ورود / ثبت نام

دشت سوسن کجاست؟ معرفی بهشتی در ایذه + عکس و آدرس

0 از 5
/ 4 امتیاز

این بار می‌خواهیم شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران آشنا کنیم. دشت سوسن منطقه‌ای باستانی، دشتی زیبا، سراسر سبز و مملو از گل‌های قرمز شقایق است. دشتی که رود کارون از میان آن عبور کرده و حاصلخیزی خاک آنجا مردم منطقه را به کشاورزی و دامپروی مشغول کرده است. اگر می‌خواهید بدانید دشت سوسن کجاست و بیشتر با این دشت و زیبایی‌هایش آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

فهرست مطلب:

معرفی دشت سوسن
این دشت کجاست؟
جاهای دیدنی نزدیک
بهترین فصل سفر
اقامت در سفر به دشت سوسن

گشتی در دشت سوسن ایذه

ایذه با عنوان پایتخت بختیار از شهرستان‌های جنوب غربی ایران یکی از جاهای دیدنی خوزستان است. از مشاهده آثار تاریخی و سنگ نوشته‌های این شهرستان مشخص شده که قدمت ایذه به دوره عیلامیان بازمی‌گردد. این شهر از گذشته تا کنون نام‌های مختلفی مانند ایزج، ایذه، اوجا، آیا پیر، آنزان، انشان، ایگه، اریگ، ایج، مالمیر یا مال امیر داشته است.

سوسن منطقه‌ای وسیع در ایذه است که روستاها و دشت‌های زیادی را در دل خود جای داده است. دشت سوسن نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تاریخی به حساب می‌آید که هر سال در فصل بهار مسافران زیادی برای گشت و گذار در این بهشت دیدنی به این منطقه سفر می‌کنند. عبور رود کارون از میان این دشت، زیبایی دشت و حاصلخیزی خاک آن را دوچندان کرده است؛ به طوری که یک پوشش گیاهی غنی همراه با انواع درختان از جمله انجیر، انار، بلوط، گیاهان بومی و... دارد.

این دشت زیبا را می‌توان به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرد. بخش غربی دشت به خاطر وجود گل‌های نرگس و شقایق، روستاهای دیدنی مهرنان، لولو، ده شیخ و ده ثریا مشهور شده است؛ البته برای بازدید از روستای ده ثریا باید سوار قایق شوید و به ثریا بروید. پس از ده ثریا می‌توانید از روستاهای ده حوض، دانیال و ده کهنه نیز دیدن کنید.

مرکز سوسن شرقی روستای جنگه است که طبیعتی بکر همراه با جنگل‌های بلوط، شالیزارهای برنج و روستاهای جنگه موسوی، فالح، ممبین، آب‌بید، شیمن و... دارد.

دشت سوسن خوزستان (عکس: یاسی)

تفریحات و دیدنی های دشت

  1. طبیعت زیبا: در این دشت طبیعتی زیبا و بی‌نظیری را خواهید دید. دشتی سبز رنگ که گل‌های زرد و قرمز آن را زینت داده‌اند. بدون شک طبیعت سوسن یکی از زیباترین نقاشی‌های خداوند در دل استان خوزستان است.
  2. برد گوری‌ها: وجود سنگ‌مزارهای سنگی به شکل شیر از دیگر دیدنی‌های این دشت و منطقه محسوب می‌شود. این سنگ‌های شیری نماد شجاعت و دلیری شخص متوفی هستند.
  3. چشمه‌های زلال: در این دشت می‌توانید کنار چشمه‌هایی با آب معدنی زلال ساعت‌ها بنشینید و از صدای آب و نسیم خنکی که می‌وزد لذت ببرید.
  4. تپه‌های باستانی: در این دشت تپه‌های فراوانی را خواهید دید که با ایستادن روی هر کدام از آنها می‌توانید نمایی بی‌نظیر از دشت و گل‌های شقایق را تماشا کنید.
  5. رود کارون: این بار می‌توانید رود کارون را از میان دشتی پر از گل‌های شقایق تماشا کنید. کنار رود کارون اتراق و یک ناهار دلچسب همراه خانواده نوش‌جان کنید.
  6. قایق سواری: در طول مسیر سد شهید عباس پور پس از عبور از سد، مسیر امامزاده ابراهیم را خواهید دید. شما می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ امامزاده پارک کنید، سوار قایق شوید و با قایق و طی مسیر نیم ساعته خود را به سوسن برسانید و در طول مسیر نیز از تماشای جزایر سرسبز لذت ببرید. همچنین پس از رسیدن به دشت می‌توانید با قایق به روستاهای اطراف بروید.
  7. ماهیگیری: اگر به ماهیگیری علاقه دارید در سفر به این دشت حتما قلاب ماهیگری را نیز همراه خود ببرید.
  8. عکاسی: این دشت برای عاشقان عکاسی بسیار لذت بخش خواهد بود. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما یک دوربین عکاسی حرفه‌ای با خود ببرید و عکس‌های بی‌نظیری میان گل‌های قرمز در یک دشت سبز به یادگار بگیرید.

دشت سوسن کجاست؟

اما بریم ببینیم دشت سوسن کجاست و چگونه باید به آنجا رفت؟ سوسن در 35 کیلومتری شمال غربی ایذه (از شهرستان‌های استان خوزستان) منتهی‌ الیه شرقی استان خوزستان و مجاور استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از 2 دهستان سوسن شرقی (با مرکزیت جنگه) و سوسن غربی (با مرکزیت ترشک) تشکیل شده است.

برای سفر به سوسن سه مسیر مختلف پیش رویتان قرار دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد. بسته به مبدا خود یکی از این سه مسیر را انتخاب و به سمت دشت حرکت کنید.

مسیرهای دسترسی به دشت

  • مسیر اول: برای رسیدن به دشت سوسن ایذه باید به سمت استان خوزستان حرکت کنید. پس از عبور از جاده خروجی ایذه و پشت سر گذاشتن پیان و تاکوتر به یک دو راهی می‌رسید که سمت راست دوراهی شما را به سوسن و سمت چپ دوراهی شما را به منطقه گلزار و بارگاه امامزاده سلطان ابراهیم در جوار دریاچه سد شهید عباسپور (سد کارون یک) هدایت می‌کند. پس از اینکه سمت راست دوراهی را پیش گرفتید باید از روستای روستای کَشگِلی (یا به گفته محلی‌ها کفش گلی) عبور کنید تا پس از 5 کیلومتر مجددا به یک دوراهی برسید، هر کدام از این دوراهی‌ها شما را به یک سمتی از دشت می‌رساند.
  • مسیر دوم: در مسیر دوم باید به سد کارون3 و امامزاده سلطان ابراهیم بروید. سپس ماشین خود را در پارکینگ امامزاده پارک کنید و با قایق‌هایی که هرکدام 10 نفر ظرفیت دارند خود را به دشت برسانید.
  • مسیر سوم: این‌بار اگر از شمال به سمت ایذه می‌آیید، نرسیده به ایذه دوراهی پیان و سوسن را می‌بینید.

جاذبه های نزدیک به دشت سوسن

در کنار این دشت یک روستا به نام روستای ثریا وجود دارد. این روستا به دلیل خانه‌های پلکانی که دارد به ماسوله خوزستان شهرت پیدا کرده و جالب است بدانید قدمت این بناها به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

ده حوض، روستای دانیال، ده کهنه، روستاهای دیدنی مهرنان، لولو، ده شیخ، جنگه موسوی، فالح، ممبین، آب‌بید، شیمن و... از روستاهای دیدنی سوسن هستند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. همچنین از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری ایذه می‌توان به تالاب‌های بندون و میانگرن، آبشار توف اسپید و آبشار شیوند، محوطه باستانی اشکف سلمان، منطقه حفاظت شده شالو و منگشت، سنگ‌ نگاره های کول فرح، مناطق باستانی و سنگ‌نوشته‌های شهسوار، خونگ اژدر، محوطه شمی (از دوران اشکانی) و... اشاره کرد.

مناطق باستانی شهسوار (عکس: آوای اقتصاد)

بهترین فصل سفر به دشت سوسن

این منطقه به خاطر قرار گرفتن بین رشته کوه‌های زاگرس دارای آب و هوای نسبتا متعادل است. حضور مردم خونگرم و مهربان جنوب و معتدل بودن آب و هوای منطقه، سوسن را در هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان دوست داشتنی کرده است؛ ولی اگر به دنبال یک دشت سبز همراه با گل‌های قرمز شقایق هستید باید از بهمن ماه تا خرداد ماه به این بهشت زیبا سفر کنید. در این مدت طبیعت زیبا و بکر سوسن شما را شگفت انگیز خواهد کرد. اگر در این زمان فرصت سفر به منطقه را پیدا نکردید از آبان ماه تا عید نوروز هم زمان مناسبی خواهد بود.

دشت سوسن ایذه (عکس: مریم معصومی)

اقامت در سفر به دشت سوسن

در بهشت سوسن مکان‌های مناسبی برای کمپینگ و اتراق مسافران وجود دارد که چادر زدن در آنجا ممنوعیت ندارد. بنابراین بهترین گزینه برای اقامت در این دشت کمپینگ در دل طبیعت و لذت بردن از طلوع و غروب خورشید است. اما یادتان باشد که چادر ضد آب، لباس اضافی، لباس شنا، بارانی، آب، مواد غذایی و... را همراه داشته باشید. در این منطقه دشت رستوران، بوفه و... وجود ندارد بنابراین برای اقامت در این منطقه باید کلیه وسایل مورد نیاز برای کمپینگ را همراه خود ببرید.

اگر به کمپینگ و چادر زدن علاقه ندارید ناچار هستید کمی از دشت فاصله بگیرید و از اقامتگاه‌های بومگردی محلی مانند اقامتگاه پاپیلای روستای سوسن استفاده کنید. این اقامکتگاه 10 اتاق همراه با امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام دارد. اگر کمی بیشتر از سوسن فاصله بگیرید می‌توانید در هتل‌های ایذه نیز اقامت داشته باشید.

اجاره ویلا نیز گزینه دیگری برای اقامت در سفر به این دشت است. شما می‌توانید در ایذه ویلا اجاره کرده و پس از بازدید از دشت به این شهر بروید و استراحت کنید. برای اجاره ویلا نگران نباشید، زیرا می‌توانید از سایت ایرانگرد ویلا نیز اجاره کنید.

همانطور که مطالعه کردید دشت سوسن یکی از جاهای دیدنی ایذه است، اکنون می‌دانید که دشت سوسن کجاست. به شما  توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده به این بهشت زیبا سر بزنید. در پایان خوب است بدانید که بهترین سوغاتی این منطقه برنج‌های با کیفیت و خوش عطر و بو است که به برنج سوسن شهرت دارد. اگر به این منطقه سفر کردید و تجربه‌ای از دیدنی‌ها و تفریحاتش دارید لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

دشت و صحرا
0 از ۵ / 4 امتیاز
تورهای دشت سوسن
متاسفانه توری برای دشت سوسن پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های دشت سوسن و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی دشت سوسن
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
مهلا
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,7,10

من اهل ایذه هستم و پیشنهاد میدم به رود کارون هم سری بزنید. این رود خیلی معروفه و ما ایذه‌ها حتماً در ماه برای نهار به کنار این رود میریم.

فراز
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,7,10

دشت سوسن، پر از گل‌های نرگس و شقایق هست که در روستاهای اطراف خوزستان قرار گرفته.

فریبا
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,7,11

من اهل خوزستان هستم و میتونم بگم خوزستان جاهای دیدنی زیادی داره که یکی از اونا دشت سوسن هست و من حتماً سالی چند بار به این دشت می‌ریم تا از دیدن دشت سوسن لذت ببریم.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 4 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟