ورود / ثبت نام

مخملکوه کجاست؟ مسیر دسترسی، بهترین زمان و اقامت در سفر

0 از 5
/ 4 امتیاز

مخمل کوه کجاست؟ مخملکوه نام کوهی بلند در ارتفاعات شمال شرق خرم آباد است که به تنگ شبیخون نیز شهرت دارد. این کوه و تنگه‌ای که در دامنه آن قرار دارد، از نظر تاریخی اهمیت بسیاری داشته و اتفاقات تاریخی مهمی را به خود دیده‌اند. همچنین این منطقه از دیدگاه طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب هم در میان گردشگران به خصوص علاقه‌مندان به طبیعت گردی بسیار پرطرفدار است. بیایید با هم سری به این کوه زیبا بزنیم و در مورد مسیر دسترسی، بهترین فصل سفر به این منطقه و جاهای دیدنی اطراف آن حرف بزنیم.

 

فهرست مطلب:

مخمل کوه کجاست؟

قبل از این که به سراغ بهترین فصل سفر به مخمل کوه خرم آباد برویم بیایید ببینیم مخمل کوه کجاست؟ این کوه باشکوه در نزدیکی شهر خرم آباد قرار دارد. فاصله مخمل کوه تا خرم آباد در حدود ۳۵ کیلومتر بوده و در دره‌ای قرار دارد که دو طرف آن به دو تنگه بسیار مهم از نظر تاریخی می‌رسد. بنابراین می‌توانید در مسیر رسیدن به این منطقه از دیگر جاهای دیدنی لرستان مانند آبشار نوژیان دیدن کنید.

در سمت شمالی دره به همت شهرداری پارک جنگلی زیبایی ساخته شده که در آن آلاچیق‌ها و رستوران‌ها و قلیان سراهای متعددی برای تفریح مسافران وجود دارد.

مسیر مخمل کوه از میان پارک جنگلی آن می‌گذرد. برای دسترسی به این کوه کافی است پس از رسیدن به میدان ۲۲ بهمن تا انتهای بلوار ولیعصر به مسیر خود ادامه دهید.

گشتی در مخمل کوه لرستان

در سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده،‌ آبشارها و چشمه‌های خروشان کوهی به نام مخمل کوه وجود دارد که منطقه‌ای مورد علاقه برای خرم آبادی‌ها و بسیاری از مردم شهرهای اطراف است. نام مخمل کوه از گلسنگ‌های سبزرنگ و زیبایی گرفته شده که سرتاسر این کوه را پوشانده‌اند. این گلسنگ‌ها به خصوص در فصل بارندگی جلوه زیبایی همانند یک پوشش مخملی به این کوه می‌دهند.

مخمل کوه خرم آباد از دو طرف به دو تنگه می‌رسد. از سمت جنوب به جاده بروجرد به خرم آباد می‌رسد و از سمت شمال به جاده خرم آباد به الشتر که به تنگه شبیخون نیز معروف است. نام تنگه شبیخون به خوبی گویای این است که در طول تاریخ این تنگه بسیار مهم و استراتژیک بوده است.

دیدنی های مخملکوه

در انتهای شمالی مخمل کوه لرستان پارک جنگلی زیبایی ساخته شده که به عنوان محل گردش خوبی برای مردم منطقه و شهرهای اطراف به شمار می‌رود. همچنین بسیاری از کوهنوردان و سنگ نوردان یکی از طرفداران این کوه زیبا هستند.

به علاوه در این منطقه آبشار زیبایی به نام آبشار شبیخون قرار دارد که محبوبیت آن را دو چندان کرده است. این آبشار از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها مسیر خود را باز کرده و به سمت دامنه‌ها جاری می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید دیدن این آبشار زیبا را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به مخملکوه

این منطقه یکی از ییلاقات شهر خرم آباد بوده و معمولا آب و هوایی معتدل و بهاری دارد. سفر به دامنه‌ها و دره شبیخون در فصل‌های گرم سال مانند بهار و تابستان بهتر است. چرا که آب و هوای مطلوب آن در این فصول بسیار روح نواز است.

اما از آنجایی که مخمل کوه یک کوه مرتفع به شمار می‌رود، آب و هوای آن تا حدودی سردتر بوده و سفر به آن در روزهای سرد مانند اوایل بهار، پاییز و زمستان چندان خوب نیست. به خصوص اگر قصد کوهنوردی داشته باشید، بهتر است در فصول گرم‌تر مانند تابستان و اواخر بهار به این کوه سفر کنید.

همچنین گلسنگ‌هایی که صخره‌های این کوه را پوشانیده‌ و نام مخمل کوه را به ‌آن داده‌اند اغلب در فصول بارندگی و گرم‌تر جلوه زیباتری دارند. در صورتی که در فصول سرد سال به زنگ قهوه‌ای و سیاه در می‌آیند و چندان دیدنی به نظر نمی‌رسند. بنابرین زیباترین و بهترین فصل مخمل کوه فصل تابستان و اوایل بهار است.

دیدنی های نزدیک مخمل کوه

خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور و استان لرستان است. این شهر دیدنی‌های تاریخی و طبیعی فراوان دارد که برخی از آن‌ها به مخمل کوه نزدیک هستند. بنابراین می‌توانید دیدنی های نزدیک به این کوه را در سفر به این منطقه ببینید و از سفر خود لذت ببرید.

۱. هفت حوض

هفت حوض در مسیر خرم آباد به الشتر و نزدیکی مخمل کوه قرار دارد. حوضچه‌های متعدد بزرگ و کوچک از وجود رودخانه‌ای در این منطقه شکل گرفته‌ و زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند. اگر در روزهای گرم فصل تابستان به هفت حوض سفر کنید، می‌توانید در این حوضچه‌ها آبتنی کنید.

آدرس هفت حوض: روستای پیرجد و ۱۵ کیلومتری خرم آباد

۲. دره کهمان

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های اطراف خرم آباد منطقه کهمان است. دره زیبای کهمان که در این منطقه قرار دارد، دارای طبیعتی سرسبز و خوش آب و هوا بوده و گردش در آن بسیار روح نواز است. این منطقه چشمه‌ها، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذابی دارد که برای هر طبیعت دوستی می‌تواند جالب باشد. پوشش گیاهی دره کهمان شامل درختان گردو، بلوط، انجیر،‌گلابی کوهی، زازالک، چنار، صنوبر، سپیدار، سبی، آلو و... است. همچنین در این منطقه زیبا انواع حیوانات مانند پلنگ، خرس، کفتار،‌روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سمور، بز، قوچ، خوک، کبک، قرقاول، بلدرچین و... را هم می‌توانید ببینید.

آدرس دره کهمان:‌ جاده خرم آباد به الشتر

۳. رودخانه کهمان

رودخانه کهمان را می‌توانید در پایین دست دره کهمان پیدا کنید. این رودخانه زیبایی و طراوت بسیاری به دره و مناطق اطرافش داده است. گردش در اطراف رودخانه و استفاده از هوای پاک و خنک آن قطعا به یکی از خاطرات فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد. به علاوه، مردم محلی از آب رودخانه برای کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌کنند. به طوری یکی از مجهزترین مراکز شیلات خرم آباد به لطف رودخانه کهمان در این منطقه ساخته شده است.

آدرس رودخانه کهمان: جاده خرم آباد به الشتر، دره کهمان

۴. آبشار کاکا رضا

در روستایی در نزدیکی مخملکوه آبشاری خروشان وجود دارد که به آبشار کاکا رضا معروف است. مردم محلی به آن آبشار گل هو نیز می‌گویند. ارتفاع آبشار کاکا رضا یا گل هو به ۲۰ متر هم می‌رسد. این آبشار مسیر خود را به صورت رودخانه‌ای باشکوه از میان صخره‌ها و سنگ‌ها ادامه می‌دهد. در اطراف آبشار درختان انبوه سرو و بلوط به چشم می‌خورد که زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند. برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را پیاده طی کنید. در این مسیر می‌توانید سیاه چادرها و رمه‌های بزرگ عشایر را ببینید که دامنه‌های سرسبز زاگرس پرشکوه را جلوه‌ای فراموش نشدنی بخشیده‌اند.

آدرس آبشار کاکا رضا: ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد، روستای کاکا رضا، دره کاکا رضا

۵. پل شاپوری کاکا رضا

روی رودخانه کاکا رضا پلی تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. این پل در میانه مسیر الشتر به خرم آباد واقع شده است. بخش زیادی از پل تاریخی کاکا رضا تخریب شده و تنها بخش کوچکی از آن قابل رویت است. شواهد نشان می‌دهد این پل در زمان حیاتش طولی ۱۳۰ متری و ارتفاعی ۳۰ متری داشته که از سنگ‌های برش خورده و ساروج شاخته شده بود.

آدرس پل کاکا رضا: ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد، روستای کاکا رضا، دره کاکا رضا، رودخانه کاکا رضا

اقامت در سفر به مخمل کوه

لذت بازدید از دیدنی های مخمل کوه لرستان قطعا پایان ناپذیر و به یاد ماندنی است. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که قصد دارید مدتی را در این منطقه بمانید و با خیالی آسوده از دیدنی‌های آن بازدید کنید، باید اطلاعات کافی در مورد اقامتگاه‌ها داشته باشید.

در ابتدا باید گفت در مخملکوه و مناطق اطرافش هتل یا اقامتگاه مدرنی وجود ندارد. با این حال اگر قصد دارید شب را در این منطقه صبح کنید، باید چادر مسافرتی به همراه داشته باشید. در این صورت حتما به یاد داشته باشید که وسایل گرمایشی و لباس اضافه نزد خود داشته باشید. چرا که شب‌های مناطق کوهستانی سردتر از روزهای آن است.

به علاوه می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای مخصوص گردشگران در روستا‌های نزدیک به مخمل کوه خرم آباد نیز استفاده کنید. مردم منطقه برخی از خانه‌های روستایی را با هزینه پایین به گرشگران منطقه اجاره می‌دهند. از طرف دیگر می‌توانید مسیر ۳۵ کیلومتری را تا خرم آباد رفته و از هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهری نیز استفاده کنید.

در این مطلب در مورد مخمل کوه خرم آباد و دیدنی‌های اطراف آن صحبت کردیم. همچنین در رابطه با بهترین فصل سفر به این منطقه و شرایط اقامت در آن نیز اطلاعاتی کسب کردیم. امیدواریم از سفر به طبیعت بکر مخمل کوه زیبا لذت ببرید. همچنین در سفر به خرم آباد نیز می‌توانید از آبشار وارک دیدن کنید. در آخر لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

کوه
0 از ۵ / 4 امتیاز
تورهای مخملکوه
متاسفانه توری برای مخملکوه پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های مخملکوه و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

مخمل کوه کجاست؟

به طور کلی باید گفت مخملکوه در نزدیکی شهر خرم آباد قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه حدود 35 کیلومتر باید از خرم آباد دور شوید.

چه زمانی به این منطقه سفر کنیم؟

با توجه به آب‌وهوای این منطقه، بهتر است در فصل بهار (از اواسط بهار) و تابستان به مخملکوه سفر کنید.

چرا باید از مخملکوه دیدن کنیم؟

گلسنگ‌های سبزرنگی که سرتاسر این منطقه را در فصول گرم سال می‌پوشانند، منظره‎‌ای زیبا را به وجود می‌آورند. به‌علاوه در بخش شمالی این منطقه یک پارک جنگلی زیبا قرار دارد که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی مخملکوه
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
مریم
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,6,22

این کوه جذاب و دیدنی در لرستان قرار گرفته و زمانی که باران باریده میشه به سنگ‌های کوه شکل قشنگی داده میشه، و برای همین به مخمل‌کوه معروف شده.

فردین
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,6,22

من به مخمل‌کوه رفتم، می‌تونم بگم قشنگ‌ترین کوهی بوده که دیدم.

پوریا
می‌خواهم بروم
نوشته شده در 1401,1,28

با سلام ایا دسترسی به این مکان دیدنی راحت هست یا نیاز به تجهیزات کوه نوردی هست؟

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 4 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟