آبشار قره سو؛ آبشاری زیبا در دل خراسان رضوی

آبشار قره سو خراسان رضوی

سفر به آبشار قره سو، سفر به دل زیبایی‌های طبیعت است که با تاریخ ایران کهن عجین شده و لذت بازدید از آن را دو چندان می‌کند. این آبشار که از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود در استان خراسان رضوی قرار دارد و اکثر زائران و مسافرانی که برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به این شهر سفر کرده‌اند بازدید از این آبشار زیبا را نیز در برنامه سفر خود می‌گنجانند. اگر شما نیز به گردش در طبیعت و تماشای زیبایی‌های آبشار قره سو علاقه دارید با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به آن بیندازیم.

گشتی در آبشار قره سو و دیدنی های آن

همیشه تماشای آبشارها و گذراندن چند ساعاتی در جوار آن فرصت بسیار خوبی را برای لذت بردن از مناظر طبیعت به افراد خوش ذوق هدیه می‌کند. صدای سقوط آب روی صخره‌ها و تماشای درختان سر به آسمان برافراشته به راحتی می‌تواند تمامی احساسات منفی و استرس را از وجود افراد بزداید و جای آن را با حس طبیعت دوستی و آرامش پر کند. آبشار قره سو نیز از این ویژگی برخوردار است و شما با بازدید از آن می‌توانید تجربه بسیار جذابی را با دوستان و خانواده خود تجربه کنید. این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد آن را از بسیاری از آبشارهای موجود در مشهد و ایران برجسته می‌کند.

آبشار قره سو در لابه‌لای دره‌های تنگ و چشمه‌هایی زلال و گوارا واقع شده که سالانه مسافران زیادی را در روزهای گرم سال به خود جذب می‌کند. این آبشار شامل 8 آبشار کوچک است که ارتفاع آن‌ها به 10 متر نیز نمی‌رسد. زیبایی قره سو مرهون محصور شدنش در میان کوه‌های بزرگ با دیوارهای سر به فلک‌ کشیده‌ شده‌ای است که تماشای آسمان آبی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. برای دیدن هر آبشار و رسیدن به سرچشمه آن می‌توانید از نردبان‌های آهنی بزرگی که تعبیه شده استفاده کرده و بالا رفتن از آبشار را نیز تجربه کنید. این موضوع یکی از ویژگی‌های آبشار قره سو است که بر زیبایی‌ و جذابیتش بیش‌ از پیش می‌افزاید.

دیدنی های اطراف کلات نادری - آبشار قره سو

آبشار قره سو (عکس: مرتضی ایزانلو)

تماشای طبیعت آبشار در ارتفاع نردبان و تجربه خیس شدن اندک از آب آبشار که باشکوهانه از ارتفاع کوه به پایین سقوط می‌کند، می‌تواند خستگی کوهنوردی و بالا رفتن از نردبان را از شما بزداید و به شما احساس طراوت و سرزندگی هدیه کند. پس از بالا رفتن از 8 نردبان و رسیدن به بالای کوه، خستگی شما با دیدن چشمه و تماشای مناظر بی‌نظیر و سرسبز اطراف آبشار از بین خواهد رفت.

تنفس هوای تمیز و پر از اکسیژن و نوشیدن آب گوارا و سبک چشمه می‌تواند انرژی مضاعفی به شما ببخشد. در نهایت پس از خودنمایی‌ها و ترسیم مناظر زیبایی که آب آبشار که در برابر دیگان شما ترسیم می‌کند، به رود پرخروشی می‌پیوندد که آب شرب روستا و باغ‌های میوه روستای قره سو و اطراف آن را تامین می‌کند. زیبایی و سرسبزی باغ‌ها و جنگل ارس نیز مدیون همین آبشار است و بسیاری از مردم در اطراف آن زندگی روستایی خود را ادامه می‌دهند.

بهترین فصل برای بازدید از آبشار قره سو و زیبایی‌های اطراف آن در فصل تابستان است. اگرچه شما می‌توانید در فصل بهار نیز به این منطقه خوش آب و هوای ییلاقی نیز سر بزنید، اما به دلیل حجم بالای آب چشمه ممکن است در هنگام بالا رفتن از آبشار کاملا خیس شوید. این مساله اگرچه برای بسیاری از افرادی که از آب تنی کردن و خیس شدن در طبیعت لذت میبرند، بسیار مفرح است اما برخی دیگر از بازدیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کند.

آبشار قره سو کجاست؟

اکنون که با قره سو آشنا شدیم اجازه دهید به سراغ پاسخ به این سوال برویم که آبشار قره سو کجاست؟ آبشار قره سو در نزدیکی روستایی به همین اسم در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

جهت رسیدن به این منطقه زیبا و مسحورکننده کافیست 160 کیلومتر به سمت شمال خراسان رانندگی کنید تا به کلات نادری برسید. این روستا در 5 کیلومتری جنوب غربی کلات نادری واقع شده است. ارتفاع روستا قره سو از سطح زمین چیزی در حدود 1250 متر است که باعث شده هوای بسیار مطبوع و ییلاقی داشته باشد.

معنای واژه قره سو از زبان ترکی نشات می‌گیرد که به معنای آب سیاه است. دلیل نام‌گذاری این آبشار به این اسم وجود سنگ‌های تیره رنگی است که در مسیر آبشار وجود دارد و باعث می‌شود آب زلال آن، سیاه رنگ به نظر برسد.

از آنجا که آب موجود در کلات نادری پر از املاح است و گوارایی آن به پای آب موجود در آبشار قره‌ سو نمی‌رسد، ناصرالدین شاه دستور داد تا بهترین معماران کشور جدیدترین روش لوله کشی در آن زمان را به کار برند و آب چشمه را به مسجد کبود گنبد و عمارت خورشید هدایت کنند.

در کانال انتقال آب از چشمه به کاخ، مسیری حدودا 6 کیلومتری از لوله‌هایی سفالی با قطر حدودا 50 سانتی‌متر وجود دارد که برای زمان خود شاهکار بزرگی به شمار می‌آید. در حال حاضر قسمت‌هایی از این لوله‌کشی در قصر خورشید وجود دارد و مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی اطراف قره سو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم آبشار قره سو در نزدیکی کلات نادری واقع شده است. آب و هوای عالی این منطقه باعث شد که ناصرالدین‌شاه در زمان خود این منطقه را برای زندگی کردن انتخاب کند. او برای افزایش امنیت مالی و جانی خود و خانواده‌اش دستور داد تا معماران هندی‌ای را که به اسارت گرفته بود را به ساخت کاخ زیبایی به نام کاخ کلات (کاخ نادری) بگمارند. کلات به معنی برج و قلعه است و علت نام‌گذاری آن به این اسم موقعیت قرارگیری این کاخ در میان کوهستان است که اشاره به نفوذناپذیری آن دارد.

کلات نادری مشهد

کلات نادری (عکس: محسن)

قرار گرفتن این کاخ در میان باغی از درختان چنار کهنسال باعث زیبایی روزافزون این کاخ شده و حال و هوای دیگری به آن می‌بخشد تا جایی که برخی به آن قصر خورشید نیز می‌گویند. معماری بی‌نظیرکاخ کلات بر گرفته شده از تلفیقی از معماری ایرانی دوره صفوی و معماری هندی است و وجود کنده‌کاری‌هایی از میوه‌هایی چون موز و آناناس در جای جای آن تصدیق‌کننده ساخته شدن این بنا توسط هندی‌هاست.

کاخ کلات شامل 12 اتاق کوچک و بزرگ است که گچ‌بری‌های هندی و نقاشی‌هایی از شاهزادگان نادری زیبایی مسحورکننده‌ای را به آن بخشیده است. متاسفانه با رسیدن خبر مرگ ناصرالدین شاه ساخت این کاخ به صورت ناتمام رها می‌شود. با این حال این آثار باستانی زیبا با اختلاف به عناون یکی از زیباترین میراث باقی‌مانده از این پادشاه نام برده می‌شود و مورد استقبال گسترده‌ای از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت قرار می‌گیرد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید (عکس: حامد ظهرابیان)

از دیگر دیدنی‌های موجود در اطراف آبشار قره سو می‌توان به نانواخانه نادرشاه اشاره کرد که در ابتدا مسیر دره آبشار بنا شده است. گفته می‌شود که در آن زمان زنان در این محل برای شاه نان می‌پختند و دست به دست آن را می‌بردند تا به صورت تازه و داغ به عمارت خورشید برسد و از آن استفاده شود.

قره سو تنها آبشار موجود در خراسان رضوی نیست و شما می‌توانید از آبشارهای زیبای دیگری که در نزدیکی این مکان وجود دارد نیز بازدید کنید. آبشار گرم، آبشار ارتکند و آبشار اخلمد از دیگر آبشارهایی هستند که ویژگی‌ و زیبایی‌های مختص به خود را دارند و با رقص زیبای آب، چشم هر بیننده خوش‌ذوقی را نوازش می‌کنند.

اقامت در سفر به قره سو

شما در سفر به کلات نادری و بازدید از آبشار قره سو و دیگر دیدنی‌هایی که در اطراف آن وجود دارد، تنها به یک روز زمان نیاز دارید. شما می‌توانید با استفاده از انواع تور مشهد و به دلیل نزدیکی شهرستان کلات نادری به شهر مشهد می‌توانید با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا به هتل خود در شهر مشهد بازگردید. با این حال اگر علاقه دارید که چند روزی را در این قسمت بگذرانید می‌توانید از اقامتگاه بوم گردی دیار نادر کلات نادری استفاده کنید و لذت سفر خود را دو چندان گردانید.

این اقامتگاه در کنار مسجد کبود گنبد قرار دارد و پیشینه تاریخی آن به دوران قاجار می‌رسد. در این اقامتگاه خبری از تخت و سرویس بهداشتی اختصاصی نیست و زندگی در آن می‌تواند به شما حس نوستالژی خانه‌های قدیمی را القا کند.

همانطور که مطالعه کردید سفر به آبشار قره سو سفری به دل طبیعت و بازدید از آثار تاریخی اطراف روستای قره سو است. این سفر می‌تواند برای تمام گردشگران با هر سلیقه‌ای جذاب باشد. در پایان فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری از آبشار قره سو دارید یا پرسشی در خصوص سفر به این منطقه برای شما پیش آمده است، آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد نیز به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد