جا‌های دیدنی یاسوج؛ شهر آبشار‌های خروشان

جاهای دیدنی یاسوج

اگر از سفر به شمال کشور خسته شده‌اید و دلتان سفر به یک منطقه زیبا و بکر می‌خواهد، یاسوج گزینه خوبی برای انتخاب است. جاهای دیدنی یاسوج به قدری بکر و جذاب هستند که هر سال گردشگران زیادی را به خود را جلب می‌کند. دشت‌ها و دره‌های پر از گل، دریاچه‌های فصلی و رودخانه ها، آبشارها، مکان‌های تاریخی و… از عوامل جذب گردشگر به این منطقه هستند. در ادامه می‌توانید با دیدنی های یاسوج و این شهر تاریخی آشنا شوید.

جاهای دیدنی یاسوج

شهر تاریخی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد در بخش جنوب غربی کشور است. این استان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی رشته کوه‌های زاگرس و داشتن چشمه‌های آب فراوان به شهر آبشار‌های خروشان و پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد. بدون شک آبشار‌ها و مناظری که در این استان وجود دارد را در هیچ استان دیگری نخواهید دید. آثار باستانی به جا مانده از گذشته قدمت چندهزارساله این منطقه را نشان می‌دهند و طبق تحقیقات انجام شده این شهر محل تولد پادشاهان هخامنشی نیز بوده است. در ادامه با جاهای دیدنی یاسوج و اطراف آن آشنا خواهید شد.

دیدنی های یاسوج: طبیعت گردی

  1. آبشار یاسوج: یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یاسوج، آبشار یاسوج است که در فاصله ۲ کیلومتری شمال شهر قرار دارد. این آبشار ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد و از طبیعت سبز و باغ‌هایی با درختان میوه عبور می‌کند و منظره‌ای شگفت انگیز را به وجود می‌آورد. یکی از مزایایی که این آبشار نسبت به دیگر آبشار‌های این شهر دارد، نزدیک بودن آن به مرکز شهر و داشتن امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و… است. این آبشار در شهر یاسوج، بعد از امامزاده عبدالله (ع)، ۳ کیلومتری جاده دوم آبشار قرار دارد.
  2. آبشار تنگه تامرادی: یکی دیگر از دیدنی های یاسوج مجموعه آبشار‌های تامرادی است. در این مجموعه بیش از ۲۰ آبشار دیدنی وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. این مجموعه در ۵۰ کیلومتری غرب یاسوج به بابامیدان، در مسیر جاده سپیدار قرار دارد. علاوه‌بر آن در ۵۰ متری آبشار تامرادی، در روستای حسین آباد، مقبره‌ای مربوط به دوره هخامنشیان وجود دارد. طبق آثار به جا مانده و تحقیقات انجام شده گفته می‌شود این تنگه محل وقوع جنگ‌های قدیمی بوده که معروف‌ترین آن‌ها جنگ‌های باستانی آریوبرزن و اسکندر مقدونی و جنگ‌های کی لهراس و رضا‌خان هستند. مسیر رسیدن به تنگه هم بسیار پر پیچ و خم و زیبا است.
  3. پیست اسکی کاکان: پیست اسکی کاکان واقع در جاده یاسوج به اقلید این منطقه را خواستنی‌تر کرده است. اگر به برف بازی و اسکی علاقه دارید حتما به پیست اسکی کاکان هم سر بزنید. این پیست تا اواخر بهار هم برف دارد. به‌علاوه امکاناتی مانند تله اسکی بشقابی، چوب و تخته برای اسکی بازان و… در این پیست برای گردشگران فراهم است. پیست کاکان در ۲۰ کیلومتری یاسوج به سمت روستای کاکان، جاده یاسوج به اقلید قرار دارد. این پیست که به پیست دنا هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین پیست‌های بخش جنوبی کشور است.

    جاهای دیدنی یاسوج

    پیست اسکی کاکان (عکس: ایرنا)

  4. پارک کوهستانی یاسوج: اگر دوست دارید شهر را از نمایی بالا تماشا کنید می‌توانید به پارک کوهستانی یاسوج بروید. این پارک در کنار جاده یاسوج به اقلید قرار دارد.
  5. دره المون: از دیگر جاهای دیدنی یاسوج می‌توان به دره زیبای المون اشاره کرد. دره المون در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است که اطراف آن چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی جریان دارند. در این منطقه می‌توانید آرامش مطلق و اکسیژن خالص را تجربه و تنفس کنید. علاوه‌بر آن جنگل‌های بلوط و لاله‌های واژگون، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. برای بازدید از این دره باید به سمت جاده یاسوج به نورآباد بروید و از روستا‌های چهارطاق، دشت و امیرایوب نیز بگذرید تا پس از ۵۰ کیلومتر به دره المون برسید.
  6. دریاچه برم الوان: این دریاچه دارای محیطی سرسبز با پوشش گیاهی متنوع اعم از نی، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشی، بادام کوهی و گیاهان نادر دیگر است. همچنین در نزدیک برم الوان روستایی به نام سرآسیاب قرار دارد که امکاناتی مانند آلاچیق، سکوی نشستن و سرویس بهداشتی برای مسافران نیز دارد. پس شما می‌توانید در سفر به یاسوج در مسیر خود ساعاتی را در این منطقه سپری کنید.

    جاهای دیدنی یاسوج

    دریاچه برم الوان (عکس: بابک معاون)

  7. پارک جنگلی یاسوج: از دیگر جاهای دیدنی یاسوج که حتما باید از آن بازدید کنید، پارک جنگلی با مساحت ۸۰ هکتار است. در این پارک می‌توانید انواع پوشش گیاهی مانند بلوط، ارزن، بنه، بادام کوهی و… مشاهده کنید. به شما توصیه می‌کنیم در هنگام غروب آفتاب به این پارک بروید و و از منظره بی‌نظیری که به وجود می‌آید عکس‌های ناب و خاطرانگیزی را به یادگار بگیرید.
  8. دشت راق: طبیعتی شگفت انگیز و سبز را در دشت راق مشاهده خواهید کرد. در این دشت با مساحتی بیش از ۱۰۰۰ هکتار گیاهانی مانند جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک، بیلهر، قارچ، ارزن و… رشد می‌کنند و جلوه خاصی به منطقه می‌دهند. علاوه بر طبیعت بکر دشت راق، چندین چشمه از جمله چشمه سیب، چشمه وهل، چشمه چرنگی و آبشار تنگ مو نیز در دشت راق در حال خود نمایی هستند. منطقه ییلاقی دشت راق از جاهای دیدنی یاسوج به حساب می‌آید که حتما باید از آن دیدن کنید. این دشت با ۲۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا بین دو کوه با نام‌های کوه قوچی و کوه باریک قرار گرفته است. دشت راق در ۶۰ کیلومتری یاسوج، منطقه بویر احمد سفلی، در جاده منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد.
  9. روستای کریک: روستای کریک یکی از جاهای دیدنی یاسوج است که حتما باید از آن دیدن کنید. به ویژه اگر به بافت‌های روستایی علاقه دارید بازدید از روستای کریک را از دست ندهید. معماری روستا بسیار شگفت انگیز است و خانه‌های روستا به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. از کنار روستا رودخانه‌ای با آب زلال نیز عبور می‌کند. شما می‌توانید ساعاتی را در کنار رودخانه بنشینید و منظره‌ای که روستا و درختان اطراف آن به وجود آورده‌اند را تماشا کنید. برای رسیدن به کریک باید به جاده یاسوج به سی سخت بروید، پس از طی ۲۵ کیلومتر در امتداد جاده فرودگاه به سمت رودخانه خرسان، می‌توانید این روستای دوست داشتنی را ببینید.
  10. تنگه مهریان: برای توقف و استراحت کوتاه مدت می‌توانید در کنار این تنگه بایستید. تنگه‌ای که در بد ورود به آن مجموعه‌ای از یک پوشش گیاهی و آبشاری زلال را خواهید دید. آب و هوای دلچسب و پوشش گیاهی متنوع این منطقه از جمله عوامل جذب مسافر به این تنگه زیبا هستند. همچنین وجود صخره‌های بکر و بزرگ در این منطقه، باعث شده سنگ نوردان و صخره نوردان به وفور به این منطقه سر بزنند. تنگه مهریان در ۵ کیلومتری یاسوج به اقلید، در روستای مهریان قرار دارد. این نکته نیز قابل ذکر است که این منطقه از امکانات رفاهی لازم اعم از فروشگاه، رستوران، پارکینگ و… برای مسافران نیز برخوردار است.

    جاهای دیدنی یاسوج

    تنگه مهریان (عکس:‌ حمید پارسا)

  11. پارک ساحلی یاسوج: یکی از مکان های دیدنی یاسوج که بسیار مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است پارک ساحلی، بزرگترین پارک یاسوج است. این پارک با مساحت ۱۴ هکتار در ورودی جنوب شهر و روی رود بشار قرار دارد. این پارک به دلیل داشتن امکانات رفاهی از جمله شهربازی، غرفه‌ها، قایق سواری، سرویس بهداشتی، سکو‌های مناسب چادرزنی و… مکانی مناسب برای اتراق و اقامت کوتاه مدت مسافران است. علاوه بر آن مردم محلی یاسوج هم شب‌ها در این پارک دورهم جمع می‌شوند.

    جاهای دیدنی یاسوج

    پارک ساحلی یاسوج

  12. تنگه گنجه‌ای: در ۱۳ کیلومتری مسیر یاسوج به سی سخت، روستایی به نام گنجه‌ای قرار دارد. در این روستا تنگه‌ای زیبا و دیدنی با درختانی بلند وجود دارد که آب چندین چشمه به آن می‌ریزد. عبور آب از میان درختان سر به فلک کشیده همراه با نسیمی دلچسب از جذابیت‌های این تنگه هستند. در سفر به یاسوج بازدید از این تنگه زیبا را فراموش نکنید.

    دیدنی های یاسوج

    تنگه گنجه‌ای (عکس: صداوسیما جمهوری اسلامی)

  13. دریاچه کوه گل: در ۳۲ کیلومتری یاسوج و ۸ کیلومتری شهرستان سی سخت منطقه‌ای با دریاچه‌های فصلی زیادی وجود دارد. این دریاچه‌ها که از دیدنی های یاسوج به حساب می‌آیند در اواخر زمستان و بهار پر از آب می‌شوند و با کوهی از گل‌های بهاری و طبیعت سبز کنار دریاچه منظره‌ای بی نظیر را خلق می‌کنند. در سفر به یاسوج بازدید از این بهشت کوچک را فراموش نکنید. علاوه‌بر همه این زیبایی‌ها دشت لاله‌های واژگون هم زیبایی منطقه را دوچندان کرده است و گیاهانی مانند بابونه، نعناع کوهی، ریواس، پونه کوهی و قارچ کوهی عطر و بویی بی نظیر به این منطقه بخشیده‌اند.
  14. چشمه میشی: از دیگر مکان های دیدنی یاسوج چشمه میشی یا چشمه بشو را می‌توان نام برد. این چشمه قدمتی دیرینه دارد و در داستان‌های اسطوره آمده که کیخسرو به امیر اهورامزدا در این چشمه سر و تن بشست و در غاری آرامید. این چشمه آبی بسیار زلال دارد و از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد. آب چشمه میشی به قدری سرد است که حتی از فاصله ۸۰۰ متری از محل جوشش آن نمی‌توانید دست خود را نگه دارید. چشمه بشو در فاصله ۵ کیلومتری سی سخت یاسوج قرار دارد و آب مصرفی مزارع و آب شرب این منطقه را تامین می‌کند.
  15. غار ده شیخ: روستای ده شیخ از جاهای دیدنی یاسوج است که در شهرستان دنا از توابع یاسوج قرار دارد. در این روستا یک غار آهکی شگفت انگیز مربوط به دوره دوم زمین شناسی با قدمتی بیش از ۱۳۵ میلیون سال وجود دارد که در سال ۱۳۸۹ به صورت اتفاقی توسط یک چوپان کشف شده است. این غار که به آن لقب غار علیصدر ۲ داده شده از شگفت انگیزترین غار‌های ایران به حساب می‌آید. این غار شگفت انگیز با بیش از ۶ کیلومتر عمق، قندیل‌ها، دالان‌ها و مسیر‌های مختلف آهکی صحنه‌ای خارق‌العاده را خلق کرده که چشم هر بیننده‌ای به آن خیره می‌شود. برای بازدید از این غار باید مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر از یاسوج به سمت پاتاوه را طی کنید تا به روستای ده شیخ برسید.
جاهای دیدنی یاسوج

غار ده شیخ (عکس: حامد)

جاهای دیدنی یاسوج: تاریخ گردی

  1. موزه یاسوج: اگر به تاریخ گردی علاقه دارید بدون شک باید از موزه یاسوج دیدن کنید. این موزه که از جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود فرهنگ و تاریخ گذشتگان این شهر را به نمایش گذاشته است. انواع ظرف‌ها و سکه‌های دوران ساسانیان، اشیای فلزی، ابزارآلات جنگی، وسایل تزئینی مانند گوشواره، حلقه، وسایلی از دوران اسلامی مانند سکه‌های متعلق به اوایل دوران اسلامی، سکه‌های دوران صفوی و قاجاریه و… می‌توانید در این موزه تماشا کنید. موزه یاسوج در خیابان گلستان چهارم واقع شده است.
  2. گورستان لما: یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج گورستان لما با ۳۵۰۰ سال قدمت است. این گورستان در سال ۷۹ به صورت اتفاقی کشف و تا کنون بیش از ۳۰۰ قبر در آن پیدا شده است. طبق تحقیقات انجام شده گورستان لما به دوره ایلامی‌ها تعلق دارد. برای بازدید از این منطقه تاریخی باید به شهرستان دنا بروید.
  3. تل خسرو: یکی از مکان های دیدنی یاسوج که تاریخ این شهر و گذشتگان را به نمایش گذاشته، تپه تل خسرو در 10 کیلومتری یاسوج است. بر اساس روایات گفته شده، این تپه در محل استقرار کاخی بزرگ توسط “کیخسرو” است که آثاری از آن توسط “پروفسور گاوبه” کشف شده است. به گفته او این آثار به دوران پیش از هخامنشیان مربوط می‌شود.

پل تاریخی پاتاوه، دریاچه سد شاه قاسم و امامزاده‌های اطراف آن، تل مهره ای، آب نهر یاسوج، دریاچه مورزرد، تنگ ماغر، آبشار خامی باشت، چشمه بلقیس، پل تاریخی پرین، تنگه لیتون، بافت تاریخی دهدشت، منطقه حفاظت‌شده کوه خامین، آبشار گنج بنا، چهارطاق خیرآباد از دیگر جاهای دیدنی یاسوج و اطراف آن هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

بهترین فصل سفر به یاسوج

اما اکنون سوالی که در ذهن شما پدید آمده این است که بهترین زمان برای سفر به یاسوج چه فصلی است و در چه فصلی یاسوج بهترین آب و هوا را دارد؟ یاسوج، شهر آبشارهای خروشان آب و هوای معتدل و اقلیم سردسیری دارد و بهترین زمان برای سفر به این شهر نیمه اول سال، یعنی فصل‌های بهار و تابستان است. در این دو فصل یاسوج آب و هوای خنک و دلچسبی دارد.

در مقابل آن زمستان‌های سخت و پر بارشی در این منطقه حاکم می‌شود. پس اگر می‌خواهید از مکان‌های دیدنی طبیعی این شهر دیدن کنید و از آب و هوای دلچسب آنجا لذت ببرید، بهتراست فصل‌های تابستان و بهار را برای سفر به یاسوج انتخاب کنید.

دیدنی های یاسوج

یاسوج (عکس: محسن)

سوغات و صنایع دستی یاسوج

پس از گشت و گذار در این شهرو بازدید از جاهای دیدنی یاسوج، وقت خرید سوغاتی برای دوستان و خانواده فرا می‌رسد. یاسوج مردم مهمان نواز و هنرمندی دارد؛ مردم این شهر اغلب به کشاورزی، دامداری و درست کردن صنایع دستی مشغول هستند.

صنایع دستی یاسوج و خوراکی‌های خوشمزه و محلی آنجا بهترین انتخاب برای خرید سوغاتی هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • جاجیم
  • مشته بافی
  • چنته یاسوج
  • مفرش بافی
  • گبه
  • عسل
  • گیاهان وحشی کوهی
  • گردو
  • انگور یاسوج
  • نان توتک
  • نان بلوط

با گشتی در سطح شهر می‌توانید هم از صنایع دستی و هم از خوراکی‌های محلی یاسوج خرید کنید.

هتل ها و اقامتگاه های یاسوج

یاسوج شهری پر رفت و آمد است و به همین دلیل برای رفاه حال مسافران و گردشگران هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی در آن ساخته شده است. بنابراین برای سفر به یاسوج اصلا نگران اقامت خود نباشید. شما می‌توانید از هتل‌های شهر یاسوج یا اقامتگاه‌های داخل و اطراف شهر برای اقامت خود استفاده کنید. هر کدام از این هتل‌ها خدماتی متفاوت را ارائه می‌دهند که بسته به نیاز خود و هزینه‌ای که برای اقامت کنار گذاشته‌اید می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

برخی از این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها عبارتند از:

  • هتل آزادی یاسوج
  • اقامتگاه بومگردی خوش ییلاق کاکان
  • مهمانسرای جهانگردی یاسوج
  • هتل پاسارگاد گچساران

با جاهای دیدنی یاسوج آشنا شدید. همانطور که مطالعه کردید مکان های دیدنی یاسوج بسیار متنوع و زیاد هستند، پس در صورت سفر به این منطقه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید از همه آن‌ها بازدید کنید. اگر شما هم اطلاعات دیگری یا تجربه‌ای در مورد دیدنی‌های یاسوج دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. سارا پاسخ

    سفر به یاسوج یکی از بهترین تجربه هایی بود که داشتم. اگر به یاسوج سفر نکرده اید پیشنهاد می کنم حتما سری به این شهر بزنید.

  2. ملیکا پاسخ

    من به هر شهری که سفر کنم، سعی می‌کنم از تمام جاهای دیدنی بازدید کنم. این دفعه به یاسوج سفر کردم و چقدر جاهای قشنگی برای دیدن داشت. آبشار یاسوج، یکی از اون جاها بود که پر از درخت میوه و طبیعت قشنگی هم داشت.

  3. منصور پاسخ

    من عاشق ورزش اسکی هستم و فصل زمستان حتماً یه‌سری به پیست اسکی کاکان می‌زنم. این پیست امکانات خوبی مثل تله اسکی بشقابی و غیره داره و شنیدم که تا آخرای بهار هم برف داره.

  4. فریبا پاسخ

    چقدر خوب منم اسکی خیلی دوست دارم. این دفعه چند روزی در نوروز را به یاسوج سفر می‌کنم تا هم اسکی بازی کنم و جاهای دیدنی دیگر را هم ببینم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد