ورود / ثبت نام

شهمیرزاد سمنان؛ معرفی ییلاقی پر از باغ گردو

اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید

شهمیرزاد منطقه‌ای در شمال استان سمنان است. این شهر یکی از معدود مناطق سرسبز این استان نیمه کویری محسوب می‌شود. بنابراین از جمله مقاصد تفریحی پرطرفدار بین مردم سمنان و شهرهای اطراف است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر خوش آب و هوا را دارید، با ما همراه باشید تا با دیدنی های شهمیرزاد، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سوغات و غذاهای محلی آن بیشتر آشنا شویم.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

شهمیرزاد سرسبز دیدنی‌های بسیاری برای فرار از شلوغی شهر و دود و دم ماشین‌ها دارد. از درختان بلند و انبوه گرفته تا چشمه‌های خروشان، قله‌های سرسبز و خنک و باغ‌های میوه پهناور را در این شهر می‌توانید مشاهده کنید. اگر در فصل تابستان و اواخر بهار به این شهر زیبا سفر کنید می‌توانید در باغ‌های باشکوه آن قدم بزنید و از هوای تازه و میوه‌های خوش عطر و طعم آن استفاده کرده و احساس طراوت و سرزندگی را تجربه کنید.

این ییلاق خوش آب‌وهوا برای سفرهای بهاری و فرار از گرمای تابستان مناسب است. در ادامه برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهمیرزاد را آورده‌ایم.

۱. شهر بازی و پارک کوهستان

شهر بازی و پارک کوهستان از جمله مناطق توریستی این شهر است. در این پارک می‌توانید علاوه‌بر طبیعت زیبا و قدم زدن در کنار درختان سپیدار، از تفریحات پارک هم لذت ببرید. در پارک کوهستان شهمیرزاد تله سیژ هم وجود دارد که توسط یک شرکت اتریشی به نام ساخته شده است. می‌توانید به همراه فرزندان خود بر این تله سیژها سوار شده و از تماشای درختان و محیط زیر پای خود از ارتفاع زیاد، هیجان را تجربه کنید. شهر بازی و پارک کوهستان را در میدان اصلی شهمیرزاد می‌توانید پیدا کنید.

۲. هفت چشمه و سرچشمه

در مسیر جاده شهمیرزاد به چاشم، چشمه‌های خروشانی را خواهید دید که از چشمه‌های معروف شهمیرزاد هستند. هفت چشمه و سرچشمه دو چشمه‌ای هستند که با فاصله نه چندان دور از هم از دل کوه شیرقلعه می‌جوشند. آب این دو چشمه در نهایت به یکدیگر پیوسته و به صورت رودخانه‌ای مسیر خود را به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهد.n]

۳. منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شده پرور به دلیل نزدیکی به مازندران و قرار گرفتن در قسمت جنگلی و نسبتا پربارش سمنان، دارای پوشش گیاهی و زیستی متنوعی است. از این‌رو این منطقه را به منطقه‌ای حفاظت شده تبدیل کرده‌اند تا از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند آن حفاظت شود. پرور در 35 کیلومتری شمال مهدیشهر قرار دارد، این منطقه حفاظت شده در مرز دو استان مازندران و سمنان واقع شده است.

اگر از جاده ساری به سمت شهمیرزاد حرکت کنید می‌توانید پرور زیبا و همچنین درختانی مانند بلوط، افرا، راش،‌ ولیک، اورس، گلابی وحشی، درمنه، آویشن، انواع گون، انواع گرامینه، ممرز، زرشک، گل گاو زبان و غیره را ببینید. در منطقه حفاظت شده پرور انواع مختلف حیوانات اهلی و وحشی مانند خرس، آهو، خرگوش، شاهین، کبک، مار و... زندگی می‌کنند.

۴. قله ارم

یکی دیگر از دیدنی های شهمیرزاد قله ارم آن است. در سمت شمال غرب این شهر و جنوب غرب روستای چاشم در رشته کوه‌های البرز قله‌ای شگفت انگیز به نام ارم وجود دارد. این قله در میان کوه‌های بلند و دره‌ای عمیق قرار دارد و به همراه پوشش گیاهی بی‌نظیرش، جلوه‌ای زیبا از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

۵. جنگل فینسک

دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز جنگلی اعجاب انگیز را در خود جای داده است. جنگلی بر فراز کوه، با آب و هوای مدیترانه‌ای و درختان انبوه که به دره‌ای زیبا منتهی می‌شود. این جنگل انواع گونه‌های حیوانی را هم در خود جای داده، حیواناتی مانند روباه، گراز، خرس، راسو، پلنگ، خوک، خفاش، کبک و غیره در این جنگل پناه گرفته و به زندگی خود ادامه می‌دهند. در واقع این جنگل بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است که در ۵۴ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد می‌توانید آن را ببنید.

۶. جنگل رودبارک

جنگل رودبارک در منطقه‌ای به همین نام در ۴۰ کیلومتری جاده شهمیرزاد به ساری قرار دارد. جنگل رودبارک با درختانی انبوه بر دامنه‌ کوه‌ها آرمیده است. در این منطقه می‌توانید علاوه‌بر جنگلی زیبا، از دیدن چشمه‌ها، تپه‌های سرسبز و انواع حیوانات و پرندگان خوش آواز هم لذت ببرید. در جنگل رودبارک که به آن لعلوم هم می‌گویند، غاری اعجاب انگیز نیز وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست؛ البته برای بازدید از این غار باید از لیدرهای محلی کمک بگیرید.

۷. تنگه و چشمه روزیه

تنگه و چشمه روزیه یکی دیگر از دیدنی های شهمیرزاد است. برای دیدن آن‌ها باید به روستای چاشم در مسیر چاشم به خطیرکوه بروید. تنگه روزیه با عرضی ۸ کیلومتری در دامنه شمالی کوه ارم در این روستا قرار دارد. در بازدید از این تنگه به یاد داشته باشید که فقط به دهانه شمال غربی آن به راحتی می‌توانید دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به باقی نقاط، باید امکاناتی از جمله ابزار سنگ نوردی در اختیار داشت. به علاوه، در این منطقه می‌توانید آبشار روزیه چاشم را هم ببینید که در بین دو کوه در نزدیکی تنگه روزیه قرار دارد.

۸. شیر قلعه

در زمان اشکانیان برای حفاظت از جاده ابریشم قلعه‌ای به نام شیر قلعه در یکی از راه‌های انشعابی این جاده ساخته شد. این قلعه ارتفاعی در حدود ۲۵۰ متر از زمین‌های مسطح اطرافش دارد و برای دیدن آن باید به ۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد بروید. شیر قلعه قدمت زیادی دارد و به همین دلیل جزئیات زیادی از سازه‌های داخل آن باقی نمانده، اما هنوز هم آثاری از قلعه و پله‌های مارپیچی آن به خوبی قابل رویت است.

۹. بلبل دره

محله‌ای در شهمیرزاد وجود دارد که در دره‌ای به نام بلبل دره قرار گرفته است. این محله پر از انواع درختان سرسبز و کهن است که هر کدام چندین سال قدمت دارند. میوه‌های باغ‌های آن زبان زد و صدای بلبل‌هایش مشهور است. در واقع بلبل دره به دلیل صدای بلبل‌هایی که همواره روی شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده‌اش هنرنمایی می‌کنند، به این نام معروف شده است.

۱۰. قلعه دژوهل

دژوهل قلعه‌ای بسیار قدیمی و مربوط به دوران قبل از اسلام است؛ قلعه‌ای سنگی که از زمان‌های دور به یادگار مانده و نوع معماری و نحوه ساخت قلعه‌های دوران خود را به خوبی زنده می‌کند. این قلعه روی رشته کوهی ساخته شده که قسمتی از باغ‌های سرسبز را هم در بر می‌گیرند. در واقع با سفر به قسمت شمال غربی شهمیرزاد، علاوه بر قلعه دژوهل می‌توانید از باغ‌های میوه شگفت انگیزش نیز لذت ببرید.

۱۱. خانه تاریخی

در منطقه محرم دشت شهمیرزاد خانه‌ای کهنسال وجود دارد که به خانه تاریخی معروف است. طبق نظر مورخان این خانه در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی و به دستور میرزا غلام رضا به منظور استفاده شخصی ساخته شد و اکنون به دلیل قدمت تاریخی‌اش به عنوان جاذبه گردشگری مورد توجه گردشگران است. خانه تاریخی در میان باغی سرسبز و درختانی بلند و زیبا قرار گرفته که جلوه‌ زیباتری به این بنا داده‌اند. مسیر دسترسی به محله محرم دشت در زیر قرار داده شده است.

۱۲. پارک و شهربازی کوهستان

در میدان اصلی شهمیرزاد شهربازی و پارکی وجود دارد که یکی دیگر از جاهای دیدنی شهمیرزاد به شمار می‌روند. پارکی زیبا با درختان و گل‌های جذاب که جای بسیار مناسبی برای تفریحات خانوادگی است. اگر در فصل مناسبی به این پارک سر بزنید، طبیعت شگفت انگیزش خاطرات خوبی برایتان خواهد ساخت. در این پارک تله سیژ هم وجود دارد که مسافران و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

۱۳. کمان رستم

کمان رستم نام درخت گردوی کهنسال و قطوری است که بیش از ۱۳ قرن قدمت دارد. طول این درخت به بیش از ۱۵ متر هم می‌رسد و شاخه‌هایش چندین متر از فضای اطراف را پوشش داده‌اند. از آنجایی که این درخت گردو به دو شاخه اصلی به مانند کمانی تقسیم شده، نام کمان رستم را به آن داده‌اند. درخت کهنسال ارزش معنوی و توریستی بسیاری برای مردم منطقه دارد و به همین دلیل هم شهرداری به خوبی از آن مراقبت می‌کند.

شهمیرزاد کجاست؟

شهمیرزاد شهری سرسبز در استان کویری سمنان بوده که آب و هوایی معتدل و خنک دارد و از جاهای دیدنی سمنان محسوب می‌شود. پوشش گیاهی این شهر نسبت به مناطق اطراف، بسیار سرسبزتر بوده و همین امر موجب جلب توجه مردم به خصوص از شهرهای اطراف می‌شود.

درختان گردو و سپیدار و آلوی شهمیرزاد بسیار معروف هستند و یکی از دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شوند. در واقع بزرگترین باغ گردوی جهان در این شهر قرار داشته و معروف‌ترین محصول این شهر هم گردو است. گفتنی است بخش عمده‌ای از اقتصاد مردم شهمیرزاد بر پایه کشاورزی استوار بوده و باغات میوه بسیاری از جمله باغ‌های گردو و آلو و سیب و... در این منطقه وجود دارد

این منطقه زیبا حدود ۲۴ کیلومتر از سمنان فاصله دارد و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز واقع شده است. این شهر از تهران تنها ۲۴۲ کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی به سرزمین گردو

اگر از سمنان قصد سفر به این شهر زیبا را دارید‌، باید مسیر ۲۴ کیلومتری سمنان به شهمیرزاد را در پیش بگیرید. اگر از سمت ساری می‌خواهید به این شهر بروید، مسیر ۱۷۰ کیلومتری ساری به شهمیرزاد پیش رویتان است.  به‌علاوه مسیر ساری به دوآب و سپس شهمیرزاد هم یکی دیگر از مسیرهای این منطقه محسوب می‌شود.

اقامت در سفر به سرزمین باغ های گردو

اگر قصد دارید در سفر به این منطقه ییلاقی چند روزی در این شهر اقامت کنید و از همه دیدنی‌های آن با خیال راحت لذت ببرید، باید بدانید این شهر ویلاها و سوئیت‌های خوبی دارد. اقامتگاه‌های دنجی که از سر و صدای زیاد دور بوده و همچنین قیمت مناسبی هم دارند.

در واقع باید گفت هزینه‌های اقامت و اجاره ویلا در شهمیرزاد معمولا کم‌تر از اغلب شهرهاست. به علاوه، اجاره سوئیت در شهمیرزاد هم بسیار رایج و به صرفه است. چرا که سوئیت‌های متعدد و مناسبی در آن آماده پذیرایی از مهمانان هستند. می‌توانید در ادامه با چند مورد از بهترین اقامتگاه‌های شهمیرزاد آشنا شوید.

  • ویلای کوهستانی: این ویلا در روستای چاشم قرار داشته و دارای ۲ سوئیت است که به تمام امکانات رفاهی و بهداشتی مانند لوازم گرمایشی، سرمایشی، آشپزخانه مجهز، اینترنت، سرویس بهداشتی مجزا و غیره مجهز هستند. منطقه ییلاقی و آب و هوای خنک و معتدلش بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند. سکوت و هوای پاکی که پس یک گردش دلچسب، در این ویلا تجربه می‌کنید، از دلایلی است که سفرتان را به یاد ماندنی خواهد کرد.
  • هتل خانه گل: این هتل در خیابان ساری شهمیرزاد واقع است. هتل خانه گل که یکی از معروف‌ترین هتل‌های این شهر محسوب می‌شود، چند سوئیت و اتاق دارد. غذاهای لذیذ هتل گل خانه در میان هتل‌های شهمیرزاد معروف است. شما می‌توانید در این هتل غذای سنتی هم سفارش دهید و از آن لذت ببرید.
  • اقامتگاه پردیس: این اقامتگاه با ۲ واحد مجزا در روزیه قرار دارد. هر کدام از آن‌ها ۲ سوئیت دارند. دره اوپرت، منطقه زیبای پرور و آبشار روزیه هم به این اقامتگاه بسیار نزدیک هستند. بنابراین در پردیس اقامتی دلچسب در انتظارتان است. چرا که می‌توانید به راحتی و سرعت به این مناطق دیدنی شگفت انگیز دسترسی داشته باشید.
  • هتل سنگسر: یکی دیگر از هتل‌های معروف هتل سه ستاره سنگسر در سنگسر است که تنها ۶ کیلومتر با شهمیرزاد فاصله دارد. این هتل ۱۴ اتاق و سوئیت داشته و تمام امکانات رفاهی و بهداشتی را برای مسافرانش تامین می‌کند. بنای اصلی هتل سنگسر متعلق به دوران پهلوی است که به منظور اقامت شخصی توسط یکی از سران ثروتمند پهلوی ساخته شده بود.

شهمیرزاد هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگری هم دارد که در روستاها و مناطق مختلف شهر از مهمانان پذیرایی می‌کنند. همچنین اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه‌های مبله مهمان‌پذیر که مخصوص اجاره چندروزه هستند نیز انتخاب خوبی برای اقامت در این شهر به شمار می‌روند.

سوغات و غذاهای محلی بهشت کویری

شهمیرزاد منطقه‌ای است خوش آب و هوا که محصولات کشاورزی‌اش بسیار معروف و پرطرفدار هستند. محصولاتی مانند گردو، آلو، سیب و غیره از جمله سوغاتی‌ها و محصولات کشاورزی مشهور این شهر به شمار می‌روند. اگر در فصل مناسبی به این شهر سفر کنید می‌توانید از باغ‌های گردوی بی‌انتها و شگفت انگیزش لذت برده و میوه‌های تازه و خوشمزه با خود به سوغات ببرید.

در این مطلب با جاهای دیدنی شهمیرزاد آشنا شدیم و در مورد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سوغات این شهر اطلاعاتی کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

قلعه
تنگه
جنگل
کوه
منطقه حفاظت شده
شهربازی
خانه
چشمه
اولین نفری باشید که نقد و بررسی می‌کنید
تورهای شهمیرزاد
متاسفانه توری برای شهمیرزاد پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های شهمیرزاد و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی شهمیرزاد
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 0 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟