ورود / ثبت نام

دریاچه چورت کجاست؟ معرفی دریاچه‌ای در دل جنگل + عکس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

از جمله مکان‌هایی که حتما برای یکبار هم که شده باید از آن دیدن کنید دریاچه چورت ساری یا دریاچه میانشه است. مکانی که آرامشی وصف ناپذیر دارد و تماشای آن چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. وجود گیاهان و درختانی مانند آویشن، پونه، ازگیل و... در این منطقه عطر و رایحه‌ بی‌نظیری به محیط پیرامون بخشیده‌اند. اگر اهل طبیعت گردی هستید با ما همراه باشید، درادامه این مقاله شما را با این دریاچه، دیدنی‌های آن و مسیر دسترسی به میانشه آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطلب:

گشتی در دریاچه چورت ساری و تفریحات آن

دریاچه چورت که با نام دریاچه میانشه هم شناخته می‌شود یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در ساری است. این دریاچه در اثر زلزله سال 1318 و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه‌های اطراف ایجاد شد و مردم منطقه را شگفت‌زده کرد. دریاچه‌ای که با پوشش سبزی که اطراف خود دارد منظره‌ای شگفت‌انگیز را خلق کرده است. سطح آب این دریاچه با توجه به میزان بارش‌های سالانه تغییر می‌کند و زمانی که سطح آب پایین باشد درختان کف دریاچه سر از آب بیرون می‌زنند و منظره‌ای زیبا خلق می‌کنند.
پوشش جنگلی اطراف دریاچه و عکس آنها در آب دریاچه تصاویری شبیه به نقاشی را به وجود آورده‌اند. وجود هوایی تمیز و گاه مه‌آلود، سکوت و آرامش موجود در منطقه، صدای حیوانات و پرندگان و... از جذابیت‌های سفر به دریاچه چورت هستند. نکته جالب توجه دیگر این دریاچه وجود انواع گوناگون ماهی‌هایی است که توسط روستاییان منطقه یا پرندگان دریایی به درون آب ریخته می‌شوند. ماهیگیری، قایق سواری، ورزش در طبیعت اطراف دریاچه و آفرودسواری از تفریحات این دریاچه هستند.

چورت ساری (عکس: آریو برزن)

برای ماهگیری در دریاچه حتما وسایل آن را همراه خود داشته باشید. همانطور که اشاره شد بسیاری از محلی‌ها بر این باورهستند که ماهی‌های این دریاچه را یک سری افراد در دریاچه رها کرده‌اند. اما برخی دیگر از اهالی می‌گویند که آن‌ها را پرندگان مهاجر به همراه خود آورده‌اند. به طوری که تخم آن‌ها میان پرهای پرندگان باقی مانده و پرندگان تخم‌ها را به آب دریاچه منتقل کرده‌اند.

در نهایت یادتان نرود که حتما دوربین عکاسی هم به همراه خود داشته باشید تا از دریاچه عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید. منظره غرق در مه دریاچه و طبیعت آن برای عکاسی واقعا عالی است. عکس سلفی هم فراموش‌تان نشود.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه چورت

  • سد شهید رجایی: مردم آن منطقه به این سد سلیمان تنگه هم می‌گویند. این سد در مسیر رسیدن به چورت قرار دارد و مکانی مناسب برای استراحت کوتاه مدت مسافران است.
  • آب بندان: در منطقه سد سلیمان تنگه منطقه‌ای زیبا به نام آب بندان الندان (پله) قرار دارد که می‌توانید در دریاچه زیبایش قایق‌سواری هم بکنید.
  • باداب سورت: باداب سورت چشمه‌ای پله‌ای و طبقاتی است که دومین چشمه بزرگ دنیا محسوب می‌شود. بازدید از چشمه باداب سورت خالی از لطف نیست.
  • جنگل کیاسر: جنگل کیاسر جزو بزرگ‌ترین جنگل‌های مازندران محسوب می‌شود که در نزدیکی دریاچه چورت ساری واقع شده است. در این جنگل نادرترین گونه‌های گیاهی و جانوری را می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. برخی از گونه‌های جانوری این جنگل شامل مارال، راسو، کرکس و هدهد می‌شود. برخی از گونه‌های گیاهی این جنگل هم می‌توان به درخت‌های بلوط و سرخدار اشاره کرد.
  • روستای چورت: برای رفتن به این دریاچه ابتدا باید به روستای چورت بروید. این روستا طبیعتی بکر و چشم‌نواز دارد که هر کسی را عاشق خودش می‌کند. مردمان این روستا به قدری مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند که دل‌تان می‌خواهد همیشه کنار آن‌ها زندگی کنید. شغل بیشتر مردمان این روستا کشاورزی، جاجیم بافی و دامداری است.

دریاچه چورت کجاست؟

حال ببینیم دریاچه چورت کجاست و مسیر دسترسی آن چگونه است. دریاچه چورت در حد فصل شهر ساری (مرکز استان مازندران) تا کیاسر ( دیگر شهر استان مازندران) و در 10 کیلومتری روستای چورت واقع شده است.

برای رسیدن به این منطقه دو مسیر پیش رو دارید:

  • مسیر اول (از سمنان): در مسیر اول می‌توانید خود را از سمنان به شمال شهر شهمیرزاد برسانید. سپس از شهمیرزاد به طرف جاده ساری بروید و از  فولادمحله و کیاسر عبور کنید تا به روستای چورت برسید. سپس از روستای چورت باید حدود 10 کیلومتر یک مسیر خاکی را طی کنید تا به دریاچه چورت ساری برسید.
  • مسیر دوم (از ساری): از هر سمتی که خود را به ساری رساندید، پلیس راه ساری را که گذراندید به جنگل‌های سالاردره خواهید رسید، پس از حدود 20 دقیقه دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر را می‌بینید که شما باید به سمت کیاسر بروید. از کیاسر تا چورت مسیری پر پیچ و خم و کوهستانی را پیش رو خواهید داشت. پس از گذراندن 23 کیلومتر وارد یک روستا به نام تاکام و سپس چورت خواهید شد.

بهترین زمان سفر به دریاچه میانشه

این دریاچه و طبیعت اطراف آن به قدری زیبا است که در هر فصلی از سال که به آن سفر کنید می‌توانید از آن لذت ببرید و خاطرات خوبی را ثبت کنید. اما اگر می‌خواهید آب و هوای خوب و معتدلی در منطقه حاکم باشد بهترین فصل بهار و تابستان است.

اما این به این معنا نیست که فصل زمستان و پاییز نباید به چورت رفت. بدانید که در پاییز ترکیب رنگ‌های زرد و نارنجی درختان و در زمستان شاخه‌های بدون برگ جنگل اطراف دریاچه و گاه سپیدی حاکم در منطقه بسیار زیبا و دوستداشتنی خواهند بود.

دریاچه میانشه (عکس: موسوی‌زاده)

اقامت در سفر به چورت

برای اقامت در سفر به چورت چند گزینه پیش رو دارید. گزینه اول کمپینگ و اقامت در چادر در کنار دریاچه است. اما توجه داشته باشید که حتما باید چادر مسافرتی و کلیه لوازم مانند وسایل گرمایشی و پخت و پز را همراه داشته باشید. این نکته نیز قابل ذکر است که در مسیر منتهی به دریاچه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی وجود دارد اما در محوطه اطراف دریاچه هیچ امکاناتی از قبیل مغازه، سرویس بهداشتی و... وجود ندارد. به‌علاوه اگر قصد دارید کمپ بزنید حتما از یک تورلیدر یا راه‌بلد محلی کمک بگیرید. گزینه دوم اقامت در خانه‌های اجاره‌ای روستای چورت و گزینه سوم اقامت در هتل و اقامتگاه‌های اطراف چورت و شهر ساری است.

بعد از انتخاب محل اقامت‎‌تان برای صرف ناهار یا شام هم، می‌توانید به رستوران‎‌های نزدیک روستای چورت بروید. رستوران حوریا، آوینا و حاج محسن از جمله رستوران‌های نزدیک به این دریاچه هستند. غذاهای این رستوران‌ها فوق‌العاده عالی هستند و کیفیت بالایی دارند.

اقامت در چورت (عکس: محمد معصومی)

نکات مهم در سفر به دریاچه میانشه

در پایان قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که در سفر به دریاچه میانشه باید به آنها توجه داشته باشید. این نکات تجربه افرادی است که قبلا به این منطقه سفر کرده‌اند.

  • دقت داشته باشید که عمق دریاچه میانشه با توجه به بارش‌های فصلی متغیر است، بنابراین از شنا کردن در دریاچه خودداری کنید.
  • در حین قدم زدن کنار دریاچه یا هنگام ماهیگیری مراقب کودکان باشید که به دورن آب سقوط نکنند.
  • در صورتی که محل اقامت شما از دریاچه دور است سعی کنید قبل از تاریک شدن هوا خود را به محل اقامت برسانید. زیرا جاده پر پیچ و خم کوهستانی در شب و به ویژه اگر هوا مه‌آلود باشد می‌تواند خطراتی برای شما داشته باشد.
  • اگر آتش روشن کردید حتما قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوید.
  • در صورت پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف دریاچه مراقب گل و لای و باتلاق‌های پنهانی باشید. برای آنکه سفر بی‌خطر و ایمنی دلشته باشید ترجیحا از یک تورلیدر یا راهنمای محلی کمک بگیرید.
  • برای پیاده‌روی حتما از کفش‌های مناسب پیاده‌روی استفاده کنید.
  • در صورتی که برای گشت و گذار به دل جنگل زدید حتما از جی پی اس استفاده کنید تا مسیر را گم نکنید.
  • بهتر است در مواقع بارندگی به سمت دریاچه نروید.
  • قبل از سفر به دریاچه میانشه از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کنید و تجهیزات لازم مانند لاستیک زاپاس، زنجیر چرخ، آب و... را همراه داشته باشید.
  • در سفر به دریاچه میانشه حتما چند دست لباس اضافه همراه خود ببرید.داروهای مورد نیاز، وعده‌های غذایی مورد نیاز، پاوربانک، دوربین عکاسی، چادر مسافرتی، کفش و کوله مناسب، جعبه کمک‌های اولیه و کارت شناسایی از دیگر وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به دریاچه میانشه هستند.

با دریاچه زیبای چورت آشنا شدید. توجه داشته باشید که در صورت سفر به چورت، به دلیل دوراهی‌های زیادی که در این منطقه وجود دارد حتما از جی پی اس استفاده یا با یک راهنما به این منطقه سفر کنید. همچنین از شنا کردن در این دریاچه خودداری کنید، زیرا وجود گیاهان و بوته‌های کف دریاچه ممکن است خطراتی را برای شما همراه داشته باشد. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به این دریاچه و اقامت در آنجا دارید لطفا آن را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

دریاچه
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای دریاچه چورت
متاسفانه توری برای دریاچه چورت پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های دریاچه چورت و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

دریاچه چورت کجاست؟ چگونه باید به این دریاچه سفر کرد؟

برای رسیدن به این دریاچه باید رهسپار ساری شود. بعد از پلیس راه به جنگل‌های سالاردره بروید و مسیر را تا دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر ادامه دهید. در این دو راهی به سمت کیاسر بروید. در ادامه حدود 23 کیلومتر راه در پیش دارید تا به روستای تاکام برسید و دریاچه را ببینید.

چه زمانی به این دریاچه سفر کنیم؟

اگرچه دریاچه در تمام فصول زیباست، اما بهتر است در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. زیرا در این فصول راحت‌تر می‌توانید مسیر رسیدن به چورت را طی کنید.

عمق دریاچه چورت چقدر است؟

میزان بارش‌های فصلی باعث تغییر عمق دریاچه می‌شود، بنابراین در این دریاچه شنا نکنید.

آیا در اطراف دریاچه امکانات رفاهی وجود دارد؟

در اطراف دریاچه امکانات رفاهی فراهم نشده، اما در مسیر منتهی به آن سرویس بهداشتی وجود دارد. بنابراین هنگام سفر سعی کنید مجهز به این منطقه رفته و هر آنچه را که نیاز دارید همراه خود ببرید.

دریاچه چورت چگونه به وجود آمده است؟

جالب است بدانید که زمان زیادی از عمر این دریاچه نمی‌گذرد. چورت در سال ۱۳۱۸ در پی زلزله‌ای که در این منطقه رخ داد به وجود آمد.

فاصله دریاچه میانشه تا ساری چه قدر است؟

بد نیست بدانید که این دریاچه حدود 70 کیلومتر تا ساری فاصله دارد.
نقد و بررسی
نقد و بررسی دریاچه چورت
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟