موزه فرش ایران؛ معرفی گنجینه ای نفیس از قرن نهم + عکس

موزه فرش تهران

موزه فرش ایران یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های پایتخت برای علاقمندان به فرش و هنر قالی بافی محسوب می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای از فرش‌های قدیمی و بسیار ارزشمند و گرانبها حاصل کار دست هنرمندان مشهور ایرانی و انواع گلیم‌ها برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شده است. اگر می‌خواهید با موزه فرش ایران، تاریخچه، بخش‌ها و آدرس آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

تاریخچه موزه فرش ایران و ساختمان آن

پیشنهاد ساخت این موزه را فرح پهلوی داد و موزه فرش در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ هجری شمسی توسط او گشوده شد. پیش از افتتاح موزه توسط فرح پهلوی کار ساخت موزه از سال ۱۳۴۰ برای مدت 15 سال متوقف شد و ساختمان آن متروکه ماند. پس از آن در سال ۱۳۵۵ دستور ادامه ساخت آن داده شد و نهایتا در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی افتتاح گردید.

بخش های مختلف موزه

موزه فرش

موزه فرش (عکس: بابک)

ساختمان این موزه دارای یک معماری زیبا و منحصر به فرد است. طراحی ساختمان موزه فرش را عبدالعزیز فرمانفرمائیان (از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید در ایران) انجام داده و نمای بیرونی ساختمان را شبیه به یک دار قالی و به گونه‌ای ساخته که از تابش شدید آفتاب به ساختمان و درون آن جلوگیری شود. او همچنین فضای درونی ساختمان را به شکلی طراحی کرده که روح و خصلت ایرانی بودن را داشته باشد. این ساختمان وسعتی حدود 3هزار و ۴۰۰ مترمربع دارد که شامل بخش‌ها و سالن‌های مختلف موزه می‌شود.

بیایید با بخش‌های مختلف ساختمان موزه فرش ایران آشنا شویم. این بخش‌ها به شرح زیر است:

  1. طبقه همکف (تالار اصلی موزه): طبقه همکف ساختمان تالار اصلی و دائمی موزه قرار دارد و ۱۵۰ قالی از قرن نهم تا دوره معاصر در این تالار به نمایش گذاشته شده است. از مجموعه این ۱۵۰ قالی تعداد ۱۳۵ عدد از آنها شاهکارهایی از شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان، تبریز، کاشان، کرمان، خراسان و کردستان هستند.
  2. طبقه اول (تالار نمایشگاه‌های موقت): طبقه فوقانی ساختمان موزه مکانی برای نمایشگاه‌های فصلی و موقتی ایران و سایر نقاط جهان است. از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی که تا کنون در این تالار برگزار شده می‌توان به نمایشگاه طرح بته در دی ماه ۱۳۶۵، نمایشگاه سجاده‌ها و قالی‌های طرح محراب از قرن دهم تا چهاردهم هجری، نمایشگاهی از قالی‌های گل برجسته از قرن هشتم هجری تا دوره معاصر در ۱۲ بهمن ۱۳۶۴، نمایشگاه دست بافت‌های ارامنه ایران و… اشاره کرد.
  3. کتابخانه: علاوه بر دو تالار ذکر شده موزه فرش ایران یک کتابخانه تخصصی با 3هزار و 500 عنوان کتاب به زبان‌های مختلف اعم از عربی، آلمانی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی دارد که دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان به فرش می‌توانند از آنها استفاده کنند.
  4. سالن نمایش: در سالن نمایش موزه فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه گلیم، قالی بافی و… اجرا می‌شوند تا بازدید کنندگان و علاقه‌مندان اطلاعات بیشتری از فرش‌ها و هنرمندان کسب کنند.
  5. غرفه نمایشگاهی موزه: در کنار کتابخانه موزه، بخشی از ساختمان به یک غرفه برای فروش کتاب و دیگر محصولات فرهنگی مرتبط با صنعت فرش اختصاص داده شده است.
موزه فرش

موزه فرش (عکس: الکس)

نفیس ترین فرش های موزه فرش

بیایید در ادامه با سه نمونه از فرش‌های با ارزش موجود در موزه فرش ایران شویم. این فرش‌های نفیس که گنجینه‌های ملی به حساب می‌آیند به شرح زیر هستند:

  1. قالیچه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی: قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی در اندازه ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر توسط هنرمندان ایرانی اهل کاشان بافته شده است. تصویری که در این قالیچه مشاهده می‌شود تصویر میرزا کوچک خان در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری است. در بالای تصویر کتیبه‌ای وجود دارد که نام کارخانه ملا محمود روی آن نوشته شده است و طبق این نوشته کارشناسان بر این باورند که قدمت این قالیچه با ارزش به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد.
  2. قالیچه‌های دوره بایسنغری: برخی از قالیچه‌های موجود در موزه فرش ایران مربوط به دوره بایسنقری شاهنامه فردوسی است که توسط هنرمندان با سلیقه و خوش ذوق ایرانی در کارگاه قالی بافی استاد موسوی سیرت بافته شده‌اند. تصاویر این قالیچه‌ها گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان میدهند.
  3. فرش ترنج‌دار: این فرش در قرن چهاردهم هجری با تار و پود پنبه‌ای و پرز پشمی بافته شده است و یکی از فرش‌های نفیس این مجموعه به حساب می‌آید.
موزه فرش تهران

موزه فرش (عکس: مارگارت)

آدرس موزه فرش ایران و دسترسی به آن

این موزه دیدنی در خیابان کارگر شمالی (تقاطع دکتر فاطمی) در ضلع شمال غربی پارک لاله و در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع ساخته شده است. شما می‌توانید همه روزه (به غیر از دوشنبه‌ها و ایام سوگواری) از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر برای گردش و تماشای هنر دست هنرمندان ایرانی از این موزه بازدید کنید. در ادامه چهار مسیر مختلف برای رسیدن به این موزه را به شما معرفی خواهیم گفت:

  1. مسیر اول: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه فرش ایستگاه انقلاب است. شما می‌توانید با مترو خود را به ایستگاه انقلاب برسانید، سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به موزه فرش بروید.
  2. مسیر دوم: اگر می‌خواهید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید، باید از میدان ولیعصر، میدان هفت تیر و میدان دکتر فاطمی با تاکسی یا اتوبوس به سمت خیابان کارگر و پارک لاله حرکت کنید.
  3. مسیر سوم: سومین راه برای رسیدن به موزه فرش استفاده از بی آر تی (BRT) خط بزرگراه شهید چمران، ایستگاه باقرخان به سمت خیابان دکتر فاطمی است.
  4. مسیر چهارم: آخرین گزینه برای رفتن به موزه فرش ایران استفاده از بی آر تی خط آزادی، تقاطع انقلاب به سمت خیابان کارگر شمالی و تقاطع فاطمی است.

همانطور که می‌دانید فرش ایرانی از مهم‌ترین نشانه‌های تمدن و فرهنگ ایرانیان است و موزه فرش ایران نیز به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایرانی ساخته شده است. پس شما هم در سفر به تهران بازدید از این موزه را حتما در برنامه گردشگری خود قرار دهید. خوب است.

جالب است بدانید که علاوه بر موزه فرش تهران یک موزه فرش هم در مشهد ساخته شده است که بازدید از آنجا هم خالی از لطف نیست. در پایان اگر اطلاعات دیگری در مورد موزه فرش ایران دارید لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد در میان بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد