ورود / ثبت نام

ماسوله گیلان: راهنمای سفر (1402) به زیباترین دهکده پلکانی + عکس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

اگر تمایل دارید با سفری یکی دو روزه از زندگی پر مشغله شهری دور شوید و یک خانه تکانی اساسی در روحیه خود داشته باشید، سفر به ماسوله را از دست ندهید. ماسوله روستایی منحصر به فرد است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، به دلیل معماری و سبک زندگی مردم محلی نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اگر تمایل دارید درباره این روستای زیبا و اقامتگاه‌های آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

 

 

فهرست مطلب:

روستای ماسوله کجاست؟

ماسوله در جنوب غربی گیلان و در فاصله ۶۰ متری از شهر رشت در میان جنگل‌های زیبای فومن قرار دارد.  اگر تمایل دارید به این روستا سفر کنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید اصلا نگران نباشید؛ چراکه با استفاده از تابلوهای راهنما که در مسیر این روستای پلکانی قرار دارند به راحتی به این منطقه هدایت می‌شوید.

این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان قرار گرفته و با شهرهای ماسال، زنجان، فومن و خلخال همسایه است. به دلیل قرارگیری ماسوله در میان جنگل انبوه، تنها راه سفر به ماسوله جاده‌ای از شهر فومن است. تنها کافیست از شهر رشت به سمت فومن بروید و در ۳۵ کیلومتری جاده، مسیر خود را به سمت روستا تغییر دهید. لازم به ذکر است که اگر در سفر به ماسوله از شهر تهران گذر می‌کنید، نیازی به رفتن به شهر رشت نیست و می‌توانید مسیر خود را پیش رسیدن به رشت، به سمت فومن تغییر دهید.

روستای ماسوله در ارتفاع تقریبی ۱۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این مساله باعث می‌شود که بهترین فصول سفر به ماسوله تابستان و بهار باشد. چرا که درختان در سرسبزترین حالت خود قرار دارند و طبیعت آن کاملا جوان و بانشاط است. همچنین قرارگیری آن در میان کوه‌ها نیز باعث شده که هوای سرد کوهستانی آن در روزهای گرم سال، برای گردشگران کاملا مطبوع و دلپذیر باشد و صبح‌ها در میان مه غلیظی بیدار شوند.

راهنمای سفر به ماسوله

شهرت روستای ماسوله از هماهنگی‌های بصری محیط و تلفیق هنرمندانه‌اش با طبیعت ناشی می‌شود. تماشای خانه‌های روستایی که هریک بر سر دیگری بنا شده و شیب کوه را حفظ کرده‌اند، چشمان هر انسان هنردوست و زیباپسندی را نوازش خواهد کرد.

روستای ماسوله در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و امروزه آن را به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی کشور می‌شناسند. این روستا به عنوان اولین شهر تاریخی زنده ایران به ثبت رسیده و سازمان میراث فرهنگی از آن به خوبی حفاظت و نگهداری می‌کند.

چیزی که در نگاه اول برای گردشگران در ماسوله جذاب به نظر می‌رسد، محاصره روستا توسط کوه‌ها و جنگل‌های انبوه اطراف است که موجب ترسیم شدن چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت می‌شود. در کنار طبیعت زیبا و رویایی منطقه، خانه‌های جذاب ماسوله که هریک بر روی دیگری سوار شده‌اند نیز خالی از لطف نیست. ارتفاع روستا از اولین خانه در دامنه تا نزدیک‌ترین خانه به قله حدود ۱۲۰ متر است و سقف هریک حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود.

مردم محلی که در گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند، به دلیل شرایط جغرافیایی و قرارگیری بر ارتفاعات کوهستان با محدودیت‌هایی از قبیل کمبود جا برای ساختن خانه مواجه بودند. مردم این مشکل را با ساختن خانه‌های پلکانی و بر فراز یکدیگر حل کردند. این نوع معماری زیبایی بیشتری نیز به این منطقه داده است. تمامی خانه‌ها و اقامتگاه های بوم گردی ماسوله از مصالح موجود در همین منطقه مانند خشت، سنگ و چوب ساخته شد‌ه‌اند.

در حال حاضر تعدادی از مردم محلی هنوز هم در خانه‌های خود زندگی می‌کنند و با خوشرویی از مسافرینی که برای دیدن روستا سفر کرده‌اند استقبال می‌نمایند. بسیاری از خانه‌ها نیز به محلی جهت اقامت در ماسوله گیلان تبدیل شده تا دیگران نیز بتوانند زندگی در دل کوه را تجربه کنند.

تاریخچه ماسوله رشت

تاسیس کتابخانه‌ای عمومی با بیش از هزار جلد کتاب خطی نمایانگر تاریخ غنی این شهر است. براساس گفته برخی از کارشناسان قدمت این شهر تاریخی به قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد. در آن زمان یکی از یاران آقا سیدجمال الدین اشرف به نام “عون بن محمد بن علی” به این منطقه پناه آورد و به دلیل جراحت زیادی که داشت پیش از مرگ از چوپانی خواست تا او را در همین منطقه به خاک بسپارد. مزار سیدجمال الدین به تدریج مورد توجه یاران او قرار گرفت و در گذر زمان شهر ماسوله پدیدار شد.

برخی دیگر از کارشناسان نیز تاریخچه پیدایش این شهر تاریخی را به دو تن از شاگردان سالوک معلم به نام‌های “عین علی” و “زین علی” نسبت می‌دهند که تلاش می‌کردند مردم خطه شمالی ایران را به دین مبین اسلام دعوت کنند. با استقبال گسترده مردم این دو نفر در این منطقه ماندگار شدند و مزارهای‌شان به زیارتگاهی برای مردم منطقه مبدل شد. پس از آن روستای‌ ماسوله گیلان به تدریج به وجود آمد.

این شهر در گذشته دارای موقعیت استراتژیک مهمی بوده و با قوای روس‌ها و فرقه دموکرات آذربایجان به مقابله پرداخته است. از آنجا که کوه‌های اطراف آن دارای معادن آهن، سرب و روی هستند این شهردر زمان فتحعلی شاه تحت مالکیت ارتش قرار گرفت و اهالی آن به تولید گلوله برای کشور مشغول شدند.

جاهای دیدنی ماسوله

با سفر به این شهر زیبا می‌توانید جاهای بکر و معرکه‌ای را از نزدیک ببینید. در ماسوله کوهستان، ییلاق، جنگل و موزه‌های تاریخی قرار گرفته که بازدید از آنها حال و هوای‌تان را عوض می‌کند. اکنون بیایید تا به اتفاق هم با جاهای دیدنی ماسوله بیشتر آشنا شویم:

  • آبشار کوشم: این آبشار در ارتفاعات این منطقه و انتهای دره جنگلی ماسوله واقع شده است. کوشم را به عنوان بلندترین آبشار در ماسوله می‌شناسند که حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک ساعت کوهنوردی کنید. مسیر دسترسی به آبشار کوشم بسیار زیباست.
  • آبشار خرم بو: از دیگر آبشارهای این منطقه می‌توان به آبشار خرم بو اشاره کرد. این آبشار جزو زیباترین آبشارهای این منطقه محسوب می‌شود که کمتر کسی آن را می‌شناسد. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید به بازار ماسوله بروید. سپس از آنجا باید حدود دو کیلومتر در کوهستان‌های ماسوله کوهنوردی کنید. پیشنهاد می‌شود به همراه راهنماهای محلی به آبشار خرم بو بروید.
  • پارک جنگلی: پارک جنگلی ماسوله جزو بزرگ‌ترین پارک جنگلی‌های این منطقه محسوب می‌شود که در ۳۵ کیلومتری غرب فومن قرار دارد. در این پارک گونه‌های گیاهی مختلفی همچون راش، ممرز، توسکا و گیاهان دارویی دیده می‌شود. علاوه‌براین امکانات رفاهی پارک بسیار مناسب است و خیلی از گردشگران را به سوی خودش می‌کشاند.
  • قلعه شاه معلم: قلعه شاه معلم یا ماسوله داغی در شمال غرب این ییلاق قرار گرفته که آن را به عنوان دومین قله بلند در استان گیلان می‌شناسند. مسیر دسترسی به این قلعه کوهنوردی سختی دارد. برای رفتن به آن می‌توانید از کوهنوردهای حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • موزه مردم شناسی: این موزه در ورودی شهر قرار گرفته است. در موزه مردم شناسی می‌توانید مجموعه‌ای از آثار فرهنگی، اسناد و ابزار تاریخی مربوط به چندین سال پیش را از نزدیک تماشا کنید. اگر عاشق تاریخ و تاریخ‌گردی هستید، رفتن به این موزه را اصلا از دست ندهید.
  • آبشار لار چشمه: آبشار لار چشمه در نزدیکی روستای ماسوله قرار گرفته که طبیعتی فوق‌العاده بکر دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۶ متر است و خیلی از گردشگران را به سمت خودش جذب می‌کند. در اطراف این آبشار امکانات رفاهی همچون قهوه‌خانه برای گردشگران هم وجود دارد.
  • غار بوزخانه: این غار که در ضلع شمال غربی شهر قرار دارد، به زبان محلی به غار یخکون معروف است. وجه تسمیه این غار به استفاده از یخ‌های موجود در آن برای آشامیدن توسط مردم محلی بازمی‌گردد. غار بوزخانه دارای دو ورودی است که ورودی دوم آن در ارتقاع ۲هزار و ۵۲۵ متری قرار دارد و برای رفت‌وآمد گردشگران مناسب‌تر است. حوضچه آب سردی که در غار یخدون قرار گرفته آبی گوارا و دلپسب دارد.

از دیگر جاهای دیدنی ماسوله می‌توان به ییلاق آندره، ییلاق للندیز، آبشار ماسوله رودخان، ییلاق کوربار، موزه‌های ماسوله، چشمه آب معدنی و بازار ماسوله اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به ماسوله گیلان

همانطور که گفتیم این شهر حدود یک هزار و ۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع نسبتا زیاد از سطح دریا باعث شده تا هوای این منطقه در پاییز و زمستان سرد باشد. بنابراین اگر تمایلی به مسافرت به مناطق سرد ندارید؛ فصول سرد را برای بازدید از ماسوله انتخاب نکنید.

بهار و تابستان در این منطقه بسیار دلپذیر است و اثری از گرمای شدید در آن یافت نمی‌شود. بنابراین بهترین فصل سفر به ماسوله گیلان را می‌توان اواخر بهار و تابستان در نظر گرفت؛ در این زمان طبیعت زیباترین چهره خود را دارد و خبری از گرمای تابستان نیز نیست و افرادی که در این زمان به ماسوله سفر کردند اعتقاد دارند ماسوله بهترین جای شمال برای مسافرت در این فصل‌هاست.

اقامت در ماسوله گیلان

از آن جایی که سفر به روستای ماسوله و تماشای خانه‌ها و طبیعت زیبای‌ آن برای هیچ فرد عاشق طبیعتی سیرایی ندارد، توصیه می‌کنیم که چند روزی را در بهترین هتل های ماسوله بگذرانید. اما اگر از زندگی روستایی و سادگی و صفای محیط آن نیز لذت می‌برید، اقامتگاه های بوم گردی ماسوله که در ارتفاعات کوه واقع شده‌اند گزینه‌های مناسبی برای شما هستند. مطمئنا تجربه بیدار شدن در خانه‌های محلی روستایی و مواجه شدن با انبوهی از مه که خانه را در بر گرفته، تجربه‌ای جذاب و جدید برای شماست که از آن استقبال خواهید کرد.

هیچ گردشگر طبیعت دوستی به اقامت در روستایی پلکانی با خانه‌هایی که ایوان و پنجره‌های چوبی دارند دست رد نمی‌زند. اکثر ساکنین خوش‌ذوق روستا، ایوان خانه‌های خود را با گل‌های رنگارنگ شمعدانی مزین کرده‌اند و محیط تمام روستا با بوی گل و جنگل عطرآگین شده‌ است.

به‌علاوه بهترین هتل های ماسوله ساخته شدند تا گردشگران بیشتری بتوانند در این منطقه اقامت کند و از زیبایی‌های طبیعت بهره ببرند. اگر شما نیز تصمیم سفر به ماسوله دارید اما هیچ اطلاعی از هتل‌ها و اقامتگاه های بوم گردی ماسوله در اختیارتان نیست، اصلا نگران نباشید چرا که می‌خواهیم بهترین آنها رابه شما معرفی کنیم.

بهترین هتل های ماسوله

بهترین هتل های ماسوله در فاصله نزدیکی از روستا بنا شده‌اند و به دلیل نزدیکی به جنگل وشالیزارها، دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی هستند. شما می‌توانید هریک از این هتل‌ها را که دوست دارید به صورت آنلاین رزرو کنید و از اقامت در آن لذت ببرید.

  1. هتل آرام: این هتل سه ستاره در حد فاصل شهر فومن و ماسوله قرار گرفته و اتاق‌های آن به دلیل قرارگیری در جوار جنگل سردار و شالیزارهای اطراف، چشم‌اندازهای خوبی دارد. بر اساس نظرات و امتیازات کاربران به این هتل به نظر می‌رسد که امکانات هتل کافی است و در نهایت پاکیزگی و نظم اداره می‌شود. هتل آرام ماسوله دارای ۲۰ اتاق در ۴ طبقه است و به دلیل قرارگرفتن در خارج از شهر، سکوت آرامش‌ بخشی را در مدت زمان اقامت خود خواهید داشت.
  2. هتل نوید: اگر تمایل دارید در قلب ماسوله اقامت کنید و از ارتفاعات بالای کوه روستا را تماشا کنید، هتل آپارتمان نوید انتخاب بسیار خوبی برای شماست. این هتل در طبقه دوم بازارها قرار گرفته است که سبک معماری خانه‌های روستا را حفظ کرده وکاملا از نظر ظاهری با آنها مشابهت دارد.
  3. هتل سنتی نمازی (فریدون): این هتل یکی از بهترین هتل های ماسوله است که به صورت سوئیت یک یا دو خوابه ارائه می‌شود و به دلیل مجهز بودن هتل به یخچال، آشپزخانه، سرویس بهداشتی اختصاصی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مورد استقبال مسافرین قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که سوئیت‌های طبقه بالا به دلیل داشتن مناظر زیباتری از طبیعت، قیمت‌های بالاتری دارند.
  4. هتل آریا: این هتل دو ستاره در ۳ کیلومتری این شهر تاریخی قرار دارد و به دلیل مناظر جذاب، مجاورت با رودخانه خروشان و نواخته شدن موسیقی محلی در هتل مشهور است.
  5. هتل مهران: اگرچه این هتل تنها یک ستاره دارد اما به علت قرار داشتن در مرکز این شهر تاریخی دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به دیگر هتل‌هاست. اقامت در این هتل می‌تواند تجربه زندگی در شهری قدیمی را برای شما رقم بزند. رستوران این هتل نیز جزو یکی از بهترین رستوران‌های این منطقه است و خیال شما را از بابت خوردن غذاهای محلی خوشمزه و با کیفیت راحت خواهد کرد. هتل مهران که در سمت بازار محلی قرار دارد، می‌تواند تجربه بیدار شدن در میان ابرهای آمیخته با درختان کوهستانی را برای شما به همراه داشته باشد.

اقامتگاه های بوم گردی ماسوله

اگر دوست دارید در اتاقی اقامت کنید که دارای حیاط بر روی سقف خانه بالایی باشد، بهتر است اقامتگاه های بوم گردی ماسوله را انتخاب کنید. این اقامتگاه‌ها اگرچه تمامی امکانات موجود در هتل‌ها را ندارند، اما به دلیل قیمت پایین‌تر و مناظر عالی و داشتن امکانات اولیه توانسته‌اند درصد بالایی از رضایت مسافرین خود را کسب نمایند. بهترین اقامتگاه های بوم گردی ماسوله عبارتند از:

  • اقامتگاه بوم گردی خانه بر محمودی
  • مجتمع اقامتی فانوس ماسوله
  • اقامتگاه روستایی پارادایس
  • اقامتگاه روستایی ناز آینه
  • اقامتگاه بوم گردی سوتکا
  • اقامتگاه بوم گردی شهاب
  • اقامتگاه بوم گردی زرین دشت

علاوه‌بر این شما می‌توانید با اجاره ویلا شمال اقامتی راحت و دلپذیر را تجربه کنید. شهر ماسوله رشت به عنوان یک شهر توریستی، دارای طبیعی است که عاشقان طبیعت را در هر فصلی به سوی خویش می‌کشاند چرا که تغییر فصل زیبایی‌های جدیدی را برای این شهر رقم می‌زند و آن را بیش از پیش تماشایی می‌کند. اکنون که قصد سفر به استان گیلان را دارید بد نیست سری هم به ییلاق سوباتان یکی از زیباترین ییلاقات خطه شمال بزنید.

سفر به ماسوله، سفر به دل طبیعت بکری است که ساکنین آن هنرمندانه با ساختن خانه‌های پلکانی از مصالح موجود در محیط، از خراب شدن آن جلوگیری کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه در سفر وسیله‌ای را فراموش نکنید مطلب چک لیست سفر را نیز مطالعه کنید. در پایان فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه زیبا و اقامت در ماسوله دارید، آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

موزه
پارک جنگلی
آبشار
غار

پیشنهاد ما: برای سفر عجله نکنید

بهترین زمان سفر: خرداد، تیر، مرداد و شهریور
برای سفر به ماسوله بهتر است تا خرداد دست نگه دارید.
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای ماسوله
متاسفانه توری برای ماسوله پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های ماسوله و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

ماسوله کجاست و چگونه باید به این روستا رفت؟

این روستای زیبا در میان جنگل‌های فومن قرار گرفته و با شهر فومن حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

چه زمانی از ماسوله بازدید کنیم؟

بهترین فصل برای سفر به این روستا تابستان و بهار است. این منطقه در فصول پاییز و زمستان هوای بسیار سردی دارد.

در ماسوله کجا اقامت کنیم؟

هم می‌توانید یکی از هتل‌های ماسوله را رزرو کنید و هم در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید. البته برخی از ساکنان نیز خانه‌ها خود را به مهمانان اجاره می‌دهند.

در سفر به ماسوله چه تجهیزاتی نیاز است؟

در ماسوله تقریبا هرآنچه که نیاز داشته باشید را می‌توانید تهیه کنید. البته اگر به پیاده‌روی درطبیعت علاقه دارید، کفش و دیگر تجهیزات مناسب را همراه داشته باشید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی ماسوله
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟