ورود / ثبت نام

محلات کجاست؟ معرفی دیدنی ها، هتل ها، اقامتگاه ها و سوغات

0 از 5
/ 6 امتیاز

محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است. این شهر آب و هوایی معتدل و دلچسب و آثار باستانی ارزشمند دارد. به همین دلیل مقصد بسیاری از گردشگران خوش ذوق است. محلات به هلند ایران نیز معروف است که در ادامه علت این نامگذاری را شرح می‌دهیم. اگر شما هم می‌خواهید به هلند ایران سفر کنید با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که محلات کجاست و با دیدنی‌های این شهر، سوغات و شرایط اقامت در آن آشنا شویم.

 

 

فهرست مطلب:

آبگرم محلات

آبگرم هلند ایران در واقع همان چند چشمه آبگرم در این شهر است که به صورت مجموعه‌ای در یک منطقه وجود دارند و یکی از قطب‌های جذب گردشگر به شمار می‌روند. به دلیل فراوانی چشمه‌ها و همچنین خاصیت درمانی آن‌ها، مردم علاقه زیادی به استفاده از چشمه‌های آبگرم در زمان سفر به ابن منطقه را دارند.

۶ مورد از معروف‌ترین چشمه‌هایی که طرفداران بسیاری هم در میان مسافران دارند، می‌توان شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا و سلمانیه را برشمرد. دمای آب این چشمه‌ها معمولا از ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد متغیر بوده و در درمان بیماری‌هایی مانند نقرس، بیماری‌های گوارشی، کبدی و سنگ صفرا و بیماری‌های کلیوی بسیار مفید هستند. آبگرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این منطقه قرار دارد.

شهر محلات کجاست؟

قبل از این که سراغ دیدنی های این منطقه برویم، ابتدا اجازه دهید ببینیم محلات کجاست و چگونه می‌توان به این شهر سفر کرد؟ محلات شهری است پر از گل‌ها و گیاهان زیبا که هر سلیقه و ذائقه‌ای را راضی می‌کند. این شهر یکی از قطب‌های بزرگ پرورش انواع گل و گیاه در ایران است و به همین دلیل هم به هلند ایران معروف شد. در این شهر می‌توانید هر نوع گل و گیاه کمیابی را پیدا کنید و از قدم زدن در میان دریای گل‌های زیبا لذت ببرید.

شهر گل ایران در استان مرکزی قرار گرفته و بیش از ۲۶۲ کیلومتر از تهران فاصله دارد. این شهر از شمال به قم و آشتیان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان می‌رسد. برای رفتن به این شهر مسیرهای بسیاری در اختیار شما وجود دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

مسیر دسترسی به محلات

یکی از ساده‌ترین راه‌های سفر به ابن شهر مسیر هوایی است. البته محلات فرودگاه ندارد و برای استفاده از مسیر هوایی باید به فرودگاه اراک بروید و ادامه مسیر را به صورت زمینی طی کنید. از اراک تا هلند ایران حدود ۱۰۰ کیلومتر باقی است.

اگر می‌خواهید با خودرو شخصی از سمت تهران به این شهر بروید بهتر است مسیر تهران به ساوه و سپس اراک را در پیش بگیرید و از اراک به سمت هلند ایران حرکت کنید. مسیر تهران به قم و سپس به اراک و در نهایت به محلات نیز گزینه خوبی برای سفر به ابن منطقه محسوب می‌شود.

به‌علاوه اگر مسافر اصفهان هستید و قصد دارید چند روزی را در نصف جهان اقامت داشته و جاهای دیدنی اصفهان را ببینید؛ می‌توانید سفری کوتاه نیز به محلات داشته باشید. فاصله این شهر تا اصفهان حدود 210 کیلومتر است.

جاهای دیدنی شهر هلند ایران

محلات شهری سرسبز  و خوش آب و هواست که اگر در فصل مناسبی به این شهر سفر کنید، می‌توانید علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی‌اش از بزرگترین نمایشگاه گل ایران نیز دیدن کنید و خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه را معرفی می‌کنیم.

۱. آتشکده آتشکوه

در روستایی در نزدیکی محلات آتشکده‌ای قدیمی وجود دارد که به گفته مورخان قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. این آتشکده آتشکوه نام دارد که مردم محلی به آن چارتاقی نیم‌ور هم می‌گویند. این نام گذاری ریشه در نام روستایی دارد که آتشکده در آن واقع است. این آتشکده شامل سه قسمت اصلی تالار شرقی، تالار غربی و راهرو است. هر چند که بخشی از آتشکده تخریب شده، اما هنوز هم آثاری از هنر هنرمندان ساسانی در آن دیده می‌شود.

آدرس آتشکده آتشکوه: روستای آتشکوه نیم‌ور

۲. روستای خورهه

روستای خورهه روستایی باستانی با قدمتی طولانی مدت است که تحقیقات قدمت آن را به هزاره دوم قبل از میلاد نسبت می‌دهند. در این روستا دو ستون وجود دارد که طبق نظر مورخان از معابد یا کاخ‌‌های بسیار قدیمی برجای مانده‌اند. به علاوه در این روستا می‌توانید از دیدنی‌های طبیعی نیز لذت ببرید. رودخانه‌ای خروشان به نام خورهه از میان روستا عبور می‌کند که زیبایی آن را چندین برابر کرده است. همچنین دشت‌ها و کوه‌های خورهه برای قدم زدن و استفاده از طبیعت و هوای ناب بسیار مناسب هستند.

آدرس روستای خورهه: شمال شرق محلات،‌ میان روستاهای دودهک و ورین

۳. سرچشمه

سرچشمه یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به سمت شهر گل‌های ایران می‌کشاند. سرچشمه در واقع نقطه اتصال چندین چشمه از کوه‌ها و دامنه‌های محلات است که در دامنه کوه هفتاد قله به هم رسیده‌اند و این منطقه را به مکانی بسیار خوش آب و هوا و دلچسب تبدیل کرده‌اند. همچنین در این منطقه امکانات تفریحی نیز در اختیار مسافران و گردشگران قرار داده می‌شود.

آدرس سرچشمه: شمال محلات، دامنه رشته کوه هفتاد قله

۴. پل تاریخی باقرآباد

در یکی از روستاهای اطراف هلند ایران پلی تاریخی به نام پل باقرآباد وجود دارد. قدمت این پل به دوران قاجار بازمی‌گردد. در آن زمان به هنگام حمله روس‌ها به ایران این پل ساخته شد و مصالح آن عمدتا از سنگ و آجر است. هر چند که سیلاب‌ها و سایر پدیده‌های طبیعی در طول سالیان گذشته موجب تخریب پل شده‌اند، اما این پل هنوز هم از نظر تاریخی ارزشمند است و گردشگران بسیاری را جذب شکوه خود می‌کند.

آدرس پل تاریخی باقرآباد: روستای باقرآباد

۵. چنار دوهزار ساله

در شهر محلات خیابانی وجود دارد که سرتاسر مملو از درختان چناری است که همگی صدها سال قدمت دارند. درختان تنومندی که بر تمام خیابان سایه گسترده‌اند. قدم زدن در زیر سایه این درختان احساس عجیبی می‌تواند داشته باشد‌؛ درختانی که صدها سال را به خود دیده‌ و شاهد عینی تاریخ بوده‌اند. اما در این شهر درخت چنار کهنسال‌تری وجود دارد که یکی از عجایب این منطقه به شمار می‌رود. این درخت با قدمتی دوهزار ساله شگفتی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد و یکی از جاذبه‌های اصلی محلات برای سفر مردم به این شهر است.

آدرس چنار دوهزار ساله: ‌خیابان سرچشمه

۶. سد باستانی نیم ور

یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات که در اطراف این شهر قرار دارد، سد باستانی نیم ور است. قدمت این سد به دوره ساسانیان می‌رسد که یکی از مدرن‌ترین سازه‌های زمان خود بوده است. مردم محلی به سد نیم ور بند نیم ور هم می‌گویند. طبیعت بکر و هوای خنک و پاکیزه اطراف سد یکی از دلایلی است که مردم محلی و گردشگران را به این سد می‌کشاند.

آدرس سد باستانی نیم ور: محلات، روستای نیم ور

۷. قلعه جمشیدیه

در روستای نیم ور یک اثر باستانی دیگر به نام قلعه جمشیدیه وجود دارد که از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. به گفته مورخان این قلعه در زمان خود یکی از قدرتمندترین قلعه‌ها در حفاظت از پناهندگان خود از دشمنان بود. هنگامی که آزاد خان افغانی به نیم ور حمله کرد، قلعه جمشیدیه نقش بزرگی در حفاظت از مردم داشت. در این قلعه می‌توانید وسایل ضدحریق، دروازه‌ چوبی بزرگ، تالاری با ظرفیت ۲۰ نفر روی قلعه و غیره را ببینید.

آدرس قلعه جمشیدیه: روستای نیم ور

۸. غارهای محلات

در این و روستاهای اطراف آن غارهای متعددی وجود دارد که هر کدام زیبایی و شگفتی خاص خود را دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها غار باستانی آزاد خان است. در کف این غار آب زلال بسیاری از بارندگی‌ها و ذوب یخچال‌ها جاری و از سقف آن نیز ستون‌های نمکی آویزان است که زیبایی غار را چندین برابر کرده‌اند. از دیگر غارهای این منطقه می‌توان غار یکه چاه، باباجابر، سوراخ گاو،‌ چال شغال،‌ شاه بلبل و... را نام برد.

آدرس غار آزادخان: ۱۰ کیلومتری شمال غرب محلات، روستای سنجه باشی

۹. دهکده گل و گیاهان زینتی

همانطور که گفتیم محلات به شهر گل‌ها یا هلند ایران معروف است که علت آن را می‌توان به پرورش گسترده انواع گل و گیاه نسبت داد. یکی از بزرگترین مراکز پرورش گل و گیاه به نام دهکده گل و گیاهان زینتی در این شهر قرار دارد. سطح زیر کشت گل و گیاه در این دهکده به بیش از ۱۱۰ هکتار هم می‌رسد که بزرگترین سطح زیر کشت گل و گیاه در ایران است. با ورود به این دهکده می‌توانید احساس قدم زدن در بهشت را تجربه کنید و از تماشا و بوییدن انواع گل‌های زیبا لذت ببرید.

آدرس دهکده گل و گیاهان زینتی: محلات، جاده دلیجان

بهترین زمان سفر به محلات

اگر قصد رفتن به محلات رویایی را دارید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا شرایط آب و هوایی این منطقه را مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا این شهر در فصل تابستان بسیار سرد است. در فصل زمستان نیز آنقدر خنک است که بدون لباس گرم نمی‌توانید در داخل شهر گشت و گذار کنید. بهترین زمان سفر به محلات فصل بهار و تابستان است. زیرا آب و هوای این منطقه در فصل بهار دلچسب‌تر است و آنقدر سرد نیست که نتوانید بیرون از خانه بمانید.

جالب است بدانید که در فصل بهار و اردیبهشت ماه، در این شهر رویداهای بی‌نظیری مانند نمایشگاه گل و گیاه و رویداد بیل‌گردانی برگزار می‌شود. از این رو انتخاب بسیاری از افراد برای سفر به محلات فصل بهار است.

البته ناگفته نماند که فصل بهار زمان اوج سفر به ابن شهر است. زیرا هم تعطیلات نوروز است و هم این منطقه آب و هوای مناسبی دارد. از همین رو اگر قصد سفر به محلات را کردید؛ توصیه می‌کنیم اواخر فصل بهار به این شهر بروید. زیرا دیگر مسافر زیادی در این شهر نیست و آب و هوای شهر نیز ملس و خنک است.

گلخانه‌ای در محلات (عکس: گلباغ مهر)

سوغات شهر محلات

اولین و معروف‌ترین سوغات این شهر گل‌ها و گیاهان زینتی و شگفت انگیز آن است. البته شهر زیبای محلات تنها به گل و گیاهان زینتی‌ معروف نیست. این شهر سوغاتی‌ها و تحفه‌های دیگری هم دارد که از هر نظر بسیار ارزشمند هستند.

یکی از این سوغاتی‌های معروف حلوا ارده است؛ حلوایی بسیار خوشمزه و محبوب که با کیفیتی بسیار بالا در این شهر تولید می‌شود.

از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان داروهای گیاهی و عرقیجات را نام برد. در شهر گل و گیاه، داروی گیاهی و عرقیجات هم به وفور پیدا می‌شود. محصولات دمنوشی این گیاهان هم در کنار خشک‌شده و عرقیجات آن‌ها بسیار پرطرفدار است. کارخانه‌های تولید عرقیجات و تولید دستی و محلی آن در این شهر بسیار فعال هستند. از سایر سوغاتی‌های معروف این شهر می‌توان نان گرد، عسل و صنایع دستی مانند گیوه، گلیم و سفال را برشمرد.

هتل ها و اقامتگاه های هلند ایران

هلند ایران شهری پر از جاهای دیدنی جذاب است که دیدن آن‌ها کار یک یا دو روز نیست. در این شهر باید با خیالی آسوده گردش کنید و از تمام جذابیت‌های آن به خوبی لذت ببرید. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که قصد دارید چند روزی در این شهر بمانید و همه جاهای دیدنی محلات را ببینید، باید بدانید که در این شهر هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیاری آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند. در ادامه برخی از معروف‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

یکی از بهترین‌ هتل‌های این شهر که در میان مسافران این شهر نیز بسیار معروف است،‌ هتل اقصی نام دارد. این هتل تمام امکانات رفاهی را به طور کامل در اختیار مهمانانش قرار می‌دهد. هتل اصی در خیابان امام خمینی، پایین‌تر از میدان آزادی قرار دارد.

از دیگر هتل‌های خوب این شهر می‌توان مجتمع اقامتی نور را نام برد. این هتل نیز به تمام امکانات رفاهی و اقامتی مجهز است. این مجتمع اقامتی در خیابان امام خمینی، خیابان دانش، خیابان سادات قرار دارد. به‌علاوه برای اقامت می‌توانید هتل جهانگردی را نیز رزرو کنید.

یکی از اقامتگاه‌های اقتصادی‌تر در این شهر خانه معلم است. در این شهر دو خانه معلم وجود دارد که مسافران می‌توانند با قیمت‌های نسبتا پایین‌تری از آن‌ها استفاده کنند. آدرس این دو خانه معلم عبارتند است:

  • آدرس خانه معلم یک: خیابان شهید محلاتی، جنب پارک سرچشمه
  • آدرس خانه معلم ۲: خیابان شهید محلاتی، نرسیده به سه راه سرچشمه

در روستاهای اطراف این شهر نیز اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری وجود دارند که نیازی نیست برای اقامت به شهر برگردید. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به اقامتگاه بوم گردی اهورا در روستای آتشکوه، اقامتگاه بوم گردی آتشکده در روستای آتشکده آتشکوه، اقامتگاه بوم گردی خورزن تیرچوبی در روستای خورهه و اقامتگاه بوم گردی خورزن سرسرا در روستای خورهه اشاره کرد.

اگر قصد دارید برای اقامت خود سوئیت و ویلا اجاره کنید سوئیت‌ها و ویلاهای کوهستان در آبگرم محلات، مجتمع اقامتی نور در سرچشمه از جمله بهترین پیشنهادها هستند. به‌علاوه محلی‌ها نیز سوئیت‌هایی برای اسکان مسافران وجود دارد. به‌علاوه می‌توانید برای اجاره کردن ویلا روی ایرانگرد حساب کنید، برای این منظور کافیست سری به صفحه اجاره ویلا محلات بزنید.

در این مطلب با جاهای دیدنی شهر محلات آشنا شدیم. همچنین در مورد سوغات این شهر و اقامتگاه‌ها و هتل‌های آن اطلاعاتی کسب کردیم. امیدوارم از سفر به این شهر لذت ببرید. اگر قصد دارید به اصفهان سفر کنید به شما پیشنهاد میکنیم که به باغ بهادران اصفهان، شهر سمیرم و شهر چادگان نیز سری بزنید. برای اقامت در این شهرها هم نگران نباشید زیرا از اجاره ویلا چادگان گرفته تا رزرو اقامتگاه‌های اصفهان را می‌توانید در سایت ایرانگرد انجام دهید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

چشمه
آتشگاه
پل
قلعه
آب گرم
0 از ۵ / 6 امتیاز
تورهای محلات
متاسفانه توری برای محلات پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

محلات کجاست؟

این شهر که در استان مرکزی قرار دارد از جنوب به اصفهان می‌رسد و با تهران حدود ۲۶۲ کیلومتر فاصله دارد.

چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟

این شهر به هلند ایران شهرت دارد، بنابراین باید فصلی به آن سفر کنید که بتوانید از نمایشگاه‌های گل هم دیدن نمایید. برای این منظور فصول بهار و تابستان بهترین زمان است.

نمایشگاه‌های گل‌وگیاه تنها دیدنی محلات هستند؟

خیر، این شهر جاذبه‌های دیگری نیز دارد که مهمترین آنها چشمه‌های آبگرم است.

در سفر به محلات کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت می‌توانید سوئیت یا ویلا رزو کنید. البته اغلب سوئیت‌ها حمام آبگرم هم دارند.
نقد و بررسی
نقد و بررسی محلات
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
حمید
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,1,26

محلات شهر قشنگیه فاصله اش هم تا اصفهان زیاد نیست اگر فصل نمایشگاه گل برید که واقعا محشره. آبگرمش هم خیلی بوده برای اوناییکه درد مفاصل دارن.

امیرحسین
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,7

وقتی من رفتم محلات به من پیشنهاد شد از روستای خورهه دیدن کنم، اگر از دیدن طبیعت سبز و معابد و کاخ‌های قدیمی لذت می‌برید به‌این روستا سفر کنید. من که از این روستا خیلی خوشم اومد. حتماً یه‌کفش راحتی با خودتون ببرید تا در دشت و کوه راحت قدم بزنید.

مریم
می‌خواهم بروم
نوشته شده در 1400,3,23

از آب‌گرم محلات خیلی تعریف شنیدم، میگند خاصیت درمانی داره، من تصمیم گرفتم به‌ محلات سفر کنم تا از آب‌گرم آن استفاده کنم.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 6 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟