موزه های تهران: معرفی 15 تا از بهترین موزه ها + عکس و آدرس

موزه های تهران

موزه‌ها در واقع گواهان تاریخ هستند؛ مستند‌های تاریخی که در لابلالی نقوش، ظروف، تابلوها، سكه‌ها و… قصه‌های بسیاری دارند. موزه های تهران از بهترین اسناد تاریخی برای سیری در گذشته و تماشای روند تکامل و پیشرفت در کشورمان محسوب می‌شوند. اگر اهل موزه گردی هستید بیایید نگاهی به بهترین موزه های تهران بیندازیم.

بهترین موزه های تهران

برخلاف تصور اغلب ما، تهران تنها مقصدی برای سفرهای کاری و بازدید از نمایشگاه‌ها نیست. این شهر موزه‌های بسیاری دارد که بازدید از آن‌ها باعث حیرت بازدیدکنندگان خواهد شد. بنابراین شاید بد نباشد به قصد موزه‌گردی برای سفر به پایتخت برنامه‌ریزی کنید. بیایید با بهترین موزه‌های پایتخت آشنا شویم.

1. موزه بانک ملی

موزه بانک ملی یکی از بهترین موزه‌های تهران است. بنایی عظیم و زیبا با نماد فروهر در بلندای آن، قرارگیری دو سرباز در طرفین نما و همینطور تندیس شیری زیبا در ورودی ساختمان شما را وسوسه می‌کند که پا به دنیای این موزه بگذارید. انواع سکه‌ها از دوران هخامنشی تا قاجار، گالری‌های نقاشی، جعبه‌های طلا، حتی لوازم پذیرایی و جعبه‌های سیگار مدیران قدیمی بانک ملی در این موزه قابل مشاهده است.

در بافت اداری مرکزی بانک ملی می‌توانید ساختمان سردار اسعد بختیاری که بخشی از اشیای فاخر و گرانبهای بانک ملی در اینجا نگه داری می‌شود را ببیند. به خاطر دیدن اشیای تاریخی وارد ساختمان سردار اسعد می‌شوید اما بی‌گمان محو تماشای زیبایی و معماری ساختمان خواهید شد. ساختمان زورخانه و برج آب (جهت اطفا حریق در هفت طبقه) نیز در این محوطه قرار دارد. بنابراین کافی است به موزه بانک ملی بروید و همزمان چندین اثر تاریخی را ببینید.

آدرس موزه بانک ملی: تهران، خیابان فردوسی جنوبی، بالاتر از خیابان سرهنگ سخائی، پلاک ۱۳۴

موزه های تهران

موزه بانک ملی (عکس: دامون)

2. موزه آبگینه و سفالینه های ایران

موزه آبگینه در حقیقت خانه قوام السلطنه سیاستمدار ایرانی پایان دوران قاجار و روزگار پهلوی بوده است. خانه ای زیبا در باغی مصفا که قبل از پرداختن به آبگینه‌ها (شیشه ها) و سفالینه‌ها محو تماشای بنای آن خواهید شد. این ساختمان دراواخر دوره قاجار ساخته شده و قدیمی‌ترین انواع شیشه و سفال را در تالارهای خود جای داده است. آثاری که در این مجموعه قرار دارد به نوعی با جریان مشروطه ارتباط دارند.

آدرس موزه آبگینه: تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر

بهترین موزه های ایران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران (عکس: محمدجواد دورودیان)

3. موزه فرش

درخیابان دکتر فاطمی در کنار پارک لاله ساختمانی با معماری خاص می‌بینید که موزه فرش ایران است. این ساختمان دو طبقه دارد؛ طبقه همکف این ساختمان موزه نمایشگاه دائمی فرش‌های ایرانی و طبقه دوم نیز محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت است.

حدود ۱۵۰ تخته فرش، قالیچه و گلیم از قرن هفتم میلادی در موزه فرش حفظ و نگه داری می‌شود. فرش‌هایی که در تاروپود خود داستان‌هایی نگفته دارند گرچه با کمی دقت به رازهای سر به مهر آنها پی خواهید برد. برخی فرش‌ها با نقوشی زیبا شجره نامه پادشاهان را نشان داده و تعدادی دیگر زندگی روستاییان و برخی دیگر در نمایش زیبای طرح و رنگ اسطوره‌های شاهنامه را به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس موزه فرش: تهران، خیابان دکتر فاطمی، شمال پارک لاله

موزه فرش تهران

موزه فرش (عکس: مارگارت)

4. موزه رضا عباسی

برای دیدن این موزه به یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های تهران، خیابان شریعتی می‌رویم. شاید در شلوغی این خیابان متوجه ساختمان موزه رضا عباسی در پشت درختان چنار پنهان شده نشوید. رضا عباسی یکی از نقاشان برجسته دوران صفویان بوده است.

در این موزه تابلو‌های بسیار نفیسی شامل مینیاتور، سیاه قلم و… از این هنرمند نگهداری می‌شود. اگر می‌خواهید به ترتیب قدمت تاریخی اشیا از موزه بازدید کنید پیشنهاد می‌کنیم از طبقه سوم شروع کنید. طبقه سوم آثار پیش از اسلام را در خود جای داده است، در طبقه دوم تالار اسلامی یک و دو قرار دارد و طبقه اول تالار نگارگری و خوشنویسی است. انواع نسخ و خطاطی‌های قدیمی را نیز در طبقه اول خواهید دید.

آدرس موزه رضا عباسی: خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، پلاک ۹۷۲

5. موزه ارتباطات

در میدان مشق درست در کنار سردر باغ ملی ساختمان اداره پست قدیم و موزه ارتباطات جدید خودنمایی می‌کند. صندوق پست زرد رنگ در کنار درب ورودی این ساختمان حکایت از کاربری ساختمان دارد. این موزه متشکل از ۷ سالن، ۲ نگارخانه و حیاط مرکزی و راهروهایی مملو از عکس‌های تاریخی است. انواع تلفن‌های قدیمی، ماشینهای پست، تلفن‌های هندلی، انواع وزنه برای وزن کردن مرسولات پستی، انواع صندوق پست و هر آنچه مرتبط به سیستم پستی است را در اینجا می‌توانید ببینید.

آدرس موزه ارتباطات: خیابان امام خمینی- سردر باغ ملی

موزه های تهران

بهترین موزه های تهران (عکس: آرش ظهراب نیا)

6. موزه ملی ایران

موزه ملی ایران یا موزه مادر 80 سال قدمت دارد. ورودی طاق مانند ساختمان موزه خود یکی از جاذبه‌های تاریخی بوده و برگرفته از معماری کاخ تیسفون و طاق کسری است.  طراحی این موزه هنر دست معمار فرانسوی با همکاری دو معمار ایرانی است.

موزه ملی دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی را در خود جای داده است. در طبقه اول موزه در بخش آثار باستانی با قدمتی یک میلیون ساله تا 100 ساله نگهداری می‌شود. ساختمان موزه دوران اسلامی در دهه ۲۰ ساخته شده است. معماری هردو ساختمان تحت تاثیر معماری دوران ساسانی است.

آدرس موزه ملی: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن

بهترین موزه های تهران

موزه ملی ایران (عکس: ارسین)

7. موزه تماشاگه تاریخ

در این موزه آثار مربوط به ۲۰۰ سال اخیر نگه داری می‌شود. موزه تماشاگه تاریخ ساختمانی در سه طبقه شامل چند عمارت از جمله نگارخانه، تماشاخانه، چای خانه، کتابخانه و سفره‌خانه است. از کیف دستی ناصرالدین شاه تا انواع شمشیر و تفنگ  انواع تابلوهای نفیس رنگ و روغن، ظروف سفال و کریستال در اینجا برای علاقه‌مندان به تاریخ گردآوری شده است. لازم به ذکر است این موزه جزو باغ موزه های تهران است.

آدرس موزه: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، نبش خیابان قبادیان

8. کتابخانه و موزه ملک

موزه ملک خانه زیبای حاج حسین ملک تاجر معروف و متمول تبریزی است. این موزه سه طبقه کتابخانه و ۱۰ نمایشگاه دایمی دارد. بخش سکه موزه، بخش کتاب‌های داستانی نفیس و قدیمی، بخش کتاب‌های دانشمندان دوره اسلامی و بخش تمبر از قسمت‌های مختلف این موزه هستند. در بخش تمبر می‌توانید برای یادگار تمبری با عکس خود داشته باشید. لوازم خانه و صندلی و ظروف به جا مانده از خاندان ملک نیز در این خانه در معرض عموم است.

آدرس کتابخانه و موزه ملک: میدان امام خمینی در محوطه میدان مشق

موزه ملک تهران

موزه ملک (عکس: علیرضا)

9. موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی گنجینه‌ای بی‌مانند است. مجموعه‌ای از گرانبهاترین جواهرات جهان، در خزانه بانک ملی تحت عنوان موزه جواهرات نگهداری می‌شود. درخشش چشمگیر هر قطعه روایتی از تاریخ به همراه دارد. لباس‌های سلاطین و وزیران، جواهرات سلطنتی از دوره صفوی، افشار، قاجار و پهلوی، از جمله الماس دریای نور، جقه ی نادری، تاج کیانی، تخت طاووس، تخت خورشید، تخت نادری و… در این موزه حفظ و نگه داری می‌شود.

آدرس موزه ملی جواهرات: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خزانه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی ایران

موزه ملی جواهرات ایران

10. موزه عبرت

یکی از عجیب‌ترین موزه های تهران را می‌توان موزه عبرت دانست. این موزه در واقع شکنجه گاهی مخوف مربوط به سال‌های ۵۰ تا ۵۷ حکومت پهلوی است. این ساختمان دربی آهنی و سبز رنگ دارد؛ در این بخش ورودی کوتاه و کوچکی تعبیه شده که برای ورود باید کمی خم شوید. آنچه در ابتدای ورود جلب توجه می‌کند دیوارهای آجری است که نام تمام زندانیانی که روزگاری در اینجا بوده‌اند را بر خود دارد. نوع معماری این ساختمان و رنگ‌های به کار رفته با راهروهای باریک به تنهایی هولناک است.

حدود ۸هزار نفر از مخالفان حکومت پهلوی در اینجا زندانی و شکنجه شدند. در این زندان می‌توانید سلول‌های انفرادی، ابزار شکنجه، انواع ماشین‌های ساواک و ماکت افراد را در سلول‌های آن ببینید. افرادی همچون دکتر شریعتی، رهبر انقلاب، آیت الله مهدوی کنی و… اینجا زندانی بودند. گرچه بازدید از این موزه مکدرتان می‌کند اما به هر حال جزیی از تاریخ گذشته است و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آدرس موزه عبرت: میدان امام خمینی(ره) – ابتدای خیابان فردوسی جنوبی – خیابان کوشک مصری – خیابان شهید یارجانی – پلاک11

11. موزه سکه بانک سپه

در موزه سکه گنجینه ۹۰ ساله بانک سپه گردآوری شده است. تندیس‌ها، ماکت‌ها و نوع طراحی این موزه شما را به سال ۱۳۰۴ یعنی به افتتاح اولین شعبه بانک سپه می‌برد. حدود ۲۰هزار و 700 سکه در اختیار این مجموعه است که یک هزار و 900 عدد از این سکه‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته است. علاوه‌بر سکه در این موزه تابلوهای نقاشی از بزرگان عرصه هنر همچون سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، امدادیان و… نیز برای بازدید عموم گردآوری شده است.

آدرس موزه سکه: خیابان امام خمینی، کوچه پست، شرق خیابان یارجانی، ورودی مجموعه بانک سپه

موزه سکه تهران

موزه سکه (عکس: عرفان به‌سرشت)

12. باغ موزه مینیاتور

باغ موزه مینیاتور تهران، از جاذبه‌های گردشگری جدید تهران است که می‌توان آن را به عنوان اولین موزه مینیاتوری کشور که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است، معرفی کرد. باغ موزه مینیاتور یک مدل کوچک شده‌ از ایران است و در محیط باغ ماکت‌هایی از آثار باستانی ایران که با جزئیات دقیق ساخته شده‌اند قرار دارد درنتیجه می‌توان بسیاری از آثار و میراث ملی ایران را در ابعاد و مقیاس کوچک در آن مشاهده کرد.

آدرس باغ موزه مینیاتور: خیابان جانبازان غربی- نبش بزرگراه امام علی (ع)

کاخ موزه های تهران

در ادامه مطلب بهترین موزه های تهران، شما را به کاخ موزه های تهران می بریم؛ کاخ‌هایی که حتی اگر کاربری موزه نداشتند باز هم به سراغشان می‌رفتیم چرا که خود بنا و عمارت، تاریخی گویا و مستند است. طراحی و معماری کاخ خود داستانی مفصل است که در این مجمل نمی‌گنجد. پس به معرفی مهمترین بخش‌های هر کدام بسنده می‌کنیم.

1. کاخ گلستان

برای دیدن این کاخ موزه به چهارراه گلوبندک در محدوده سبز میدان می‌رویم. کاخی تماشایی با بخش‌هایی مختلف که هر کدام روایت‌گر داستانی متفاوت است. ۵ تا ۶ ساعت وقت لازم دارید تا تمام بخش‌ها و زیبایی‌های این کاخ را بیينید.

از قدیمی‌ترین بنای این مجموعه یعنی عمارت تخت مرمر شروع کنید، بعد به سراغ شمال غربی محوطه بروید اینجا خلوت کریمخانی قرار گرفته؛ بازدید از این قسمت رایگان است. در موزه نگارخانه، موزه مخصوص و موزه حوضخانه تابلو‌های نقاشی متعلق به دوران قاجارنگهداری می‌شود.

موزه های تهران

کاخ گلستان (عکس: سعید)

کاخ اختصاصی شامل (تالار سلام، تالار آیینه، تالار عاج، تالار ظروف و تالار برلیان) است. شمس العماره که بخشی از کاخ گلستان محسوب می‌شود مرتفع‌ترین بنای کاخ و مربوط به دوره ناصری است. البته به دلیل حفاظت از استحکام نما ورود به آن ممکن نیست. موزه عکاسخانه، عمارت الماس و موزه مردم شناسی نیز بخش‌های مختلف این کاخ کهن است.

این کاخ رویداد‌های مهم تاریخی از جمله انقلاب مشروطیت، سقوط قاجار، به قدرت رسیدن پهلوی اول، جنگ جهانی اول و دوم و جریانات ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی را به خود دیده است.

آدرس کاخ گلستان: تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

2. کاخ موزه سعد آباد

مجموعه‌ای وسیع با ۸۰ هکتار مساحت است. این کاخ موزه بیشترین تعداد کاخ در محوطه خود را دارد. ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ با ۱۵ موزه فعال در معرض دید بازدیدکنندگان است.

موزه‌های این مجموعه شامل کاخ موزه ملت، کاخ موزه سبز، موزه پوشاک سلطنتی، موزه خط و کتابت میرداماد، موزه استاد حسین بهزاد، موزه سلاح های دربار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه آب و موزه استاد فرشچیان است. برای بازدید از این کاخ باید چند ساعت وقت داشته باشید.

آدرس کاخ سعد آباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

بهترین موزه های تهران

کاخ موزه سعد آباد

3. کاخ موزه نیاوران

مجموعه‌ای شامل 11 هکتار باغ و 10هزار درخت کهنسال است که دو ساختمان خیلی مهم کاخ صاحبقرانیه و کاخ احمد شاهی در آن قرار دارد. ساختمان دو طبقه کاخ اختصاصی محل اقامت خانواده پهلوی دوم بوده است؛ تمامی لوازم اتاق‌ها همچنان حفظ گردیده است. انواع تخته فرش، ۷هزار منسوجات، ۱۹هزار قلم اشیای قیمتی، ۲۲هزار ظروف که البته بخشی از این ظروف در مخزن کاخ نگهداری می‌شود. هدایای سران کشورها، کتابخانه شامل کتاب‌های خطی و چاپی، موزه اتومبیل، و تکیه‌ای با قدمت ۲۰۰ ساله از آثار این مجموعه زیباست.

آدرس کاخ موزه نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

بهترین موزه تهران

کاخ موزه نیاوران (عکس: محمد ایوبی)

4. موزه زمان

موزه زمان تهران در واقع خانه زیبا و تاریخی حسین خداداد در خیابان ولی عصر است. با ورود به محوطه این خانه می‌توانید انواع ساعت‌های شنی، آفتابی، آبی، دیواری و… را ببینید. در بخش داخلی عمارت نیز انواع ساعت‌های دیواری، رومیزی، جیبی، مچی و… قرار گرفته‌اند. در واقع ابزار‌های مربوط به ساعت و زمان در این جا گردآوری شده‌اند.

آدرس موزه زمان: زعفرانیه، ابتدای خیابان شهید فلاحی

موزه تماشاگه زمان تهران

موزه تماشاگه زمان (عکس: سیروس عابدینی)

 

خانه موزه های تهران

اکنون که با کاخ موزه‌ها و موزه های تهران آشنا شده‌اید؛ جالب است بدانید که در شهر تهران خانه‌های تاریخی بسیاری از افراد مشهور هم وجود دارد. با بازدید از هرکدام از این خانه موزه‌ها انگار سفری به تاریخ گذشته می‎‌کنید. امروزه هر کدام از این خانه‌ها تبدیل به موزه شده‌اند که دیدن آنها بسیار ارزشمند است.

حال به اتفاق هم بیایید تا نگاهی به خانه موزه‌های تاریخی تهران بیندازیم:

  1. خانه موزه مقدم

قدمت این خانه موزه به دوره قاجار برمی‌گردد و متعلق به شخصی به نام محمد تقی خان احتساب الملک از درباریان قاجار بوده است. بعد از گذشت زمان و فوت محمد تقی خان، این خانه به محسن و همسرش به نام سلما واگذار می‌شود. محسن مقدم یکی از بنیان‌گذارهای دانشگاه تهران و باستان شناس بود. محسن با همسرش در یکی از رویدادهای باستان شناسی در فرانسه آشنا می‌شود. سپس بعد از آشنایی با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

اکنون در این خانه موزه می‌توانید انواع وسایل، اشیای تاریخی و باستانی را مشاهده کنید. برخی از این اشیا شامل کوزه‌های قدیمی، ظروف‌های کریستالی، اسناد تاریخی و… هستند. این اشیا توسط محسن و سلما جمع آوری شده بود. اکنون به عنوان بهترین موزه های تهران شناخته می‌شود.

موزه های تهران

خانه مقدم

معماری خانه موزه مقدم آنقدر زیبا و معرکه است که چشم هر کسی را نوازش می‌دهد. این خانه دو حیاط بسیار بزرگ به همراه استخر دارد. کاشی‌کاری‌ها روی دیوارهای اطراف حیاط نیز بسیار چشمگیر هستند. خانه مقدم، خانه‎‌ای تاریخی بسیار زیبا در خیابان امام خمینی تهران، بعد از شیخ هادی است. برای رسیدن به این موزه می‌توانید از مترو استفاده کرده و در ایستگاه حسن آباد پیاده شوید.

آدرس خانه موزه مقدم: خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت

  1. خانه موتمن الاطبا

قطعا شما هم سریال شهرزاد را دیده‌اید. پس اگر دوست دارید خانه فرهاد در سریال شهرزاد را تماشا کنید؛ درنگ نکنید و به خانه موتمن الاطبا در محله پامنار تهران بروید.

قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد. این خانه متعلق به یکی از پزشک‌های دربار ناصرالدین شاه به نام موتمن الاطبا بود. حیاط این خانه بسیار زیباست و هر کسی را جذب می‌کند.

خانه موتمن الاطبا دو طبقه بوده که هر کدام از آنها اتاق‌های جداگانه‌ای دارند. اگر به این خانه رفتید، عکس گرفتن کنار حوض و کاشی‌کاری‌های آبی دیوارهای خانه را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

آدرس خانه موتمن الاطبا: خیابان پامنار تهران، کوچه نوری زاده

  1. خانه موزه شهید مدرس

خانه موزه مدرس محل زندگی شهید مدرس بوده است. این خانه بعد از گذشت زمان توسط شخصی به نام حاج محمد انصاری خریداری شد. امروزه در این خانه موزه می‌توانید تمام اسناد و شواهد تاریخی مربوط به شهید مدرس را مشاهده کنید.

قرار گرفتن این خانه در محله عودلاجان تهران، لذت بازدید را دو چندان کرده است. زیرا بعد از این خانه موزه می‌توانید گشتی هم در محله عودلاجان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران بزنید.

معماری و حیاط خانه موزه مدرس آنقدر زیباست که تا مدت‌ها دوست دارید در حیاط نشسته و شربت خاکشیر نوش جان کنید. اگر به این خانه موزه رفتید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما به شربت خانه این موزه هم سری بزنید و با نوشیدن شربت‌های خوشمزه جانی تازه کنید.

آدرس خانه موزه شهید مدرس: خیابان امین حضور، کوچه شهید جاویدی، کوچه نصیرالدوله، محله عودلاجان تهران

  1. خانه موزه استاد صبا

اگر به موسیقی و ابزار موسیقی علاقه‌مند هستید. پس سری به خانه استاد صبا، از بکرترین موزه های تهران در خیابان ظهیرالاسلام بزنید. ابتدا که این خانه را می‌بینید، فکر می‌کنید چیزی برای دیدن ندارد؛ اما زمانی که وارد خانه می‌شوید ابزارآلات موسیقی و آثار استاد صبا آنقدر شما را شگفت زده می‌کنند که دلتان نمی‌خواهد خانه را هیچ وقت ترک کنید.

ناگفته نماند که در قسمت دوم این خانه، بخشی از کارهای دستی همسر استاد صبا قرار دارد. این کارهای دستی عروسک‌های دلنشینی هستند که با لباس‌های محلی بسیار خاصی درست شده‌اند.

آدرس خانه استاد صبا: خیابان ظهیرالاسلام، بن بست صبا

  1. عمارت یا خانه دبیرالملک

عمارت دبیرالملک برای شخصی به نام میرزا محمدحسین‌خان فراهانی از مربیان دربار قاجار بوده است. این خانه در محله عودلاجان قرار دارد. حیاط خانه آنقدر زیباست که عکس گرفتن در آن لذت خاص دیگری دارد.

در این خانه می‌توانید اشیا و آثار قدیمی این شخص را مشاهده کنید. اگر به اتاق فرار هم علاقه‌مند باشید می‌توانید به طبقه پایین این خانه بروید و بازی ماجراجویی را آغاز کنید.

آدرس خانه دبیرالملک: پایین تر از چهارراه سرچشمه تهران، کوچه قوام‌الحضور، محله عودلاجان

خانه موزه های تهران

عمارت دبیرالملک (عکس: پیام)

  1. خانه کاظمی

اگر به محله عودلاجان و محله پامنار تهران رفتید؛ حیف است که دیدن خانه کاظمی تهران در این محله را از دست دهید. قدمت این خانه نیز به دوره قاجار برمی‌گردد. برای شخصی به نام سیدکاظم، یکی از وزیرهای حسابرسی دوره ناصرالدین شاه بوده است. این خانه جزو باغ موزه های تهران نیز محسوب می‌شود. زیرا حیاطی پر از درخت‌های سرسبز و دلنشین دارد.

معماری، آجرکاری، پنجره‎‌های ارسی رنگ خانه آنقدر کاریزماتیک هستند که برای عکس گرفتن به شما چشمک می‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام عصر به بازدید از این خانه بروید، تا زیبایی‌های بی‌نظیر پنجره‌های ارسی بیشتر به دلتان بنشیند.

آدرس خانه کاظمی: خیابان 15 خرداد، کوچه امامزاده یحیی، محله عودلاجان

  1. خانه دکتر حسابی

اگر به تجریش رفتید، بعد از گشت و گذار در بازار دلنشین تجریش، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری هم به خانه دکتر حسابی در خیابان مقصود بیگی بزنید. خانه دکتر حسابی جزو بهترین موزه های تهران هم به شمار می‌آید.

در خانه دکتر حسابی می‌توانید تمام وسایل شخصی ایشان را مشاهده کنید و لذت ببرید. حیاط این خانه بسیار دلنشین است به‌طور‌ی‌که دلتان می‌خواهد تا مدت‌ها در آنجا بمانید و استراحت کنید.

آدرس خانه حسابی: تجریش، خیابان مقصود بیگی، خیابان دکتر حسابی

خانه دکتر حسابی در تهران

خانه دکتر حسابی (عکس: الهام حامد)

از دیگر خانه‌های تاریخی تهران که ارزش دیدن دارند می‌توانیم به خانه سیمین و جلال، خانه شریعتی، خانه استاد بهزاد، خانه دکتر معین، خانه شهید مطهری، خانه دکتر بهشتی، خانه پروین اعتصامی، خانه مینایی، خانه قوام الدوله، خانه فاموری در تهران و… اشاره کنیم.

در نهایت توصیه می‌کنیم با بازدید از موزه های تهران، حتما دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید، تا مواردی که در مورد این موزه‌ها می‌خوانید را یادداشت کنید و به عنوان گنجینه‌ای برایتان به یادگار بماند.

موزه‌های پایتخت از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند. اگر به قصد موزه‌گردی قصد سفر به پایتخت را دارید و به دنبال رزرو هتل تهران هستید، تعظیلات نوروز را برای سفر انتخاب کنید زیرا در این ایام هتل‌های پایتخت تخفیف‌های خوبی را ارائه می‌دهند. در این مقاله سعی کردیم شما را به بهترین موزه های تهران ببریم؛ گرچه از نزدیک دیدن مستندهای تاریخی حکایتی دیگر است. در پایان لطفا اگر اطلاعات دیگری در مورد موزه های تهران دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۱۴ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. سهیل

    چقدر جالب من شهرستان زندگی می‌کنم و فقط به‌خاطر دیدن موزه‌های تهران راهی این شهر شدم، از دیدن موزه ها مخصوصاً موزه بانک ملی خیلی خوشم اومد. اگر مثل من علاقه به طلا، سکه و وسایل عتیقه و قدیمی دارید، از دیدم موزه بانک ملی غافل نشید.

    1. علیرضا

      توصیه میکنم موزه زمان و موزه سعدآباد رو هم حتما ببینید.محوطه های موزه ها هم خیلی خوشگل هستن و میتونین کلی عکس خوشگل توی محوطه بگیرین

    2. ساره

      منم از دیدن موزه بانک ملی خوشم میاد و این دفعه به موزه آبگینه رفتم. این موزه واقعاً قشنگ بود، چون خانه قوام السلطنه را به‌شکل موزه در آورده بودند. من از دیدن اون همه شیشه و سفال قدیمی واقعاً هیجان‌زده شدم.

  2. مریم

    از مطالبی که در این سایت گذاشتید، خیلی ممنونم من اصلاً راجب به موزه‌های تهران اطلاعی نداشتم و با خواندن این مطالب اطلاعات خوبی دست‌گیرم شد.

  3. مهتاب

    با این‌که در تهران زندگی می‌کنم از خیلی موزه‌های تهران فقط تعریفش را شنیدم و هیچ‌وقت از نزدیک برای دیدن آن‌ها نرفتم. ولی این‌دفعه با گروهی از بچه‌ها که به دیدن موزه علاقه دارند، راهی دیدن اون‌ها شدم. به تهرانی ها پیشنهاد میدم حتما یسر بزنید.

  4. امید

    من به موزه ارتباطات رفتم، چقدر وسایل قدیمی و قشنگی در اون‌جا نگهداری میشه از اولین تلفن قدیمی تا هندلی و غیره در اون‌جا برای دیدن گذاشته شده و از همه قشنگ‌تر ماشین‌های پست قدیمی بود که در موزه ارتباطات گذاشته بودند.

  5. حسین

    من رشته دانشگاهیم تاریخ هست و گاهی‌اوقات باید به دیدن موزه‌ها برم. موزه تماشاگه تاریخ، خیلی عالی بود. توی این موزه از وسایل شخصی ناصرالدین‌شاه مثل کیف دستی هست تا شمشیر، تفنگ و خیلی چیزهای دیگه. به‌نظرم موزه کاملی هست.

  6. علیرضا

    اگه واسه موزه گردی رفتین تهران موزه زمان و موزه سعدآباد رو از دست ندین که واقعا بی نظیرن. توی محوطه موزه ها میتونین کلی عکس پروفایلی بگیرین. تو رو خدا هم آسیب نزنین به آثار تاریخی

  7. زهرا

    از مطالب این سایت خیلی خوشم اومد، ممنون از کاربرها که موزه‌هایی که رفتن را به‌اشتراک می‌زارند. من خیلی به دیدن موزه علاقه ندارم ولی با تعریفایی که شنیدم، دلم می‌خواد برم ببینم.

  8. فرنوش

    اگر به کتاب‌های قدیمی و نفیس علاقه دارید. به موزه ملک سر بزنید. این موزه قبلاً خانه یکی از تاجرهای تبریزی بوده و خود دیدن خانه هم خالی از لطف نیست.

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد