ورود / ثبت نام

شاهرود: معرفی 10 تا از برترین جاهای دیدنی شاهرود + آدرس و عکس

0 از 5
/ 3 امتیاز

شاهرود یکی از شهرهای شمال شرقی ایران است که در استان سمنان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی سمنان محسوب می‌شود. شاهرود شهر وسیعی است و هر منطقه از آن آب و هوای نسبتا متفاوتی دارد. از این رو به آن شهر چهارفصل هم می‌گویند. زیبایی‌های هر منطقه از این شهر چهارفصل، طبیعت دوستان و گردشگران را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم قصد سفر به شاهرود زیبا را دارید، با ما همراه باشید تا با معروف‌ترین جاهای دیدنی شاهرود و سوغات و صنایع دستی و شرایط اقامت در آن بیشتر آشنا شویم.

 

فهرست مطلب:

شاهرود کجاست؟

همانطور که گفتیم شاهرود شهر بزرگی است. این شهر از نظر وسعت، دومین شهر بزرگ ایران به شمار می‌رود. به طوری که از شمال تا جنوب آن جنگل‌های شمالی ایران تا کویر یزد و اصفهان را پوشش می‌دهد. همین اقلیم خاص این شهر را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

شاهرود از سمت شمال به استان گلستان، از جنوب به استان‌های یزد و اصفهان، از شرق به خراسان رضوی و شهرستان میامی و از غرب به دامغان می‌رسد. از آنجایی این شهر در مسیر جاده ابریشم و جاده تهران به مشهد قرار دارد، پیشرفت خوبی از نظر اقتصادی و گردشگری و غیره شاهد بوده است.

مسیر دسترسی به شاهرود

برای سفر به شاهرود زیبا مسیرهای زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها راه آهن شاهرود است. این راه آهن از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم و سمنان قطار دارد. اما اگر می‌خواهید از سمت تهران و با خودروی شخصی به شاهرود سفر کنید بهتر است از جاده ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود اقدام کنید.

جاهای دیدنی شاهرود

شهر شاهرود در استان سمنان قرار دارد. مردم این شهر اغلب به زبان فارسی و با لهجه شاهرودی سخن می‌گویند. در قسمت‌های شمالی که به استان گلستان نزدیک است، لهجه مازندرانی هم به وفور دیده می‌شود. پوشش گیاهی و حیوانی این شهر نیز با توجه به چهارفصل بودن آن بسیار متنوع و جذاب است. هر منطقه با توجه به نوع آب و هوا، پوشش گیاهی و حیات وحش نسبتا متفاوتی دارد.

در این شهر می‌توانید جنگل و درختان انبوه و بیابان را با هم ببنید. این شهر از یک طرف به دامنه‌های رشته کوه البرز و از طرف دیگر به کویر می‌رسد. شاهرود زیبا همه این جاذبه‌ها را در کنار بناهای تاریخی کهن و ارزشمند دارد؛ پس سفر به این شهر را از دست ندهید.

۱. چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ مجن در روستایی به همین نام در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد. همانطور که از نام این چشمه پیداست سنگ‌های این چشمه در اثر مواد معدنی که همراه آب به سطح زمین می‌آیند، به چندین رنگ در آمده و پدیده‌ای زیبا را خلق کرده‌اند.

انواع کانی‌ها و مواد معدنی مانند آهن، جیوه، گوگرد و غیره موجب رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای، قهوه‌ای، نارنجی، آبی، صابونی و... در کف چشمه شده و نام چشمه هفت رنگ را به آن داده است. البته به دلیل مواد معدنی و املاح بالای آب، شنا کردن در این منطقه توصیه نمی‌شود. قسمت‌های پایین‌تر که از میزان املاح و رنگ آب کاسته می‌شود، برای این کار بهتر به نظر می‌رسد. چشمه هفت رنگ مجن را می‌توانید در دره قله شاهوار، روبه‌روی باغات فرحزاد پیدا کنید.

۲. جنگل ابر

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان است. این جنگل قدمتی در حدود ۴۰ میلیون سال دارد و از دوره سوم زمین ‌شناسی یعنی دوران ژوراسیک به یادگار مانده. جنگلی که علت سفر بیش از نیمی از گردشگران به شاهرود است. جنگل ابر در منطقه‌ای کوهستانی و نزدیک به رشته کوه البرز قرار دارد. به همین دلیل در بیش از نیمی از سال ابرها پایین‌تر از حد معمول آمده  و لا به لای درختان انبوه جنگل پرسه می‌زنند. در ارتفاعات بلندتر می‌توانید جنگل و درختان غرق در ابرها را هم ببینید. تصویری رویایی که شاید تا به حال فقط در فیلم‌ها دیده باشید! جنگل ابر در روستایی به نام ابر در ۴۵ کیلومتری شاهرود واقع است. برای رسیدن به این جنگل می‌توانید از مسیر شاهرود به آزادشهر تا ۱۲ کیلومتری روستای ابر رفته و از تماشای جنگل لذت ببرید.

جنگل ابر (عکس: علی دامغانی)

3. روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا در جوار منطقه کویری شاهرود و در دامنه کوه‌ها قرار دارد. این روستا به سبک روستاهای ماسوله و به  صورت پلکانی در دل کوهستان‌های شاهرود ساخته شده است. سبک پلکانی روستا تصویر زیبایی از هنر دست انسان در دل طبیعت می‌سازد، خانه‌هایی که هنرمندانه و با تکیه به یکدیگر تا بالای کوه کشیده شده و روستایی گرم و صمیمی برای اهالی به وجود آورده است. اگر در پشت بام بالاترین ساختمان بایستید، به راحتی می‌توانید تمام روستا و مردمی که در کوچه پس کوچه‌های آن مشغول کار و تلاش هستند ببینید. روستای قلعه بالا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود واقع است.

4. دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش

دشت وسیع کالپوش در نزدیکی شاهرود از جمله دیدنی‌‌های جذاب این شهر و استان است. دشتی که در فصل بهار پوشیده از شقایق شده و رنگ‌های زیبایش دل هر کسی را به تپش وا می‌دارد و در تابستان زردی آفتاب گردان‌هایش چشم را می‌نوازد. با ایستادن در کنار دشت کالپوش تا چشم کار می‌کند هنر طبیعت را خواهید دید و از استشمام بوی طراوت و گل‌های رنگارنگ سیراب خواهید شد. دشت گل‌های کالپوش را می‌توانید در میامی، بعد از روستای حسین آباد کالپوش، منطقه گردشگری دشت شقایق پیدا کنید.

دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش (عکس: نبی نبیان)

۵. پارک آبشار شاهرود

یکی دیگر از جاهای دیدنی شاهرود پارک آبشار آن است. پارک آبشار در واقع مجموعه‌ای تفریحی در شمال شرق شاهرود،‌ خیابان شهید صدوقی است. این پارک بزرگترین پارک شاهرود بوده و حوضچه‌های بزرگ، آبشار مصنوعی، جاده سلامت، امکانات ورزشی، فضای جنگلی و غیره برای تفریح و سرگرمی دارد. آلاچیق‌ها و اماکنی برای چادر زدن و گشتن، یکی دیگر از دلایلی است که مردم شاهرود و گردشگران برای گذراندن تعطیلات به این پارک زیبا می‌کشاند. تمامی روزهای هفته استفاده از این پارک رایگان بوده و قدم زدن و تفریح در آن می‌تواند مسافرتتان را لذت بخش‌تر کند.

۶. آبشار نکارمن

آبشار نکارمن مثالی است که به خوبی تقابل طبیعت و جنگل با کویر را در شاهرود نشان می‌دهد. این آبشار در منطقه‌ای جنگلی در دل کویر قرار دارد و شگفتی همگان را برانگیخته است. برای رفتن به این آبشار باید به روستای نکارمن در ۲۵ کیلومتری شاهرود بروید. روستایی که آبشارها و چشمه‌های زیبایی در خود جای داده و تبدیل به بهشت کوچکی در دل کویر بی آب و علف شده. آب آبشار نکارمن به صورت رودخانه‌ای جاری شده و راه خود را ادامه می‌دهد. این رودخانه در تابستان‌ها کم آب‌تر می‌شود. اما در سایر فصل‌های سال پرآب و زیبا جلوه‌گری می‌کند.

۷. کویر رضا آباد

کویر رضا آباد از دیگر دیدنی های شاهرود است که نباید بازدید از آن را دست داد. در کنار جنگل و دشت و آبشارهای شگفت انگیز بد نیست کویر بی‌نظیر شاهرود را هم ببینید. کویر رضا آباد در سمت جنوب شرقی شاهرود با ۱۴۰ کیلومتر فاصله از آن قرار دارد. کویر بی‌پایان با تپه‌های شنی کوچک و بزرگ، گله‌های شتر، آسمان بی‌ابر و سکوت بی‌انتها از جذابیت‌های غیرقابل انکار مناطق کویری است. در کویر رضا آباد می‌توانید همراه با تور گردشگری روستایی و عشایری از خانه‌های گنبدی شکل خشتی، سیاه چادر عشایر، تورهای شترسواری و غیره در این کویر بی‌کران و گرم، لذت ببرید. برای رفتن به  کویر رضا آباد می‌توانید از جاده بیارجمند شاهرود اقدام کنید که در فاصله ۱۲۳ کیلومتری آن به روستای رضا آباد می‌رسید.

کویر رضاآباد

بیشتر بخوانید: کویر رضاآباد کجاست؟ راهنمای سفر + مسیر دسترسی و عکس

۸. خانه یغمایی ها

خانه یغمایی‌ها در اوایل دوران پهلوی و به منظور استفاده شخصی بنا شد. این خانه به سبک خانه‌های یزدی و به دست تاجری ثروتمند، بزرگ خاندان یغمایی، ساخته شد. سبک قدیمی خانه بسیار دلنشین بوده و نحوه زندگی مردم دوران خود را به خوبی تداعی می‌کند. خانه یغمایی‌ها حیاطی بزرگ دارد که برای ورود به آن ابتدا باید از یک دالان که ورودی را به حیاط وصل می‌کند بگذرید. در داخل حیاط اتاق‌هایی را خواهید دید که در خروجی همه آن‌ها به سمت حیاط باز می‌شود، ‌به علاوه یک حوضچه زیبا و گل‌ها و درختچه‌های اطرافش که حس و حالی فراموش نشدنی به هر کسی می‌بخشد. خانه یغمایی‌ها را که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شاهرود است، می‌توانید در شاهرود، خیابان تهران، خیابان ۸ شهریور ببینید.

۹. بازار تاریخی شاهرود

بازار تاریخی از جمله دیدنی های شاهرود است که در کنار بازدید از آن می‌توانید لوازم مورد نیازتان را هم تهیه کنید. این بازار از دوران قاجار به یادگار مانده و ساخت آن نیز به سبک بازارهای قاجاری و به صورت سرپوشیده شکل گرفته. بازار تاریخی شاهرود در واقع مجموعه‌ای از چند کاروانسرا، بارانداز، مسجد و حمام است که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. برای ورود به بازار با دو راسته اصلی رو به رو می‌شوید؛ به نام‌های راسته بازار و بازار انارکی‌ها که هر کدام محصولات خاص خود را دارند. برای دیدن بازار تاریخی شاهرود باید به خیابان جمهوری شاهرود بروید.

۱۰. آرامگاه بایزید بسطامی

ابویزید طیفور بن عیسی بن آدم بن سروشان بسطامی معروف به بایزید بسطامی، یکی از بزرگترین عارفان قرن سوم بود. این عارف بزرگ در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد، اما طی اتفاقات و تغییراتی به دین اسلام گروید و برای گسترش اسلام به بسطام بازگشت. آرامگاه او ارزش و اعتبار ویژه‌ای میان مردم، به خصوص اهالی بسطام دارد. این آرامگاه در کنار آرامگاه امامزاده محمد قرار دارد و برای رفتن به آن باید از جاده شاهرود به آزادشهر راه بیفتید و به سمت بسطام حرکت کنید. پس از طی ۵ کیلومتر در این شهر زیبا خواهید بود.

آرامگاه بایزید بسطامی (عکس: امیررضا رحیمی)

بهترین زمان سفر به شاهرود

آب و هوای غالب در شاهرود معمولا معتدل و گرم کویری است. بنابراین در حالت کلی نیمه اول سال بهترین زمان سفر به شاهرود به نظر می‌رسد.

با این حال سفر به برخی از جاهای دیدنی شاهرود که در مناطق کویری هستند، در فصل‌های گرم سال مانند تابستان و اوخر بهار مناسب نیست و بهتر است در فصل‌های خنک‌تر مانند اواخر زمستان و اوایل بهار به آنجا سفر کنید. اما گردش در مناطق کوهستانی که آب و هوای سردی دارند، در چنین فصل‌هایی چندان لذت بخش نخواهد بود. پس بهتر است با توجه به منطقه‌ای که قصد سفر و بازدید دارید، فصل مناسبی را انتخاب کنید.

سوغات و صنایع دستی شاهرود

اقلیم متنوع شاهرود منجر به سوغات و صنایع دستی متنوعی هم شده است. به عنوان برخی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شاهرود می‌توان به انواع نان مانند نان قندی و نان شیری، میوه‌های لذیذ مانند انگور و زردآلو به همراه انواع محصولات جانبی‌شان مانند زردآلوی خشک و دوشاب و... اشاره کرد.

به علاوه، از غذاهای محلی و خوش آب و رنگ شاهرود می‌توان تاک پلو، دیگی، شله قروت، آش جو پره، بغرا، آش کما، کما پلو و غیره را بر شمرد.

صنایع دستی شاهرود هم در میان مردم بسیار معروف است. از بهترین صنایع دستی این شهر می‌توان انواع ظروفی که از سفال و سرامیک ساخته می‌شوند، گلیم و جاجیم و دست بافت‌های سنتی، دکوری‌های منبت کاری شده و غیره را بر شمرد.

برای تهیه صنایع دستی و سوغات شاهرود می‌توانید به نمایشگاه‌های صنایع دستی و بازارچه‌های صنایع دستی فصلی و دائمی که در این شهر برگزار می‌شود سر بزنید.

اقامت در سفر به شاهرود

شاهرود علاوه بر این که شهری گردشگری است، در مسیر تهران به مشهد هم قرار دارد. به همین دلیل اقامتگاه‌ها و هتل‌های بسیاری در این شهر مشغول میزبانی از مهمانان و مسافران هستند. یکی از این هتل‌های معروف هتل پارمیدا است. هتل پارمیدا از جمله هتل‌های لوکس با هزینه‌ای نسبتا بیشتر به شمار می‌رود. یکی دیگر از هتل‌های لوکس شاهرود هتل جهانگردی شاهرود واقع در پارک جنگلی بلوار است. اما اگر هتلی با قیمت مناسب‌تر می‌خواهید بهتر است هتل نادر را انتخاب کنید. هتل نادر در خیابان دانشجو قرار دارد.

اگر در سفر خود قصد اقامت در روستاهای اطراف را داشته باشید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم گردی و یا خانه‌های روستایی اجاره‌ای دنج و باصفا با قیمتی پایین‌تر لذت ببرید. برخی از این اقامتگاه‌های بوم گردی عبارتند از؛ اقامتگاه بوم گردی ارگ، کلوت کویر و توران.

در این مطلب با جاهای دیدنی شاهرود و شرایط آب و هوایی و بهترین فصل سفر به آن آشنا شدیم. همچنین در مورد سوغات شاهرود و شرایط اقامت در این شهر اطلاعات بیشتری کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

بازار
خانه
0 از ۵ / 3 امتیاز
تورهای شاهرود
متاسفانه توری برای شاهرود پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های شاهرود و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی شاهرود
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
سوسن
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1399,4,21

من به دشت آفتابگردان و شقایق شاهرود رفتم. اگر مثل من به گل و گیاه علاقه دارید، حتماً از دیدن این دشت غافل نشید. من که عاشق دشت کالپوش شدم و چه عکس‌های قشنگی هم گرفتم.

سینا
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,4,13

من دوست دارم به هر شهری سفر می‌کنم از تمام جاهای دیدنی شهر بازدید کنم، تصمیم گرفتم به شاهرود برم و تمام دیدنی‌های اون شهر را از نزدیک ببینم. باید بگم که چشمه قشنگی به‌نام هفت رنگ مجن داره که من تا به‌حال چشمه‌ای به این قشنگی و رنگارنگی ندیده بودم. این چشمه از رنگ‌های قهوه‌ای، فیروزه‌ای و غیره تشکیل شده.

علی
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,4,28

من این چشمه را از نزدیک دیدم و پیشنهاد میدم اگر تا شاهرود اومدید از دیدن چشمه مجن غافل نشید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 3 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟