ورود / ثبت نام

بندر گناوه: معرفی دیدنی ها (1402) و بازارهای گناوه + آدرس

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

بندر گناوه یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. این بندر به واسطه داشتن بازارهای پررونق ساحلی و ارزان‌تر بودن اجناس، برای مسافران علاقه‌مند به خرید یک مقصد جذاب گردشگری به شمار می‌رود و به «دبی ایران» نیز معروف است. طبیعت سحرانگیز و انبوه صدف‌های دریایی در ساحل این بندر نیز باعث شده است در برخی از اشعار از آن با عنوان «معدن مروارید» یاد شود. با ما همراه شوید تا سری به گناوه زده و در بازارها و جاهای دیدنی آن گشتی بزنیم.

 

فهرست مطلب:

معرفی بندر گناوه و مسیرهای دسترسی به آن

بندر گناوه در شمال استان بوشهر و بین شهر بوشهر و بندر دیلم قرار دارد. این بندر و سواحل زیبا و  بازارهای پررونق معروف است. شهرستان ساحلی گناوه دو شهر به نام‌های گناوه و ریگ و ۳۱ روستا دارد. گناوه از شمال شرقی به استان فارس، از شمال غربی به شهرستان دیلم، از غرب به خلیج فارس، از شرق به شهرستان دشتستان و از سمت جنوب به شهر بوشهر می‌رسد.

این بندر که در گذشته با نام‌هایی چون جنابا، گنابا و گنوه شناخته می‌شد، از قدیم محل رفت و آمد کشتی‌ها و تجار بوده و اقتصادی شکوفا داشته است. شهر امروزی گناوه در جنوب گناوه قدیم قرار دارد، قدمت شهر قدیمی به 1500 سال می‌رسد.

گناوه قدیم در یک نیم دایره در جانب شمالی شهر کنونی بر این شهر محیط بوده و امروزه از آن تنها ویرانه‌هایی با گذشته‌ای دور و طاق نماهای سنگی باقی مانده است. در شهر گناوه اقوام مختلفی از لر و عرب با ریشه دشتی زندگی می‌کنند و اکثر ساکنین آن شیعه و اقلیتی سنی هستند.

مسیر دسترسی به گناوه

برای سفر به گناوه باید ابتدا به استان بوشهر رفته و سپس خود را به بندر گناوه برسانید. اگر بخواهید با خودروی شخصی به گناوه بروید، فاصله تهران تا گناوه حدود 11 ساعت است. همچنین می‌توانید ابتدا با قطار یا هواپیما به اهواز رفته و از اهواز با اتوبوس به گناوه بروید. حدود چهار ساعت زمان می‌برد تا از اهواز به گناوه برسید.

مسیرهای زیر شما را به گناوه می‌رساند:

  • تهران، قم، اصفهان، شهررضا، سمیرم، یاسوج، گچساران، گناوه
  • تهران، قم، اراک، بروجرد، خرم آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر، گناوه
  • اهواز، بندر ماهشهر، هندیجان، بندر دیلم، گناوه
  • شیراز، قائمیه، شبانکاره، گناوه
غروب بندر گناوه (عکس: فرا)

خرید از بندر گناوه؛ معرفی بازارهای بندر

یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری بندر گناوه بازارهای آن است که در آن‌ها می‌توان اجناس مختلف از برندهای معروف را با قیمتی پایین‌تر از دیگر شهرها پیدا و خریداری کرد. در واقع چرخه اقتصاد گناوه بعد از ماهی‌گیری و کشاورزی برپایه تجارت با کشورهای عربی مجاور است.

نزدیکی بندر گناوه به دبی باعث شده است تا کالاهایی که در بازارهای گناوه عرضه می‌شود، مخصوصا لوازم خانگی مانند انواع یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون، کولر گازی و... بسیار ارزان‌تر از سایر شهرها باشد. این اجناس که در اصطلاح به آنها ته لنجی گفته می‌شود، با برندهای مختلف و به اشکال متنوع به قیمت مناسب در بازارهای گناوه به فروش می‌رسند.

علاوه بر لوازم برقی که قیمت مناسبی دارند، سوغاتی‌های دیگری می‌توان از گناوه تهیه کرد که محصول بومی خود شهر است. برای مثال گبه‌های گناوه بسیار معروف بوده و گلیم و گبه بافی در این شهر رایج است. همچنین می‌توان از این بندر حصیر و سفال به یادگار برد.

اگر به قصد خرید مسافر گناوه هستید بیایید نگاهی دقیق‌تر به بازارهای این بندر بیندازیم.

  • بازار اصلی بندر گناوه: در بازار اصلی گناوه تقریبا می‌توان هر کالایی از لوازم برقی و خانگی گرفته تا پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی را پیدا کرد. در بازار گناوه علاوه بر مغازه‌داران، دست‌فروش‌ها نیز در گوشه و کنار این بازار کالاهایی را برای فروش عرضه کرده‌اند که گاهی می‌توان اجناس خوبی در میان آنها یافت. بازار اصلی گناوه در مرکز شهر قرار دارد.
  • بازار سیف: یکی از مشهورترین بازارها برای خرید از بندر گناوه بازار سیف نام دارد. این بازار، بورس وسایل برقی است که البته بدون ضمانت‌نامه به فروش می‌رسند و خریداران باید پیش از خرید این موضوع را مد نظر داشته باشند. بازار سیف در میدان امام خمینی گناوه واقع شده است.
  • بازار بندر دیلم: بندر دیلم فاصله خیلی کمی از کشورهایی مثل کویت و امارات داشته و در بازار این بندر می‌توان اجناس با کیفیتی پیدا کرد که از کشورهای سنگاپور، تایلند و چین وارد شده‌اند. بازار بندر دیلم در 70 کیلومتری گناوه قرار داشته و 50 دقیقه زمان لازم است تا با اتومبیل خود را از گناوه به این بازار برسانید.
  • بازار ماهی فروشان: یکی از جذابیت‌های بنادر، بازارهای ماهی آنهاست. بازار ماهی فروشان بندر گناوه نیز یکی دیگر از بازارهای مشهور این شهر است که در آن انواع ماهی تازه و با کیفیت به فروش می‌رسد. این بازار در بلوار ملوان گناوه قرار دارد. یادتان نرود که حتما دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا از حال و هوای این بازار عکس‌هایی به یادماندنی بگیرید.

نکته: هنگام خرید از گناوه مراقب باشید که اجناس تقلبی را به جای اجناس اصلی خریداری نکنید. برای تشخیص اصل بودن یک کالا می‌توانید با کمک اسکنر گوشی موبایلتان بارکد کالا را در اینترنت جستجو کرده یا از اپلیکیشن‌های مرتبط با این موضوع استفاده کنید.

جاهای دیدنی گناوه

اگر به بندر گناوه سفر کردید، یادتان باشد، این بندر تاریخی علاوه بر بازار، جاهای دیدنی بسیاری نیز دارد که توصیه می‌کنیم زمانی را به دیدن این مکان‌ها اختصاص دهید. اول از همه سری به ساحل خلیج فارس بزنید و از تماشای امواج نیلگون خلیج فارس لذت ببرید. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی گناوه را معرفی می‌کنیم.

  1. تپه‌های باستانی گناوه: گفته می‌شود که تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان باز‌می‌گردد. در اطراف منطقه بندر گناوه تپه‌های باستانی وجود دارد که نشان دهنده قدمت تاریخی منطقه هستند و در آن‌ها اشیایی قدیمی مانند کوزه‌های سفالی، بوپال و... پیدا شده است. از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه‌ شاه ناصری اشاره کرد که در شرق روستا قرار داشته و 200 متر از روستای فعلی فاصله دارد. دیگر تپه معروف به تل محمد حیدر است که در شمال روستا و به فاصله‌ 100 متری از روستای فعلی قرار گرفته است. تپه معروف به قلعه‌‌ کلات نیز در جنوب روستای فعلی بوده و 100 متر از آن فاصله دارد. تپه چهارم نیز آرامگاه مردم روستاست.
  2. تالاب حله: تالاب حله که از رود حله سرچشمه ‌می‌گیرد، منطقه‌ای حفاظت شده در گناوه است که حدود 40 هزار هکتار وسعت داشته و زیستگاه پرندگان و جانوارانی چون شغال، گراز، گرگ و خرگوش است و هر زمستان نیز از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند. از جمله پرندگان نادری که در این منطقه یافت می‌شود، می‌توان به درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان پاخاکستری، چوب پا، نوک خنجری، اردک کله سبز، خوتکا و... اشاره کرد. اگر به گناوه سفر کردید گشت و گذار در این منطقه و مزارع سرسبز اطراف و پرنده نگری در این تالاب را از دست ندهید.
    تالاب حله از جاهای دیدنی گناوه (عکس: برنا)
  3. دهکده توریستی مال قائد: در فاصله‌ای کمتر از 500 متری شمال شهر گناوه، دهکده زیبای مال قائد قرار دارد. این دهکده دارای چشم‌اندازی بسیار زیباست و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گناوه محسوب می‌شود. مال قائد بیش از چهار هزار نفر جمعیت داشته و با توجه به اینکه پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان گناوه است، چیزی نمانده که به شهر تبدیل شود.
  4. بندر ریگ: یکی از بنادری که دارای ارزش تاریخی بوده و می‌تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد، بندر ریگ است. این بندر به خاطر موقعیت استراتژیک خود، از زمان صفویان محل نزاع ایرانیان با انگلیسی‌ها و پرتغال‌ها بوده است. در نهایت یکی از ساکنان منطقه به نام میرمهنا توانست به سلطه پرتغالی‌ها در خلیج فارس پایان دهد. با توجه به اینکه این منطقه جاذبه گردشگری دارد، خدمات گردشگری در روستا و همچنین جاده‌های منتهی به آن توسعه یافته است.
  5. رودخانه دره گچی: از جمله جاهای دیدنی گناوه می‌توان به رودخانه فصلی دره‌ گچی اشاره کرد که سرچشمه آن کوه پونه گز، در شمال شرقی گناوه بوده و بعد از بندر گناوه به خلیج فارس و دریای عمان می‌ریزد. در واقع این رود بعد از اینکه به روستای گاو‌ سفید می‌ریزد، دارای دو انشعاب می‌شود. یک شاخه از دره گیجک و  بندر گناوه گذشته و شاخه دیگر از روستای پوزه‌گاه و بندر ریگ عبور می‌کند و در نهایت هر دو به دریای خلیج فارس می‌ریزند.
  6. سواحل و باغ های زیبا: همان طور که در ابتدا اشاره شد بندر گناره یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس را دارد که بسیار دیدنی و آرامش بخش است. بهترین منطقه‌های ساحلی گناوه را می‌توان در روستاهای چهک و کشویی پیدا کرد که بین بندر گناوه و ریگ قرار دارند. جدا از تفریحات آبی مانند قایق سواری، پیاده‌روی در ساحل شنی پوشیده از صدف و تماشای غروب و طلوع خورشید در ساحل بسیار لذت بخش است؛ مخصوصا اگر خوش شانس باشید و بتوانید جست و خیز دلفین‌ها را در آب تماشا کنید. در نزدیک ساحل خلیج فارس باغ‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید در آنها تفریح یا استراحت کنید. از جمله این باغ‌ها می‌توان به باغ‌های شول، گمارون، چاهبردی و بنکی اشاره کرد.
  7. امامزاده سلیمان بن علی: امامزاده سلیمان بن علی، زیارتگاهی در گناوه و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این امامزاده که در حاشیه جاده گناوه به دیلم قرار دارد، دارای نمایی بسیار زیبا بوده و طرح پلکانی معماری آن بسیار خاص و جذاب است. گنبد زیارتگاه نیز با کاشی‌‌های آبی فیروزه‌ای تزئین شده و کاشی‌کاری لوزی‌ شکل سفید و لاجوردی بخش ساقه گنبد بسیار زیباست.
  8. جزیره میرمهنا: جزیره میرمهنا در 15 کیلومتری بندرگناوه واقع شده است. این جزیره خالی از سکنه بوده و تنها برای بازدید می‌توانید به این جزیره بروید. در میرمهنا درخت‌های انجیر و انگور فراوانی به چشم می‌خورد که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارند. پیشنهاد می‌شود مقدار اندکی از آنها را بچینید و به عنوان سوغات گناوه برای دوستان یا خانواده ببرید. 
  9. برج خان: برج خان در بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه واقع شده است. علاوه‌بر قدمت بالایی که این برج دارد، معماری شگفت‌انگیز آن نیز دلیلی دیگری برای شهرت این اثر تاریخی است. حوض نقلی، آینه‌های کوچک، دیوارهای سنتی همه و همه از زیبایی‌های برج خان محسوب می‌شوند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان گناوه می‌توان به بناهای مذهبی و تاریخی چون بی بی مریم، شاه صدالدین، آقا ابوالحسن، مسجد خان چهار روستایی و حسینیه خان اشاره کرد. همچنین تماشای غار تودیو در 500 متری شمال شهر گناوه، برج خان و جزایر جنوبی و شمالی خالی از لطف نیست. اگر فرصت کردید حتما سری هم به روستای تنگ فاریاب، روستای شول و ساحل قلعه حیدر زده و بازدید از ساحل ماسه‌ای چاهک با جنگل‌های انبوه و دست کاشت آن را از دست ندهید. همچنین در گناوه می‌توانید به کارگاه‌های لنج سازی و گبه بافی سر زده و از نزدیک مراحل بافت گبه یا ساخته شدن کشتی‌ها و قایق‌ها را ببینید.

در نهایت ناگفته نماند که با رفتن به گناوه حتما تجربه‌هایی مثل قایق سواری، ماهیگیری، دیدن کارگاه‌های لنج سازی، قدم زدن در سواحل با پای برهنه و خرید از بازارهای لنجی را از دست ندهید. 

بهترین فصل سفر به بندرگناوه

اگر در ماه‌های گرم سال به گناوه سفر کنید، به خاطر رطوبت و گرما احتمالا لباس‌هایتان خیس می‌شود. بنابراین بهترین زمان سفر به این بندر تاریخی و تجاری از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

به طور کلی بهتر است در ماه‌های سرد سال برای سفر به مناطق جنوبی ایران برنامه‌ریزی کرد. از اواسط آبان ماه تا فرودین ماه اغلب دشت‌های اطراف شهرهای جنوبی پوشیده از گل شده و طبیعت زیبای گناوه خودنمایی می‌کند. در این صورت می‌توانید در طبیعت زیبای جنوب و سواحل دریا تفریح کرده و بدون اینکه گرما آزارتان دهد، از بازارهای گناوه خرید کنید. فکر سفر به این بندر در فصول گرم سال را از سرتان بیرون کنید، زیرا دمای هوا بسیار بالا بوده و مانع از آن می‌شود که به آسانی به گشت‌وگذار بپردازید. گفتنی است که در سفر به بندرگناوه حتما لباس خنک و مناسب به همراه داشته باشید تا از گرمای هوا اذیت نشوید.

آب و هوای بندر گناوه

با توجه به موقعیت جغرافیایی بندرگناوه، آب و هوای آن همچون اکثر نقاط جنوبی ایران گرم و مرطوب است. میانگین دمای منطقه 25 درجه سانتیگراد بوده و دما در ماه‌های گرم سال بین 30 تا 50 درجه و در ماه‌های سرد سال نیز بین 10 تا 16 درجه سانتیگراد متغیر می‌باشد. میزان میانگین بارندگی سالانه گناوه نیز 150 میلی‌متر است.

اقامتگاه ها و هتل های بندر گناوه

در طی سفر به گناوه می‌توانید خانه‌های محلی را با قیمت مناسب اجاره کنید؛ شاید هم ترجیح می‌دهید در یک هتل اقامت داشته باشید. برخی از معروف‌ترین اقامتگاه‌ها و هتل‌های گناوه عبارتند از:

  • هتل ستاره خلیج فارس: این هتل دو ستاره در خیابان ساحلی بندرگناوه و در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد. با اقامت در این هتل سه طبقه به سادگی می‌توانید به مراکز خرید دسترسی داشته باشید. هتل ستاره خلیج فارس دارای امکاناتی چون اینترنت، کافی‌شاپ و تاکسی سرویس شبانه‌روزی است.
  • هتل آپارتمان دهدشتی گناوه: هتل تک ستاره دهدشتی یک طبقه و دارای 10 واحد اقامتی است. این هتل به ساحل دریا و دیگر جاذبه‌های گردشگری بندرگناوه همچون بندر ریگ، جزیره میر مهنا، برج خان و امام زاده سلیمان بن علی نزدیک است.
  • هتل خور: هتل دو ستاره خور هم به ساحل و هم به مراکز خرید نزدیک است و امکاناتی چون رستوران، کافی‌شاپ و میز پینگ پنگ دارد.
  • مرکز اسکان فرهنگیان گناوه: خانه معلم گناوه، مکان اقامت مناسبی برای فرهنگیانی است که به این شهر سفر می‌کنند.

اگر در فصلی خوش آب و هوا به این بندر سفر کردید و نمی‌خواهید برای اقامت خود هزینه نمایید، این امکان وجود دارد که در برخی از نقاط شهر چادر زده و کمپینگ کنید. برای کمپ در طبیعت حتما وسایل کمپینگ از جمله چادر، زیرانداز، پتو، لباس مناسب، کیسه خواب، ظرف، مواد غذایی، کبریت، گاز پیک نیک، کیسه زباله، چراغ پیشانی (هد لایت) و… به همراه داشته باشید تا برای اقامت در طبیعت هیچ گونه مشکلی نداشته باشید. 

در آخر پیشنهاد می‌کنیم اگر به رستوران‌های گناوه سر زدید، حتما ماهی کباب آنها را امتحان کنید. از رستوران‌های معروف گناوه می‌توان به سفره‌خانه سنتی شبستان در خیابان شیلات، رستوران سلطانیه در خیابان جمهوری اسلامی و رستوران آلنوش در پارک ساحلی اشاره کرد. اگر اطلاعات دیگری از گناوه و خرید از گناوه دارید، لطفا آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

بندر
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای بندر گناوه
متاسفانه توری برای بندر گناوه پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های بندر گناوه و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
سوالات متداول

این بندر کجاست؟

این بندر تاریخی در نزدیکی بوشهر قرار دارد. پس برای رسیدن به بندر گناوه ابتدا باید به بوشهر بروید.

بهترین فصل سفر به گناوه کدام است؟

سفر به بندر گناوه در فصل تابستان به علت گرمی هوا و رطوبت موجود در هوا توصیه نمی‌شود. بنابراین بهترین فصل سفر اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

جاهای دیدنی این بندر کجاست؟

از جاهای دیدنی این بندر می‌توان به تپه‌های باستانی گناوه، تالاب حله، دهکده توریستی مال قائد، بندر ریگ، رودخانه دره گچی، سواحل و باغ های زیبا و امامزاده سلیمان بن علی اشاره کرد.
نقد و بررسی
نقد و بررسی بندر گناوه
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟