کوه سنگی مشهد، مجموعه ای تفریحی در دل طبیعتی بکر

پارک کوه سنگی مشهد

مشهد یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران به شمار می‌رود و اگر چه انگیزه اکثر مسافران از سفر به این شهر، زیارت حرم امام رضا (ع) است، اما در کنار زیارت، گردشگران این فرصت را دارند تا از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد نیز دیدن کنند. در این مقاله یکی از جاهای دیدنی مشهد به نام بوستان کوه سنگی مشهد را به شما معرفی می‌کنیم که با داشتن چشم‌‌اندازی زیبا، هوایی مطبوع و امکانات تفریحی متنوع، یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی و تفریحی مشهد محسوب می‌شود.

آشنایی با کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد در کنار دو کوه بزرگ در مسیر رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته و به نام همین کوه‌های تاریخی نامگذاری شده است. دو قله کوه سنگی از همه جای پارک دیده می‌شوند و از مسیری سنگی می‌توان به آنها رسید. موقعیت مکانی و وجود درختان انبوه، باعث شده است که آب و هوای منطقه، مطبوع و معتدل باشد. قرار داشتن آشیانه پرندگان در اطراف دریاچه مصنوعی بوستان منظره‌ای زیبا خلق کرده است.

از ابتدای بوستان استخر بزرگی با فواره‌های رقصنده خودنمایی می‌کند که فواره بزرگ و انفرادی آن بسیار معروف است و مخصوصا در شب نمای بسیار زیبایی دارد. در اطراف این استخر سکوهایی برای نشستن ساخته شده تا گردشگران بتوانند در اطراف استخر استراحت کنند. به طور کلی در بخش‌های مختلف پارک، آبنماها و کانال‌های آب وجود دارد و باغ‌سازی و درختکاری‌های زیبایی انجام شده است.

پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

در اخباری که از گذشتگان موجود است آمده که هنگامی که امام رضا (ع) به خراسان آمدند، مدتی در منطقه کوهسنگی در مشهد درنگ کرده و آنجا را محلی پر برکت برای مردم برشمردند. این منطقه در سال 1318 هجری شمسی با ساخت بنا، نرده‌کشی، گل‌کاری، نصب مجسمه‌های سنگی و… به پارکی بزرگ و زیبا تبدیل شد و با گسترش شهر مشهد در سال 1340 پارک کوهسنگی به شهر متصل شده و به مرور زمان توسعه یافت. درسال 1376 فاز اول برای توسعه مجموعه آغاز شد و ساخت فاز دو و سه به ترتیب در سال‌های 1387 و 1398 کلید خورد. هم اکنون این پارک یکی از مراکز بزرگ تفریحی مشهد به شمار می‌رود.

تفریحات و دیدنی های کوه سنگی مشهد

همه افراد به شکل انفرادی یا گروهی و در همه ساعات روز می‌توانند به بوستان کوه سنگی مشهد رفته و از تفریحات متنوع و بازدید از مراکز دیدنی آن لذت ببرند. در ادامه مهمترین دیدنی‌های پارک کوهسنگی مشهد و تفریحات این بوستان را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. کوه‌های سنگی

همان طور که در بالا اشاره شد، پارک کوه سنگی مشهد در کنار دو قله کوه سنگی قرار دارد و این دو قله جذاب‌ترین بخش پارک محسوب می‌شوند. در این پارک یک مسیر پلکانی سنگی با یک هزار و ۳۰۰ متر طول وجود دارد که گردشگران می‌توانند از طریق آن خود را به ارتفاعات رسانده و از مناظر مسیر و چشم‌انداز زیبای شهر از آن بالا لذت ببرند. مخصوصا در ساعات بعد از ظهر و نزدیک به غروب آفتاب، نمای شهر و گنبد طلایی حرم امام رضا (ع) بسیار دیدنی است. اگر تصمیم گرفتید خود را به بالای کوه برسانید، حتما برای ثبت تصاویر از آن بالا دوربین عکاسی به همراه داشته باشید.

۲. دریاچه‌ها و آبشارها

یکی از جاهای دیدنی پارک کوه سنگی مشهد دریاچه‌ای مصنوعی است که در جنوب پارک قرار دارد. چشم‌انداز اطراف این دریاچه بسیار زیبا بوده و برای گردشگران امکانات تفریحی مانند قایق سواری مهیاست. دو آبشار نیز در دل کوه‌های این بوستان وجود دارد که به واسطه جویبارهای مصنوعی زیبایی و آرامش منطقه را دوچندان کرده‌اند.

۳. مجسمه‌های شیرهای سنگی

دو شیر سنگی که در ورودی پارک کوه سنگی مشهد قرار دارند، به نوعی نماد این پارک به شمار می‌روند. این مجسمه‌ها که هدیه شهردار میلان در سال‌های گذشته است، برای گردشگران همیشه جذاب بوده و معمولا افراد دوست دارند که با این شیرهای سنگی عکس یادگاری داشته باشند. شما هم هنگام رفتن به پارک کوه سنگی دوربین عکاسی با خود داشته باشید و با شیرهای سنگی و دیگر سوژه‌های عکاسی مثل سماور معروف پارک، عکس یادگاری بگیرید.

۴. موزه بزرگ خراسان

یکی از بزرگترین موزه‌های ایران یعنی موزه بزرگ خراسان در این منطقه قرار دارد که در 12 طبقه و به سبک معماری کاخ کلات (کاخ خورشید) نادرشاه ساخته شده است. در این موزه بخش‌های مختلفی وجود دارد و اشیای تاریخی و مردم‌شناسی در تالارهای تخصصی خود به نمایش گذاشته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نسخ خطی، ابزارهای سنگی، قطعات گچبری و اشیای سفالی، شیشه‌ای، فلزی اشاره کرد. به عبارتی در این موزه از دست‌افزارهای عصر پارینه سنگی که در حدود هشتصد هزار سال قدمت دارند تا آثار متعلق به دوره معاصر به چشم می‌خورد.

کوه سنگی مشهد

موزه بزرگ خراسان (عکس: سعید عزیزی)

۵. فرهنگسرای کودک و آینده

روبری موزه بزرگ خراسان تنها فرهنگسرای اختصاصی کودکان در شهر مشهد قرار دارد که در آن کارگاه‌های آموزشی و بازی‌های مختلف برای کودکان برپاست. دوره‌های آموزشی این فرهنگسرا در طول سال بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرد و برای استفاده از برنامه‌های رایگان یا ثبت نامی آن به این فرهنگسرا مراجعه می‌کنند.

۶. بازار هنر مشهد

یکی از دیدنی‌های کوهسنگی، باراز هنر مشهد یا بازار هنر خراسان است که درسال 1384 در گوشه‌ای از پارک کوهسنگی بنا شد. این بازار یک مجموعه فرهنگی-تفریحی نیز به شمار می‌رود که در آن هنرمندان در بیش از 50 مغازه و در قالب 13 گروه هنری، آثار خود را برای فروش به نمایش گذاشته‌اند. این بازار برای گردشگران بسیار جذاب است و مکان خوبی برای خرید سوغاتی هم به حساب می‌آید.

۷. مجتمع توریستی – تفریحی کوهسنگی لند

در دریاچه پارک کوهسنگی، مجموعه تفریحی کوهسنگی لند که با نام مجموعه تفریحی دریاچه جنوبی نیز شناخته می‌شود، ساخته شده است. مجتمع توریستی – تفریحی کوهسنگی لند دارای امکانات تفریحی متنوعی است که از جمله آنها می‌توان به جت اسکی، قایق پدالی و موتوری، قایق خانواده و کودک، زوربال استوانه، ترامپولین، بایک ریسینگ یا دوچرخه دربی، استخر توپ و قطار کودک اشاره کرد. گردشگران می‌توانند همه روزه و از ساعت 9 صبح تا 2 بامداد از این مجموعه دیدن کنند.

کوه سنگی مشهد

مجتمع پذیرایی کوهسنگی (عکس: ابوذر حاتمی)

۸. مسجد پارک کوهسنگی

مسجد پارک با گنبد سفید و پیازی شکلش یکی از مکان‌های دیدنی بوستان است که در مرتفع‌ترین بخش‌های پارک بنا شده و در آن نماز جماعت  برپا می‌شود. عموما افراد زیادی برای خواندن نماز جماعت به این مسجد آمده و رونق زیادی به بوستان داده است. داخل مسجد یک طراحی اسلامی زیبا داشته و نمای بیرونی، عمارتی چهار گوش، مرمری و سرتاسر سفید است.

۹. آرامگاه‌های کوهسنگی

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی از نوادگان امام جواد (ع) که در عصر صفوی ساخته شده است، در این بوستان قرار دارد. همچنین مقبره هفت تن از بزرگان دوران صفویه از جمله آقامیرزا عسکری رضوی مشهور به «آقابزرگ حکیم»، شیخ اسدا… یزدی، شیخ سیف‌اللهی ایسی و تعدادی از مریدان وی نیز در این مکان است. در سال 1383 نیز پیکر چند تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی در قله‌های کوهسنگی در مشهد به خاک سپرده شد و به این مکان لقب جبل النور دادند.

۱۰. شهر بازی

در بوستان کوه سنگی مشهد شهربازی‌های متعددی احداث شده است که در آنها انواع وسایل بازی از سرسره و تاب گرفته تا ترامپولین، منوریل و پارک‌های بادی وجود دارد. در شهر بازی بچه‌های انقلابی غرفه‌های مختلفی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس ایجاد شده است و کودکان با پوشیدن لباس رزم به بازی‌های مربوط به جنگ مشغول می‌شوند؛ به این ترتیب در حین بازی در مورد دفاع مقدس و فضای جنگ اطلاعات کسب می‌کنند.

۱۱. درشکه سواری، دوچرخه سواری و تفریحات ورزشی

یکی از ویژگی‌های خوب پارک کوه سنگی مشهد که برای گردشگران جذابیت دارد، وجود مسیری برای کالسکه و دوچرخه سواری است. گردشگران به عنوان یک تفریح نوستالوژیک و جذاب سوار درشکه شده و دور تا دور پارک چرخانده می‌شوند. همچنین می‌توانند در این مسیر که اطراف آن پوشیده از درختان کاج است، دوچرخه سواری کنند. در بخش‌هایی از بوستان نیز زمین‌هایی برای پاتیناژ و اسکیت سواری در نظر گرفته شده است.

۱۲. شکم گردی در بوستان کوهسنگی

در پارک کوه سنگی مشهد گرسنه نخواهید ماند. در این بوستان از فست فود تا غذاهای سنتی در غرفه‌های مختلف عرضه می‌شوند. می‌توانید در آلاچیق‌های پارک نشسته و از خوردن آش و غذاهای سنتی مثل انواع خورشت و کباب لذت ببرید. اگر هم میل به غذا ندارید حتما نشستن در این آلاچیق‌ها با فضای سنتی و نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا خنک بعد از گشت و گذار در پارک، بسیار دلچسب خواهد بود.

مسیر دسترسی به کوهسنگی مشهد

این‌ بوستان در جنوب غربی مشهد قرار دارد و با اینکه در گذشته بیرون از شهر بوده است، اما امروزه با زیاد شدن جمعیت و وسعت شهر، تنها یک خیابان با داخل شهر فاصله دارد. برای رسیدن به پارک کوهسنگی می‌توانید از میدان شریعتی وارد خیابان کوهسنگی شده و این خیابان را دنبال کنید تا به این پارک مثلثی شکل 20 هزار متری برسید. مسیر دسترسی دیگر از طرف بزرگراه آسیایی است که  بعد از میدان جهاد و نرسیده به میدان تلویزیون باید به سمت راست بروید. پارک کوهسنگی سه ورودی دارد اولین ورودی در خیابان کوهسنگی است، ورودی دیگر در بلوار کلانتری و سومین ورودی که در قسمت شمالی پارک قرار دارد، در خیابان ابوذر غفاری ۳۷ است.

اگر اتومبیل شخصی ندارید و می‌خواهید به کمک وسایل نقلیه عمومی به پارک کوهسنگی مشهد بروید، می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.  ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و در شرق مجموعه و ایستگاه مترو کوهسنگی دقیقا در ورودی شرقی این مجموعه قرار دارند.

فاصله حرم امام رضا تا پارک کوهسنگی مشهد: اگر قصد داشتید بعد از زیارت، مستقیما به پارک کوهسنگی در مشهد بروید، می‌توانید بعد از ورود به خیابان امام رضا به سمت خروجی میدان بسیج حرکت کرده و از میدان بسیج به سمت خیابان بهار و میدان شریعتی بروید؛ خروجی سوم به طرف پارک کوهسنگی می‌رود.

کوه سنگی مشهد در هر فصلی از سال چه بهار، چه پاییز، چه تابستان یا حتی زمستان، جذابیت و حال و هوای خود را دارد. مردم برای دوچرخه سواری، کوهنوردی، قایق سواری، پیک نیک و… یا استفاده از شهربازی و بازدید از دیدنی‌های کوهسنگی به این بوستان می‌آیند.

شایان ذکر است که در پارک کوه سنگی در مناسب‌های مختلف نمایشگاه‌های فصلی برپا شده و علاقه‌مندان می‌توانند از تماشای تاترها و جنگ‌های شاد نیز لذت ببرند. شما نیز می‌توانید با تور مشهد به این شهر مقدس سفر کنید و بازدید از این بوستان زیبا را در برنامه سفر خود قرار دهید. اگر هم تا به حال به پارک کوهسنگی مشهد رفته‌اید، نظرتان در مورد این مکان تفریحی را با همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. اعظم پاسخ

    من به هر شهری که سفر می‌کنم، دوست دارم از جاهای دیدنی اون شهر دیدن کنم، مثل مشهد که هر دفعه میرم، به کوه سنگی هم سر می‌زنم.

    1. sara پاسخ

      منم کوه سنگی شهر مشهد را خیلی دوست دارم و هر دفعه به مشهد سفر می‌کنم، به کوه سنگی میرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد