابین، 2 عدد تله اسکی و 8 دستگاه موتور برقی برای دسترسی میهمانان به این پیست درنظر گرفته شده‌اند. جالب است بدانید که تقریبا در تمام طول سال می‌توان در این پیست اسکی کرد.

  1. پیست اسکی سپیدان (پیست تربیت بدنی فارس)

پیست سپیدان در فاصله 10 کیلومتری پیست اسکی پولادکف و در 5 کیلومتری شهر اردکان فارس قرار دارد. مساحت این پیست 50 هزار مترمربع است و 2655 متر ارتفاع دارد. برای دسترسی به این پیست می‌توان از بالابر و تله اسکی استفاده کرد. اگر قصد اسکی در این پیست را دارید، توصیه می‌کنیم سری هم به آبشار مارگون که در نزدیکی این پیست قرار دارد بزنید. همانند پیست پولادکف در این پیست نیز می‌توان اغلب ایام سال را به اسکی بازی کرد.

  1. پیست اسکی فریدونشهر

این پیست در 3 کیلومتری فریدونشهر و در 180 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است. پیست فریدونشهر یکی از بهترین پیست های اسکی ایران محسوب می‌شود.  شیب این پیست از 35 تا 70 درجه است و برای دسترسی به آن باید از بالابر، تله اسکی و تله سیژ استفاده کرد.

بهترین پیست اسکی ایران - پیست اسکی فریدونشهر

پیست اسکی فریدونشهر (مصطفی محمدی‌پور)

رستوران، پارکینگ، زیپ لاین و سورتمه از امکانات موجود در پیست فریدونشهر است. آبان تا فروردین ماه بهترین زمان برای استفاده از این پیست محسوب می‌شود.

  1. پیست اسکی کاکان

این پیست که به آن پیست اسکی دنا نیز می‌گویند در 18 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود. ارتفاع این پیست 2600 متر است و 600 متر طول دارد. اسکی‌بازان برای دسترسی به پیست می‌توانند از بالابر یا تله اسکی بشقابی استفاده کنند. در محدوده پیست غذاخوری آماده پذیرایی از میهمانان است، اما برای اقامت باید به یاسوج بروند. بهترین زمان استفاده از پیست اسکی کاکان دی ماه تا اواخر اسفند است.

  1. پیست اسکی نسار بیجار

پیست نسار در جنوب غربی شهر بیجار و در فاصله 142 کیلومتری سنندج قرار دارد. ارتفاع این پیست 2350 متر است و 900 متر طول دارد. پیست بیجار از امکاناتی نظیر رستوران و پارکینگ برخوردار است. میهمانان برای دسترسی به این پیست اسکی باید از تله کابین یا تله سیژ استفاده کنند. بهترین زمان استفاده از پیست نسار از دی تا اواخر اسفند ماه است.

  1. پیست اسکی چلگرد (کوهرنگ)

پیست چلگرد حدود 90 کیلومتر شهرکرد و در دامنه زاگرس قرار دارد. طول این پیست 800 متر است و برای دسترسی به آن از بالابر استفاده می‌شود. تونل و آبشار کوهرنگ از جاذبه‌های اطراف این پیست چلگرد است.

  1. پیست اسکی سهند

پیست سهند در 39 کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. طول این پیست 1200 متر است و برای دسترسی به آن باید از بالابر استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از پیست اسکی سهند 6 ماه دوم سال است.

  1. پیست اسکی آلوارس

اگر وسعت ملاک رتبه‌بندی باشد، می‌توان گفت بهترین پیست اسکی ایران پیست آلوارس است. پیست آلوارس در دامنه کوه سبلان قرار دارد. این پیست که در 24 کیلومتری سرعین و 12 کیلومتری روستای آلوارس قرار دارد، بزرگترین پیست کشورمان از نظر وسعت است. آلوارس 3200 متر ارتفاع دارد و برای دسترسی به آن باید از تله سیژ و بالابر استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از این پیست از اوایل پاییز تا بهار است.

  1. پیست اسکی تاریک دره

پیست تاریک دره در فاصله 10 کیلومتری همدان و در دامنه کوه الوند قرار گرفته است. مسیر رسیدن به این پیست از دره عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد. این پیست تقریبا 1600 متر طول دارد و یکی بهترین پیست های اسکی ایران به شمار می‌آید. بهترین زمان برای استفاده از این پیست فصول پاییز و زمستان است.

  1. پیست اسکی شیرباد

پیست شیرباد حدود 35 کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد و تنها پیست اسکی شرق کشور است. این پیست که در دامنه کوه بینالود قرار گرفته 1200 متر طول دارد. بهترین زمان برای رفتن به این پیست آذر تا فروردین ماه است.

  1. پیست اسکی پاپایی

پیست پاپایی در 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان و 3 کیلومتری شهرستان ایجرود قرار گرفته است. این پیست 2150 متر ارتفاع دارد و طول آن به 600 متر می‌رسد. شیب ملایم پاپایی باعث شده تا این پیست برای افراد مبتدی مناسب باشد. برای دسترسی به این پیست باید از تله اسکی استفاده کرد. امکاناتی مانند رستوران و اقامتگاه در این پیست برای رفاه میهمانان وجود دارد.

  1. پیست اسکی پیام

این پیست که در سال 1348 تاسیس شد یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی کشورمان محسوب می‌شود که برای تمرین، ورزش و برگزاری مسابقات مناسب است. پیست اسکی پیام در 15 کیلومتری شهر مرند واقع در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این پیست دارای 1800 متر ارتفاع دارد و مساحت آن برابر با 30 هکتار است. از امکانات این پیست می‌توان به بالابر، تلکس مخصوص بانوان، رستوران و پارکینگ اشاره کرد.

  1. پیست اسکی خور

پیست اسکی خور در فاصله 30 کیلومتری کرج و 23 کیلومتری روستای خور قرار دارد. این پیست با ارتفاع 2800 تا 3000 متر دارای دو مسیر به طول‌های تقریبی 350 و 1850 متر است. اسکی بازان با استفاده از تله اسکی بشقابی می‌توانند به این پیست دسترسی داشته باشند. از دیگر امکانات این پیست می‌توان به رستوران و برف کوب اشاره کرد.

بهترین پیست اسکی ایران - پیست اسکی خور

پیست اسکی خور (عکس: محمد امیری)

اگر تصمیم دارید به این پیست بروید، پیشنهاد می‌کنیم از درخت چنار 800 ساله‌ای که در نزدیکی مسجد جامع روستای خور قرار دارد و قلعه خور با قدمتی حدود 600 تا 700 سال نیز دیدن کنید.

  1. پیست اسکی شازند

این پیست اسکی در استان مرکزی است و در 25 کیلومتری شازند و 55 کیلومتری اراک قرار دارد. طول پیست شازند 600 متر و ارتفاع آن 2760 متر است. از امکانات این پیست می‌توان به رستوران و 3 تله سیژ اشاره کرد. بهترین زمان برای مراجعه به این پیست دی تا فروردین ماه است.

  1. پیست اسکی خوشاکو

پیست خوشاکو در منطقه راژان و در فاصله 25 کیلومتری غرب ارومیه قرار دارد. مساحت این پیست 50 هزار مترمربع است و از سطح دریا حدود 3200 متر ارتفاع دارد. اگرچه در اغلب ماه‌های سال خوشاکو پوشیده از برف است، اما بارش‌های زیاد باعث تعطیلی آن می‌شود. زمان مناسب برای استفاده از این پیست 6 ماه دوم سال است.

  1. پیست اسکی سقز

پیست سقز یا ورزنه در گردنه خان و در محور سقز به بانه قرار گرفته است.  این پیست 1200 متر طول دارد و حداقل 6 ماه از سال (پاییز و زمستان) پوشیده از برف است.

گردشگرانی که به این پیست می‌روند، می‌توانند سری هم به سقز زده و از بازار این شهر دیدن کنند. به‌علاوه می‌توانند از قلعه تاریخی زیویه نیز دیدن کنند.

 

همانطور که مطالعه کردید در هر منطقه از کشورمان پیست‌های اسکی متعددی وجود دارد. به‌علاوه برخی از پیست‌ها نظیر دیزین، توچال، شمشک، پولادکف و پاپایی دارای اقامتگاه هستند، بنابراین می‌توانید چند روز به اسکی بپردازید. در پایان خواهشمندیم که با نظرات خود ما و دیگر همراهان ایرانگرد را در انتخاب بهترین پیست اسکی ایران یاری کنید.

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. فرشته حسینی پاسخ

    من از بچگی پیست فریدون شهر زیاد رفتم و خاطره خوب زیاد دارم . حیف که دیگه اصفهان برف نمیاد . باز خوبه این پیست های نزدیک هستن یه کم بریم برف بازی.

  2. سامان م پاسخ

    واسه اسکی من پیست توچال میرم تجهیزاتشم نسبتا خوبه اوکیه. امکانات رفاهی هم داره و یه هتل واسه استراحت بعدش خوبه. با تله سیژ و تله کابین میتونین برید بالا

  3. سیاوش پاسخ

    پیست دیزین رو شنیدم خیلی خوبه و اما هنوز نرفتم . خوش به حال تهرونیا که هر موقع اراده کنن چندتا پیست خفن نزدیکشونه. ایشالا زمستون سال دیگه حتما میرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد