موزه های اصفهان: معرفی 17 موزه نصف جهان + عکس و آدرس

موزه های اصفهان

اصفهان با لقب نصف جهان دارای مکان‌های دیدنی تاریخی و موزه‌های فراوانی است. شهری که حتی با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌هایش می‌توانید شگفتی‌ها و زیبایی‌های زیادی را تماشا کنید و با فرهنگ و تاریخ گذشتگان این شهر آشنا شوید. در بین همه جاهای دیدنی اصفهان موزه های اصفهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. در ادامه قصد داریم شما را با این موزه‌ها و آدرس دقیق هرکدام آشنا کنیم تا در صورت سفر به نصف جهان بتوانید از همه آنها بازدید کنید.

موزه های اصفهان

اصفهان در زمان صفویان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود؛ به همین دلیل در گذشته مکان‌های تاریخی بسیار زیادی در این شهر ساخته شد. مکان هایی که امروزه به موزه و یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند. از موزه چهلستون با قدمتی دیرینه گرفته تا موزه موسیقی که جدیدترین موزه شهر اصفهان است را می‌توانید در این شهر فرهنگی ببینید. در چند سال اخیر به تعداد این موزه‌ها اضافه شده و هر کدام قسمتی از تاریخ را به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه این مقاله می‌توانید با موزه های اصفهان و محتوای هر کدام آشنا شوید.

1. موزه کاخ چهلستون

یکی از موزه های اصفهان که بسیار مورد استقبال همه قرار می‌گیرد موزه چهلستون بازمانده‌ای از دوره صفویه است. این موزه یکی از باشکوه‌ترین بناهای قدیمی در اصفهان معرفی می‌شود به گونه‌ای که نقاشی‌ها، خطاطی‌ها و تزئینات این عمارت نمونه ای در ایران ندارند و پس از کاخ گلستان این موزه از نظر قدمت دومین موزه قدیمی ایران محسوب می‌شود.
آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، مجموعه چهلستون

موزه های اصفهان

موزه کاخ چهلستون (عکس: آدرین)

2. موزه کلیسا وانک

در شمال محراب کلیسا وانک موزه‌ای دو طبقه با دو تالار ساخته شده است. در این موزه که بین سال‌های 1905 تا 1906 ساخته شد بیش از 800 شی قدیمی و عتیقه از قرن 16 تا 20 میلادی نگهداری می‌شود. بخش‌های مختلف این موزه عبارتند از بخش کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، تابلوهای گچ‌بری و نقاشی، منسوجات (دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی)، آثار فلزی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی، فرمان ها، غرفه صنعت چاپ، غرف یپرم خان، غرفه نژادکشی ارمنیان در ۲۴آوریل۱۹۱۵ میلادی، مسکوکات وغرفه جمهوری ارمنستان در ۱۹۱۸ ـ۱۹۲۰ میلادی.
بازدید از این موزه بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود و دیدنی‌ترین بخش این موزه آیه‌ای از انجیل است که بر روی یک تار مو نوشته شده است.
آدرس: اصفهان، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسا وانک

موزه های اصفهان

موزه کلیسا وانک (عکس: حمزه کرباسی)

3. موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب خانه

یکی دیگر از موزه‌های شهر اصفهان موزه هنرهای تزئینی است. این موزه در یک عمارت تاریخی از دوره قاجار به نام رکیب خانه در مساحتی حدود 2600 متر مربع قرار دارد. در موزه هنرهای تزئینی مجموعه‌ای از صنایع دستی، ملیله دوزی، ترمه، آثار خطی، یاقوت، شیشه‌هایی بازمانده از قرن 3، 5 و 8 ، آثاری از میرعماد و دخترش، آثار مروی سلطان علی مشهری و میرزا رضا کلهر نگهداری می‌شوند. علاوه بر این‌ها کتابخانه‌ای با 1500 جلد کتاب هنری نیز در این موزه وجود دارد که همه می‌توانند از آنها بهره ببرند.
آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، روبروی دانشگاه پردیس

موزه های شهر اصفهان

موزه رکیب خانه (عکس: حمیدرضا بانی)

4. موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان

این موزه نیز بازمانده‌ای از دوره صفویه با یک معماری باشکوه و مساحت 1200 مترمربع است. این  بنا در گذشته یک حمام با دو بخش حمام بزرگ و حمام کوچک بوده که هر کدام از حمام‌ها سربینه و گرمخانه‌ای جدا داشته‌اند. حمام علی‌قلی آقا در سال 1125 هجری قمری به فرمان یکی از درباریان شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی به نام علی قلی آقا ساخته شد . سپس در سال 1383 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و نام آن را موزه مردم شناشی گذاشتند. در این موزه نورگیرها، نقاشی‌ها و کاشیکاری‌های قدیمی بسیار دیدنی و جذاب هستند. علاوه بر این‌ها مجسمه‌هایی که پس از مرمت در آن ساخته شد جذابیت حمام را دوچندان کردند.

آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، روبروی خیابان طیب، خیابان آیت الله بیدآبادی

موزه های اصفهان

حمام علیقلی خان (عکس: مصطفی دارابی)

5. موزه هنرهای معاصر

از دیگر موزه های اصفهان می‌توان به عمارت جبه خانه که امروزه موزه هنرهای معاصر اصفهان است اشاره کرد. ساختمان این موزه بخشی از دولتخانه صفوی بوده که از این دوره به جای مانده است، اما معماری امروز این موزه به دلیل تخریب و بازسازی این عمارت در دوران قاجار تغییر کرده و دارای معماری قاجاری است. موزه هنرهای معاصر از دو طبقه تشکیل شده که گالری‌های یک و دو در ضلع شمالی، گالری‌های سه و چهار و گالری تک اثر در ضلع غربی قرار دارند. این بنا در سال 1373  به کمک شهرداری اصفهان بازسازی و به موزه هنرهای معاصر تبدیل شد و شروع به کار کرد که از وظایف این موزه می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های آثار ارزشمند هنر معاصر ایران و جهان به صورت دوره‌ای اشاره کرد. علاوه بر این برپایی رویدادهای هنرهای تجسمی و حفاظت از آثار هنرهای معاصر را به عهده دارد. از نظر حقوقی گنجینه این موزه به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تعلق دارد اما از لحاظ معنوی این آثار متعلق به شهروندان و بازدیدکنندگان از موزه است.

 آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

موزه های اصفهان

موزه هنرهای معاصر (عکس: سهراب پورخلیلی)

6. خانه مشروطیت

اگر می‌خواهید تصاویری از دوران مشروطیت را ببینید باید به این موزه سر بزنید. این موزه که خانه نورالله نجفی بوده است امروزه یکی از پر بازدیدترین موزه های شهر اصفهان به حساب می‌آید. خانه مشروطیت از دو شاه نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق تشکیل شده است. این مجموعه در سال 1384 به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی‌اش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. چیزی که در این موزه توجه بینندگان را جلب می کند قدمت خانه، انواع گچبری‌ها، نقاشی‌ها و دیگر تزئینات زیبای ساختمان است.

آدرس: اصفهان، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (کوچه مقصود بیک)

موزه های شهر اصفهان

موزه مشروطیت (عکس: پدرام)

7. موزه موسیقی

یکی از جدیدترین موزه های اصفهان موزه موسیقی است که در آن بیش از 300 نوع از سازهای موسیقی نگهداری می‌شود. این موزه برای آشنایی با سازهای موسیقی ایرانی اجرا شده و در همین مدت زمان کمی که از بازگشایی آن می گذرد موفق به کسب دو جایزه شده است. موزه موسیقی بخش‌های مختلفی اعم از تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، سرای سرآهنگان، موسیقی سرا، عکاسخانه و کارگاه سازسازی دارد. اگر به موسیقی ایرانی علاقه دارید حتما از این موزه بازدید کنید.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید، خیابان شهید قندی، پلاک 74

موزه های اصفهان

موزه موسیقی (عکس: سهراب پورخلیلی)

8. موزه علوم و فنون آموزش و پرورش

در موزه علوم و فنون انواع وسایل مربوط به فیزیک، شیمی و زمین شناسی را می‌توانید مشاهده کنید و با سیر تحول و پیشرفت علم آشنا شوید.

آدرس: اصفهان، دروازه شیراز، خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، کوچه شماره ۲۴

9. باغ موزه پروانه ها

یکی دیگر از موزه های شهر اصفهان باغ موزه پروانه‌ها است. موزه‌ای که در آن بیش از 2200 پروانه تاکسیدرمی شده را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه‌بر آن در این موزه رویایی بیش از صد گونه متنوع گل و گیاه شامل سیکاس، درختچه فردوس، انواع بگونیا، فیکوس‌ها، لیندا و… را می‌توانید مشاهده کنید.

آدرس: اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

موزه های اصفهان

باغ موزه پروانه (عکس: امید چاپاریان)

10. موزه صدف اصفهان

موزه صدف اصفهان اولین موزه تخصصی حلزون‌های دریایی و صدف در ایران است. در این موزه علاوه‌بر نگهداری گونه‌های دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر انواع مختلف گونه‌های اقیانوس‌ها و دریاهای دنیا نیز نگهداری می‌شوند. به طور کلی بیش از 2000 گونه دریایی که در طول مدت 25 سال جمع آوری شده‌اند را می‌توانید در این موزه تماشا کنید. بازدید از این موزه بسیار لذت بخش خواهد بود.

آدرس: اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

11. موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی یکی دیگر از موزه های شهر اصفهان است که در خانه‌ای مربوط به دوره تیموریان از سال 1367 برپا شده است. این موزه سالن‌های مختلفی اعم از سالن گیاه‌شناسی، سالن زمین‌شناسی، سالن جانوران مهره‌دار و بدون مهره و… دارد. که همه این آثار به تلاش دکتر جعفریان از سراسر ایران جمع آوری شده است. اگر به تاریخ طبیعی علاقه دارید حتما از این موزه بازدید کنید.

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، تقاطع خیابان سپه و استانداری

موزه های شهر اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

12. موزه عصارخانه شاهی اصفهان

اگر به میدان نقش جهان اصفهان رفتید حتما از موزه عصارخانه شاهی دیدن کنید. این موزه به فرمان شاه عباس ساخته شد و قدمت آن به سال 1021 هجری قمری بر می‌گردد. عصارخانه در گذشته محلی برای روغن گیری از دانه‌ها بوده است.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص

موزه های شهر اصفهان

عصارخانه شاهی اصفهان (عکس: حمیدرضا بانی)

13. موزه آب

به دلیل اهمیت و ارزش زاینده رود در اصفهان موزه‌ای با عنوان موزه آب در اصفهان ساخته شده است. در این موزه قرقره، کوزه سفالی و مشربه، حقابه‌ها، دفترهای محاسبات میراب‌ها، وقف نامه‌ها، لوح محاسبه قنات، وسایل حفر قنات، چاه، گونیای چوبی، وسایل اندازه گیری آب مثل چارچوب رقم، پیمانه های آبی، ساعت آبی و ابزار مهندسی آب را می‌توانید تماشا کنید.

آدرس: اصفهان، خیابان مشتاق دوم، روبروی استانداری اصفهان، مجموعه ورزشی سازمان آب منطقه ای اصفهان

14. موزه شهدا

از دیگر موزه های اصفهان می توان به موزه شهدا اشاره کرد. این موزه در مهر ماه 1381 به مناسبت هفته دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بازگشایی شد. در موزه شهدا آثاری از شهدا و روش زندگی آنان را به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس : اصفهان، خیابان شمس ابادی

15. موزه هلال احمر

یکی دیگر از موزه های اصفهان که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده موزه هلال احمر است.  ساختمان این موزه به زمان پهلوی برمی‌گردد و از سال 1380 اسناد، عکس ها و وسایل مربوط به هلال احمر از سال 1301 تا کنون در آن نگهداری می‌شود.

آدرس: اصفهان، خیابان کاشانی، بعد از بیمارستان کاشانی

16. موزه خصوصی حسین پناه

اشیای داخل این موزه حاصل تلاش آقای حسین پناه است. در موزه حسین پناه مجموعه ای از وسایل صوتی و تصویری مانند رادیو، گرام، گرامافون، ضبط‌ صوت، تلویزیون، پروژکتور، آپارات، دستگاه پخش اسلاید، صفحه‌های صوتی، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، مجسمه‌های جواهرنشان، تلسکوپ طلایی، تلفن هندلی، نخستین پیغام‌گیر تلفن، انواع سکه و تمبر، ساعت‌های مچی ایرانی و روسی، انواع تابلوهای نقاشی ایرانی و خارجی، کتاب‌های خطی و قرآن و… نگهداری می‌شوند.

آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، بازارچه بید آباد، جنب درب جنوبی مسجد سید، بن بست امین، پلاک ۱۷

17. مجموعه موزه های تخت فولاد

در مجموعه موزه‌های تخت فولاد می‌توانید تصاویری مربوط به تکایا، بقاع و دیگر بناهای معماری، عکس‌های مشاهیر، روزنامه‌ها و نشریات ادوار مختلف اصفهان، کتیبه‌های تاریخی و الواح قبور را تماشا کنید.

آدرس: اصفهان، خیابان آزادگان، مجموعه تخت فولاد

با موزه های اصفهان آشنا شدید. با بازدید از این موزه‌ها می توانید با تاریخ گذشتگان ، فرهنگ و آداب و رسوم آنها آشنا شوید. اگر شما تا به حال از این موزه‌ها دیدن کرده‌اید نظرات خود را با ما و همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۵ از ۵ – ۱۶ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. پارسا پاسخ

    موزه کاخ چهلستون بهترین موزه شهر اصفهان بود. هم میتونین کلی عکس قشنگ بگیرید و هم گنجینه های زیبایی داره

  2. سحر پاسخ

    از نظر برخی دوستانم، که به دیدن موزه‌های شهرها علاقه فراوانی دارند، پیشنهاد سفر به اصفهان و بازدید از موزه‌های آن شهر شد، شهر اصفهان به‌دلیل پایتخت بودن در زمان صفویه، از موزه‌های جذاب و دیدنی برخوردار می‌باشد. که هر کدام از آن‌ها قدمتی دیرینه و تاریخی را دارد. اما به‌دلیل آن‌که سفر ما در نوروز انجام شد، وقت کافی برای دیدن تمامی موزه‌ها نداشتیم.

  3. مریم پاسخ

    موزه عصارخانه که توی میدون نقش جهان هست رو حتما ببینید. خیللللللللللللی قشنگه و به نظرم بهترین موزه اصفهان که نباید دیدنش رو از دست بدین. من چندبار رفتم اصفهان و هر دفعه رفتم میدون و این عصارخونه رو هم دیدم

  4. علی پارسا پاسخ

    من به‌دلیل علاقه‌ای که به نقاشی و خطاطی قدیمی داشتم، اول از همه از موزه چهلستون بازدید کردم، که این عمارت پر از تزئینات قدیمی می‌باشد. پس به‌شما پیشنهاد می‌دهم دوربین و یا موبایل خود را همراه داشته باشید.

  5. مه‌لقا پاسخ

    از کلیسا وانک که به توصیه یکی از دوستانم بود بازدید کردم، در این کلیسا ظروف و وسایل عتیقه بسیاری وجود داشت، علاوه بر آن‌که در این کلیسا، تار مویی که آیه انجیل بر روی آن نوشته شده است، همه را مجذوب دیدن خود می‌کند. اما در داخل این مکان اجازه عکس گرفتن ندارید، به همین علت من از فضای بیرون عکس‌های زیبایی با دوستان خود گرفتم.

  6. فرزاد پاسخ

    به غیر از این موزه‌ها موزه آب، شهدا، خانه مشروطیت، نیز در اصفهان قرار دارد. که من به دلیل علاقه به ظروف و و سایل قدیمی تنها از این موزه‌ها دیدن داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد