غار علیصدر همدان؛ بزرگترین غار آبی جهان

غار علیصدر همدان

همدان شهری کهن آرام گرفته در دامان کوهستان الوند است. شهری است که قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد. در این مقاله می‌خواهیم به روستای علیصدر همدان برویم؛ روستایی که یکی از عجایب طبیعی جهان را در خود جای داده است. هدف این نوشتار معرفی غار آبی علیصدر است که یکی از جاهای دیدنی همدان به‌شمار می‌آید. در ادامه این مطلب با هم گشت و گزاری در غار علیصدر خواهیم داشت و از ماجرای کشف آن به شما خواهیم گفت. همچنین به شما می‌گوییم که غار علیصدر کجاست و چه زمانی برای بازدید از این غار بروید و کجا اقامت کنید. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

گشت و گزاری در غار علیصدر

گشت و گذار در غاری کهن با عمری معادل چند میلیون سال تجربه‌ای است که نباید از دست داد. غار علیصدر، یک غار دریاچه‌ای با ارتفاع ۲۱۸۰ متر از سطح دریا است. این غار در روزگاران قدیم پناهگاهی برای در امان ماندن از هجوم دشمنان بوده است. زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک و متعلق به ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون پیش سال می‌دانند. با هم به داخل این غار می‌رویم غاری که قصه‌های نگفته بسیاری دارد.

برای رسیدن به این غار باید مسیر روستای علیصدر را پیش بگیرید؛ این غار تا روستا یک کیلومتر فاصله دارد. پس از رسیدن به درب ورودی غار تابلوی شرکت سیاحتی علیصدر توجه‌تان را جلب کرده و شما را به داخل رهنمون می‌کند. پس از طی مسیری کوتاه به ساختمان اصلی می‌رسید. این ساختمان نمایی سنگ و شیشه دارد. در اينجا با پوشیدن جلیقه نجات آماده می‌شوید تا پا به دنیای این غار عجیب بگذارید.

پس از خروج از سالن ساختمان اصلی وقتی به سمت ورودی غار حركت مي‌كنيد گویی وارد تونل زمان می‌شوید تونلی که شما را به گذشته‌های بسیار دور پرتاب می‌کند. سفری از دنیایی که حد فاصل ساختمان اصلی که ساخته دست بشر است تا ورودی بعدی که بشر هیچگونه دخالتی در ساخت آن نداشته بسیار هیجان انگیز است.

پس از عبور از راهرویی با نرده‌های فلزی باید ازچند پله عریض بگذرید و پایین بیایید. اینجا بایستید و نگاه خود را دور تا دور بچرخانید چه می‌بینید؟ غاری پر از شگفتی و مملو از اشکال ذهنی که نقطه به نقطه آن هر ببیننده‌ای را مسحور می‌کند.

ورودی غار علیصدر

غار علیصدر همدان (عکس: هارون بلوت)

کنار اسکله منتظر بمانید تا قایقی خالی پهلو بگیرد و شما را با خود به مسیر آبی غار ببرد. جایی که باید دل به آبی زلال غار بسپارید و محو در زیبایی‌هایش شوید. غار علیصدر از معدود غارها در جهان است که امکان قایقرانی در آن وجود دارد. شما اینجا میهمان غاری کهن هستید، در قایق راهنمایي همراه شما در طی این مسیر است؛ گویا او زبان گویای غار است، و نگفته‌های غار را برای شما بازگو می‌کند. به نظر می‌رسد غار نیز در آرامشی وصف ناپذیر شما را بدرقه می‌کند.

سوار بر قایق از راه‌های باریک و پر پیچ و خمی می‌گذریم. صدای حرکت پدال قایق خواب غار را آشفته می‌کند و پیش می‌رود. از دالان‌های غار عبور می‌کنید و به دریاچه بزرگ غار می‌رسید. در مسیر قندیل‌ها  اشکال‌های ذهنی بسیاری می‌بینید که قوه تخیل شما به آنها جان تازه ای می‌بخشد. اشکالی نظیر تندیس کوچک حضرت مریم در سقف غار و یا مجسمه آزادی، پنجه اژدها، پنجه عقاب، دروازه غار و…  به وفور یافت می‌شود. اطراف خود را خوب رصد کنید؛ شاید شما نیز تندیس جدیدی را کشف کردید.

در حالیکه مسير آبی را بر روی قایق طی می‌کنید؛ به آب نگاهی بیندازید آب غار به قدر زلال است که تا عمق ده متری را به راحتی می‌توانید ببینید. بعد از طی یک کیلومتر قایق سواری در غار باید وارد مسیر پیاده روی غار شوید. حدود ۲ کیلومتر هم در مسیر پیاده روی غار شگفتی‌ها این اثر با شکوه طبیعت را از نزدیک خواهید دید.

بعد از گذر از تالار آبی به تالار هزار قندیل می‌رسید. بزرگترین قندیل غار(در قسمتی از مسیر پیاده روی غار قرار دارد)، آبشار سنگی و گل‌های سوزنی و میدان ستون‌ها از دیدنی‌های دیگر غار هستند. برخی راهروها و تالار‌های غار به هم ارتباط دارند و برخی نیز بن بست هستند.

پس از طی مسیر پیاده روی مجددا باید سوار قایق شوید و مسیر آبی را ادامه دهید. پس از طی مسافتی راهنمای قایق شما را به کنار اسکله می‌رساند و اینجا باید با غار باستانی خداحافظی کنید.

غارعلیصدر همدان

غار علیصدر (عکس: هارون بلوت)

ویژگی های شگفت انگیز غارعلیصدر

غار علیصدر موجودی زنده بوده و آرام اما پیوسته در حال تغییر است. از ویژگی‌های این غار وجود طبقات دوم و فوقانی، استحکام و استقامت خاص در ترکیب سنگها، نداشتن هیچگونه حیات جانوری و پوشش گیاهی چه در آب و چه در فضای خشکی غار و وجود اکسیژن و هوای مطبوع است. اگر شمعی در غار روشن کنید شعله شمع هیچ حرکتی نخواهد داشت. با این وجود در این غار به هيچ عنوان احساس تنگی نفس نخواهید داشت.

هیچ گونه دخالت انسانی در خلق این غار شگفت انگیز نبوده بلکه این غار در اثر نفوذ و تخلخل آب‌های اسیدی و نیمه اسیدی در بستر آهکی این منطقه بوجود آمده است. به عبارتی زیبایی‌های غار در اثر فعل و انفعالات، ریزش، لغزش و انحلال خلق شده است. لازم به ذکر است بخش‌های زیادی از ابعاد، کانال‌ها و زیبایی‌های غار همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد و کشف نشده است.

پس از گشت و گزاری در غار شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه کسانی پرده از تنهایی غار برداشتند و چگونه این غار رمزگشایی و کشف شد. در ادامه به ماجرای چگونگی کشف این غار می‌پردازیم.

ماجرای کشف غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

علیصدر همدان (عکس: پیشتاز)

ماجرای کشف غار علیصدر را از زمانی می‌دانند که پای کوهنوردان به آنجا باز شد. اما باید گفت بومیان منطقه قبل از کوهنوردان این غار را شناسایی کردند. (البته نه به وسعتی که در حال حاضر قابل رویت است) و از آنجا آب می‌آوردند. تا زمانی که در زمستان سال ۱۳۴۲ گروهی ۱۴ نفره راهی این غار می‌شوند. این گروه با تجهیزات کامل وارد غار شدند و توانستند بخش‌های مختلف غار را شناسایی کنند و پرده از راز این غار بردارند. و تا جایی که توانسته بودند پیشروی کنند اطلاعاتی نظیر طول، عرض، وسعت، عمق و ارتفاع را ثبت کردند.

چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۶ گروهی چهار نفره از آقایان (یوسف نجایی، عین الله بختیاری، عباس رئوفی و محمد همایونی) توانستند کاوش دیگری انجام داده و درون غار پیشروی کنند. همزمان با این اتفاق بود که تیتر بزرگ روزنامه‌های وقت از کشف این غار همدان خبر می‌داد.

بعد از این کشف، ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۲ هنوز دهانه غار تنگ بود و برای عبور از آن باید با قامتی خمیده وارد
می‌شدند. تا اینکه آقای عبدلله حاجیلو (رییس وقت هیات کوه نوردی همدان) دهانه غار را تخریب و اقدام به تعریض آن نمود؛ و مسیری برای عبور ساخت و غار را به تعدادی قایق و نور پردازی نیز مجهز کرد؛ اینچنین بود که راه برای ورود و بازدید عموم مردم باز شد.

غار علیصدر کجاست؟

غار علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان قرار گرفته است. برای رسیدن به این غار باید به روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ بروید. اگر از همدان به سمت این غار حرکت کنید بعد از حدود یک ساعت به غار می‌رسید.

این غار در ارتفاعات کوه ساری قیه (صخره زرد) قرار گرفته است. در این کوه دو غار دیگر به نام‌های سوباشی و سراب قرار دارد که به ترتیب ۱۱ و ۷ کیلومتر با غار علیصدر فاصله دارند.

برای دیدن زیبایی‌های بزرگترین غار آبی جهان اگر از همدان حرکت کنید سریعترین مسیر پیش روی شما جاده همدان ـ بیجار است. از خوشاب سفلی و خوشاب علیا بگذرید به گل تپه که رسیدید وارد جاده علی صدر – گل تپه شوید. در بین راه می‌توانید از باغ وحش دهکده طبیعت نیز دیدن کنید و در نهایت نرسیده به روستای علیصدر به این غار می‌رسید.

بهترین زمان سفر به غار علیصدر

همانطور که می‌دانید همدان شهری سردسیر است و به طور معمول زمستان‌های سردی دارد. برای سفر به همدان و بازدید از غار عليصدر اگر می‌خواهید به زمستان‌های سرد همدان برنخوردید بهتر است در فصول گرم و معتدل سال برای این سفر برنامه ریزی کنید.

بنابراین سفر به همدان در بهار، پاییز و تابستان می‌تواند مناسب‌تر باشد. گرچه به دلیل دمای ثابت غار در تمام طول سال مشکلی از بابت سرما در این غار نخواهید داشت. چرا که دمای هوا در غار به صورت یکسان ۱۴ درجه سانتی گراد است و هوای مطلوبی در چهار فصل سال دارد.

غارعلیصدر همدان

غارعلیصدر (عکس: لیندا بلیک)

اقامت در سفر به غار علیصدر

برای اقامت در نزدیکی غار علیصدر گزینه‌های مختلفی دارید. اگر مایلید در هتل اقامت کنید نزدیکترین هتل به غار، هتل جهانگردی غار علیصدر است. هتلی دو ستاره با امکانات رفاهی مطلوب که آماده پذیرایی از میهمانان است.

مجتمع اقامتی شهرزاد نیز زیر مجموعه و تحت نظارت شرکت سیاحتی علیصدر است که با اجاره انواع سوییت مشکل اقامت در این روستا را مرتفع کرده است. چادر‌های صحرایی و ویلاهای چوبی نیز از گزینه‌های دیگر اقامتی در روستا هستند. اگر هیچکدام از این واحد‌های اقامتی مد نظر شما نبود در روستای علیصدر با پرس و جویی از بومیان این منطقه می‌توانید خانه‌ای روستایی جهت اقامت پیدا کنید. اگر هم اقامت در خانه‌های سنتی را می‌پسندید؛ می‌توانید به روستای سراب با فاصله ۵ دقیقه ای از غار علیصدر بروید. اقامتگاه خان قالان در این روستا با امکاناتی مطلوب پذیرای مسافران است.

در کنار واحد‌ها و امکانات اقامتی در این منطقه می‌توان به امکانات دیگری از جمله واحدهای پذیرایی مختلف، بازارچه صنایع دستی، شهربازی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه و.. اشاره کرد.

اگر به هر دلیلی مایلید در همدان اقامت داشته باشید؛ از هتل‌های پنج ستاره مثل هتل بابا طاهر تا هتل کتیبه و هتل بوعلی چهار ستاره و هتل‌های رده میانی مانند هتل آپارتمان سفیر و هتل آپارتمان گنجنامه و.. در این شهر مهیای پذیرایی از مسافران همدان است. در محیط زیبای عباس آباد، مجتمع اقامتی عباس آباد نیز می‌تواند انتخاب مناسبي باشد (عباس آباد از مناطق زیبا و خوش آب و هوای همدان است.

برای طرفداران اقامتگاههای سنتی باید بگوییم همدان از وجود اقامتگاه‌های سنتی بی نصیب نیست. از جمله این اقامتگاه‌ها
می‌توان به اقامتگاه بوم گردی حاجی اسماعیل، اقامتگاه بومگردی دلنوازان و اقامتگاه بوم گردی ورکانه در روستای ورکانه همدان اشاره کرد.

جاهای دیدنی نزدیک به غارعلیصدر

گرچه مهمترین اثر تاریخی در این منطقه غار علیصدر است. اما دیدنی‌های اینجا به بازدید از غار محدود نمی‌شود. پس از دل کندن از غار می‌توانید به دیدن رصد خانه آسمان شب علیصدر بروید. برای رسیدن به رصد خانه کافی است حدود ۲ کیلومتر از غار فاصله بگیرید. باغ وحش دهکده طبیعت نیز در نزدیکی غار است که با طی کمتر از دو کیلومتر می‌توانید به دهکده طبیعت برسيد.

غار دیگری در روستای سراب در نزدیکی روستای علیصدر وجود دارد که اگر به غارگردی علاقه دارید بازدید از این غار نیز خالی از لطف نیست. حمام سنگی باشقورتاران، در روستایی به همین نام با فاصله یک ساعته از غار علیصدر قرار دارد در این روستا می‌توانید پل کوریجان، قلعه سنگی و خانه ‏اربابی را نیز ببینید.

به همدان که رفتید از دیدن آثار تاریخی این شهر نیز غافل نشوید. در همدان برای دیدن آثاری همچون موزه هگمتانه، آرامگاه بابا طاهر، تپه هگمتانه، آرامگاه بوعلی و دهکده گنجنامه، غار آکواریوم گنجنامه، باغ ایرانی همدان و.. حتما برنامه ریزی کنید.

میلیون‌ها سال قلم صانع طبیعت، به حکاکی و نقش آفرینی این شاهکار شگفت انگیز مشغول بوده تا غاری وسیع در دل زمین ایجاد گردد. غاري كه اكنون چه سخاوتمندانه آغوش گشوده و از میهمانان خود گرمی استقبال می‌کند. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور مابقی زوایای غار کشف گردد؛ و قسمت‌های دیگر غار که اکنون در هاله ای از ابهام است كشف و آماده بازدید عموم گردد.

در این نوشتار و آنچه که گذشت به دیدار بزرگترین غار آبی جهان رفتیم به شما گفتیم که غار علیصدر کجاست و چه امکاناتی دارد. امیدواریم این مقاله انگیزه سفر شما به این غار زیبا را مهیا کرده باشد و آنچنان که در خور و شایسته غار علیصدر همدان، این شگفتی بی نظیر طبیعت است به معرفی آن پرداخته باشیم. شگفتی‌های ایران زمین کم نیست در ایرانگرد ما در هر نوشتار بخش دیگری از این مرز و بوم را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم سفری به این غار داشتید تجربه خود را در زیر همین نوشتار با ما و همراهان ایرانگرد در میان بگزارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد