ورود / ثبت نام

سمیرم کجاست؟ معرفی سرزمین هزارچشمه (1402) + عکس

0 از 5
/ 1 امتیاز

اگر اهل سفر و ایرانگردی باشید حتما نام آبشار سمیرم به گوشتان خورده است. سمیرم یکی از شهرستان‌های توریستی و از جاهای دیدنی اصفهان است که آثار کشف شده در آن نشان می‌دهد، قدمت این شهر به بیش از 700 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. طبیعت بکر و زیبا و آثار دیدنی این شهر آن را به یکی از مقاصد گردشگری کشورمان تبدیل کرده است. برای اینکه دقیق‌تر بدانید شهر سمیرم کجاست با ما همراه شوید تا شما را بیشتر با سمیرم اصفهان و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم.

فهرست مطلب:

شهر سمیرم کجاست؟

شهر سمیرم یک از مناطق گردشگری استان اصفهان بوده و در جنوب شهر اصفهان و کوهپایه‌های شرقی رشته کوه زاگرس قرار دارد. شهرستان سمیرم با استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس همسایه است.

سمیرم با اصفهان 161 کیلومتر و با تهران 534 کیلومتر فاصله دارد و برای اینکه از اصفهان به سمیرم بروید ابتدا باید از شهرستان شهرضا عبور کنید. شهرستان سمیرم دارای چند خروجی اصلی و فرعی است؛ بزرگراه سمیرم - شهرضا، بزرگراه یاسوج – سمیرم و بزرگراه آباده – سمیرم از جمله جاده‌های اصلی سمیرم هستند. فاصله سمیرم اصفهان تا آباده 136 کیلومتر، تا بروجن 88 کیلومتر، تا یاسوج 162 کیلومتر و تا لردگان 144 کیلومتر است.

دیدنی های شهر سمیرم

از آنجا که سمیرم در ارتفاع 2460 متری از سطح دریا قرار دارد به آن بام ایران می‌گویند. در این بام سبز به خاطر وجود منابع آبی فراوان شاهد طبیعتی بکر هستیم که در کنار بافت قدیمی شهر چشم اندازی جالب توجه خلق کرده است. این شهر دیدنی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که در ادامه مهمترین این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشارهای سمیرم (عکس: سید قیصری)
  • آبشار سمیرم

معروف‌ترین و مهمترین مکان دیدنی طبیعی در شهر سمیرم، آبشار سمیرم است که در 6 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. این آبشار بلند در گذشته 70 متر ارتفاع داشته، اما امروزه به خاطر فرسایش آب به مرور زمان ارتفاع آن به 35 متر رسیده است. آبشار سمیرم در اعماق تنگه‌ای با دیوارهای سنگی جای گرفته است.

آب شیرین آبشار از چشمه‌ساران و ارتفاعات بالا دست مانند چشمه‌های مزارع جوزار و چشمه عزیزخان، سرچشمه می‌گیرد و از بالای صخره‌ای عظیم در میان طبیعتی زیبا از گونه‌های مختلف گیاهی فرود می‌آید. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن این آبشار به این منطقه سفر می‌کنند و از این جهت امکانات رفاهی همچون رستوران، مغازه، سرویس بهداشتی و... در این مکان فراهم شده است.

اگر برای بازدید از آبشار سمیرم رفتید، حتما در همان نزدیکی از غار «اشکفت‌رز» نیز دیدن کنید که از دیوارهایش آب فرو می‌ریزد. این غار با ورودی آبشار حدود 2 کیلومتر فاصله دارد.

  • آبشار تقرچه

یکی دیگر از آبشارهای شهر سمیرم آبشار تقرچه است که در مرکز شهر و در منطقه‌ای تاریخی در نزدیکی مدرسه اتابکی قرار دارد. صخره‌هایی که آبشار از روی آنها جاریست، نمایی پلکانی به آن داده‌اند و این نما هنگام زمستان و قندیل بستن بسیار شگفت انگیز و تماشایی‌تر می‌شود. مسیر دسترسی به آبشار تقرچه در زیر قرار داده شده است.

  • چشمه خوانسار

در ورودی شهر سمیرم در جاده سمیرم – شهرضا چشمه‌ای وجود دارد، معروف به چشمه خونسار یا خوانسار که نام اصلی آن چشمه خوانسالار است. از آن جهت نام خوانسالار به چشمه داده شده است که مانند سفره‌ای بزرگ و گسترده آب بخش بزرگی از جمعیت شهر را تامین می‌کند. سرچشمه آب چشمه خوانسار در ارتفاع 800 متری کوه بوهوز بوده و آنچه بیش از هر چیز در مورد این چشمه جلب توجه می‌کند، آب خنک، گوارا و بسیار زلال آن است.

  • منطقه شکار ممنوع و سد حنا

در 30 کیلومتری جنوب شرقی سمیرم منطقه شکار ممنوع حنا قرار دارد. در این منطقه دریاچه سد مخزنی حنا در کنار ارتفاعات رشته کوه زاگرس زیستگاه مناسبی برای حیوانات و گیاهان منطقه به وجود آورده است. موقعیت خاص جغرافیایی، بالا بودن میزان بارش و هوای خنک و مرطوب موجب ایجاد یک پوشش گیاهی متنوع و با اهمیت شده است. این طبیعت زیبا با پذیرایی از غازهای وحشی، اردک و سایر پرندگان، تفرجگاهی دلپذیر برای مسافران این منطقه محسوب می‌شود.

  • چالقفا

چالقفا یکی از مناطق ییلاقی طوایف قشقایی و از شکارگاه‌های سابق شهرستان سمیرم است که در 20 کیلومتری جنوب غربی سمیرم قرار دارد. وجود چشمه‌های متعدد در میان درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع، این مکان را به یک جاذبه منحصر به فرد تبدیل کرده است. با اینکه به خاطر شکار بی رویه حیوانات منطقه محدود شده‌اند، باز هم گاهی حیواناتی مثل خرس و حتی پلنگ در آن نواحی دیده می‌شوند. به طور کلی طبیعت چالقفا بسیار با صفا بوده و جاذبه‌های آن فراوان است.

  • آبشار بی بی سیدان

در مجاورت روستای بی بی سیدان در 48 کیلومتری جنوب سمیرم آبشاری جاری است با همین نام که در دل طبیعتی بکر و زیبا قرار دارد. در همان حوالی می‌توانید در رودخانه کاسگان در آبی ولرم شنا کرده و بعد سری به روستاهای بی بی سیدان و تنگ خشک بزنید و از تماشای شالیزارهای زیبای این روستاها لذت ببرید.

  • روستا و آبشار خفر

در 80 کیلومتری جنوب سمیرم و در دامنه کوه دماوند روستایی به نام خفر قرار دارد. اگر به این روستا که منطقه‌ای ییلاقی محسوب می‌شود، سفر کنید جلوه‌های طبیعت آن شما را شگفت زده می‌کند. این روستا به خاطر آب و هوای معتدل و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی منزلگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. همچنین باغ‌های متنوع میوه در جوار رودخانه‌ها و آبشارهای متعدد آن، این منطقه را بسیار دیدنی کرده‌اند. مهمترین آبشار روستا، آبشار خفر است که یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران به شمار می‌رود. در این روستا همچنین می‌توانید مقبره امام زاده سید احمد و سید محمد از نوادگان امام موسی کاظم (ع) را زیارت نمایید.

  • چشمه آب ملخ

روستای آب ملخ در 45 کیلومتری جنوب غربی سمیرم اصفهان قرار دارد. این روستا که در بین کوه‌ها محصور شده به خاطر نوع تابش آفتاب به آن، به روستای نیم روز معروف است. یکی از شگفتی‌های این روستا آبشار یا چشمه آب ملخ به شمار می‌آید که در کنار طبیعت بکر و جادویی منطقه، این روستا را به جاذبه‌ای دیدنی تبدیل کرده است.

برای دیدن چشمه آب ملخ باید به غاری بروید که در نزدیکی روستا قرار دارد و از دیدن آب گوارایی که از دهانه غار و از دل سنگ بیرون می‌آید شگفت زده خواهید شد. ویژگی خاص آب این غار این است که ملخ‌های مهاجم منطقه را نابود می‌کند. در پشت آبشار نیز پرتگاهی خطرناک وجود دارد که بسیار زیباست. یکی دیگر از شگفتی‌های این آبشار پلی است که در اثر رسوب‌گذاری بر روی آب ایجاد شده و اهالی روستا به آن تخت سلیمان می‌گویند.

  • چشمه ناز ونک

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و بکر شهرستان سمیرم چشمه ناز ونک است که در 6 کیلومتری شهر ونک و 36 کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد. آب گوارای چشمه ونک به رودخانه پر آب ونک می‌ریزد و این رود در ادامه مسیر خود به رود کارون ملحق می‌شود.

منطقه چشمه ناز ونک، منطقه‌ای کوهستانی است که از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. اگر برای دیدن چشمه ناز ونک بروید نه یک چشمه که در حقیقت چندین چشمه را خواهید دید که سنگ‌ها را شکافته و روی صخره‌هایی که در دل طبیعتی زیبا جای گرفته‌اند، جاری هستند.

  • دشت حنا علیشاه

در 12 کیلومتری سمیرم و در اطراف ونک اگر نیم ساعت پیاده‌روی کنید، می‌توانید در میان کوه‌های با صلابت علیشاه دشتی پرگل را بیابید که عطر گل‌ها و گیاهان آن شما را سرمست می‌کند. گل‌های خودرو و پوشش گیاهی دشت حنا علیشاه هر دوستدار طبیعتی را مجذوب خود می‌سازد.

  • غار دنگزلو

یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی سمیرم اصفهان غار دنگزلو است که در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در نزدیکی روستای دنگزلو قرار دارد. قندیل‌های یخی و جریان آب جاری در داخل غار بسیار دیدنی بوده و منظره‌ای شگفت‌آور خلق کرده‌اند. قندیل‌های این غار از لحاظ علمی نیز بسیار با ارزش هستند.

  • مسجد جامع قلعه

یکی از جاهای دیدنی سمیرم مسجدی به جا مانده از اوایل دوران قاجار، به نام مسجد جامع قلعه است. شبستان این مسجد با مساحتی حدود 200 متر مربع در عمق 4 متری بنا شده و سقف‌هایی گنبدی شکل به صورت چهارطاق دارد. مسیر دسترسی به شبستان مسجد جامع قلعه در زیر قرار داده شده است.

  • مسجد و حمام خانعلی

در بخش مرکزی شهر سمیرم در بلوار امام خمینی مسجد و حمام خانعلی قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است. در این مسجد چشمه‌ای دائمی می‌جوشد که آب آن در طول بلوار امام خمینی جاری بوده و پذیرای مرغابی‌های رنگارنگ است. در کنار مسجد حمام تاریخی خانعلی نیز وجود دارد که به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. مسیر دسترسی به مسجد خانعلی در زیر قرار داده شده است.

  • کوه دنا

سمیرم رو به کوه دنای اعجاب انگیز است. طبیعت بکر و فوق‌العاده زیبای کوهپایه‌های دنا و همراهی نغمه پرندگان با زمزمه چشمه آب‌های زلال منطقه مخصوصا در فصل بهار آدمی را سرمست می‌کند. رشته کوه دنا بیش از 40 قله مرتفع دارد که در بین کوهنوردان نیز معروف هستند.

سایر جاهای دیدنی سمیرم اصفهان

از دیگر دیدنی‌های این شهر می‌توان اشاره کرد به:

  • چشمه بابازرنگ واقع در شهر کمه
  • روستای رودآباد
  • مزرعه کتی گربین در روستای قلعه قدم
  • آبشار تنگ رود قر
  • امام زاده سید محمد در منطقه پادنا
  • امام زاده زید بن علی در شمال غربی سمیرم
  • غار پلنگ در ۱۲ کیلومتری روستای کمه
  • روستای کهن خنیه
  • غار یخ دنا در روستای خفر
  • پارک دریاچه سمیرم
  • تپه‌های تاریخی شهر کمه
  • قبرستان قدیمی باقی مانده از اوایل اسلام
  • تل اژدر در روستای پادنای اولیا
  • کتيبه‌های ناخوانا در غار اشکفت دراز
  • امامزاده سلطان ابراهيم
  • قلعه سنگی به جا مانده از دوران ساسانیان و ده‌ها قلعه دیگر

بهترین زمان سفر به شهرستان سمیرم

با اینکه طبیعت زیبای سرزمین هزار چشمه در همه سال دیدنی است، اما با توجه به آب و هوای معتدل و کوهستانی منطقه، بهترین زمان سفر به شهر سمیرم اواسط بهار تا اواسط تابستان است.

نتیجه تحقیقات پژوهشگران حوزه گردشگری نشان داده است که سمیرم اصفهان در ماه شهریور و ماه اردیبهشت بهترین شرایط را برای پذیرایی از گردشگران دارد. سفر در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند نیز توصیه نمی‌شود، با این حال، در این ماه‌های سرد هم تماشای آبشارهای یخ زده و قندیل‌های درخشان خالی از لطف نیست.

شهر سمیرم (عکس: امیرعلی هرندی)

اقامت در سفر به سمیرم

اگر بخواهید یک یا چند شب در سمیرم بمانید تا بتوانید سر فرصت از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه دیدن کنید، لازم است مکانی را برای اقامت در سمیرم در نظر بگیرید. بسته به بودجه خود، تعداد نفرات و مناطقی که قصد بازدید از آنها را دارید، می‌توانید ویلا یا آپارتمان اجاره کرده یا شب را در هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و یا اقامتگاه بومگردی بگذرانید. البته اگر بخواهید شب را در هتل بگذرانید، باید فاصله 2 ساعته تا اصفهان را طی کرده و در یکی از هتل‌های اصفهان اقامت کنید.

اجاره ویلا در سمیرم یکی از مرسوم‌ترین انتخاب‌ها برای اقامت در این منطقه است. برای مسافران این امکان وجود دارد که بسته به بودجه خود از میان ویلاهای لوکس و گران، ویلاهای ارزان و ویلاهای معمولی و میان‌رده یکی را اجاره کنند. اغلب ویلاها دسترسی خوبی به مرکز شهر، بازار، درمانگاه و ... دارند.

شایان ذکر است که اگر می‌خواهید در این منطقه کمپینگ کنید، حتی در فصل گرم سال لباس گرم و امکانات لازم به همراه داشته باشید، زیرا شب‌های سمیرم در تابستان هم خنک است.

غذاها و سوغات سمیرم اصفهان

یک از معروف‌ترین سوغاتی‌های سمیرم سیب بسیار مرغوب آن است. همچنین فرآورده‌های لبنی مانند کشک و قره قروت محلی سمیرم بسیار طرفدار دارد. از صنایع دستی سمیرم نیز می‌توان به گلیم، جاجیم و قالی دستباف اشاره کرد. اگرچه در سال‌های اخیر کارگاه‌های صنایع دستی نسبت به گذشته کمتر شده‌اند.

شهر سمیرم در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوع، رستوران‌های باکیفیتی نیز دارد. اکنون بیایید تا به اتفاق هم با این رستوران‌ها بیشتر آشنا شویم:

  • رستوران سنتی باغ حوض: یک رستوران فوق‌العاده عالی که فضای سرسبز و دنجی برای گذراندن اوقات فراغت‌تان دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی را سفارش داده و نهایت لذت را ببرید. رستوران باغ حوض در خیابان مطهری قرار دارد.
  • رستوران پردیس: رستوران پردیس یکی از مدرن‌ترین رستوران‌های شهر محسوب می‌شود. این رستوران چشم‌اندازی زیبا و دکوری جذاب دارد، بنابراین عکس گرفتن را در این فضا فراموش نکنید. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی را سفارش داده و نوش جان کنید. رستوران پردیس در میدان ماندگار، خیابان قدس واقع شده است.
  • رستوران برگ سبز: یک رستوران ساده و شیک بوده که برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی مناسب است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه برای مهمانان سرو می‌شود. رستوران برگ سبز در خیابان میرزارضا کرمانی واقع شده است.

در این مطلب از معرفی معرفی شهر و روستا با سمیرم آشنا شدیم. این منطقه سرسبز را به سرزمین هزار چشمه می‌شناسند، چرا که می‌توان در جای جای این طبیعت کوهستانی زیبا چشمه‌هایی خروشان دید که از میان صخره‌ها بیرون آمده و با آب گوارای خویش مردم و باغ‌های پر از میوه و بهشتی منطقه را سیراب می‌کنند. اگر با ما در سفر به سیمرم همراه شوید، شما را برای دیدار از بهترین مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر منطقه همراهی خواهیم کرد.

همچنین اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید پیشنهاد ما به شما این است از شهر محلات، شهر چادگان و باغ بهادران که از شهرهای خوش‌آب‌و‌هوای اصفهان هستند نیز دیدن کنید. شما می‌توانید با اجاره‌ ویلا در چادگان اقامتی بی‌نظیر داشته باشید.

اگر شما نیز اطلاعاتی در مورد این شهر یا تجربه سفر به سمیرم را دارید، آن را با ما و سایر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

چشمه
آبشار
0 از ۵ / 1 امتیاز
تورهای سمیرم
متاسفانه توری برای سمیرم پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی سمیرم
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آرزو
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,10,4

شهر سمیرم که بخاطر اون کشک و قره قوروت خوشمزش معروفه. اصلا مگه میشه بری سمیرم و از فروشنده های کنار آبشار قره قوروت نخری..!!!!

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 1 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟